globalmoto_kveten




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Po seřízení ventilů hůře startuje
26.7.2014 v 11:53
Ahoj, moc vás prosím o radu jako zkušených odborníků ;) Jedná se o R1 2006 50th anniversary, která již měla podle km čas na servisní prohlídku. Musím ale říci, že vždy byla naprosto spolehlivá a žádný problém s ní nebyl až do chvíle, kdy na servisní prohlídce zkontrolovali vůle ventilů a měnili mnou koupené svíčky (přesný typ podle výrobce NGK CR9EK). Ventily prý byly docela dost rozhozené (teď si už jen nepamatuji, jestli sací, nebo výfukové) a ani nevím, co podle nich znamenalo dost, jestli desetiny mm, nebo přímo mm. Prý si to vysvětlili tím, že se na nich odspodu napálila jakási "krusta". Řekli mi, že se nemusím bát, že by časem odpadla, protože už se s tím setkali a je prý tvrdá jak "sklo". No, abych řekla pravdu, nejsem technik a tomuhle teda nerozumím, ale je to autorizovaný servis moto, tak jsem jim věřila. Ventily tedy přenastavili podle tabulek. Pořád si říkám, že to nejsou amatéři, již jim pod rukama prošla spousta motorek a lidi jsou s nimi spokojeni.

Po seřízení se změnilo následující: Motorka jde na volnoběh plynuleji (můj pocit, nekolísá), v zátahu není poznat vůbec žádný rozdíl (jede pořád stejně dobře), ALE CO SE ZMĚNILO RAPIDNĚ, za studena (třeba když stojí 3 dny) ji musím téměř vždy startovat na autobaterii. Baterie v moto by měla být OK, když k ní přijdu, točí s motorkou dobře, ale motorka nechytne (baterie je stará asi 2 roky). Když to připojím na autobaterii, chytne téměř okamžitě. Po zahřátí motorka chytá téměř bez problémů. Téměř znamená, že než chytne, několikrát se musí "válce okulit". Dřív to ale před seřízením nedělalo. Chytala vždy na první pokus a bylo jedno, jestli je studená, nebo zahřátá. Vždy po zazimování chytla okamžitě.

Říkám si, jestli by to nemohly dělat i ty nové svíčky :/ Spíš to ale typuji na ty ventily. Jenže co s tím? Zpět už to nikdo nedá, protože si nikdo nepamatuje původní vůle. Nyní jsou prý nastavené podle tabulek. A jestli to jsou svíčky, nebo je vážně slabá baterie, která nedodá potřebný proud - nevím :(. MOC VÁS PROSÍM O RADU. DĚKUJU.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Po seřízení ventilů hůře startuje

28.7.2014 v 16:08 | Nahoru | #1
Toncek> Nezalezi jake ma baterka napatie bez zataze byterku musis vzdy merat aby si zistil jej stav pod zatazou.
Kazda baterka starnutim zvysuje svoj vnutorny odpor (niektore rychlejsie a niektore pomalsie, vybitie na "0" a nasledna tvorba sulfitov to este urychluje u olovenyhc bat.).
. Cim vyssi je odpor tym, je na nom vyssi ubytok napatia pri rovnakom prude. A cim vyssi je prud odporom tym je na nom vyssi ubytok. A o to sa znizi napatie na svorkach baterky.
Neviem vysvetlovat tak ako J.M.K.
Ale ciselne teoreticky ked mam:
bateria 12V vnutorny odpor 0,01ohm a prud 40A U=IxR 0,4V
U=12-0,4=11,6V
odpor 0,01ohm a prud 80A U=IxR 0,8V
U=12-0,8=11,2V
odpor 0,02ohm a prud 40A U=IxR 0,8V
U=12-0,8=11,2V
odpor 0,03ohm a prud 40A U=IxR 0,8V
U=12-0,8=10,8V

Ale pri malom prude pri merani na prazdno

odpor 0,03ohm a prud 0,5A U=IxR 0,015V
U=12-0,015=11,985V

(reakce na) Po seřízení ventilů hůře startuje

28.7.2014 v 17:10 | Nahoru | #2
El-Chio> Přesně, tak je to výstižně a prakticky vysvětlené.

A když už se tu tato problematika tak rozebírá, mohu dát aktuální příklad z praxe:

Ve veteránu přes deset let sloužil tento 55Ah akumulátor:







Nyní po plném nabití sice jažtakž natočí, ale již po týdnu nečinnosti je výsledek takovýto:







Napětí (v klidu cca 12.3V) již po třívteřinovém "startu" (zátěž 100A) klesne pod 10V a na fotografii je následující pokus (simulace praxe, kdy nenaskočí-li motor na první pokus, skoro každý zkouší znovu startovat již po několika vteřinách) - napětí kleslo až na 9V, tedy již začátek červeného pole. Přitom teprve tehdy se otáčky starteru sníží tak, že je to hned nápadné. Z toho je snad každému jasné, že taková baterka nemá šanci studený motor 1116ccm s kompresí 1:8.8 natočit. Po připojení druhé, dobré baterky (podotýkám, že kvalitními doma dělanými kabely s lankem GYA 35mm2, ne "zrádci v nouzi" z Agipu, kde pod 8mm tlustou izolací se skrývá 2.5mm2 lanko) motor hravě naskočí během pár vteřin.
Je tedy jasné, že akumulátor má už zvýšený vnitřní odpor, ale také už pořádně neudrží kapacitu. Ale byl dobrý, když sloužil ještě 7 let potom, co by vybit úplně "do mrtva" (opomenutí světel na dílně) a oživování trvalo týden. Takový akumulátor nicméně ještě není na vyhození, jen už jej nelze použít jako startovací, ale poslouží třeba k napájení měniče záložního zdroje, nouzového osvětlení apod.

Namontoval jsem nový akumulátor, konstrukčně a vzhledově zcela stejný, jen v černé barvě a pod značkou Elit (řekl bych, že výrobce je stejný, jako u původního červeného) a ten při zkoušce zátěžákem z cca poloviny vybitý dává po 10 vteřinovém "startu" 11.6V a plně nabitý drží při zátěži 11.8V i po dvou dvanáctivteřinových "startech". A v klidu má 12.8V. Logicky tedy taková baterka nebude mít s natočením motoru problém.
Jsem zvědav, jak dlouho v autě vydrží.

Na tomto příkladu z praxe snad všichni pochopí, o čem je řeč a že v případě zde probírané motorky půjde o tentýž problém.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Okruhová sezóna 2024 :-) [1 ... 1193, 1194] Yamaha YZF-R1, Suzuki GSX-R 1000, Triumph Daytona 67... Ozzy_ 35809 Dnes v 13:21 Stev
Big Bang Devil Eyes Yamaha YZF-R1 StillFlyingMust 6 Včera v 15:21 StillFlyingMust
Yamaha R1 2005 cvakání Yamaha YZF-R1 Blacky94 7 13.5.2024 v 10:40 Krautkopf
EWC 2024, 2023, 2022 24h Le Mans, ... [1 ... 19, 20] Yamaha YZF-R1, Suzuki GSX-R 1000, Honda CBR 1000RR F... Ariete 599 24.4.2024 v 23:12 Ariete
Ventilové vůle Yamaha R1 2005 Yamaha YZF-R1 Richard65 3 13.4.2024 v 20:57 Richard65


TOPlist