Zapomenutý kamarád: Praga ED 250
Text: Roman Kostelecký | Foto: www.ec-cllassic.com, jc3.wz.cz, databáze uživatelů | Zveřejněno: 13.1.2023 | Zobrazeno: 16 030x
Text: Roman Kostelecký | Foto: www.ec-cllassic.com, jc3.wz.cz, databáze uživatelů | Zveřejněno: 13.1.2023 | Zobrazeno: 16 030x
Také jsem ji měl... prodal a dodnes toho lituji. Ta motorka není zase takový šlágr a už tenkrát to byl trošku problém udržet při životě pokud se bavíme o prasení po lesích. Na cestování dvoutakt taky není to pravé ořechové, ale asi by to nějak až na tu spotřebu. Ale prostě chtěl bych ji mít zase v garáži a občas vytrhat mech na okolních loukách.
Jinak pokud tady pláčete po jednoduchém dvoutaktu, máte možnost - KAYO 250 2T.
Na českou výrobu zapomeňte. Nevěřím, že by jsme tady zvládli takovou motorku vyrobit a když už, tak bych více věřil té čínské (a to by ještě stála polovinu co ta česká).
Motorka ze stejnou koncepcí je(byla) Honda CRM 250. Taktéž nesehnatelná.
Něco takového měla Praga udělat, ne ten obstarožní kepl za miliony...
marna - Tak čo už, keď Jawacentrizmus sa rozmáha len v Číne a v Indii?
Pozerám poslednú dobu sa tu rozmáha voľajaký pragocentrizmus
Tahle informace „Osud kapalinou chlazeného dvoutaktu sahal až do osmdesátých let, kdy motor poháněl endura továrního týmu.“ uz byla nekolikrat vyvracena. Se souteznim motorem to nemelo skoro nic spolecneho, temer zadny dil nepasuje. Ale tahle fama zije dal...
Měl jsem tu čest svézt se na Jawě i Pragovce ED 250. Pragu měl kdysi soused z ulice a Jawu stále má známý z VŠ. Po nějakém čase jsem po té ED 250 koukal, ale když přišla doba, že jsem na ni měl peníze, tak už se nedaly skoro sehnat.
tato motorka by měla smysl i dnes.
však taky jedna podobná ještě existuje – Beta Xtrainer
Tuhle Pragu měli začít znovu vyrábět(Užitečnou, potřebnou motorku )namísto té představené minulý týden
Byl jsem krátce jejím majitelem.
Pro hobby jezdce naprosto perfektní stroj.
Výborný podvozek, motor nějaké mouchy měl, ale nic co nešlo doladit.
Za ty prachy stála
Byly zajímavé ale šanci jsem jim nedával už tehdy, ta cena nebyla zrovna lidová při tehdejších platech a přece jen už byly zastaralé, chyběl startér ,dvoutakty už byly za zenitem a dovážely se sem ve velkém ojetiny. Možná v 80. letech by to byla pecka.
3 reakce
Taky jsem v roce 2000 nad ní uvažoval i na výstavě okukoval, seděl... Te410 stála něco kolem 160, DRZ400 209kKč, a výplata na civilce několik stovek a ještě skoro-manželka proti, tak to nedopadlo a pak už nebyla
Konkurence snad jen v DT 200, ale ta se v Evropě snad ani neprodávala..
Je to škoda, sledoval jsem i ED 610 a ED430, ale ty už se neprosadily... Škoda, že to Vácha nedotahl do úspěšného konce a vše vsadil na vývoj vlastního motoru.. V dobu tu určitá šance byla...
Holt dvě dekády pryč a obyčejný dual nikde
1 reakce
Kamoš, zberateľ československých motocyklov má okrem iných krásnych kúskov aj Jawu Mastera (= Tempo), aj Pragu ED.
Druhý kamoš ani neverí, že také motocykle existujú... Lidé jsou různí...
Ona celkově byla (je) neskutečný držák. Jeden čas šel u Hamouze koupit kompletní nový motor za necelých 9000Kč. Mám doma dva a nikdy jsem nic z nich nepotřeboval..
Zde můžete nahlédnout do útrob J250/593 https://ed250.rajce.idnes.cz/Rozborka_noveho_motoru_J250_593/
A zde pár vylepšení https://ed250.rajce.idnes.cz/Rozborka%2C_kontrola_a_preloziskovani_motoru_Jawa_250_593./
1 reakce
Já si na ní pamatuju Díky za článek
Kdyby jí modernizovali, tak by jako dualsport dávala smysl i dnes. Když vidím, jak jde na dračku CRF250/300L, tak mi vždycky přijde líto, že nemáme žádnou domácí alternativu.
Tenhle motor jsme měl kdysi v Jawě 250/593 Master. Z Pragy jsem sehnal kit a výfuk vrchem. Motor super, zbytek v podání Jawy bohužel strašnej krám.....
Mám jí doma 22 let. Hodně jsme spolu zažili. Jezdil jsem s ní i soutěže. Ty dvě poslední fotky pod článkem jsou moje. Těch úprav co Praga dělala na motoru u hard verze bylo více. Mimo dalších i frézování ozubců převodových kol kvůli rychlejšímu zařazení, apod. Taky má motorka slabá místa, ale celkově je to držák.
1 reakce
Také jsem o ni uvažoval, ale Husqvarna byla snem už od mládí a sny se mají plnit.
pokud si dobře pamatuju, jeden z problémů ostrýho nasazení Pragy 250 v závodech byla znatelně širší motorová skříň, kdy motorka měla nečekaný problémy ve vyjetejch hlubokejch drážkách.
Jinak jako dual sport rozhodně zajímavý. Otázka asi tehdy byla, jak draho by se vyráběly další série motorů, po spotřebování toho skladovýho množství...
Tohle byla pěkná a docela povedená motorka za ještě jakž takž normální peníz
1 reakce
Jedna je zaparkovaná v garáži v Hostinném- má ji jeden můj zákazník kterému jsem pískoval Jaguára. A od Pragy má ještě jeden klenot.
Měli jsme! Ještě tu starší verzi, s nešizeným podvozkem WP a Paoli.. Vděčná motorka.. super brzdy a srandy habaděj..
Je krásna! V časoch keď sa vyrábala som ju už už kúpil , ale manželka povedala že teda nie. Tak som ostal tri roky bez motoriek pre pokoj v rodine. No nepomohlo. Tu je inak odpoveď na hejty ušomraných ktorý kritizovali nový počin Pragy ZS 800. Nie je dôležité vyrobiť dobrú motorku ! Predať to je kumšt. Dnes keď Čína doma predá milióny “motoriek” a má kapitál , potom pre malú Pragu prakticky nie je možné preraziť motorkou ktorá bude v podobnej cenovej relácii. Dealeri, servis, reklama, náklady na vývoj a výrobu atď. Kuk na talianske firmy ktoré majú meno aj históriu a predsa hľadajú spojencov. Odhliadnuc od toho že 99% hejtrov by si to nakoniec aj tak nekúpilo lebo je to naprd. Aj keby ten stroj bol zlatý. Čo je v domě není pro mne? Ja iba skládam klobúk dole zato, že to Praga stále nevzdala.
1 reakce
Byl to můj sen, ale tehdy finančně nedostižný...vše je dnes jinak, ale pohled na tuhle Pragovku, vždy vyvolá nostalgické zasnění Díky za příjemné nedělní ráno