v manuálu ke svému skútru (čtyřtakt s variátorem, Yamaha Teos XN 125 alias MBK Doodo 125) jsem se dočetl, že olej má být, cituji:
API standard
SE or higher grade
(Non-friction modified)
Především je zajímavé, jak mizerný olej (z dnešního pohledu) výrobce doporučuje. Stačí se podívat na tuto stránku:
http://www.pqiameric...devilsindisguise.htm
No, asi ten motor fakt není nijak extra zatěžovaný.
Ale hlavní můj dotaz spočívá v tom, proč má být olej Non-friction modified? Jak se to řekne česky? Bez modifikátorů tření? Proč by snižování tření mohlo vadit? Jediné náznaky, které jsem našel, se týkají mokré spojky - ale ta tam není.
Díky za odpověď
H.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Proč má být olej Non-friction modified
jmart píše: Chlapi, díky za všechny reakce. Ať už je ten olej jaký chce, pro můj skútr to chce něco s nízkým třením, žejo? A to mě dovedlo k další hádance. Skútr byl nedávno v servisu, kde do něj nalili Bel-Ray EXP Synthetic Ester Blend 4T 10W-40 samozřejmě za přemrštěnou cenu. Kromě reklamních žvástů je na něm napsáno "JASO MA2".
Takže - jdu ho okamžitě vylejt a dám tam za pár kaček něco, co má tření nízké (JASO MB). Hezké vysvětlení je zde:
http://www.oilspecifications.org/jaso.php
a zde
http://www.oilspecif.../JASO_MA_JASO_MB.php
A už se nebudu hašteřit o modifikátorech
To nevylejvej zase z toho nesmíš dělat takovou vědu u skůtra je to celkem jedno jen je to zbytečný vyhazování peněz kupovat cokoliv lepšího.
Vyjezdi ho a pak tam dej normální motorovej olej API SE ten tomu bohatě stačí. Jestli čekáš že to pojede líp tak to se stejně konat nebude.
Naposledy editováno 17.09.2016 20:28:07
BladeRider píše: To nevylejvej zase z toho nesmíš dělat takovou vědu u skůtra je to celkem jedno jen je to zbytečný vyhazování peněz kupovat cokoliv lepšího.
Vyjezdi ho a pak tam dej normální motorovej olej API SE ten tomu bohatě stačí. Jestli čekáš že to pojede líp tak to se stejně konat nebude.
API SE už se dávno nevyrábí, takže tam naliju olej asi o sedm tříd lepší (API SN) za cca stokorunu. Máš pravdu, že to nemusím hrotit. Ale v tom servisu to platil předchozí majitel, takže těch prachů mi líto není. A navíc jsem šíleně zvědavej člověk. Tak udělám kompromis - podívám se, jestli je olej černej a podle toho se rozhodnu.
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Něco prokluzuje. Je to řemen variát... Yamaha XN 125 Teos, MBK DooDo 150 | jmart | 9 | 25.10.2021 v 13:35 janjohny |
špatné startování, nestabilní volno... Yamaha XN 125 Teos | jmart | 1 | 12.7.2018 v 21:37 jmart |
zalomený výfukový šteft (svorník) Yamaha XN 125 Teos | jmart | 5 | 8.9.2017 v 13:09 kubacech |
zaměnitelnost karburátorů Yamaha XN 125 Teos, MBK DooDo 150 | jmart | 1 | 5.11.2016 v 14:53 hagrid.hagrid |
Jak vyměnit podtlakový ventil s pal... Yamaha XN 125 Teos, MBK DooDo 150 | jmart | 9 | 23.9.2016 v 17:44 mamaha |