Zajímavá místa při cestě k moři

Jadranská magistrála
  • Národní park Risnjak se nachází severně od Rijeky. Kromě původní zvířeny (medvědi, rysi, vlci) je zde hluboký prales s mnoha prastarými stromy. Mezi ty největší patři jedle vysoké přes 45 metrů.
  • Národní park Paklenica můžeme navštívit, odbočíme-li u města Starigrad a po horší panelové cestě dojedeme ke vstupní bráně. Od této brány musíme vyrazit pěšky a projít se můžeme nádhernými údolími Malé a Velké Paklenice. V nich se i v létě, kdy je okolní příroda vyprahlá, dá objevit mnoho pramenů a jezírek s chladnou pitnou vodou.
  • Krka park s množstvím vodopádů s pozůstatky vodních mlýnů ukrytých v bujné vegetaci.
  • Poloostrov Pelješac a ostrov Korčula, na kterém je rodný dům Marka Pola. I přes obrovskou návštěvnost tu lze ještě najít klidná místa k odpočinku a nebo se projít po hřebenech hor dosahující výšky necelých 1000 m.n.m. Na jejichž úbočích jsou nádherné kostelíky.
  • Plitvicka jezera jsou snad nejznámější chorvatskou oblastí. Nádherná jezera a kouzelné vodopády určitě stojí za návštěvu. Natáčely se zde slané filmy o Vinetouovi a na jejich návštěvu je třeba si vyšetřit minimálně celý den.

ITÁLIE

V Itálii najdeme obrovské množství památek a zajímavých míst a popsat jenom zlomek toho co nabízí by zabralo mnoho stran. Zmíníme se proto jen o několika.
  • Dolomity - nádherná část Alp. Ze zelených luk se zvedají strmé vápencové skály. Stejně jako ve slovinských Julských Alpách tu můžeme najít připomínky 1. světové války - množství chodeb a vojenských pevností. Můžeme zde také občas pozorovat takzvanou "Alpskou záři", kterou je možné zahlédnou několik minut po západu slunce.
  • Jezero Garda u Trenta. V okolí města je ještě několik jezer, ve kterých se můžeme v parných letních dnech zchladit.
  • Pokud míříme na jih Itálie, je příjemným zpestřením zastavit se na poloostrově Gargáno. Poloostrov Gargáno, který je příjemným zpestřením po jízdě průmyslovou aglomerací, je hustě porostlý listnatým lesem a protkaný množstvím jeskyní. Napříč poloostrovem vede silnice, podél které jsou největší zajímavosti popsané na informačních tabulích.
  • Z každého italského města dýchá historie a zastavit se v některých z nich jako jsou například Benátky, Miláno, Pisa, Bolona či Terst je velkým zážitkem.

Přes Alpy

Alpy, nejvyšší pohoří Evropy, tvoří přirozenou hradbu mezi severem a jihem Evropy. Toto pohoří je nutné při naší cestě na jih překonat a je jen na nás, zda zvolíme rychlý průjezd dálnicemi nebo pomalejší, ale o to více zajímavější přejezd horskými průsmyky.
  • Průsmyk Hochtor je jedním z nejvyšších průsmyků Rakouska (2505 m.n.m). Je otevřen pouze v letních měsících a za průjezd se zde vybírá poplatek ve výši cca 15 Euro. Tímto průsmykem prochází silnice 107 ze Zell am See.
  • Průsmyk Grossolktal (1790 m.n.m.), na jehož vrcholu jsou nádherná jezera. Kolem cesty je rozmístěno mnoho informačních tabulí pojednávajících o zdejší flóře a fauně. Průsmyk je mezi městy Grobming a Murau po odbočení ze silnice 146.
  • Průsmyk Staller-Sattd (2052m.n.m.) na hranici Rakouska a Itálie mezi městy Huben a Bruneck Brunico. Cesta průsmykem je na Italské straně tak úzká a prudká, že je provoz pouštěn vždy jen jedním směrem vždy ve čtvrt a třičtvrtě každé hodiny. Pod úbočím je nádherné ledovcové jezero Ahtholzer.
  • Solnohradsko, ve kterém najdeme nejkrásnější jezera celých Alp je možno projet v pomyslném kruhu. V modré vodě jezer se nádherně zrcadlí okolní hory. Všem těmto jezerům vévodí více jak 3000 vysoký Dachstajn.

Návrh trasy

Pokud se nesnažíme přijet k moři co nejdříve, je zde návrh některých zajímavých tras. 1) Z Českých Budějovic do Linze a po silnici č.1 podél jezera Attersee s nádherným koupáním do Salzburgu. Dále po silnici E 60 a 311 do Zell, kde zamíříme do průsmyku Hochtor. Po průjezdu Hochtoru pokračujeme směrem na Lidný, kde po silnici 108 dojedeme do Hubenu. Z Hubenu přes průsmyk Staler Sattel do Itálie, kde po silnici č.48 projedeme přírodní rezervací Dolomity do Lozzora. Odtud silnicemi 52 a 13 podhůřím Dolomit do průsmyku Predil, kterým přejedeme do Slovinska. Přes Idrii pokračujeme do Postojne, ze které vyjedeme směrem na Terst do Divači se Skocjanskou Jamou. Po prohlídce jeskyní dojedeme přes Sočergu do Buzetu v Chorvatsku. Z Buzetu se můžeme vydat přes Motovum a Pazin k Limskemu kanalu, kde se konečně vykoupeme v moři.

2) Pokud nás netáhnou hory Rakouska, je další možností jet k moři rovinami Maďarska Hranice překročíme v Břeclavi a pokračujeme na Malacky, ve kterých odbočíme na Pernek a po kvalitní silnici přejedeme v mnoha serpentinách Bílé Karpaty. Žitným ostrovem dojedeme k přehradě Gabčíkovo a po překonání Dunaje zamíříme do Lázeňského města Gyor. Při cestě na Balaton míjíme obrovský klášter Panonhalmu. Po koupeli v Balatonu pokračujeme podél západního břehu podél vyhaslých sopek a starých pevností. Přes další lázeňské město Nagikanitza přijíždíme do Chorvatska a přes hlavní město Záhřeb pokračujeme na Plitvická jezera, od kterých je to jenom kousek k Paklenici. A tady už konečně uvidíme mořskou hladinu.

Radovan Jirků - (Odebírat články autora)