bmw_r1300gs_cartec




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Tlak v pneu v chladném počasí
Ahoj, mám dotaz ohledně tlaku pneu v chladném počasí. Zajímá mě, jak upravujete tlak, když se ochlazuje. Chápu, že když bude chladněji a ufouknu, díky většímu tření zahreji pneu rychleji, resp. víc. Jestli je to blbě, klidně mě opravte. Ale o kolik méně? A jak to upravujete v závislosti na teplotě. Řeším jak silnici, tak enduro.
Předem díky

E: Na silnici mám Metzeler M9RR, na enduro MCE 6 days extreme.
Bavíme se o teplotách - 10°C až + 10°C.

Naposledy editováno 31.10.2022 07:05:31
Předchozí
1 2
Následující

Tlak v pneu v chladném počasí

30.10.2022 v 16:28 | Nahoru | #1
Na ceste by som do toho nešprtal. Možno na okruhu, pre nejaký zázrak, ale na ceste potrebujem istotu /a sfúknuté koleso je cítiť v stabilite motorky/.

Tlak v pneu v chladném počasí

30.10.2022 v 16:37 | Nahoru | #2
Abych to upřesnil řeším teplotu - 10°C až + 10°C.

Tlak v pneu v chladném počasí

Skvělá odpověď, děkuji! 30.10.2022 v 17:02 | Nahoru | #3
Celi se to točí kolem konstrukce a směsi běhounu dané pneu. U silničních radiálek sem to podfukoval povětšinou 2- max 3 desetiny, taky v závislosti profilu, u zadní. U diagonálek s větším výběrem zimních směsí a tvrdší kostrou je to jiná.De to podfouknout mnohem víc než radiálka.. Řešením je zkouška,u duší povolené ventilky..

1 reakcí na tento příspěvek Tlak v pneu v chladném počasí

Skvělá odpověď, děkuji! 30.10.2022 v 18:04 | Nahoru | #4
Na CB bych dal 2.5 dozadu a 2.3 dopředu.

Na AJP musíš napsat, na čem to jezdíš, máš Tubliss, bezdušové, normální duše nebo těžké duše? Dal bych 1.5 na silnici, na lehké dávám do pomalého terénu klidně 0.3 (Tubliss), na velké 0.8 (Bezdušovky).

(reakce na) Tlak v pneu v chladném počasí

31.10.2022 v 06:11 | Nahoru | #5
Mr.Dreamer>
Mám tam 4mm duše. Na silnici motorka nejezdí, nebo jen přejezdy typu 200m.

1 reakcí na tento příspěvek Tlak v pneu v chladném počasí

31.10.2022 v 06:31 | Nahoru | #6
V chladnem pocasi na silnici upravuju tlak tak, aby tam bylo za studena furt tolik, kolik predepisuje vyrobce.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tlak v pneu v chladném počasí

31.10.2022 v 07:06 | Nahoru | #7
Koudy01> A jaký to má smysl?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tlak v pneu v chladném počasí

31.10.2022 v 07:19 | Nahoru | #8
Šógun_> tak by se dalo zeptat i u toho upousteni

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tlak v pneu v chladném počasí

31.10.2022 v 07:25 | Nahoru | #9
assassin> tam je smysl v rychlejším zahřátí pneu, resp. v tom že ji vůbec ohřeješ, ne?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tlak v pneu v chladném počasí

31.10.2022 v 07:40 | Nahoru | #10

Šógun_ píše: Koudy01> A jaký to má smysl?


Nevim. Pisou 2,2 a 2,4. Tak to po zime fouknu. V lete k tomu dojdu a je tam 2,4 a 2,6. Tak to upustim. A na podzim naopak zase dofouknu

U motorek i u auta.

Naposledy editováno 31.10.2022 07:41:53

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tlak v pneu v chladném počasí

31.10.2022 v 07:49 | Nahoru | #11
Koudy01> Aha, my se asi nepochopili. Já řeším tlak kvůli ježdění pozdní podzim/zima/brzké jaro.
E: proto píšu, že mi jde o teploty - 10°C až +0°C

Naposledy editováno 31.10.2022 07:50:59

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tlak v pneu v chladném počasí

31.10.2022 v 07:54 | Nahoru | #12
Šógun_> pochopili jsme se. Pisu, ze za vsech teplot jezdim stejny tlak.

