Šikovným řešením pro horké letní dny jsou motooděvy z lehkých prodyšných materiálů, vybavené plnohodnotnými chrániči. Průsvitná textilie, ze které bývají tyto letní kalhoty a bundy vyrobeny, na mnoha místech navíc odvětraná řídkou síťkou, může ale jen těžko zabránit okamžitému promočení, když se náhle přižene déšť, a po soumraku také bůhvíjak nezahřeje. Na krátkou odpolední vyjížďku s jistou předpovědí slunečného nebe se sice lehká motobunda hodí, ale kdo najezdí ročně víc než tisíc kilometrů, asi by si s ní v našich zeměpisných šířkách nevystačil. Jenže celosezónní textilní bundy zase mají obecně problém v tom, že sice nepropouští kapky deště k tělu, ale většinou brání také tělesné vlhkosti v prostupu směrem ven.

Problematiku
voděodolnosti a
paropropustnosti – jak známo – řeší zatím nedostižným způsobem membrána
Gore-Tex©. Popisovat podrobně technologii její výroby asi nemá význam – celý fígl se dá shrnout do pár vět. V membráně z teflonu jsou hustě, ale opravdu velmi hustě (1,4 miliardy na centimetr čtvereční) rozmístěny
mikroskopické póry, jejichž velikost je pro tekoucí vodu nepropustná, a zároveň umožňuje výpar. Jen pro představu, póry jsou přibližně 20 000krát menší než kapka vody a zároveň asi 700x větší než molekula páry. Gore-Tex© se díky svým kouzelným vlastnostem používá v nejrůznějších oblastech a v
extrémních podmínkách, a s postupem času už byla pro každý druh použití byla vyvinutá specifická membrána.
Bunda
Cairns švýcarské značky
IXS, kterou jsme testovali na úplném závěru letošní sezóny, používá konkrétně membránu Gore-Tex©
Performance Shell, z jejíchž předností je pro motorkáře důležitá hlavně vysoká odolnost a pohodlné nošení. Její nevýhodou je poněkud vyšší hmotnost a horší sbalitelnost, což není v případě motobundy zrovna rozhodující faktor. Bunda Cairns používá membránu v nejodolnější
třívrstvé konstrukci, která jí dodává nepropustnost až
28 metrů vodního sloupce! To už by na vás někdo musel vylít hodně kbelíků vody, aby se vlhkost dostala dovnitř. A jak je to s odvětráním tělesného potu? Všechen se pochopitelně odpařit skrz membránu nestihne, a proto je bunda na vnitřní straně podšita antiseptickou
síťkou, která zabraňuje nepříjemnému lepení rukávů na zpocené paže. Kromě toho lze za letního počasí odvětrávat interiér bundy rozepnutím
ventilačních otvorů na ramenou a pod lopatkami.
V našem případě jsme se ale potýkali s opačnými problémy, a snažili se udržet co nejvíce tepla uvnitř. Protože venkovní teplota za celou dobu testu nepřekročila patnáct stupňů, zkusili jsme z bundy vyjmout teplou vložku jen na malou chvíli. To nás ale nemuselo vůbec mrzet, protože její vracení zpět do bundy je hračka díky intuitivně navrženým detailům. Dokonce i taková drobnost, jako připínání ke kraji rukávů může probíhat s úsměvem, když je podle barvy knoflíku a očka jasně poznat co kam patří. Spojovací prvky mezi bundou a vložkou jsou vesměs důkladně promyšlené, takže se bunda s nasazeným zateplením obléká a svléká stejně snadno, jako bez něj. Sympatickou vlastností teplé vložky je také fakt, že neblokuje přístup do vnitřních kapes bundy.
Udržet teplo se tedy podařilo výborně, ale neméně důležitá věc je nepustit dovnitř zimu. V tomto směru zavládla stejná spokojenost, a velký podíl na tom má
propracovaný střih bundy. Rukávy – stejně jako celá bunda - padnou jako ulité samy o sobě, a navíc se dají na dvou místech stáhnout nebo rozšířit podle potřeby. Také
šířku v pase lze přizpůsobit aktuálnímu BMI, a variabilní je i spodní okraj bundy. Pásek na zápěstí se zapíná na suchý zip, takže si každý může vstup utěsnit jak je libo – jde to s rukavicemi dovnitř i ven. U krku se bunda zapíná
magnetem což je - vzhledem k umístění v prostoru, kde se špatně zapíná cokoli i bez nasazené přilby a rukavic - neuvěřitelně šikovná vychytávka. Zip bundy překrývá až dolů pásek s patenty, podobně jako dvě voděodolné kapsy. Na vnější straně bundy najdeme ještě další čtyři kapsy, které vodotěsné zapínání nemají.
Výrobce ale nemyslel jenom na komfort motorkářů.
Aktivní bezpečnost zajišťují výrazné reflexní plochy, umístěné tak, aby byly vidět ze všech stran a nejen při sólo jízdě. I s batohem nebo spolujezdkyní za zády zůstane podstatná část
svítivě žlutých pruhů řidičům aut stále na očích. Kdo v osobním žebříčku priorit řadí styl před bezpečnost, může vybírat ještě z dalších třech decentnějších provedení: s červenými, šedými nebo černými pruhy. O pasivní bezpečnost svých zákazníků IXS dbá prostřednictvím vyjímatelných
CE protektorů vlastní výroby, umístěných v loktech, ramenou a na zádech. V nejrizikovějších partiích je bunda chráněna proti prodření
zesílenou kordurou.
S nákupem bundy IXS cairns získáváte tedy hned několik jistot. Kromě toho, že je postaráno o vaše pohodlí a bezpečnost, si můžete být jistí také
stoprocentní kvalitou. Značka IXS není v oboru žádným nováčkem - její výrobky už se používají nejen v motocyklové branži více než třicet let. Záruku vysoké kvality však dává i použitá membrána.
Dobrou pověst obchodní značky Goretex si její majitel chrání tak úzkostlivě, že ji nenechá používat kdejakého výrobce oděvů. Svolení používat unikátní materiál získá pouze ten, jehož výrobky splňují vysoké kvalitativní normy. Investice v hodnotě
deseti tisíc korun tak určitě nebudete litovat.
Informace o redaktorovi
Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE