globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Tlak v pneu v chladném počasí
Ahoj, mám dotaz ohledně tlaku pneu v chladném počasí. Zajímá mě, jak upravujete tlak, když se ochlazuje. Chápu, že když bude chladněji a ufouknu, díky většímu tření zahreji pneu rychleji, resp. víc. Jestli je to blbě, klidně mě opravte. Ale o kolik méně? A jak to upravujete v závislosti na teplotě. Řeším jak silnici, tak enduro.
Předem díky

E: Na silnici mám Metzeler M9RR, na enduro MCE 6 days extreme.
Bavíme se o teplotách - 10°C až + 10°C.

Naposledy editováno 31.10.2022 07:05:31

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tlak v pneu v chladném počasí

31.10.2022 v 22:32 | Nahoru | #1

Guzo píše: Tu píšu,"že se v tom nemáte vrtat,doktore" :
https://www.okruhari...jich-provozni-tlaky/ .


Článek dobrý, ale ty popletené -i / -y tomu dost ubírají na důvěryhodnosti. A taky, že na začátku vyhlásí dogma (že tlaky jsou v návodu), aniž by naznačil, že se to na konci chystá trochu rozporovat.
Předepsané tlaky nejsou dogma, tlaky jsou kompromis. Kompromis pro nějaké zatížení, nastavení tuhosti pérování a tlumení, podle podmínek. To všechno by mohlo ovlivnit tlak dejme tomu +/- 10 % (u silniční gumy pro vyšší rychlosti), jenom by to bylo pro laiky asi zbytečně komplikované.
Pak jsou tu historické důvody. Vezmu rozměr 180/55 ZR17. První radiálka v tomto rozměru byla Pirelli MP7 v roce 1989, na Ducati 851. Pak se tento rozměr objevil na ZXR750, v roce 1992 na Fireblade. Všechny tyto supersporty mají suchou hmotnost 180 - 200 kg, tlak na zadku 2,9 bar. Takže kdokoliv další přišel s gumou stejného rozměru, musel zachovat vlastnosti té první, včetně tlaku. A všechny tyhle gumy by se měly používat na motorkách se suchou váhou 180 - 200 kg, s předpokládaným zatížením většinou pouze jezdcem, tj. váhou na zadku kolem 150 kg.
Ale používají se taky na motorkách pro turistiku, kde může být i 250 kg na zadním kole, taky s tlakem 2,9 bar, a tam je potřeba dobře číst návod, jestli tam není nějaké speciální označení konstrukce pro vyšší zatížení. Naštěstí jsou dneska GT gumy právě pro takové použití.
Ale je jedna vyjímka, a já nevím, jestli to není nějaká tisková chyba, která se rozšířila tak, že už to nejde napravit - Suzuki GSF 1200, 250kg cvalík (s plnou), má v návodu Michelin Macadam 90X M a žádnou jinou, tlak 2,5 bar . To M možná znamená, že Suzuki se zalíbil tento rozměr a nechali udělat pneumatiku pro těžkého Bandita, ale taky pro nižší tlak, snad kvůli pohodlí, nebo jim to tak při zkouškách vyšlo, že se při normální jízdě do 120 - 140 km/h ani s tímto tlakem tahle pneumatika nepřemáhala. Na GSF 1250 už je zase normálních 2,9 bar, ale s jinou gumou, od Dunlopu.

(reakce na) Tlak v pneu v chladném počasí

1.11.2022 v 01:54 | Nahoru | #2
Ariete> Díky za exkurz, který jsem jen maličko nepochopil.
Kdyby to bylo jak píšeš, proč mají různé značky (typicky Duc) při +- stejné hmotnosti různé tlaky? A to klidně o 5 desetin.

A ke Tvému druhému příspěvku. Přijeď, půjčím Ti auto do lesa s M+S pneu a můžeš mi ukázat, jak válíš na sněhu.
M+S je zrovna MCE 6 days a jako zimní ji asi neoznačíš.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Tlak v pneu v chladném počasí

1.11.2022 v 07:14 | Nahoru | #3
Ariete> Mám GSXR 1100 rv 1992 a tam Suzuki tak isto pre pneu 180/55Zr 17 uvádza tlak 2,5bar a na predok 120/70 17 tlak 2,3 bar , takže tlačová chyba to nebude tento udaj je na nálepke pod sedadlom a to tam výrobca dokonca udáva Dunlop D 202 aj Michelin M59x takže tiež neviem prečo zvolili tieto tlaky
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Páčky Probrake Honda CB 1000R WildOne 16 3.4.2024 v 23:11 Lbj23
Houpání volnoběhu Honda CB 1000R mik119 7 1.4.2024 v 04:43 PANKY-CB600F
Honda customs Honda XRV 750 Africa Twin, Honda CB 1000R, Honda CB ... TomasNBK 0 8.3.2024 v 22:47 TomasNBK
přešití sedla na nové motorce Honda CB 1000R JARYN82 17 27.12.2023 v 13:44 Niki76
Jakou motorku si mám vybrat Hondu C... Honda CB 1000R VFR 13 18.12.2023 v 22:12 storeman


TOPlist