Volný pád Rumunskem
Text: Dušan Hájek | Foto: Dušan Hájek | Zveřejněno: 25.2.2013 | Zobrazeno: 67 121x
Ať jedete na jih či západ od nás, kamkoliv se vrtnete, všude je to plus mínus stejné. Evropská civilizace se unifikovala a není místo, či lidé, kteří by vás nějak překvapili. Všude jezdí stejná auta, jezdí po stejném asfaltu, chodí podobně oblečení lidé, u ucha přilepený všichni stejný Ajfouny nebo Galaxypádla. Do toho nás všechny dohromady normalizuje Bruselský teror, který se snaží vytvořit obraz univerzálního Evropana, podle nějaké neznámé šablony. Bruselští normalisté po vzoru Jánošíka bohatým berou a chudým dávají. To je osud Rumunska. Z Fondu solidarity proudí do Rumunska miliardy eur, aby se tato země přiblížila standardu Bavorska.
Kapitoly článku
Stejně tak to bylo i u nás. Vědomi si faktu, že za 5 let bude v Rumunsku všechno jinak (i když za 5 let ovšem nemusí EU už ani existovat), rozhodli jsme se tuto zemi navštívit a její část procestovat a nasát atmosféru padesátých let minulého století. Plán byl jednoduchý. Navštívit Veselý hřbitov v Sapantě a oblast Banátu, kde jsme chtěli navštívit několik českých vesnic. Od těchto dvou bodů, kdy jeden je zcela na severu a druhý na jihu Rumunska se odvíjel plán naší cesty.
Ještě než se pořádně rozečtete, předem se omlouvám za délku a rozsah cestopisu. Ale prostě telegraficky psát cestopis neumím. Rád popíšu, co vidím, i když by to někoho mohlo unavovat. A předem se omlouvám za nepříliš super kvalitu fotografií. Je to foceno mobilem.
Start cesty
…jsme si nemohli vybrat lépe. Jako i další zdejší motorkáři.cz, jsme zasadili odjezd do nejteplejšího týdne celého léta, tedy do týdnu od 30. června. A proč volný pád? No přece každé malé dítě ví, že když jedete po mapě dolů, pořád jedete z kopce, že ;-) A protože my to brali Rumunskem v podstatě rovně ze severu na jih, tak jsme vlastně skoro padali. Haha. Konec legrace, můžete se začít smát ;-)Původně jsme chtěli využít osvědčeného autovlaku Praha-Poprad, ale shodou okolností a díky kvalitě Českých drah, jsme nakonec byli nuceni jet tuto trasu po ose. Cesta Liberec-Hradec Králové-Olomouc-Valmez-Liptovský Mikuláš – Tatranská Poljanka byla ovšem velmi pohodová. Žádný spěch, příjemné počasí a krásná příroda, zejména po přejetí česko-slovenské hranice nám udržovaly náladu velmi vysokého standardu.


Dolu na jih
…bylo spíš více na na východ. Ale již bylo zřejmé, že se vzdalujeme od pupku Evropy a ráz místních obyvatel se začíná dramaticky měnit. Zejména při míjení tamních cikánských osad, které se vždy vylouply jak blesk z čistého nebe nás brala čirá hrůza.


Minuli jsme nádheru Slovenského ráje a užívali si kopců v okolí Ružínské přehrady, dokud nás nepřekvapila nuda a schíza Košické placky a bezprostředně na ní navazující nekonečná placka kolem Trebišova. Místní komunikace již nabíraly kolorit tankodromu, ale rozhodně nic co by nás nějak limitovalo ve svižné jízdě. Co nás limitovalo byla spíš teplota, která chvílemi atakovala čtyřicítky.

Milana si rumunští celníci trochu důkladněji probrali. Ale v podstatě jen papírová kontrola. To dalo mě a Martinovi chvíli času se alespoň vyfotit u cedule Romania. Čehož využili za rohem číhající snědí domorodci ve věku od čtyř do cca patnácti let a hbitě přicupitali žebrat peníze.


Ve vnitrozemí to nebylo tolik patrné, ale na severu Rumunska, hned v příhraničí byly vidět obrovské rozdíly v životní úrovni mezi jednotlivými obyvateli. Jedete skrze vesnici, silnice jako tankodrom a míjíte domečky, které by nejeden český statik doporučil strhnout. Před každým domečkem lavička a na nich sedí lidé a zevlují co se na ulici děje, kdo jede a aby prostě bylo o čem večer kecat. A najednou, nečekaně se mezi nimi objeví dům, že vám spadne čelist až na nádrž. Sklo, nerezová ocel, tři až čtyři patra a prachy jsou cítit všude. Před domem plot kompletně celý z leštěného nerezu o délce třeba 30 metrů a 2 metry vysoký. No jen ten plot by u nás přišel na milión. A takových domů bylo ve vesnici tře

Cesta mezi Satu Mare a Sapantou byla moc hezká. Sice fakt rozbitá, ale příjemně klikatá, vlnící se bukovými lesy a netknutou přírodou. Projeli jsme několika vesnicemi a přivítala nás Sapanta v plné své kráse.
Sapanta
…se proslavila svým Veselým hřbitovem. V roce 1935 se jeden místní řezbář a malíř rozhodl vyrobit místním mrtvolkám dubové kříže. A krásně je vymaloval. Pod každým křížem je malba, která charakterizuje nebožtíka za života. Obvykle popisuje co dělal za zaměstnání, nebo něco, co ho nějak od ostatních odlišovalo. Na druhé straně kříže je na malbě nakresleno a často i napsáno jak ten chudák umřel. Poměrně často se zobrazoval obrázek ochlasty, takže se těch místních asi dost uchlastalo. A taky uříznuté hlavy, přejetí autem, vlakem, koněm, zastřelení a podobně. No, jak to prostě v životě chodí. Taky je tam místní šlapka, se srdíčkem na obrázku, nebo také sedmnáctiletý mladík, s křížkem pár měsíců starým, který umřel při opravě kostela na tomto hřbitově. Spadnul mu na hlavu vrátek.Přítomnosti hřbitova místňáci náležitě využívají. Před branou hřbitova mají otevřeno spoustu stánků se suvenýry, rychlé občerstvení a taktéž celá vesnice je plná penzionů. V centru vesnice bylo sice všechno plné, ale směrem k horám se již dalo pár volných míst najít.
Večer jsme se vypravili pěšky od hotelu do centra, si dát něco do hlavy. Místní domorodci mají ve zvyku vyhnat ráno a večer dobytek na ulici, aby jim udržoval trávníky mezi cestou a domem.

Uprostřed cesty jsme se otočili a přece jen jsme si došli pro motorky, protože jít nazpátek k penziónu pěšky, to bychom asi nedali.
Cesta přes hory I.

Milan ležel na zemi a sípal těsně před smrtí, motorka ležela na boku a on že nevyjede, že už ji ani nezvedne, protože už mu spadla asi 5x a on je na konci sil. S motorkou (TDM) jsem mu tedy vyjel na vrchol kopce a Milan se do něj škrábal pěšky, což ho dorazilo úplně.

