Od úsvitu do soumraku

7.6.2023 - Den 6

Druhý den ráno jsem pěkně kulhal na levou nohu a malíček mi hrál všemi odstíny od červené do fialova. Již nyní jsem věděl, že rozhodnutí vracet se dnes domů bylo správné. A později se mi to ještě více potvrdilo. Rozhodl jsem se, že se nebudu zdržovat kochacími cestami a zamířím nejrychleji po dálnici Německo a domů. Ve Francii se dálnice platí a není to úplně levná záležitost, ale zase to ušetří tolik času, že kdybych měl místo toho platit jedno ubytování navíc, tak to vyjde nastejno.

Ubytování mi manželka domluvila v Besanconu u rodiny její francouzské kolegyně, která u nás také několikrát byla na výměně v rámci partnerství škol. Vydal jsem se tedy po dálnicích a v průběhu cesty jsem byl s ohledem na malíček moc rád, že nemusím tolik řadit. Když jsem tankoval, vždy jsem se pomalu dobelhal k pokladně. I když nutno říci, že ke konci dne už malíček přestával bolet. Zato se začala ozývat záda. Ne nějak moc, ale přece jen trávit celý den ve skoro stejné poloze se musí někde projevit. Byl jsem hodně rád za to, že pravidelně cvičím (rozuměj kompenzuji sedavé zaměstnání).

Ubytování v Besanconu bylo výborné. Čekali na mě s večeří, což mi bylo trochu trapné, že je zdržuji, ale ve Francii obecně jedí později, tak jim to prý nevadilo. Bylo parádní jen dojet na určitou adresu a v klidu se ubytovat, aniž bych musel někde něco rezervovat, domlouvat, platit, zjišťovat apod. Také to byl již druhý den po sobě, kdy nepršelo, a já byl celý mokrý jen od potu, který ze mě ždímalo sluníčko.

Jedna část dálnice dnes byla bez bran, kde se platí poplatky, a já si několikrát všiml velkých cedulí podél dálnice obsahující slova, která by se dala vykládat, že je to dálnice bez poplatku. A nebo, že je to dálnice bez bran, ale je třeba zaplatit poplatek online. Když jsem si pak na sérii cedulí všiml slova “týden” a “navštivte”, začal jsem se zajímat více a opravdu - byla to část dálnice, kde vás nezdržují brány (péage) u kterých byste museli zastavit, ale kde si buď v aplikaci nebo při návštěvě webových stránek zadáte registrační značku svého vozidla a systém vám automaticky vystaví vyúčtování na základě toho, jak vás zaznamenaly automatické mýtné brány. Uf, takže jsem uhradil péage i tímto způsobem a nezůstanu Francouzům nic dlužen :-).

Dnes najeto 923 km.

8.6.2023 - Den 7

Dnes jsem měl v plánu dojet do ČR a měl jsem předběžně domluvené ubytování v Praze. Francie se se mnou rozloučila sluníčkem, ale Německo, které jsem na této cestě navštívil poprvé, si řeklo, že by bylo škoda, kdybych také tam nepotkal přívalový déšť. A tak se také stalo. Jinak z cesty Německem není co vyprávět. Dálnice, dálnice a dálnice. Pořád jsem si hlídal svůj rytmus zastávek, cca co 100 - 150 km alespoň krátká zastávka (někdy opravdu jen pár minut). Dalo se to tímto systémem opravdu zvládat velmi dobře. Za střídavého počasí a systémem “zmoknul - uschnul” jsem přefrčel Německo, abych pak u Plzně mohl konstatovat, že všude prší, doma nejvíc. Jestliže mě totiž chytl přívalový déšť v Rakousku, Itálii, Francii i Německu, tak ČR rozhodně nechtěla zůstat pozadu. Přívalový déšť s kroupami byl naštěstí vidět z dálky, takže jsem stihl zastavit, vyměnit si rukavice za nepromokavé a ujížděl jsem vstříc průtrži. Když mi pak kroupy začaly “mačkat” tlačítka na telefonu a navigace mi hlásila “nepište za jízdy”, řekl jsem si, že je na čase na chvíli zastavit na čerpací stanici pod střechou.

Nakonec byla taková průtrž jen u Plzně a po zbytek cesty jsem viděl černé mraky jenom z dálky. A jak jsem se blížil k Praze, už se mi nechtělo přidávat jeden den vybalování věcí a po zhodnocení stavu únavy jsem usoudil, že to do Olomouce dám bez problémů.

Dojel jsem večer a ani mi nepřišlo, jakou vzdálenost jsem dnes ujel. Byl jsem celkem rád, že jsem doma. Sice jsem neabsolvoval celou cestu tak, jak jsem si ji naplánoval, ale ten ústřední motiv byl naprosto fantastický a stálo to za to. A to i přesto, že zde více než jinde platilo, že cesta je cíl, protože jsem nevyhledával místa k navštívení apod. Neskutečný zážitek a vzpomínky. Pokud někdy nebudete vědět, kam příště vyrazit na motorce, dejte si to od úsvitu do soumraku v jižní Francii. Vřele doporučuji.