(reakce na) Tlak v pneu v chladném počasí

31.10.2022 v 07:59 | Nahoru | #13
Koudy01> Aha, ok. Sice mi to nedává smysl, ale beru. Díky

2 reakcí na tento příspěvek Tlak v pneu v chladném počasí

31.10.2022 v 12:47 | Nahoru | #14
Tu píšu,"že se v tom nemáte vrtat,doktore" :
https://www.okruhari...jich-provozni-tlaky/

(reakce na) Tlak v pneu v chladném počasí

31.10.2022 v 16:03 | Nahoru | #15
Guzo> Tomu bych i rozuměl. Jenže oni výrobci tak nějak nepočítají s individuí, které se chystají jezdit v zimě

1 reakcí na tento příspěvek Tlak v pneu v chladném počasí

Skvělá odpověď, děkuji! 31.10.2022 v 17:16 | Nahoru | #16
No,je tu jeden člen Bubrak ZX10-R.
On na tom jazdí aj po snehu,tuším. Mu napíš.

Tlak v pneu v chladném počasí

31.10.2022 v 17:26 | Nahoru | #17
Ale isté je, že keď niekto jazdí pri -10°C po ceste, to už nie je jazda, ale len taký dôchodcovský presun. Čiže podhustenú gumu pri 10st. náklone ani nemusí poznať /či mu tá podhustená guma neovplyvní ten presun rovno/.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tlak v pneu v chladném počasí

31.10.2022 v 17:42 | Nahoru | #18
Guzo> S Bubrakem už jsem si psal, jen podle fotek jsem čekal, že tohle řešilo víc lidí i v závislosti na teplotě. Bubrak je magor a jeho koule fakt nemám (myslím to jako kompliment).

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tlak v pneu v chladném počasí

31.10.2022 v 22:32 | Nahoru | #19

Guzo píše: Tu píšu,"že se v tom nemáte vrtat,doktore" :
https://www.okruhari...jich-provozni-tlaky/ .


Článek dobrý, ale ty popletené -i / -y tomu dost ubírají na důvěryhodnosti. A taky, že na začátku vyhlásí dogma (že tlaky jsou v návodu), aniž by naznačil, že se to na konci chystá trochu rozporovat.
Předepsané tlaky nejsou dogma, tlaky jsou kompromis. Kompromis pro nějaké zatížení, nastavení tuhosti pérování a tlumení, podle podmínek. To všechno by mohlo ovlivnit tlak dejme tomu +/- 10 % (u silniční gumy pro vyšší rychlosti), jenom by to bylo pro laiky asi zbytečně komplikované.
Pak jsou tu historické důvody. Vezmu rozměr 180/55 ZR17. První radiálka v tomto rozměru byla Pirelli MP7 v roce 1989, na Ducati 851. Pak se tento rozměr objevil na ZXR750, v roce 1992 na Fireblade. Všechny tyto supersporty mají suchou hmotnost 180 - 200 kg, tlak na zadku 2,9 bar. Takže kdokoliv další přišel s gumou stejného rozměru, musel zachovat vlastnosti té první, včetně tlaku. A všechny tyhle gumy by se měly používat na motorkách se suchou váhou 180 - 200 kg, s předpokládaným zatížením většinou pouze jezdcem, tj. váhou na zadku kolem 150 kg.
Ale používají se taky na motorkách pro turistiku, kde může být i 250 kg na zadním kole, taky s tlakem 2,9 bar, a tam je potřeba dobře číst návod, jestli tam není nějaké speciální označení konstrukce pro vyšší zatížení. Naštěstí jsou dneska GT gumy právě pro takové použití.
Ale je jedna vyjímka, a já nevím, jestli to není nějaká tisková chyba, která se rozšířila tak, že už to nejde napravit - Suzuki GSF 1200, 250kg cvalík (s plnou), má v návodu Michelin Macadam 90X M a žádnou jinou, tlak 2,5 bar . To M možná znamená, že Suzuki se zalíbil tento rozměr a nechali udělat pneumatiku pro těžkého Bandita, ale taky pro nižší tlak, snad kvůli pohodlí, nebo jim to tak při zkouškách vyšlo, že se při normální jízdě do 120 - 140 km/h ani s tímto tlakem tahle pneumatika nepřemáhala. Na GSF 1250 už je zase normálních 2,9 bar, ale s jinou gumou, od Dunlopu.

