globalmoto_duben_nolan




Test pneu: Micheliny na okruhu

Před nějakým časem vtrhla i na naše motodromy poměrně razantně tradiční francouzská značka Michelin. On je to vlastně comeback, protože i když se v posledních letech závodilo téměř výhradně na Dunlopech a Pirellkách, nejsou doby závodní slávy Michelinu tak vzdálené.

Kapitoly článku

Trocha historie

Značku založili bratři Michelinové v roce 1888 a už o šest let později se objevuje světoznámá postavička Bibendum jako součást loga i maskot. Mimochodem, jméno téhle lehce barokní bezpohlavní Barbíny bylo inspirováno veršem Nunc est bibendum, ... je čas pít ...zdá se, že Horatius Quintus měl už před více než dvěma tisíci let v prioritách poměrně jasno...

A pak už to frčelo - Michelin vydává prvního průvodce, první silniční mapu, vynalézá nízkotlakou pneumatiku, radiální pneumatiku, na jeho gumách přistává raketoplán, Bibendum je zvoleno nejlepším logem všech dob, na jeho gumách se vítězí v MotoGP, WSBK, F 1, v Rally i v Endurance, dodává pneu pro A380...

Zůstaneme-li u motorek, tak v GP byl od roku 1972 do 2008. Dominance skončila až titulem Caseyho Stonera na Bridgestonech 2007. Rokem 2009 začala éra jednotného dodavatele a protože Michelin neměl zájem zúčastnit se výběrovky, tak se až do roku 2015 jezdilo právě na pneu Bridgestone. Od loňské sezóny je ovšem Michelin opět oficiálním dodavatelem.
V Superbicích Michelin vévodil do roku 2003, když do té doby získal nejvíce vítězství - 292 (Dunlop 111). Rokem 2004 počínaje, byly ve WSBK předepsány jednotné pneumatiky Pirelli.

Michelin v Brně

Test začal vyzvednutím dvou párů pneumatik v CháraPneu v Brně Modřicích.
Michelin Power Cup Evo by měla podle výrobce být "víceúčelová pneumatika poskytující výjimečnou stabilitu s rychlým dosažením provozní teploty pro maximální jízdní zážitek", zatím co Michelin Power Slick Evo byly "navržené výhradně pro závodní trať, s mimořádnou přilnavostí pro intenzivní jízdní potěšení... ".
Obě byly v "litrové" sadě 200/55 ZR17 78(W) + 120/70 ZR17 58(W). ... tak uvidíme.

První dvě cca patnáctiminutovky okoušely hrubého brněnského zrna civilní Cup Eva.
Musím říct, že jsem k nim přistupoval s nevelkou důvěrou a s poměrně protichůdnými cíli. Šlo o to, že jsem na motorce neměl nikdy nic jiného, než vpředu SC2 Pirelli nebo 343 Dunlop a vzadu buď SC 1 nebo něco odpovídajícího.... a teď bylo potřeba jezdit poměrně rychle na neznámých gumách, během pár kol alespoň odhadnout jejich možnosti, přiblížit se k jejich limitu, ale rozhodně se nedostat za čáru... no tak jo, jdeme na to.

První z rozjížděk byla klasická seznamovací s postupným zrychlováním, odpovídajícím tomu, jak se asi měla guma ohřívat.
Naprosto komfortní pocity cca už od třetího kola přímo vybízely k brzdění stále hloub do zatáček a na výjezdech stále dřív přidávat a přestože jsem i na ty nejmenší náznaky neposlušnosti doslova číhal, dočkal jsem se jen červeného praporu na konci rundy.
Do té další jsem už startoval se zahřátými pneu a hned od začátku docela ostře a přestože občas došlo i na neplánované brzdění nebo nečekané změny směru uprostřed vinglu, dané poměrně nepředvídatelnou stopou a nečekaným chováním závodníků v ne úplně rychlé skupině, chování pneumatik bylo naprosto v pohodě.
Když řeknu, že teď a tady odpovídalo závodním vzorkovým gumkám od Pirelli i Dunlopu, je to pro Michelin velká pochvala a velké pozitivní překvapení pro mě.

Zbývající dvě rundy byly vyhrazeny slickům. Dalo se očekávat, že určitě nebudou horší než vzorkové, takže bez bázně a hany, z nahříváků rovnou knedlik... a opět nebyl problém.
Gumy mi přišly lehce tužší než Pirellky, s téměř stejnou odezvou předku, s dobrým chováním a stabilitou na brzdách a s hromadou gripu.
Za určitých podmínek bych si dokázal představit odjet na nich na dromu nějaký ten agenturní závod.


Hodnocení

Cup Eva, vzorkové homologované gumy mě určitě příjemně dostaly. Dvakrát cca 15 minut sice nestačí k objektivní analýze, stačí ale na to, abych se rozhodl, že budou mít tu čest strávit zbytek života na babče K5. Splňují všechno, co je od gum potřeba, tj. určitou rychlovarnost, tedy aby hned po vyjetí v jakýchkoli podmínkách produkovaly alespoň "nějaký" grip, aby se během pár kilometrů dostaly do cestovního optima a když je potřeba, tak aby po pár ostřeji projetých zatáčkách začaly fungovat naprosto bez kompromisů.

Slicky mají být závodní gumy ... a chovají se jako závodní gumy. Jediná jejich omezení v tomhle testu tak nebyla v nich, ale ve mně.
Přepnout hlavu tak, aby neřešila možné následky zbytečného tlačení na pilu se mi přece jen úplně nechtělo, ale přesvědčily mně, že postupně by se dalo dostat na docela zajímavé časy.
Takhle to bylo plácání na Cupech okolo 2.18´, na Slickách 16´, ale protože v chování gum nebylo nic, co by startovalo nedůvěru, bylo to plácání příjemné a bez stresu.
O životnosti nemůžu říct vůbec nic, snad jen to, že každá sada byla po dvou rozjížďkách fajnově nastartovaná lehkým nagripováním, s příslibem že by rozhodně měly vydržet ještě velkou porci kilometrů .

Trochu jsem se poptával, protože pár lidí už Micheliny zkoušelo delší dobu a jejich poznatky jsou takové, že zatím co starší provedení nestojí za nic, tak modely 2016 jsou OK. Moje i jejich doporučení je totožné - obě varianty jsou optimální volbou pro hobíky, kteří si občas chtějí zazávodit a neutratit při tom balík za gumy.
Micheliny asi ještě nějakou dobu budou spíš rozpočtovkami, protože v posledních letech si závodní trh rozebral Dunlop, jehož gumy jsou sice nejdražší, ale docela dost vydrží, Pirelli jako víceméně standardní závodní obutí a Metzeler, jako levnější varianta Pirellek.
Bibendum si chce z koláče taky kousnout a tak se snaží. A vypadá to, že dobrou kvalitou a výbornou cenou má docela šanci.

Informace o redaktorovi

Tomas Mysliveček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):



TOPlist