Stejný Indian FTR, stejný úpravce, dvě úplně jiné motorky. AMA a Černá labuť od Workhorse Speed Shop

Není zvykem, že by jedna vyhlášená customizérská firma dostala na úpravu dvakrát stejnou motorku a už vůbec ne ve stejný termín. V Belgii se ale na pravidla dívají po svém. Přitom oba projekty byly poměrně dosti náročné. Líbí se vám více barevný AMA, nebo karbonová Black Swan?

Kapitoly článku

Workhorse Speed Shop, sídlící ve Wavre v centrální Belgii, je takovou one-man show týpka jménem Brice Hennebert. Ten má rád hodně agresivní přestavby a soustředí se na sportovní stroje, na nějaké třásně a předkopy ho neužije. Jedno jeho dílo jsme vám ukázali již před čtyřmi lety, šlo o dragster z Yamahy XSR700, postavený v rámci projektu Yard Built pro sprintové závody Sultans of Sprint. Na stejné závody o rok později připravil první motocykl od Indianu, šlo o Scout s výraznou přední kapotáží a jménem Appaloosa, a za další rok vznikla druhá verze tohoto motocyklu, která se zúčastnila extrémního sprintového závodu na zamrzlém Bajkalu. Teď přicházejí dvě eftéerka a každé úplně jiné. Jak jsme u Brice zvyklí, nejsou to úplně líbivky, ale charismatu mají na rozdávání.

Indian FTR AMA

Jako první se na veřejnosti představila stavba nazvaná jednoduše AMA, která do FTR projektuje hardcore styl 80. let. Tady je dobré zmínit, že zadavatelem stavby byl budoucí majitel Černé labutě, který chtěl druhou motorku pro svého bratra. Zadání bylo docela volné: něco barevného, ale drsného. „Jediným omezením byla barevná kombinace inspirovaná grafikou Martini Racing. Po krátkém průzkumu a brainstormingu jsem se zaměřil na závodní stroje AMA SBK z 80. let a rallye automobily ze stejné doby. Hlavní vliv měla Lancia Delta HF namíchaná s Bol d’Ory 750 a trochou DNA muscle biků,“ popisuje Brice Hennebert.

Na začátku bylo rozhodnutí zachovat vzpřímenou pozici a řídítka z originálního FTR, ovšem pak se toho už měnilo dost. „Zatímco tvary modelu Black Swan vznikaly na hliněné maketě, při navrhování AMA jsem použil rovnou CAD návrh vytvořený ze 3D skenu podvozku FTR. Poté byly všechny části karoserie vytištěny na 3D tiskárně a vyztuženy karbonovými vlákny,“ říká Brice. Na přední masce je umístěno závodní světlo PiAA a pod ním uchycení chladiče oleje Setrab. Za maskou najdete budík z nového Indianu Chief, jehož design lépe ladí s retro závodním stylem, a přitom nabízí všechny možnosti moderního stroje včetně připojení telefonu a nabíjení.

Vytištěný modul podsedlovky s držákem oldchoolového hranatého zadního světla (ovšem s LED diodami) slouží také jako držák baterie, která byla přemístěna dozadu jako u speciálů na vytrvalostní závody. Sedlo čalouněné hladkou broušenou kůží pochází z dílny dlouholetého spolupracovníka Jeroena ze Silver Machine. Aby se do sání vešly vzduchové filtry DNA Performance, byl celý systém přepracován a vytištěn na 3D tiskárně, zatímco dvě hliníkové palivové nádrže jsou vyrobeny tak, aby pasovaly na novou karoserii. Jedna z nich je uložená pod krytem nádrže a druhá zavěšená pod sedlem. Propojeny jsou konektory AN10 a jejich společný objem odpovídá 14 litrům originálního motocyklu.

