globalmoto_duben_nolan




BWM R 18 B Heavy Duty od Freda Kodlina

Když se řekne Fred Kodlin, člověk pohybující se ve světě customů okamžitě zpozorní. Tohle jméno je legenda: týpek, co dělá přestavby 40 let, vyhrál několikrát soutěž v Daytoně, byl první neamerickým stavitelem, který byl uveden do síně slávy ve Sturgisu. Jak to dopadne, když mu v BMW dají na úpravu bagger R 18 B a volnou ruku?

Kapitoly článku

Pro značku BMW bylo oslovení Freda Kodlina celkem přirozenou volbou, vždyť tahle ikona customizérského světa je také z Německa. Na baggeru se podílel spolu se svým synem Lenem, jde prý o skutečný dvougenerační projekt, který dostal název R 18 B Heavy Duty. „Na téhle motorce je spousta tvůrčích nápadů, s nimiž přišel Len, což ukazuje, že další generace u Kodlin Bikes je už ve startovních blocích,“ říká pyšně šéf eponymní značky z Borkenu. Co však dělal tatík a co nadaný syn, to blíže specifikováno nebylo. Ale ono je to jedno, protože na první pohled vidíte, že tohle je dílo ve stylu téhle světové extratřídy.

Největší výzvou při stavbě motocyklu, který byl letos prezentovaný při populárním Daytona Bike Weeku na Floridě, byl prý rám. „Kompletně jsme předělali vrchní trubky, abychom snížili profil a také výšku sedla originálního R 18 B. Také jsme museli upravit hlavu řízení a brýle, abychom dostali vhodný závlek a motorka se navzdory hodně podkopnuté vidlici dobře ovládala,“ vysvětluje Fred Kodlin. Boční linka stroje tak nyní klesá zprudka od předního useknutého plexi z katalogu originálního příslušenství BMW dozadu dolů k bočním kufrům, které u Kodlina vyrobili ze skelným vláknem vyztuženého plastu, přičemž na bocích najdete boční panely, které nelemují rám stroje, nýbrž kufry plynule napojují k celku. Významnou technickou změnou je také montáž vzduchového odpružení vpředu i vzadu s kompresorem schovaným za levým kufrem, který umožňuje měnit světlou výšku stroje během zlomku vteřiny. Tohle u top customizérů tak oblíbené řešení je praktické i efektní: při parkování posadíte motorku skoro na zem, opírá se o schované podpůrné stojánky, a pro jízdu ji zase zvednete.

Fred Kodlin na R 18 B Heavy Duty samozřejmě nepracoval sám a celý tým šikovných mechaniků na něm vyšíval tři měsíce. Ono tady té práce bylo opravdu dost. Vlastně se upravovalo skoro všechno. Nová je i palivová nádrž, delší než ta originální, s plynulejšími tvary a prohlubněmi v bocích. Měnilo se samozřejmě napojení nádrže a zadního rámu, ovšem co je zajímavé, že schránka na mobil na vrchu nádrže zůstala zachována. Ono se vůbec v BMW asi hodně snažili prosadit, aby toho z výjimečných prvků R 18 zůstalo co nejvíc, takže je tu i adaptivní tempomat (poznáte podle toho plastového čtverečku nad předním světlometem), reproduktory Marshall, zpátečka nebo tlačítko nouzového volání eCall. Kromě nádrže bylo potřeba z plechů vyklepat i třeba přední spojler s tříbarevným osvětlením podlahy, což je další velmi populární prvek, nebo přední blatník, který velmi těsně obepíná širokou pneumatiku nasazenou na velkém 21“ ráfku. Zadní dlouhatánský blatník potom vznikl ze dvou originálních blatníků R 18 B a pozorný divák zde najde i hodně decentní zadní světla a blinkry. Z kovu jsou vyrobena i nepřehlédnutelná křidélka, ale u nich prý jde jen a pouze o vzhled, žádnou funkci tady nemají. Tedy takhle, aerodynamicky určitě ne, ale říkám si, jestli je tam Fred nedal, aby si mohl natáhnout nohy nad válce, i když v BMW tohle téma není zrovna oblíbené… Vysoká řemeslná úroveň je zdůrazněna ještě u Kodlina vyráběným sedlem a krytem přístrojové desky z prošívané Alcantary, speciálními řídítky a výfukovým systémem vlastní konstrukce.

Můžete udělat sebevětší extravaganci, ale když ji pak natřete štětkou, neštěkne po vás ani pes. U customů je nedílnou součástí představení špičkové lakování a R 18 B Heavy Duty není výjimkou. Tuhle motorku lakoval Marcel Sinnwell, který pro Freda dělal v minulosti spoustu strojů, ale dnes už prý bere do ruky stříkací pistoli jenom ve speciálních případech. Pro tohle se zlákat nechal. Tady byly barevné přechody kompletně stříkány průhlednou barvou. Inspirací k tomu bylo přimíchání barevných pigmentů do laku a zejména způsob, jakým tvoří pruhy v mléčném základním laku při prvním promíchání. Výsledek se velmi dobře hodil k Daytona Bike Weeku, kde jsou komplexní a výraznně barevná schémata barev víc než jen doporučení. Třešničkou na barevném dortu jsou ručně malované linky a stříkaný motiv na šedém pásu vedoucím přes celou motorku kombinující loga Kodlin a 100 let BMW Motorrad. Pěkný dárek k narozkám, že?

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 15 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Levis68 přispěl 15 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist