globalmoto_kveten




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Po seřízení ventilů hůře startuje
26.7.2014 v 11:53
Ahoj, moc vás prosím o radu jako zkušených odborníků ;) Jedná se o R1 2006 50th anniversary, která již měla podle km čas na servisní prohlídku. Musím ale říci, že vždy byla naprosto spolehlivá a žádný problém s ní nebyl až do chvíle, kdy na servisní prohlídce zkontrolovali vůle ventilů a měnili mnou koupené svíčky (přesný typ podle výrobce NGK CR9EK). Ventily prý byly docela dost rozhozené (teď si už jen nepamatuji, jestli sací, nebo výfukové) a ani nevím, co podle nich znamenalo dost, jestli desetiny mm, nebo přímo mm. Prý si to vysvětlili tím, že se na nich odspodu napálila jakási "krusta". Řekli mi, že se nemusím bát, že by časem odpadla, protože už se s tím setkali a je prý tvrdá jak "sklo". No, abych řekla pravdu, nejsem technik a tomuhle teda nerozumím, ale je to autorizovaný servis moto, tak jsem jim věřila. Ventily tedy přenastavili podle tabulek. Pořád si říkám, že to nejsou amatéři, již jim pod rukama prošla spousta motorek a lidi jsou s nimi spokojeni.

Po seřízení se změnilo následující: Motorka jde na volnoběh plynuleji (můj pocit, nekolísá), v zátahu není poznat vůbec žádný rozdíl (jede pořád stejně dobře), ALE CO SE ZMĚNILO RAPIDNĚ, za studena (třeba když stojí 3 dny) ji musím téměř vždy startovat na autobaterii. Baterie v moto by měla být OK, když k ní přijdu, točí s motorkou dobře, ale motorka nechytne (baterie je stará asi 2 roky). Když to připojím na autobaterii, chytne téměř okamžitě. Po zahřátí motorka chytá téměř bez problémů. Téměř znamená, že než chytne, několikrát se musí "válce okulit". Dřív to ale před seřízením nedělalo. Chytala vždy na první pokus a bylo jedno, jestli je studená, nebo zahřátá. Vždy po zazimování chytla okamžitě.

Říkám si, jestli by to nemohly dělat i ty nové svíčky :/ Spíš to ale typuji na ty ventily. Jenže co s tím? Zpět už to nikdo nedá, protože si nikdo nepamatuje původní vůle. Nyní jsou prý nastavené podle tabulek. A jestli to jsou svíčky, nebo je vážně slabá baterie, která nedodá potřebný proud - nevím :(. MOC VÁS PROSÍM O RADU. DĚKUJU.
Předchozí
1 2
Následující

Po seřízení ventilů hůře startuje

26.7.2014 v 12:10 | Nahoru | #1
nemas dakoho znameho od koho pozicat bateriu a vyskusat?porovnat sviecky co tam boli predtym s tymi terajsimi.Ak su ventili a casovanie rozvodu OK tak stym by problem asi nemal bit.vyskusal by som baterku a potom naspet stare sviecky ak su ine ako tie nove.

Po seřízení ventilů hůře startuje

26.7.2014 v 12:14 | Nahoru | #2
Buďto to špatně seřídili, nebo jsou vadný ty svíce.

Po seřízení ventilů hůře startuje

26.7.2014 v 13:05 | Nahoru | #3
Když to na autobaterku startuje v poho, tak bych se spíš přikláněl k ní > změřit, případně dobít.
Ventily se seřizují na setiny milimetru (u mojí např. sání 0,13 - 0,19mm, výfuk 0,19 - 0,25mm). Provozem se vůle zmenšují, tím jak se ventily zaklepávají do sedel > pokud by se neseřizovaly, mohlo by dojít časem i k "uhoření" kraje ventilu.

Po seřízení ventilů hůře startuje

26.7.2014 v 13:56 | Nahoru | #4
Když s připojenou pomocnou baterkou motor chytne v pohodě, ale jinak jsou starty problematické, tak celkem jasně je baterka už "na odchodu". Dokáže to docela klamat, jelikož starter točí ještě relativně "normálně" rychle, ale napětí už je tak nízké, že na pořádnou jiskru nestačí, proto ty zhoršené starty. Nové svíčky se také mohou projevit, pokud mají nepatrně větší "odtrh" (vzdálenost elektrod) a mohou mít i jiný odrušovací odpor v tělese.
Ventily by se mohly též projevit, ale tím způsobem, že motor předtím neměl kompresi, jakou má mít, takže to baterka ještě v pohodě utočila, ale nyní, když je motor správně seřízen, se to už projeví.
Pomohlo by změření baterky zátěžovým voltmetrem, nebo měřením napětí na baterce při zapnutém starteru - to hned prozradí, kterak baterka na tom jest. Ovšem selský rozum - když postačí připojit pomocnou baterku z auta a motor naskočí jedna báseň - jinde, než v baterce chyba být nemůže. Zkusit naplno nabít (AGM, nebo "gelovku" nenabíjet na víc, jak 14.2V) a když to nepomůže, nezbývá, než pořídit novou baterku.
Krom toho, ač to zní na první pohled nelogicky - slabší baterka dokáže i zničit startovací volnoběžku (oprava v ceně zhruba čtyřnásobku ceny baterky).

1 reakcí na tento příspěvek Po seřízení ventilů hůře startuje

26.7.2014 v 16:10 | Nahoru | #5
...děkuju za rady, my ženy jsme s tou logikou na štíru a zkusím na to jít selským rozumem. Nechám změřit proud na baterce a od toho se odpíchnu dál.

A nevíte ještě prosím někdo, jakou životnost by mohla baterka mít? Vím že je to asi u každé jiné a diskutabilní, ale já tam kupuju vše co je dáno výrobcem, tak mě zajímá, jestli je baterka po těch 2 - 3 letech ko. Zdá se mi to docela málo Když jsem ji kupovala, byla nová. Samozřejmě se o baterku starám a na zimu jde do baráku a během zimy oživuji. Nabíječku na gelové baterky mám.

1 reakcí na tento příspěvek Po seřízení ventilů hůře startuje

26.7.2014 v 16:22 | Nahoru | #6
tazko povedat ale dakde som pocul ze zivotnost baterky je ako u mobilu 2roky,no samozrejme ze dakomu vydrzi v pohode aj 5.

(reakce na) Po seřízení ventilů hůře startuje

26.7.2014 v 17:37 | Nahoru | #7
Evelyn-Zah> Neměřit "proud" na baterce, ale napětí. Nic ve zlém, ale jsou to podstatně odlišné pojmy. Napětí je rozdíl potenciálů mezi dvěma body, díky kterému může mezi těmito body vzniknout proud, který je přímo úměrný napětí a nepřímo úměrný odporu mezi těmito body = Ohmův zákon (proud=napětí/odpor). Takže měřit mezi svorkami baterky a měřák musí být nastaven na měření napětí (rozsah "20V DC"). Kdyby byl nastaven na měření proudu, způsobí de facto zkrat a zničí se.

A ta životnost baterky je dnes opravdu diskutabilní, jsou tam velké rozptyly. Některé vydrží 2 roky, některé 5 let, občas i déle, ale spíš jde v posledních letech kvalita dolů. Klidně po těch Tvých 3 letech už může být v háji. Je třeba změřit zátěžovým voltmetrem, nebo v nouzi multimetrem v okamžiku zapnutí starteru (měření napětí nezatížené baterky nevypoví o jejím stavu nic!!!) a klesne-li napětí pod 11.5V, už to nemusí stačit a takové baterce už raději nevěřit. Sám teď dávám do veterána po deseti letech novou baterku, jelikož už přesně z těchto důvodů, kor po pár týdnech stání, na studený motor nestačí (starter točí dobře, ale na svíčky už to nestačí) - při připojení druhé baterky chytne hned. A to byla tato baterka dvakrát vybita úplně "do mrtva" a ještě se povedlo oživit - tím spíše "zázrak", že vydržela 10 let. A jsem zvědav, jestli i nová tak dlouho vydrží, moc tomu nevěřím.

Po seřízení ventilů hůře startuje

26.7.2014 v 19:18 | Nahoru | #8
baterie KO...přip. zkontrolovat i dobíjení - regulátor apod...ventily to nebude....

Kup tam Yuasku, dřív jsem tomu nevěřil, ale jsou prostě lepší...Vartu do motorky už nikdy, zaručeně mi odchází po 2 letech (sulfatují se články)...

P.S. nechceš založit vlákno v Seznamce, zaručeně by to bylo TOP vlákno

Hecht tak nic, ta fotka je ukradená z FB - asi nějaká holandská modelka či co, to je škoda

Naposledy editováno 26.07.2014 19:27:06

1 reakcí na tento příspěvek Po seřízení ventilů hůře startuje

26.7.2014 v 20:34 | Nahoru | #9
Jaká ochota a vysvětlování...když si všichni myslí,že se ptá ženská

2 reakcí na tento příspěvek Po seřízení ventilů hůře startuje

26.7.2014 v 20:54 | Nahoru | #10
Děkuju za rady. Napětí vs. proud = jsem asi o fyzice spala , ale díky.

(reakce na) Po seřízení ventilů hůře startuje

26.7.2014 v 21:46 | Nahoru | #11
DucS> Možná, že to baba bude, ale ne ta z té fotky

Po seřízení ventilů hůře startuje

26.7.2014 v 22:16 | Nahoru | #12
Články sulfatují podle toho, jak se člověk o baterku stará - úroveň vybití, doba, teplota (při vhodné kombinaci k sulfataci může dojít i během pár dní).

JJ, pěkná žába by to byla

3 reakcí na tento příspěvek Po seřízení ventilů hůře startuje

27.7.2014 v 19:53 | Nahoru | #13
Přes autobaterku bych motorku nestartoval. To akorát zkurvíš.

(reakce na) Po seřízení ventilů hůře startuje

27.7.2014 v 20:24 | Nahoru | #14
Evelyn-Zah>

1. U R1 RN12 se ventilové vůle zase tak často nerozjíždějí. Nicméně kolísání při volnoběhu by tomu mohlo nasvědčovat. Kolik má motorka najeto??

2.Pokud motor točí, ale motorka za studena nechytne jinak než s externím zdrojem, je vadná baterie.

Po seřízení ventilů hůře startuje

27.7.2014 v 21:03 | Nahoru | #15
Ahoj,

nevím jak inde, ale u nás podejce baterií má i servis, kde ti tu baterii přeměří pod zátěží a řeknou zda je vadná či nikoliv. zajel bych do nějakého servisu v okolí a hned uvidíš.

(reakce na) Po seřízení ventilů hůře startuje

27.7.2014 v 22:58 | Nahoru | #16

SuperSic58 píše: Přes autobaterku bych motorku nestartoval. To akorát zkurvíš.



A důvod? Co konkrétního by se mělo "zkurvit"? Starteru a celé motorce je jedno, zda má baterka 12Ah, nebo třeba 100Ah, záleží jen na tom, aby bylo stejné napětí (12V).

Po seřízení ventilů hůře startuje

27.7.2014 v 23:21 | Nahoru | #17
Baterkou to určité nebude. Ta vydrží 6 let pokud se jezdí a správně dobíjí. Já jsem měl baterku KO protočila tak 3x motor a klekla.Pak sem se řídil motor a mužů říct ze baterku mám už dalších 1,5roku a startuje to na 1 otočku. Chce to všechno znovu zkontrolovat.A tím že připojiš jinou baterku, tak to je jasné ze to chytne, když to točí víc a v žádném případě nic neposeres když to budeš startovat přes kabely jak tam někdo psal.Pokud nebudeš startovat minutu v kuse.Jak říkám nechat znovu vše zkontrolovat popřípadě to reklamovat.

