Vysněná cesta Lisabon – Frýdlant nad Ostravicí, cesta tam, část první
Text: Evorinka | Zveřejněno: 11.8.2014 | Zobrazeno: 18 835x
Následující řádky nemají mít za cíl tvářit se jako profi cestopis se všemi zeměpisnými fakty, detailními kilometrickými údaji a vyčerpávajícím popisem všech možných zajímavých míst, která jsme cestou navštívili a viděli. Mým úmyslem je podělit se o nejšílenější, nejbláznivější, nejkrásnější, ale také nejdražší, nejúnavnější a nejneuvěřitelnější dovolenou mého života. Berte to prosím jako moje vyrovnání se s něčím, co jsem do poslední chvíle považovala za téměř nemožné . O tyto zážitky se musím podělit! Projeli jsme Portugalsko, Španělsko, Andorru, Francie, Německo a ČR. Cesta napříč západní Evropou směrem do mé domoviny a zase zpět doslova změnila můj náhled na život, na moji motorku, víceméně kompletně na vše a otřásla mým dosavadním hodnotovým žebříčkem. Možná moc povídám a možná se držím nějakých klišé, ale já se prostě ještě pořád nemůžu z té cesty pamatovat. Připadám si jako Willy Fog, který objel svět, můj malý, evropský svět :-)
Kapitoly článku
Tento mega výlet stál za to a já se pořád nemůžu vzpamatovat a uvědomit si, že jsem to vážně ujela, přežila a že i nadále mám pořád chuť na tu mašinu sednout :-).
Plány na cestu jsme nosili v hlavě už delší dobu, tedy, především já, protože můj drahý tuhle štreku už párkrát jel a na rozdíl ode mě si uměl velmi dobře představit, co nás čeká. Pro mě to byl dost tvrdý střet s realitou, naštěstí ne s asfaltem.
Na moto cestu do ČR jsem pomýšlela už od doby, kdy jsem začala s papírama na motorku, to bylo v únoru 2013, kdy začalo byrokratické kolečko s výměnou českého řidičáku B za ten samý portugalský, následný zápis do autoškoly, čekání na dalších x papírů a konečně start samotných jízd. Papíry na motorku mám od listopadu 2013, a přesně v té době začal svým způsobem trénink, cesty všude možně po Portugalsku, nejdelší vyjížďka byla do Aveira, cca. 600 km za jeden den. Jak na to teď s odstupem času koukám, měla jsem dost naivní představy o tom, že skutečně „trénuju“ na cestu přes půl Evropy :-). Je fakt, že jsem za těch pár měsíců měla aspoň trochu šanci poznat svoji motorku a naučit se aspoň něco.
Reálné kontury začala celá cesta mít tak měsíc a něco před samotným začátkem, který jsme si stanovili na 7.6. 2014. Dva týdny dovolené, woow, nemohla jsem se dočkat. Navíc první týden padl na dva státní svátky v PT, plus jeden bridge day mého zaměstnavatele, takže všehovšudy 7 dní pryč z dovolené, to se hodilo. Plány na trasu, rozpočet, prostě na všechno jsem se zabývala týdny, pořád jsem cestovala po google maps a měnila trasu, podle toho, co jsem zrovna chtěla vidět. Ani nevím, kolik printscreenů jsem vytvořila a poslala jednak svému drahému, jednak všem, kteří o to měli zájem (nebo neměli, ale stejně byli nuceni mé nadšení sdílet, haha). Poctivě jsem si propočítala ceny benzínu po cestě, velmi nepřekvapivě jsem zjistila, že v Portugalsku je opravdu nejdráž, je to hnus, velebnosti, i v Německu se dá natankovat levněji, ve Francii taky. Dražší gasolina byla jen ve Švýcarsku, logicky.
Plány jsem měla pěkné, dobře vymyšlené a rovněž velmi naivní :-), ale na to jsem přišla skutečně až cestou.
Naplánováno bylo, že vyrazíme v sobotu, denně ujedeme mezi 600-700 km, prosím pěkně skoro žádné dálnice, a budeme spát v pěkných, ale relativně levných místech. Noclehy byly předběžně naplánovány takto: Toledo, Andorra, Grenoble, Heilbronn, kousek od Pelhřimova, hurrráááá a ve čtvrtek budu u svých rodičů ve Frýdlantě nad Ostravicí. Jasně. Kromě prvního noclehu kousek od Toleda nevyšlo podle plánu vůbec, ale vůbec nic :-).
Ono je vlastně fuk, že skoro nic neběželo podle plánu. Ta cesta byla „kulervoucí“ :-).
Takže v sobotu 7.6. ráno balíme věci na motorky, já nakonec jedu jenom s top casem a batůžkem připevněným k němu síťkou. Myšlenku na postranní kufry jsem na poslední chvíli zavrhla, prostě s nima neumím jezdit, nejsem na ně zvyklá a asi by nebyl nejlepší nápad učit se na ně 3500 km v kuse. Podstatně více je nabalená Peťova Guzzi řečená Vraník, top case, kufry a batoh se síťkou.
Motorky jsou připravené excelentně (díky klukům v Luzeiru, kteří se výborně starají o moji Hondu, ačkoliv je jejich servis určený primárně Guzzi a Apriliím atd.), čerstvě obuté do Dunlop Sportmax, v mém případě kombinace starého a nového modelu. Nad pneu jsem nějakou dobu váhala, ale aspoň v tomto jsem si nechala poradit a nelituju. Stejně mám dodatečně radost, že už nejsem tak velký žabař a pneu sjíždím už pěkně rovnoměrně a nejenom v prostředku.