MotoXpress č. 13
Text: Jan Čejchan | Zdroj: MotoXpress | Zveřejněno: 12.12.2007 | Zobrazeno: 13 733x
Zimní vydání 2007 / 2008
MOTOXPRESS uzavřel svůj už třetí kompletní ročník a je zajímavé, že se stále nacházejí noví čtenáři. Zkuste se ale někoho z běžných motorkářů zeptat na české tituly specializované na motocykly, málokdo vyjmenuje všechny. Žádný z časopisů také nemůže být na všech prodejních místech – těch je přes 20 tisíc, někam se přitom dodává i třeba 10 kusů…
Ti, kteří nás ještě neznají, jsou tedy našimi potenciálními budoucími čtenáři a my vedeme boj s distribucí podobně jako všechny ostatní redakce. Jsme přitom moc rádi za to, jak je MOTOXPRESS čtenáři přijímán a jsme moc rádi i za to, že přes obsahovou rozmanitost se nám podařilo nebýt konkurenčním časopisem, ale dostat se na společný břeh se speciály, zaměřenými třeba na mototuristiku nebo na choppery. MOTOXPRESS totiž prokázal schopnost existence souběžně s jakýmikoli dalšími periodiky zejména proto, že se od všech ostatních v mnoha parametrech odlišuje. Naplňuje se tak naše krédo: Nemáme konkurenci, ani nikomu nekonkurujeme. Čtěte ČMN nebo kterýkoli z ostatních časopisů, a navíc si kupujte MOTOXPRESS. Je jiný.
Jsou ale parametry, na kterých se nic odlišného nevymyslí, třeba že v tomto vydání je přiložen plakát formátu A2 s českou silniční závodní stopětadvacítkou FGR a ještě s… prostě ta motorka tam není sama.
Kawasaki Z 750 + Z 1000

Stejně jsme na tom my, můžeme jen chválit, samozřejmě víc litra, který je o hodně dynamičtější a v některých detailech propracovanější, ale přece jen o dost dražší. Hodně lidí pak jistě uvažuje, jestli jim ten nadstandard za tu částku stojí a spokojí se s parametry Z 750, klidného cestovního motocyklu, vyčnívajícího nad třídou šestistovek technickými parametry, nikoli ale cenou.
Silniční stopětadvacítky

Připravili jsme proto tentokrát testy silničních sportovních stopětadvacítek střední a nižší hladiny výkonu i pořizovací ceny. Jsou to Honda CBR 125, Kymco Quannon 125 a V.D.O. 125 Strong Wind. Příloha Galerie motocyklů k tomu pak přináší ještě Yamahu YZF-R 125, model 2008, novinku mezi špičkovými stroji třídy 125 ccm. Suzuki Kingquad 700

To ale není vážně myšlená zaslepená oslavná óda. Je to jen nadsázka k navození atmosféry úvah o tom, co člověk vlastně může potřebovat a k čemu. Tenhle stroj, který patří do kategorie pracovních čtyřkolek, čili jak se říká „traktůrků“, totiž patrně splňuje nebo překračuje požadavky i nadprůměrně náročného uživatele. Beze zbytku splní nároky na pracovní stroj své kategorie a rezerva parametrů je využitelná k tomu, aby se její uživatel nenudil, aby si mohl třeba vyzkoušet, kam sahají jeho schopnosti ovládat čtyřkolku.
Od práce jsme se tedy opět ocitli u zábavy, a o tu tady nakonec stejně jde. Ve valné míře jsme všichni hračičkové, málokomu to nedá, aby si trochu nezařádil. Nemusí přitom na tachometru ani skákat žádná velká čísla - je třeba s podivem, v jak nesmyslném stoupání se dokáže Suzuki Kingquad zastavit a znovu rozjet, i když už je stojící jezdec ohnutý břichem přes řídítka, aby zabránil převrácení dozadu.
Suzuki Kingquad má výkon, který je sladěn s parametry podvozku tak, že málo zkušenému jezdci to může připadat, že má v ruce nástroj k vládě nad fyzikálními zákony. Legendy malého výkonu

V rubrice Testujeme historii jsme s nimi jako obvykle vyjeli na silnici a učili jsme na nich jezdit i lidi, kteří nemají s historickými motocykly nic společného. Test je atypický nejen proto, že motokola s motory Sachs 98 jsou mimo jiné našimi běžnými redakčními vozidly, ale také tím, že je do testu zahrnuto víc než deset motokol od různých výrobců, se shodnými motory!
Historie ČZ

K historii značky ČZ, našeho druhého největšího motocyklového výrobce, se budeme ještě často vracet. Tentokrát máme v Galerii motocyklů poměrně známou předválečnou dvoudobou třistapadesátku a téměř neznámý prototyp cestovně – sportovní dvoustovky z roku 1971 s dvouválcem 2 x OHC o výkonu 26 koní, tedy v přepočítaném výkonu 130 koní z litru obsahu!
To, co u nás bylo zkonstruováno a nesmělo se za minulého režimu vytáhnout na světlo, leží dnes kdesi v depozitářích a informace, které nemohly být zveřejněny, mnohdy kolují v ústním podání, často pozměněné. Bohužel ani historická fakta, která nebyla pro komunisty považována za závadová, nebyla přístupně uchována. Proto také v časopise MOTOXPRESS č. 13 najdete recenze na čtyři knihy o motocyklech ČZ aby bylo jasné, kdo opravdu píše o historii a snaží se podat co nejpřesnější informace, a kdo jen vydává a prodává knihy bez ohledu na jejich obsah.
MOTOXPRESS bude dál představovat málo známé stroje české výroby a některé z nich, i prototypy, také v jízdním testu.
Yuki 200 SM, Yuki 200 TR

Pro vyzkoušení jak fungují jsme jim dávali pěkně za uši, s vědomím, že když se s nimi praští o zem, tak na málokterou jinou motorku jsou tak levné díly. Našli jsme na nich samozřejmě ještě hodně menších nedokonalostí, týkajících se podvozkových dílů. Zato motoru Suzuki, používanému již léta například v modelech Van Van 125 a Van Van 200, který se už léta vyrábí v Číně, a jehož kopie Yuki 200 pohání, není při ceně motocyklů 59 990 korun co vytknout. Yamaha Giggle 50

Pokud jste zvyklí na motocykly a na rychlou jízdu, pak není nijak příjemný zážitek, jak se konstruktérům pomocí moderních prostředků podařilo splnit homologační předpisy. Rychleji než 45 km/hod se totiž nesvezete ani z kopce - pohonná jednotka se čtyřdobým motorem funguje při pokusu o dosažení vyšší rychlosti jako brzda, a protože je to automat, nemáte možnost vyřadit na neutrál a sjet strmý kopec bez motoru rychleji, třeba jako na kole.
Giggle je určitě zajímavé, výborně ovladatelné a velmi praktické vozítko pro toho, kdo bude jezdit sólo a smíří se s maximální rychlostí 45 kilometrů za hodinu. Nebude ho pak trápit nedostatek výkonu, protože těch 45 bude jezdit i do kopce. Kapalinou chlazený čtyřdobý motor a další konstrukční prvky napovídají, že skútr by měl mít hodně dobrou životnost, což jej spolu s individualistickým designovým řešením oprávněně řadí mezi zajímavé novinky pro sezónu 2008. Galerie motocyklů
V Galerii motocyklů najdete kromě již zmíněných dvou motocyklů ČZ a nové Yamahy YZF-R 125 i historické pětistovky Ariel, Premier, Sunbeam, také Jawu 250 z roku 1935 a český vidlicový dvouválec Walter z roku 1913.
MOTOXPRESS č. 13 přináší ještě referáty z jednoho závodu supermoto, z amatérského závodu enduro, z každoročního největšího srazu historických motocyklů v Soběšicích a další díl školy digitální fotografie pro motorkáře.
Úžasně ale pokročila sbírka na čtyřkolku pro vozíčkáře, motorkáři jsou prostě frajeři, což je doloženo i článkem o jedné večerní motorkářské párty. Na kontě je již 172 993 korun, takže na jarní výstavě se bude určitě předávat pěkná, značková čtyřkolka!!! A co na to naše redakce? Podnikáme další kroky – oslovujeme potenciální silné sponzory, aby se vybralo ještě na jednu.
Seznam dárců je publikován ve čtvrtletníku MOTOXPRESS a na stránkách www.motoxpress.cz a www.skvpraha.org/motor_ctyrkolky.html
Číslo sbírkového účtu: 35 – 88 44 58 02 67 / 0100