3 reakcí na tento příspěvek Po seřízení ventilů hůře startuje

28.7.2014 v 10:30 | Nahoru | #18
ciman> Proc by to nemohlo byt baterkou? baterka muze odejit i po 2letech a ze 3x protoci motor a klekne taky neznamena ze je uplne KO.

A tím že připojiš jinou baterku, tak to je jasné ze to chytne, když to točí víc



Jak to muze tocit vic, kdyz ma baterka stejny napeti?...Protoze je nova? pak to ale znamena, ze je stara KO, ne?

(reakce na) Po seřízení ventilů hůře startuje

28.7.2014 v 12:47 | Nahoru | #19

SuperSic58 píše: Přes autobaterku bych motorku nestartoval. To akorát zkurvíš.





Naposledy editováno 28.07.2014 12:48:11

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Po seřízení ventilů hůře startuje

28.7.2014 v 12:51 | Nahoru | #20

Evelyn-Zah píše: Děkuju za rady. Napětí vs. proud = jsem asi o fyzice spala , ale díky.



J.M.K ma pravdu . Jine prispavky (bludy) ani necti...

(reakce na) Po seřízení ventilů hůře startuje

28.7.2014 v 13:19 | Nahoru | #21
El-Chio> Tak tak.......

(reakce na) Po seřízení ventilů hůře startuje

28.7.2014 v 15:14 | Nahoru | #22

Toncek píše: Jak to muze tocit vic, kdyz ma baterka stejny napeti?...Protoze je nova? pak to ale znamena, ze je stara KO, ne?



Jenže tady je řeč o tom, jaké napětí baterka bude mít při zapnutí starteru. Stejné je jmenovité napětí baterky, ale přitom bude sakra rozdíl, jestli baterka bude mít při startu 11.5V, nebo 10.5V. Na rychlosti starteru to nemusí být na první pohled znát, ale na svíčky už to stačit nemusí. Znovu opakuju, že toto vše prozradí změření napětí na baterce při zapnutém starteru a hned se bude vědět, kde je chyba. Pak při připojené pomocné baterce (s kterou motor chytne bez problémů) opět provést stejné měření - a napětí na svorkách baterky bude znatelně vyšší, jinak není fyzikálně možné, aby s pomocnou baterkou motor chytil a bez ní ne.
A jak se tu spekuluje nad tím, že se závada projevila až po seřízení motoru, tak znovu opakuji, že správně seřízený motor má nejčkon i vyšší kompresní tlaky a klade tak starteru větší odpor a tím má starter i vyšší příkon - čili toto teprve prozradilo vadnou baterku.

A když už se tu nakousl Ohmův zákon ,tak zde je celkem intuitivní (a trochu vtipné) vysvětlení:







E: Vysvětlení:

Volt = napětí
Amp = proud
Ohm = odpor

Naposledy editováno 28.07.2014 20:51:21

(reakce na) Po seřízení ventilů hůře startuje

28.7.2014 v 15:51 | Nahoru | #23

rogyze píše: tazko povedat ale dakde som pocul ze zivotnost baterky je ako u mobilu 2roky,no samozrejme ze dakomu vydrzi v pohode aj 5.



u mna vydrzala jedna 10 minut :D :D :D doniesol mi ju kurier, tak ju doma rozbalujem. Konecne rozbalena, tak idem kuknut ze co je na skatule napisane, dvihnem a baterka zospodu vypadla. Nebola krabica dobre zlozena. Je mozne, ze uz baterka bola padnuta a vlozena do krabice tak naschval aby vypadla. Nastastie mi ju v elite vymenil predajca, mal strach, ze by som u nich ukoncil nakup dielov.
Bola to gelovka, prasknuta a pretlacena na rohu. Sice netiekla, ale casom by zacala

Ja som mal podobny problem na bmw, baterka tesne po zaruke. Motor tocil fajn, ale iskra poslabsia. Dal som teda baterku do skutra a tam si fici nadalej, len je pod sedlom vlozena, nie na origo mieste.

Naposledy editováno 28.07.2014 15:58:35

(reakce na) Po seřízení ventilů hůře startuje

28.7.2014 v 15:53 | Nahoru | #24

SuperSic58 píše: Přes autobaterku bych motorku nestartoval. To akorát zkurvíš.



prosim o vysvetlenie preco by sa mala pokazit.

Celej motorke je jedno kolko Ah bude na baterke, ci 10 alebo 100. Kazda el. suciastka si z baterky zoberie len tolko kolko potrebuje energie

1 reakcí na tento příspěvek Po seřízení ventilů hůře startuje

28.7.2014 v 16:03 | Nahoru | #25
co sa tyka foto babenky, tak je z netu stiahnute

foto

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Po seřízení ventilů hůře startuje

28.7.2014 v 16:08 | Nahoru | #26
Toncek> Nezalezi jake ma baterka napatie bez zataze byterku musis vzdy merat aby si zistil jej stav pod zatazou.
Kazda baterka starnutim zvysuje svoj vnutorny odpor (niektore rychlejsie a niektore pomalsie, vybitie na "0" a nasledna tvorba sulfitov to este urychluje u olovenyhc bat.).
. Cim vyssi je odpor tym, je na nom vyssi ubytok napatia pri rovnakom prude. A cim vyssi je prud odporom tym je na nom vyssi ubytok. A o to sa znizi napatie na svorkach baterky.
Neviem vysvetlovat tak ako J.M.K.
Ale ciselne teoreticky ked mam:
bateria 12V vnutorny odpor 0,01ohm a prud 40A U=IxR 0,4V
U=12-0,4=11,6V
odpor 0,01ohm a prud 80A U=IxR 0,8V
U=12-0,8=11,2V
odpor 0,02ohm a prud 40A U=IxR 0,8V
U=12-0,8=11,2V
odpor 0,03ohm a prud 40A U=IxR 0,8V
U=12-0,8=10,8V

Ale pri malom prude pri merani na prazdno

odpor 0,03ohm a prud 0,5A U=IxR 0,015V
U=12-0,015=11,985V

(reakce na) Po seřízení ventilů hůře startuje

28.7.2014 v 17:10 | Nahoru | #27
El-Chio> Přesně, tak je to výstižně a prakticky vysvětlené.

A když už se tu tato problematika tak rozebírá, mohu dát aktuální příklad z praxe:

Ve veteránu přes deset let sloužil tento 55Ah akumulátor:







Nyní po plném nabití sice jažtakž natočí, ale již po týdnu nečinnosti je výsledek takovýto:







Napětí (v klidu cca 12.3V) již po třívteřinovém "startu" (zátěž 100A) klesne pod 10V a na fotografii je následující pokus (simulace praxe, kdy nenaskočí-li motor na první pokus, skoro každý zkouší znovu startovat již po několika vteřinách) - napětí kleslo až na 9V, tedy již začátek červeného pole. Přitom teprve tehdy se otáčky starteru sníží tak, že je to hned nápadné. Z toho je snad každému jasné, že taková baterka nemá šanci studený motor 1116ccm s kompresí 1:8.8 natočit. Po připojení druhé, dobré baterky (podotýkám, že kvalitními doma dělanými kabely s lankem GYA 35mm2, ne "zrádci v nouzi" z Agipu, kde pod 8mm tlustou izolací se skrývá 2.5mm2 lanko) motor hravě naskočí během pár vteřin.
Je tedy jasné, že akumulátor má už zvýšený vnitřní odpor, ale také už pořádně neudrží kapacitu. Ale byl dobrý, když sloužil ještě 7 let potom, co by vybit úplně "do mrtva" (opomenutí světel na dílně) a oživování trvalo týden. Takový akumulátor nicméně ještě není na vyhození, jen už jej nelze použít jako startovací, ale poslouží třeba k napájení měniče záložního zdroje, nouzového osvětlení apod.