Drtivá většina obráběcích prací proběhla v holanské firmě Vinco Racing podle CAD návrhů dodaných Bricem. Dělaly se tu třeba komponenty kyvné vidlice a všemožné držáky. Brýle přední vidlice jsou repliky brýlí z Bol d’Or 750, přizpůsobené 43mm vidlici Öhlins. Zadní část byla upravena tak, aby se daly použít dva tlumiče Öhlins na novou kyvnou vidlici z hliníkových trubek 7020. Její design byl inspirován stejnou dobou a kyvka sama je o 40 mm delší oproti originálu. Vodítko řetězu vytištěné na 3D tiskárně chrání trubky vidlice.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

No a pak jsou tady ráfky, které patří k nejvýraznějším prvkům AMA. „Sada kol je totální designová bomba. Spolupracoval jsem s Fabiem z JoNich Wheels v Itálii, z jehož ráfků Rush vychází design. Kola jsou vyrobena z hliníku, ale bez karbonových krajů. Design mi připomíná kola turbodmychadel používaných na závodní Lancii, takže to pro mě byla perfektní volba. Doplňuje je sada pneumatik Dunlop GP, vzadu se šířkou 200 mm.“ U těchto ráfků byl poněkud problematický prostor pro brzdový systém, takže Brice oslovil dalšího dlouholetého spolupracovníka, Etienna od značky Beringer Brakes. „Zavolal jsem Etiennovi, aby mi dodal jejich 4D brzdový systém, který jsem použil už na projektech Appaloosa. Etienne v takových technických výzvách vždy najde motivaci. Takže jsme si hráli s různými barvami na komponentech, abychom je sladili se stylem AMA. A pak, protože jsem odstranil modul ABS, bylo třeba najít jiný způsob, jak získat informace o rychlosti jízdy, a řešením byl Motogadget Moto Scope Mini.“

Zbytek už je vlastně kosmetika. Výfukové svody jsou krásně posvařovány z výseků nerezového plechu a zakončeny dvěma upravenými koncovkami S&S Cycle Grand National. „Úžasné lakování, navržené společností Axecent v Japonsku, zhotovil můj přítel Fabian, který pracuje nedaleko od mé dílny. Tato stavba je agresivní, masivní a jízda s ní je skutečným potěšením. Její testování mě fakt hodně bavilo,“ říká stavitel.

Indian FTR Black Swan

Černá labuť ukazuje odlišný, ale neméně radikální přístup k tomu, jak předělat Indian FTR. Tento stroj vychází z konceptu, který Brice Hennebert navrhl už před několika lety, ale pořád čekal na vhodnou realizaci. Stejně jako u FTR AMA zde jako inspirace posloužily styly z různých směrů a období – superbiky 90. let, moderní závodní speciály Grand Prix a dokonce i Porsche od tunerů Rauh-Welt. „Měl jsem vizi postavit sportovní motocykl pro silniční použití, ale opravdu sportovní, postavený jako GP speciál. Black Swan je inspirován sportovními motocykly 90. let a celý vyrobený z karbonových vláken. Majitel mi dal v projektu naprostou volnost, tak jsem jej po všech stránkách posunul na své maximum. Je to zcela unikátní a určitě nejsložitější stavba, jakou jsem doposud udělal, řekl Brice.

Po předběžných náčrtech se Brice vydal do slovinské firmy Akrapovič, aby mu zde vyrobili požadovaný výfukový systém 2-1 s tlumičem pod motorem, který zachovává elegantní profil, jaký si Brice představoval. Ještě že to byla jedna z prvních věcí, které udělal, hned po jeho odjezdu totiž Slovinsko uzavřelo hranice kvůli pandemii – nechat to na později, jistě by se stavba výrazně protáhla. Po návratu do své dílny zkonstruoval Brice kolem FTR drátěnou klec jako základ pro modelování kapotáže z hlíny. „Tento krok byl ve skutečnosti snazší, než jsem čekal, protože jsem nemusel vyrábět z hlíny obě strany kapotáže, ale jen jednu polovinu jako vzor. Jakmile jsem byl s tvarem spokojen, použil jsem 3D skener a poslal data společnosti Formae Design, která se mnou spolupracovala na vylepšení virtuálního modelu. Ta vytvořila symetrickou druhou polovinu kapotáže a zabudovala veškeré příslušenství a periferie.“

