První jízdy na novinkách od KTM
Text: Tomáš Mikšovský , Vláďa Novotný | Foto: Jiří Jevický | Foto: David M. Bodlák | Zveřejněno: 28.5.2013 | Zobrazeno: 15 645x
Pátek bývá na KTM festivalu vyhrazen novinářům, a na pozvánku do Bělé se pokaždé moc těšíme. Letos jsme v areálu Motorland také rozbalili vlastní stan, jak jste si možná v průběhu víkendu všimli. A co prošlo rukama našich testmenů? Vláďa Novotný se poprvé seznámil s novým 1190 Adventure, a už má jasno jestli je lepší základ nebo verze R s přední jednadvacítkou. Pak stihnul ještě prohnat po lese dva off-roadové modely. Tomáš Mikšovský zase nechtěl dát z ruky erkového Duka 690, se kterým se na úzké asfaltové trati naučil vyvádět neuvěřitelné kousky.
Kapitoly článku
1190 Adventure
Už při nasedání je cítit, že je Adventure zrozen pro cestování na dlouhé štace. Vzpřímený posed, pohodlné sedlo a vysoký větrný štítek před nosem tu rozhodně nejsou pro srandu králíků. Čtveřicí tlačítek na levém řidítku si nastavuji režim road a můžu povolit uzdu všem stopadesáti plnokrevníkům .Ve finále je ale fajn, že se s Advíkem dá pohodlně jezdit i ve středním pásmu otáček. Lineární výkonová křivka ve všech režimech se maximálně hodí při cestování na delší vzdálenosti, protože tam je plynulost a nezáludnost potřeba jako sůl. Oranžoví "ajtíci" Advíka fest nabušili elektronikou a je tedy na jezdci, jak si ho dokáže nastavit k obrazu svému. Vše je možné nastavovat také za jízdy… mě se však osvědčilo zastavit, podle gusta set up přenastavit a teprve potom pokračovat v jízdě. Člověk totiž při surfování hezkou řádkou informací na chvíli ztratí koncentraci a přehled o dění na silnici. Když cestovního Rakušáka vracím zpátky do řady mezi své, musím říct, že maximálně splnil mé očekávání a krátkou projížďku jsem si parádně užil. Sportovní turistice zdar!
1190 Adventure R
Opět výborná ovladatelnost, parádní brzdy a neskutečně temperamentní dvanáctistovkové véčko. Jelikož by „erko“ mělo zmáknout něco málo offroadu, volím režim enduro, házím blinkr a z asfaltovky mizím do hlubokého háje. Ani tady nemám větší problém. Adventure letí po rozbité lesní stezce jak střela a velkou hlavu si nedělá ani s kořeny, ale ani kameny, či vodou vymletými rygoly.
Podvozek poměrně zdatně filtruje nerovnosti a zabrat mu dávají pouze hluboké výmoly, či ostré kameny. Líbí se mi lehká ovladatelnost, chuť naslouchat podnětům jezdce a jemná rekce na plynovou rukojeť. Člověk si pak může stoupnout do stupaček a užívat si dlouhých driftů a dalších ofroaďáckých radovánek. Když se sám sebe ptám, jakého Advíka bych chtěl upíchnout ve své garáži, odpověď zní „R“. Líbí se mi jeho všestrannost a o něco větší podoba k jeho víc než povedenému „dakarovému" předchůdci.
Ve stupačkách EXC
Po silničním dejchánku nastává čas ostrých endur, na které jsem se do Bělé dost těšil. Jak je zvykem, na KTM Festivalu bývá vykolíkována parádní enduro trať dvou obtížností, která poctivě prověří oranžový materiál. Ani letos tomu není jinak a mě nezbývá, než před staviteli smeknout. Opět paráda a zejména ta červená má grády. Vyjíždějí se nejrůznější výjezdy, projíždí rozbitým barákem a proplétá mezi hustým lesním porostem. Na trati fakt není chvilička, kdy by se člověk nudil. No dobře, musím přiznat, že jsem se na jednom z výjezdů slušně vyválel a zřejmě výborně pobavil kluka, co jel těsně za mnou. Naštěstí jsem padal do měkkého, a tak já i mašina v cajku.KTM 690 Duke R
Občas jsou věci, které lze na papír vyjádřit jen velmi těžko a eRková verze 690tky Duke to svou nepopsatelnou ovladatelností podtrhla hodně tučnou čarou. Zprvu bych chtěl pochválit skutečně dobře připravenou silniční trať, která mi umožnila otestovat „Vévodu“ v extrémních situacích. A právě tenhle styl jízdy je téhle šestsetdevadesátce ušitý přímo na míru. Ještě než jsem vyrazil na technicky stavěnou trať, deaktivoval jsem si systém ABS, protože by byl hřích nevyužít maximálního potenciálu na uzavřené trati. Prvních pár kol jsem si dal čas na adaptaci, ta proběhla skutečně rychle a motocykl mi nabídl i určitou dávku komfortu v podobě širšího sedla a vzpřímené pozice jezdce.Obratnost stroje, obzvláště v prostoru startu, předčila mé očekávání a jako hadimrška se lehce propletla klikatým úsekem. Třešničkou na dortu je uchu lahodící symfonie, která se line z koncovky Akrapovič. Necelá tři čtvrtě hodinka velmi zábavné jízdy mě utvrdila v tom, že KTM 690 Duke patří jednoznačně mezi nejzábavnější motocykly na trhu, jenž umí v jezdci vyvolat nespoutané množství adrenalinu i skrytých dovedností.
Informace o redaktorovi
Tomáš Mikšovský - (Odebírat články autora)
Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)