Namontoval jsem nový akumulátor, konstrukčně a vzhledově zcela stejný, jen v černé barvě a pod značkou Elit (řekl bych, že výrobce je stejný, jako u původního červeného) a ten při zkoušce zátěžákem z cca poloviny vybitý dává po 10 vteřinovém "startu" 11.6V a plně nabitý drží při zátěži 11.8V i po dvou dvanáctivteřinových "startech". A v klidu má 12.8V. Logicky tedy taková baterka nebude mít s natočením motoru problém.
Jsem zvědav, jak dlouho v autě vydrží.

Na tomto příkladu z praxe snad všichni pochopí, o čem je řeč a že v případě zde probírané motorky půjde o tentýž problém.

Po seřízení ventilů hůře startuje

29.7.2014 v 07:38 | Nahoru | #28
J.M.K myslím něco ví...
kecy typu "baterku to určitě nebude...mě vydržela 122 let"...neber vůbec jako relevantní.
Jestliže to na svojí baterku studený točí a nechytá...a po připojení externího zdroje to chytne dobře - je to "měkkostí" baterky jako zdroje.
Ty "odtrhy" na jiskřišti svíček co J.M.K. zmiňoval můžou hrát taky roli...

jinak mě origo Yuhasa v Ducati vydržela 6let a zrovna s tímhle motorem má při startu hoooodně práce ... ale člověk jí musí na zimu vyndávat, tu a tam dobít a večer jí číst pohádky... teď už jsem si koupil chytrou pulsní nabíječku

Naposledy editováno 29.07.2014 07:41:37

1 reakcí na tento příspěvek Po seřízení ventilů hůře startuje

29.7.2014 v 13:02 | Nahoru | #29
Třeba je to blbost, ale když si tu čtu tuhle diskusi, napadlo mě, jestli to nemůže být taky startérem. Přece jen za ty roky se točením rotoru z uhlíků uvolňuje prach, kterej postupně zasírá lamely komutátoru a tím mezi nimi tvoří vodivé propojení a startér tak potřebuje větší příkon a tudíž i tvrdší zdroj, aby to utáhl. Stalo se mi to tehdy na autě - startér točil o něco míň, vyměnil jsem tehdy baterku - zlepšení nenastalo. Vyndal jsem startér, rotor vykoupal v benzínu a jehlou jsem proškrábal mezery mezi lamelama komutátoru a stator se vyfoukal kompresorem. Uhlíky byly furt dobrý, tak jsem to vrátil zpět a točil výrazně líp. Dál bych změřil napětí na hlavním přívodu ke startéru - pokud by tam při zátěži byly nějaké větší hodnoty napětí (víc jak řádově 0,1V) mohl by být kabel načnutej.

Obě tyto závady sice nevidím jako moc pravděpodobné na relativně nové moto, ale zase to není nijak složitý úkon na vyzkoušení .

Naposledy editováno 29.07.2014 13:09:19

(reakce na) Po seřízení ventilů hůře startuje

29.7.2014 v 13:30 | Nahoru | #30
petr.machy> Pise, ze ked to pripoji na auto baterku tak to startuje jak ma. Takze starter a kabely by mali byt ok.
1.Krok je zmerat napatie na baterke pri startovany (stavajucu) bez toho sa nepohnes dalej.

A vsetko ostatne su spekulacie.
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Okruhová sezóna 2024 :-) [1 ... 1186, 1187] Yamaha YZF-R1, Suzuki GSX-R 1000, Triumph Daytona 67... Ozzy_ 35591 Včera v 21:24 Veverčák
Yamaha R1 2005 cvakání Yamaha YZF-R1 Blacky94 7 13.5.2024 v 10:40 Krautkopf
EWC 2024, 2023, 2022 24h Le Mans, ... [1 ... 19, 20] Yamaha YZF-R1, Suzuki GSX-R 1000, Honda CBR 1000RR F... Ariete 599 24.4.2024 v 23:12 Ariete
Ventilové vůle Yamaha R1 2005 Yamaha YZF-R1 Richard65 3 13.4.2024 v 20:57 Richard65
Příliš vysoký tlak v pneu [1, 2] Yamaha YZF-R1 tomassek.32 45 19.3.2024 v 23:35 tomasNJ


TOPlist