Zatímco firma Formae pracovala na zdokonalení designu kapotáže, Brice se zatím soustředil na úpravy podvozku, jako je výroba palivové nádrže kolem původního systému sání vzduchu. CNC obrábění řady součástí podle Briceových návrhů proběhlo opět u Vinco Racing. Když byl poté CAD model jednodílné kapotáže hotový, vytiskli ho na 3D tiskárně a předali Robertu Colynsovi ze společnosti 13.8 Composites, která se specializuje na práci s karbonovými vlákny. Tam nejprve opracovali vytištěný model, aby dosáhli dokonalého povrchu, ze kterého pak vyrobili formu pro jednodílnou kapotáž. „Protože jsem se rozhodl přiznat uhlíková vlákna a nelakovat je, dal jsem Robertovi volnost při výběru karbonové tkaniny, aby vypadala co nejlépe, a přitom ladila s celkovým návrhem. Po několika týdnech čekání se vrátil s tímto pekelným kouskem. Celá kapotáž váží jen asi 1,8 kg. Výroba kapotáže byla hlavním bodem stavby. Praktické řešení to není ani náhodou, ale byl jsem rozhodnutý udělat kapotáž z jednoho kusu.“

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Když byla hotová kapotáž včetně hliníkové vany pro lepší odolnost vůči teplu z výfuku, musel Brice implementovat jednu ze svých prvotních myšlenek: efektní systém, který otvírá a zavírá přední světlomet. „Bylo to pro mě peklo. Může to vypadat jednoduše a snadno, ale pro mě to byla velká výzva. Dramatické otevírání a zavírání ‚očních víček‘ pohání dva krokové motory, řízené počítačovou platformou Arduino.“ Ta námaha ale stála za to. S karbonovou kapotáží, zavřenými „víčky“ a 3D tištěnými prvky na kapotách dělá Black Swan alias Černá labuť skutečně čest svému jménu. Použití 3D tisku umožnilo Briceovi dále zvýraznit tvar kapotáže a přiblížit jej japonskému tunerskému stylu wide-body, čímž dosáhl vzhledu, který kombinuje profesionální závodní design s garážovými trendy.

Kyvnou vidlici Brice opět vyrobil z hliníku 7020. Zachoval přitom původní uchycení odpružení, ale použil zadní tlumič Öhlins Racing v černé barvě, který ladí s celkovým designem, stejně jako černá přední vidlice. „Brzdový systém je od mého dlouholetého partnera, firmy Beringer. Nabídli mi prototyp jednoho z nejlehčích brzdových systémů, které mají.“ Kompletní přední brzda váží asi 1 kg a v kombinaci s karbonovými ráfky Rotobox a pneumatikami GP Racer od Dunlopu to musí být na silnici velký masakr.

O finální úpravy se postaral Jeroen ze Silver Machine Seats, který potáhl Alcantarou nejen sedlo, ale i přístrojovku jako u hyperaut. „To rozhodnutí nemělo žádný rozumný důvod, ale vypadá to sakra cool,“ směje se Brice Hennebert a dodává: „Sám bych takto složitou stavbu nikdy nezrealizoval. Od projektu Appaloosa jsem ale měl k ruce spoustu partnerů a přidali se další, všem jim děkuji. Práce na tomto projektu mi dělala velkou radost a doufám, že ji Black Swan bude dělat i svému majiteli a každému, kdo ho uvidí." Zajímavé práce jsou to obě, že?

 

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

Jaká přestavba od Workhorse Speed Shop se vám líbí víc?

  1. Hlasováno: 8x
  2. Hlasováno: 13x

Hlasování

Dotazník se zobrazí pouze přihlášeným uživatelům. Nejste bohužel přihlášení, tuto akci můžete provést v pravém horním rohu nebo se nově registrovat.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist