globalmoto_duben_nolan




MotoXpress č. 13

Zimní vydání 2007 / 2008
MOTOXPRESS uzavřel svůj už třetí kompletní ročník a je zajímavé, že se stále nacházejí noví čtenáři. Zkuste se ale někoho z běžných motorkářů zeptat na české tituly specializované na motocykly, málokdo vyjmenuje všechny. Žádný z časopisů také nemůže být na všech prodejních místech – těch je přes 20 tisíc, někam se přitom dodává i třeba 10 kusů…
Ti, kteří nás ještě neznají, jsou tedy našimi potenciálními budoucími čtenáři a my vedeme boj s distribucí podobně jako všechny ostatní redakce. Jsme přitom moc rádi za to, jak je MOTOXPRESS čtenáři přijímán a jsme moc rádi i za to, že přes obsahovou rozmanitost se nám podařilo nebýt konkurenčním časopisem, ale dostat se na společný břeh se speciály, zaměřenými třeba na mototuristiku nebo na choppery. MOTOXPRESS totiž prokázal schopnost existence souběžně s jakýmikoli dalšími periodiky zejména proto, že se od všech ostatních v mnoha parametrech odlišuje. Naplňuje se tak naše krédo: Nemáme konkurenci, ani nikomu nekonkurujeme. Čtěte ČMN nebo kterýkoli z ostatních časopisů, a navíc si kupujte MOTOXPRESS. Je jiný.
Jsou ale parametry, na kterých se nic odlišného nevymyslí, třeba že v tomto vydání je přiložen plakát formátu A2 s českou silniční závodní stopětadvacítkou FGR a ještě s… prostě ta motorka tam není sama.


Kawasaki Z 750 + Z 1000
Tyhle dvě sestřičky, to byla trefa! Za jeden den jsme na nich projezdili pěkný kus centrálního Švýcarska a byla to úžasná pohoda. Nové modely 2007 se od předchozích liší v mnoha drobných detailech, na první pohled jsou nejmarkantnější zcela překonstruované výfuky. Modelová řada klasické sedmsetpadesátky Kawasaki nemá tak dlouhou tradici jako Z 1000, svým vzhledem si dnes s litrem příliš nezadá. Kawasaki Z 750 se předloni stala nejprodávanějším motocyklem ve Švýcarsku. Svojí tehdy ještě neokoukanou agresivní vizáží a cenou na úrovni šestistovek přilákala mnohé zájemce o všestranný motocykl, a ti pak mohli jen dál předávat pozitivní reference o jeho vlastnostech.
Stejně jsme na tom my, můžeme jen chválit, samozřejmě víc litra, který je o hodně dynamičtější a v některých detailech propracovanější, ale přece jen o dost dražší. Hodně lidí pak jistě uvažuje, jestli jim ten nadstandard za tu částku stojí a spokojí se s parametry Z 750, klidného cestovního motocyklu, vyčnívajícího nad třídou šestistovek technickými parametry, nikoli ale cenou.
Silniční stopětadvacítky
Sportovní silniční motorka, to je sen mnoha dospívajících dětí, které mohou v šestnácti letech usednout za řídítka stopětadvacítky s motorem o výkonu do jedenácti kilowattů. Silniční sportovní motocykly velkých kubatur se radikálně neliší technickými parametry, a proto se nemohou ani významně procentuálně lišit jejich ceny. Situace ve stopětadvacítkách je ale zcela jiná. Výběr motocyklů v této kategorii je skoro stejně široký počtem typů, jako rozsahem rozdílů ve výkonech motorů, kvalitách podvozků, a tedy i v cenách jednotlivých modelů.
Připravili jsme proto tentokrát testy silničních sportovních stopětadvacítek střední a nižší hladiny výkonu i pořizovací ceny. Jsou to Honda CBR 125, Kymco Quannon 125 a V.D.O. 125 Strong Wind. Příloha Galerie motocyklů k tomu pak přináší ještě Yamahu YZF-R 125, model 2008, novinku mezi špičkovými stroji třídy 125 ccm. Suzuki Kingquad 700
A je to tady. Přes tuhle čtyřkolku prostě vlak nejede, je to vrchol techniky své kategorie! Nabízí všechno, na co si vzpomenete – výkon, pohon obou náprav, redukci převodů, elektricky řazenou uzávěrku přední nápravy, vynikající brzdy a pohodlný podvozek s nezávislým zavěšením všech kol a seřiditelným odpružením. K tomu samozřejmě schválení pro provoz na silnicích.
To ale není vážně myšlená zaslepená oslavná óda. Je to jen nadsázka k navození atmosféry úvah o tom, co člověk vlastně může potřebovat a k čemu. Tenhle stroj, který patří do kategorie pracovních čtyřkolek, čili jak se říká „traktůrků“, totiž patrně splňuje nebo překračuje požadavky i nadprůměrně náročného uživatele. Beze zbytku splní nároky na pracovní stroj své kategorie a rezerva parametrů je využitelná k tomu, aby se její uživatel nenudil, aby si mohl třeba vyzkoušet, kam sahají jeho schopnosti ovládat čtyřkolku.
Od práce jsme se tedy opět ocitli u zábavy, a o tu tady nakonec stejně jde. Ve valné míře jsme všichni hračičkové, málokomu to nedá, aby si trochu nezařádil. Nemusí přitom na tachometru ani skákat žádná velká čísla - je třeba s podivem, v jak nesmyslném stoupání se dokáže Suzuki Kingquad zastavit a znovu rozjet, i když už je stojící jezdec ohnutý břichem přes řídítka, aby zabránil převrácení dozadu.
Suzuki Kingquad má výkon, který je sladěn s parametry podvozku tak, že málo zkušenému jezdci to může připadat, že má v ruce nástroj k vládě nad fyzikálními zákony. Legendy malého výkonu
Moped, pincek, fichtl,… kde to vlastně začalo? Rozmach motokol ve třicátých letech je známý, motokola ČZ a Jawu Robot si přiblížíme v některých z příštích vydání. Tentokrát jsme se vydali mezi pravé fichtly, motokola s motory Fichtel & Sachs 98 ccm z konce třicátých let.
V rubrice Testujeme historii jsme s nimi jako obvykle vyjeli na silnici a učili jsme na nich jezdit i lidi, kteří nemají s historickými motocykly nic společného. Test je atypický nejen proto, že motokola s motory Sachs 98 jsou mimo jiné našimi běžnými redakčními vozidly, ale také tím, že je do testu zahrnuto víc než deset motokol od různých výrobců, se shodnými motory!
Historie ČZ
MOTOXPRESS už nabral dost sil, aby na úkor původních zábavných rubrik unesl navýšení podílu stránek, které se zabývají historií motocyklů. Nechceme ale postupně přejít na formu speciálu na historické motocykly, historie bude dál jen doplňkem toho, na co jste od nás zvyklí a ani v tady nikdy nepřetiskujeme to, co už někdy někde vyšlo (týká se to i obrázků, kromě archívních).
K historii značky ČZ, našeho druhého největšího motocyklového výrobce, se budeme ještě často vracet. Tentokrát máme v Galerii motocyklů poměrně známou předválečnou dvoudobou třistapadesátku a téměř neznámý prototyp cestovně – sportovní dvoustovky z roku 1971 s dvouválcem 2 x OHC o výkonu 26 koní, tedy v přepočítaném výkonu 130 koní z litru obsahu!
To, co u nás bylo zkonstruováno a nesmělo se za minulého režimu vytáhnout na světlo, leží dnes kdesi v depozitářích a informace, které nemohly být zveřejněny, mnohdy kolují v ústním podání, často pozměněné. Bohužel ani historická fakta, která nebyla pro komunisty považována za závadová, nebyla přístupně uchována. Proto také v časopise MOTOXPRESS č. 13 najdete recenze na čtyři knihy o motocyklech ČZ aby bylo jasné, kdo opravdu píše o historii a snaží se podat co nejpřesnější informace, a kdo jen vydává a prodává knihy bez ohledu na jejich obsah.
MOTOXPRESS bude dál představovat málo známé stroje české výroby a některé z nich, i prototypy, také v jízdním testu.
Yuki 200 SM, Yuki 200 TR
Dvoustovky jsou lepší než stopětadvacítky a motard a enduro Yuki 200 jsou už na první pohled přitažlivé motorky charakterem, vzhledem i předpokládanými vlastnostmi. Po příjemném dojmu ze zevnějšku nás opravdu nezklamaly ani svými vlastnostmi. Jsou jasnými představiteli nové generace čínských motocyklů, které se již zbavily nejzávažnějších dětských nemocí. Čeká je sice ještě nějaká modernizační kůra, ale z hledisek funkčnosti, použitých materiálů, jejich technologického zpracování a designu jsou již na rozumné úrovni.
Pro vyzkoušení jak fungují jsme jim dávali pěkně za uši, s vědomím, že když se s nimi praští o zem, tak na málokterou jinou motorku jsou tak levné díly. Našli jsme na nich samozřejmě ještě hodně menších nedokonalostí, týkajících se podvozkových dílů. Zato motoru Suzuki, používanému již léta například v modelech Van Van 125 a Van Van 200, který se už léta vyrábí v Číně, a jehož kopie Yuki 200 pohání, není při ceně motocyklů 59 990 korun co vytknout. Yamaha Giggle 50
Skútr Yamaha Giggle je dokladem kombinace chytré mechaniky s chytrou elektronikou, které už slouží i u těch nejslabších vozidel. Skútr Yamaha Giggle má automatickou spojku, automatickou převodovku, automatické dodržování povolené rychlosti 45 km/hod… po jejím dosažení vám totiž odebere vládu nad plynovou rukojetí.
Pokud jste zvyklí na motocykly a na rychlou jízdu, pak není nijak příjemný zážitek, jak se konstruktérům pomocí moderních prostředků podařilo splnit homologační předpisy. Rychleji než 45 km/hod se totiž nesvezete ani z kopce - pohonná jednotka se čtyřdobým motorem funguje při pokusu o dosažení vyšší rychlosti jako brzda, a protože je to automat, nemáte možnost vyřadit na neutrál a sjet strmý kopec bez motoru rychleji, třeba jako na kole.
Giggle je určitě zajímavé, výborně ovladatelné a velmi praktické vozítko pro toho, kdo bude jezdit sólo a smíří se s maximální rychlostí 45 kilometrů za hodinu. Nebude ho pak trápit nedostatek výkonu, protože těch 45 bude jezdit i do kopce. Kapalinou chlazený čtyřdobý motor a další konstrukční prvky napovídají, že skútr by měl mít hodně dobrou životnost, což jej spolu s individualistickým designovým řešením oprávněně řadí mezi zajímavé novinky pro sezónu 2008. Galerie motocyklů
V Galerii motocyklů najdete kromě již zmíněných dvou motocyklů ČZ a nové Yamahy YZF-R 125 i historické pětistovky Ariel, Premier, Sunbeam, také Jawu 250 z roku 1935 a český vidlicový dvouválec Walter z roku 1913.


MOTOXPRESS č. 13 přináší ještě referáty z jednoho závodu supermoto, z amatérského závodu enduro, z každoročního největšího srazu historických motocyklů v Soběšicích a další díl školy digitální fotografie pro motorkáře.
Úžasně ale pokročila sbírka na čtyřkolku pro vozíčkáře, motorkáři jsou prostě frajeři, což je doloženo i článkem o jedné večerní motorkářské párty. Na kontě je již 172 993 korun, takže na jarní výstavě se bude určitě předávat pěkná, značková čtyřkolka!!! A co na to naše redakce? Podnikáme další kroky – oslovujeme potenciální silné sponzory, aby se vybralo ještě na jednu.
Seznam dárců je publikován ve čtvrtletníku MOTOXPRESS a na stránkách www.motoxpress.cz a www.skvpraha.org/motor_ctyrkolky.html
Číslo sbírkového účtu: 35 – 88 44 58 02 67 / 0100

Titulka časopisu MOTOXPRESS č.13 – zima 2007/2008




Cena:


  • 48,- Kč
  • Předplatné:


  • roční předplatné: 160,- Kč
  • Web:


  • www.MotoXpress.cz

  • Informace o redaktorovi

    Jan Čejchan - (Odebírat články autora)

    Jak se Vám líbil tento článek?
    Hodnocení (0x):



    TOPlist