(reakce na) Tlak v pneu v chladném počasí

31.10.2022 v 22:36 | Nahoru | #20
Šógun_> U auta na zimu vyřešíš přilnavost napůl sjeté letní gumy taky tím, že snížíš tlak o půl atmosféry? Nebo už jsi někdy viděl napsané M+S?

(reakce na) Tlak v pneu v chladném počasí

1.11.2022 v 01:54 | Nahoru | #21
Ariete> Díky za exkurz, který jsem jen maličko nepochopil.
Kdyby to bylo jak píšeš, proč mají různé značky (typicky Duc) při +- stejné hmotnosti různé tlaky? A to klidně o 5 desetin.

A ke Tvému druhému příspěvku. Přijeď, půjčím Ti auto do lesa s M+S pneu a můžeš mi ukázat, jak válíš na sněhu.
M+S je zrovna MCE 6 days a jako zimní ji asi neoznačíš.

(reakce na) Tlak v pneu v chladném počasí

1.11.2022 v 02:01 | Nahoru | #22

Šógun_ píše: assassin> tam je smysl v rychlejším zahřátí pneu, resp. v tom že ji vůbec ohřeješ, ne?



A zkousels to merit? To upousteni tlaku za ucelem zahratimpneu se tyka i te offroad pneu?

Naposledy editováno 01.11.2022 02:03:42

2 reakcí na tento příspěvek Tlak v pneu v chladném počasí

1.11.2022 v 02:05 | Nahoru | #23
Jen na malé okruhovce a to se nepočítá. Doteď mě nikdy nenapadlo jezdit přes zimu. Jen šlapačku v hale. Proto budu rád za info od znalých. Ale fyzika by měla fungovat pořád, ne?
E: u Off ne, ale zajímá mě, jak foukáte, když jezdíte v zimě

Naposledy editováno 01.11.2022 02:08:56

(reakce na) Tlak v pneu v chladném počasí

1.11.2022 v 02:26 | Nahoru | #24

Šógun_ píše: Jen na malé okruhovce a to se nepočítá. Doteď mě nikdy nenapadlo jezdit přes zimu. Jen šlapačku v hale. Proto budu rád za info od znalých. Ale fyzika by měla fungovat pořád, ne?
E: u Off ne, ale zajímá mě, jak foukáte, když jezdíte v zimě



nevim, jak moc vypovidajici zkusenost to bude mit... ale ja tlaky u endura nemenim... asi jezdim nafoukanej vic, nez bych mel (v terenu) a min nez bych mel (kdyz jsem nahodou na ceste)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tlak v pneu v chladném počasí

1.11.2022 v 07:14 | Nahoru | #25
Ariete> Mám GSXR 1100 rv 1992 a tam Suzuki tak isto pre pneu 180/55Zr 17 uvádza tlak 2,5bar a na predok 120/70 17 tlak 2,3 bar , takže tlačová chyba to nebude tento udaj je na nálepke pod sedadlom a to tam výrobca dokonca udáva Dunlop D 202 aj Michelin M59x takže tiež neviem prečo zvolili tieto tlaky

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tlak v pneu v chladném počasí

Skvělá odpověď, děkuji! 1.11.2022 v 13:59 | Nahoru | #26
Šógun_> Hele, v teplotě pod nulou se nedá jezdit na motorce po silnici.
Neznám nikoho, kdo by to praktikoval. I ty největší drsňáci tady na fóru dávají motorku do garáže, když hrozí, že spadne sníh. Problémy jsou tři
1) zima pilota (dá se řešit, ale ne vyřešit)
2) přilnavost pneu a to dvojí
a) nedokážeš je pořádně zahřát
b) nikdy nevíš, kdy na cestě potkáš něco extra klouzavýho
3) všudypřítomná sůl, na kterou motorky nejsou stavěný a reznou jako prase (to je aspoň moje zkušenost s mojí motorkou)

Změny tlaku v pneu jsou až tvůj dvacátýpátý problém zimního ježdění, ale v principu prostě přijdeš k motorce, změříš tlaky a když se ti zdají moc nízký, tak dofoukneš. V zimě na silnici IMHO chceš jezdit tak nízký tlaky, jak to jen jde (kvůli přilnavosti).

Tohle nahoře platí pro silniční ježdění a vychází z mojí zkušenosti (jel jsem v zimě na silnici párkrát a je to VOSER A NEDOPORUČUJU).

Naopak enduro ježdění nemá ani jednu z výše uvedených nevýhod a v zimě je super. Tlaky bych řešil podle aktuální situace (prostě bych dofouknul na požadovaný tlaky těsně před jízdou). Pro účely transparentnosti ale musím napsat, že jsem na enduru pořádně nikdy nejel

(reakce na) Tlak v pneu v chladném počasí

1.11.2022 v 15:32 | Nahoru | #27
Bozo>
Problém 1 a 3 mám vyřešený.
Se 2b) nic nenadělám, můžu zkusit maximálně předcházet a přizpůsobit tomu jízdu.

A 2a) je v řešení a jak to tak vidím, po zimě budu moudřejší. Ale pro jistotu tam stejně přidám padáky na všechno.

3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tlak v pneu v chladném počasí

1.11.2022 v 19:38 | Nahoru | #28
Kubo1127> Všechny neznám, dík za tip, že toho může být víc. Trochu jsem zapátral a našel pdf Bereifungsmöglichkeiten Michelin. Zrovna pro GSX-R 1100 tam teda píšou 2,9, ale u GSX-R 750 osciluje tlak pro 180/55 ZR17 mezi 2,5 a 2,9 několikrát za těch 20 let.
Aprilia 2,9. BMW někdy 2,9 bar (od R1200), jindy 2,5 (do R1150). Ducati se jako klíště drží 2,5 bar, někdy dokonce 2,4. Hondy 2,9 bar. Kawasaki 2,9 bar, ale k těžké ZRX 1200 píšou 2,5. KTM 950 / 990 2,4 - 2,5 bar. Guzzi V11 2,6. MV 2,9 bar. Suzuki jak na houpačce, jednou 2,9 bar, za pár roků 2,5. Triumph 2,9 bar, Yamaha taky tak.

(reakce na) Tlak v pneu v chladném počasí

1.11.2022 v 19:42 | Nahoru | #29
Ariete> Guzzi má v manuálu 2,4.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tlak v pneu v chladném počasí

1.11.2022 v 19:56 | Nahoru | #30
Ariete> A není Ti divné, že treaba zrovna Duc má o 0,5 nižší tlak. Nebo že máš stejný tlak když jedeš sám a nebo když nad zadní kolo naložíš 70kg batůžek? Třeba u CB tím zvýšíš hmotnost o třetinu. A lupneš to přímo nad zadní pneu? Pořád mi chceš říci, že to ovlivní +-10%?
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Páčky Probrake Honda CB 1000R WildOne 16 3.4.2024 v 23:11 Lbj23
Houpání volnoběhu Honda CB 1000R mik119 7 1.4.2024 v 04:43 PANKY-CB600F
Honda customs Honda XRV 750 Africa Twin, Honda CB 1000R, Honda CB ... TomasNBK 0 8.3.2024 v 22:47 TomasNBK
přešití sedla na nové motorce Honda CB 1000R JARYN82 17 27.12.2023 v 13:44 Niki76
Jakou motorku si mám vybrat Hondu C... Honda CB 1000R VFR 13 18.12.2023 v 22:12 storeman


TOPlist