globalmoto_duben_nolan




Přestavby a stavby na Motosalonu 2024

Na letošním Motosalonu sice není dedikovaná část s přestavbami, přesto se ale na ploše brněnského výstaviště najde pár zajímavých počinů, které nejsou úplně známé, a navíc pochází od zlatých českých ručiček. Prošli jsme se po nich s kamerou a vyzvěděli detaily.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

BMW 1.8 CSL Art Bike

Další ze série bavoráckých Art Biků pochází přímo z Brna a pro české zastoupení BMW ho postavili kluci z FSB – Funk Soul Motor Works Brno. My jsme vám tuhle motorku představili v samostatném článku již loni, tady si ji ale můžete prohlédnout na vlastní oči. Na základech cruiseru R 18 tak vznikla parádní stavba dragsterového stylu, nalakovaná do pestrobarevných vzorů, inspirovaných legendárním autem BMW 3.0 CSL. Mimochodem ve videu je i start téhle parády.

Harley-Davidson Low Rider ST „Public Enemy“

Přestavba, o které mnoho motorkářů v poslední době hodně mluví. Projekt Pepy Sršně, inspirovaný speciály ze série King of the Baggers, je ukrutně silný a ukrutně rychlý cruiser od Harleye, se kterým se můžete úplně v klidu vydat na okruh, a nejen že tam neuděláte ostudu – dokonce tam pojedete pár motorek, které jsou na ten okruh stavěny od začátku. Mocně posílený motor Milwaukee-Eight má kit Screamin‘ Eagle s objemem zvětšeným na 131 kubický palců – na naše 2146 kubických centimetrů – a aktuálně přes 180 koní výkonu a 230 Nm točivého momentu. A to ladění ještě neskončilo. K tomu si připočtěte závodní podvozkové komponenty a spoustu karbonu, který se podílel na odlehčení motorky o 50 kilo oproti standardu.

Indian Oltracker

Stánek značky Indian se zajímavými stavbami jenom hemží. Závodění na prkenných oválech a flat-track jsou s Indianem spojeny odnepaměti a parádní flat-track Oltracker vznikl v brněnském dealerství z rozbitého sériového Scoutu. Motorka dostala nový podsedlový rám vlastní výroby a na něj stylový zadek, všechno potom pokryl lak ve stylu Evela Knievela. Nová jsou také kola – osmnáctipalcové originální ráfky na flat-trackové závodění, vpředu s dodělaným brzdovým kotoučem. Spousta věcí ale zůstala standardních, aby přestavba zůstala jednak legální, jednak dostupná pro zájemce o podobný kousek.

Indian FTR R Fast Arrows

Druhý ze čtyř klenotů na stánku Indianu nechalo postavit samotné zastoupení v České republice, a to k desátému výročí návratu na tuzemský trh. Cílem bylo postavit závodní FTR po vzoru strojů kategorie Super Hooligans, ovšem tak, aby pořád mohl na silnici, byl co nejlehčí a aby se při jeho stavbě použily výhradně české díly. V poniklovaném rámu je tak o 12 kilo odlehčený a výrazně výkonnější motor, dalších 10 kilo, navíc na rotujících neodpružených hmotách, se ušetřilo osazením kovaných kol Titax české výroby. Nechybí závodní podvozkové komponenty a spousta karbonu – ve výsledku je tu 153 koní výkonu a 148 Nm točivého momentu na 176 kilogramů pohotovostní hmotnosti. Tahle motorka nebude jenom na koukání, střihne si pár závodů s Márou Červeným v sedle.

Indian FTR R TGO

Do určitý míry podobný příběh jako Fast Arrows má i stroj z ostravského dealerství. Taky tady se odlehčovalo a posilovalo, ovšem bez ambic na zachování silniční homologace a se snahou maximálně se přiblížit specifikaci, se kterou jezdí americký tovární tým v Super Hooligans. Motorka tak dostala třeba závodní hliníkovou nádrž od Roland Sands Design, číselnou tabulku místo světla, ale opět i závodní tlumiče, kola Titax nebo posílení motoru. Stroj, který je prakticky odrazem továrního speciálu, má 145 koní, 140 Nm a 185 kilogramů hmotnosti. Zajímá vás, proč má na číselné tabulce číslo 400? Dominik vám to ve videu prozradí.

Indian Challenger RR

Tohle není klasická přestavba, protože Challenger RR – přesná replika továrního speciálu pro třídu King of the Baggers, kompletně dotažená včetně všech komponent a specifikací – vznikla už v továrně. Jde o speciální edici s přísně omezeným počtem 29 kusů, které si mohou koupit i běžní smrtelníci. A pak se mohou rozhodnout, zda si americkou okufrovanou obdobu MotoGP vystaví do obýváku, nebo se vydají na okruh – k tomu mají připravenou plnou tovární podporu na dálku. Aby taky ne za 2,5 milionu, co tahle strojovna stojí. Speciál King of the Baggers má 155 koní, 224 Nm a 275 kilogramů hmotnosti, a jestli se vám tyhle specifikace nezdají dostatečně zajímavé, pak vězte, že zrychlení se vejde mezi MotoGP a WSBK motorky.

Chopper Alcoholica od Michala Cetkovského

Tady se nebavíme o přestavbě, ale o kompletní stavbě. Michala jsme si představili už ve článku o jeho Longsteru a tohle je jeden ze starších počinů. Stavba nazvaná Alcoholica má ručně vyráběný rám i přední vahadlovou vidlici, která oplývá nekonečnou délkou. Zajímavá je třeba přední trubka rámu, vyrobená ze svařeného lodního řetězu. Ručně vyrobené je vlastně téměř vše s výjimkou kol a motoru – ten je použit ze staršího Harleye Sportsteru.

Dřevěné Prase od Radoslava Buriana

Jeden z nejobdivovanějších exponátů celé výstavy není z oceli, hliníku a plastu, tak jako většina motorek okolo. Je ze dřeva, a je to stará dobrá Čezeta „Prase“, kterou postavil Rado Burian ze Slovenska. Ten z několika různých dřev ručně naohýbal, slepil a opracoval kompletní karoserii Prasete, do které potom osadil původní techniku. Skvostný dřevěný skútr překypuje neuvěřitelným množstvím ručně dělaných dřevěných detailů, navíc je ale kompletně funkční a jezdí.

Přestavby Buellů od ROD Custom Motorcycles

Buell – jedna z nejspecifičtějších motocyklových značek, co se kdy objevily na trhu – dostal mimořádnou kúru od chlapců z třebíčské dílny ROD. Z XB12S, ale i modernějšího 1125R, se tak staly streetfightery, které si ponechávají zajímavá řešení Buellů. Mají ale přepracované předky i zadky a kompletně ručně vyráběné karosářské díly, korunované krytem vzduchového filtru s podtlakem ovládanými, pohyblivými klapkami. Jedna motorka přijela na Motosalon už hotová, druhá rozestavěná, což nabízí celkem zajímavý pohled pod pokličku práce dílny, která se zabývá přestavbami.

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist