Zde kabely, sehnané už před léty buď na pumpě, nebo v supermarketu (vyjde to nastejno), údajně dimenzované na 300A:
Pod 8mm tlustou izolací se skrývá lanko, dle průměru odpovídající průřezu cca 2.5mm2, ovšem čistý normovaný průřez (poctivé spočítání licniček a sečtení průřezů) činí pouhých 1.58mm2, což je pro udávané proudy naprosto nereálné.
Např. při proudu 200A pak na 2m dlouhých kabelech činí napěťová ztráta 8.9V, tedy 75%... každému snad bude jasné, že není reálné, aby takové "startováky" vůbec motorem otočily.
Z těchto startováků jsem tedy ustřihal svorky a místo té předražené gumy použil kabel CYA 35mm2:
Je tam vidět, že i svorky jsou docela aušusové, ovšem káble po této úpravě fungují dobře. Kabel CYA je ale docela tvrdý a nepohodlný na manipulaci (zvlášť v zimě), proto bylo rozhodnuto postavit poctivé kabely, včetně svorek:
Svorky jsou kvalitní, ze silného plechu, s nanýtovanými čelistmi a demontovatelným kabelovým očkem:
Použit je kabel CGZ 35mm2, zde detail očka nekrimpovaného na kabel, pro sichr je ještě procínováno:
Očko namontované ve svorce, před natažením izolace:
A zde hotové kabely, 4m dlouhé, kabel po montáži ještě ošetřen sprejem na pneu:
Dle výpočtu na takových kabelech bude napěťová ztráta (při 200A) 0.8V, což je cca 7% a to není vůbec nic. Startování 1.9l dieselu s vybitou baterkou jedna báseň.
Výrobní náklady 1144Kč (kabel 113Kč/metr a dvě sady svorek á 120Kč). Nemíním nikoho pomlouvat, nebo naopak něčemu dělat reklamu, ale nedávno se mně dostal do rukou leták AutoKelly a v něm byly káble za 230, nebo 260Kč - je snad jasné, že v žádném případě nemohly být adekvátně nadimenzované a celkem jistě půjde o stejný podvod na zákazníky, jako ty káble zmíněné výše.
Snad tento návod-recenze bude někomu co k čemu. Připomínky samozřejmě uvítám, dost možná budou káble někomu připadat zbytečně předimenzované - klidně ať napíše svou zkušenost a praxí odzkoušené průřezy.
2 reakcí na tento příspěvek Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".
Tim chci jen rict, ze pokud nekoupis kable za 250, tak se da oproti tvy (dobry) praci usetrit prachy a hlavne cas.
1 reakcí na tento příspěvek Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".
Akorát to Clio 1.2 po připojení káblů nějak zaškobrtalo v otáčkách
Naposledy editováno 12.12.2014 19:22:47
Na osobní a dodávky používám 35mm2 kabely od WINKLERA, v mrazu netvrdne izolace kabelu, parádní zaizolované bronzové kleště,s propojem mezi těma kontaktama.
Na nákladní mám samodomo z kabelu 50mm2, 2 x 7metrů, náklady jen na kabel bez kleští víc jak 2000,-kč
Naposledy editováno 12.12.2014 19:52:44
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".
Krovak píše: Máš recht, taky jsem se kdysi dal nachytat. Takže jsem postupoval jako ty, střihl kabely, objevil tu hrůzu a koupil...co já to kurva koupil...byly to audiokabely a poručil jsem si největší průřez, co měli. Jestli to bylo 16, nebo víc, už nevím, musel bych do auta, nicméně 1.9dCi včera nahodily bez ztráty kytičky Což znamená, že ty aušus kleště na běžný motory stačej.
Akorát to Clio 1.2 po připojení káblů nějak zaškobrtalo v otáčkách
Ono záleží jak moc máš na startovaném autě vyšťavenou baterku. Pokud bude uplně KO, nemáš z s malým průřezem šanci na okamžitý start. Musíš nechat chvíli nabíjet a pak teprve...snad.
Vyhrabal jsem v telefonu pěknou fotku. Toto jsou startovací kabely od SHERONU prodávané na Shellce. Poslal mi to kamarád. Všimněte si kleští i kabelu, co je pod tím oškrabaným Kleště poměděný plech a kabel poměděný hliník.
Naposledy editováno 12.12.2014 20:15:46
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".
DucS píše: Ono záleží jak moc máš na startovaném autě vyšťavenou baterku. Pokud bude uplně KO, nemáš z s malým průřezem šanci na okamžitý start. Musíš nechat chvíli nabíjet a pak teprve...snad.
Moc, nejdřív to otočilo 4x, pak už jen jednou a start s kabely se konal okamžitě
Jinak o proudu, napětí a podobnejch sračkách něco málo ještě vím, jsem slaboproudař
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".
Krovak píše: Moc, nejdřív to otočilo 4x, pak už jen jednou a start s kabely se konal okamžitě
Jinak o proudu, napětí a podobnejch sračkách něco málo ještě vím, jsem slaboproudař
No ale točilo ti to,nebyla vybitá uplně, potřeboval jsi jen menší podporu ...představ si, když někdo nechá zapnuté světla a přijde za půl dne. Tam si ani neškrtneš s tenkým kabelem.
jsou na hovno. Potom zjistí že lepší je si připlatit za 35mm průřez než někde viset.
Já motorku vždycky roztlačím a v autě najedu tak 200km za rok ale pro ty co používají auto
pořád se to hodí.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".
DucS> Tak ta očka u těch mých kleští jsou také jen poměděný plech, vrstva se při krimpování olupovala, ale cín na to (s pomocí pájecího "krému") chytal pěkně. Navíc očko je relativně malé na to ,aby se větší rezistivita Fe plechu oproti mědi nějak markantně projevila. A u těch aušus svorek jsem nekoukal, jak vypadají, i když nejspíš to bude totéž.
sered> To si nepamatuju, že by T613 měla fabricky takto řešené baterky (dvě 6V v kufru a dlouhé káble dozadu), nicméně o svářečkovém kabelu jsem věděl, že je na štartkáble ideální. Sehnal jsem ale jen "normální" CGZ, ale když někdo takový kábl má doma, má pochopitelně velkou výhodu, ušetří kupu nákladů.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".
Redguy píše: Kdysi jsem v Nemecku uviznul s 3.5 V6, tak jsem v nejblizsim auto obchode koupil ty nejsilnejsi kabely, co meli. Staly cca 30 euro a uz jsem s nima nekolikrat startoval totalne vybitej diesel a na srazech benzinovy V8cky, takze zadny mrdky.
Tim chci jen rict, ze pokud nekoupis kable za 250, tak se da oproti tvy (dobry) praci usetrit prachy a hlavne cas.
Myslim že mám ty podobný nebo stejný o kterejch píšeš prodávaj to i v čechách ale takhle poctivý teda nebudou ani omylem. oproti těm lacinejm ale fungujou
Každopádně super práce
1 reakcí na tento příspěvek Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".
J.M.K. mam připomínku k těm rado by lepším kleštím. Jsou poplastované až ke špičce a nejdou pak nasadit na akumulátor, který je zapojen v autě. Překáží to.
Ale zvladne to i nekolik dlouhych (~10 sekundovych) neuspesnych pokusu o start dieselu (1.8L) a osmivalcove big blocky to taky dava jak malinu, aniz by se to rozteklo
1 reakcí na tento příspěvek Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".
Vyrobil jsem si vlastní (potřeboval jsem delší), sice 20 m lana stálo litr, ale výhoda je, že mi fungují :)
1 reakcí na tento příspěvek Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".
2 reakcí na tento příspěvek Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".
8Ball píše: Zde je loňský test kabelů - Četl jsem si to tenkrát v časáku a nestačil se divit co se prodává
Ta sedmicka je nej, to psonkove vyrobili z nabijecky na mobil, ne?
1 reakcí na tento příspěvek Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".
Je mi jasné, že potřebujueš nahazovat 3,0 l dieslové auta obden, ale když si vzpomenu, kdy jsem naposled potřeboval použít startovací kabely, tak to bylo....hmmmm nikdy
sered> Děkuju za vysvětlení. Jestli tam byly origo dvě baterky velikosti baterky do Trabanta, tak se nedivím, že to mělo problémy ten osmivál natočit. A LPG je právě nejlepší montovat právě na starší velkoobjemové motory, však také nejčastěji vídám LPG na Volhách. Škodovka zase byla dobrá, že bylo kam dát bombu, aniž by překážela v kufru. Mít doma další garáž, dost velkou a aby se vešel i ponk, ta bych 603kou, nebo 613kou rozhodně nepohrdnul. Nedávno kolem mě jedna projela, ale zněla teda dost nezdravě... vypadalo to, že běží tak na 6 - 6 válců. A řídil kluk kolem 20 let, takže bych docela věřil, že ji chvíli předtím koupil, věděl o ní houby, a tak ani nepoznal, že motor neběží, jak má.
ALESANDREA> I to je pravda, ale může být i případ, kdy baterka lehne "náhlou smrtí" (nejspíše praskne nějaká z propojek mezi články) a pak sotva zažhne žárovkou ve stropní lampě a oživit již nejde. Pak je třeba mít adekvátní káble, jelikož veškerý startovací proud jde přes ně. Mimochodem, viděl jsem už před 15 lety v nabídce Conradu přemosťovací kabel se zásuvkami zapalovače, právě pro propojení dvou aut. Měl v sobě i nějakou elektroniku, na jedné zásuvce byla krabička s pár LED a na "dlouhé" části kabelu byla jen samotná zásuvka, označená "DEAD CAR".
Mileek> U těch by mě každopádně zajímalo, jak budou nadimenzované, když natočí i Ducato. Už jen proto, že s tím aušusem, který popisuju v hlavičce vlákna, jsem zkoušel startovat F128 (1116ccm, komprese 8.8, starter 800W) s 10 let starou a už slabší baterkou (po týdnu neudržela kapacitu) a nijak nepomohly, na startu to nebylo znát a při zkušebním odpojení interní baterky (aby šla veškerá zátěž přes káble) starter jen cvaknul a vůbec neměl sílu se otočit. Že kontrolky skoro úplně zhasly a voltmetr spadnul na levý doraz, netřeba dodávat. I to dokazuje, že tyto "kabely" (nejspíš) z Agipu by v případě vozidla s "mrtvou" baterkou nepomohly.
Jinak ten článek je dobrá "morda" a ta "sedmička", to skutečně nemůže být myšleno ani jako vtip.
E: fockewulf> Jenže ty mají jen 16mm2 a to je při 600A na 3m vedení ztráta 4V a při 8V už bude starter sotva točit a svíčky nebo vstřiky si ani neškrtnou. Takže už z principu opět lež, že takový kábl zvládne 600A. Netvrdím, že obden nahazuju káblema velké diesely, ale holt kdo je připraven, není ohrožen, několik aut už jsem startoval (a zrovna před týdnem jsem roztahoval P405, jelikož jsem bohužel káble s sebou neměl) a baterku s "náhlou smrtí" (normálně nastartuješ, ujedeš 20km, zdechneš - a po chvíli při zapnutí spínačky ani nerožnou kontrolky a zhasne display) jsem zažil na vlastní kůži. Ještě, že jsem byl (v Práglu) zrovna blízko dílny, kde měli nákupní vozík a v něm baterku z multikrávy a pořádné, doma dělané káble. A 1.5CRDi už bohužel není klasika s rotačním čerpadlem, takže s mrtvou baterkou nejde ani roztáhnout (nepůjdou vstřiky). Potom to byla dost o nervy cesta až k Jesenici, kde u pumpy byla rychloopravna a baterku 12V/70Ah tam naštěstí měli. A po takové zkušenosti si člověk dobře rozmyslí, zda takovou "zbytečnost" s sebou vozit, nebo ne.
Naposledy editováno 12.12.2014 23:14:32
1 reakcí na tento příspěvek Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".
Pokud by si někdo chtěl takovýhle kabely vyrobit - koupim kabelový očka příslušnýho průřezu. Ty očka musí být v tom provedení kdy je to uzavřená trubička, na konci sploštělá s otvorem na šroub o průměru jako je na kleštích (myslim, že se jmenujou lisovací?) Takže třeba očko 16 mm2/M6. Na kabelu oholím kousek o cca 5-7 mm delší než lze zasunout do očka. Oholený konec kabelu co nejtěsněji stočím a vsunu do očka. Izolaci nad oholenou částí omotám namočeným hadrem. Kabel si chytim nějakou svorkou tak, aby byl svisle a očko dole. Konec očka ohřeju elektrickou horkovzdušnou pistolí a zároveň u oholenýho místa kabelu držím klasickej trubičkovej pájecí cín (1 mm). Když se očko dost ohřeje začne cín tát a vtékat do očka - je třeba mít odmotaných nějakých 10 cm, aby ho bylo dost, cín přidávám jak elektrodu při svařování plamenem. Jakmile je celej konec v očku prolitej cínem vrazim konec s očkem do studený vody a hotovo. Pak už jen očistím pilníkem připadnej cín vně očka, přes konec očka dám smršťovací bužírku kterou smrštim horkovzdušnou pistolí a na plusovým kabelu mám navlečenejch pár kousků červený smršťovací bužirky pro snažší rozlišení. Udělám všechny 4 očka, přišroubuju kleště a hotovo. Takhle se dá udělat i 25 mm2, na 35 a 50 mm2 je už lepší použít autogen kvůli rychlosti práce, aby se nespálila izolace kabelu - dělal sem si tak i 50 mm2 na kamion, jen sem měl silnější cín.
A poslední EDIT: Pokud už někdo řeší cenu a že lepší kabely jsou zbytečný, že kabely potřebuje jednou za xx let atd. - pak už je teda nejlevnější koupit 2x5 metrů měděnýho kabelovýho lanka průřezu 10 mm2, metr ani ne za 30,- Kč a za 3 stovky má startovací kabely co přenesou bez problémů poctivých 100 A = 1.200 W. Konce oholí a v případě nouze prachsprostě omotá kolem pólů baterie. Náklady 300,-, čas výroby 60 sekund, funkčnost 100%.
Naposledy editováno 13.12.2014 06:52:42
fockewulf píše: Jasně, takže je lepší vyrobit něco za 1200, když to jde koupit za 550 http://startovaci-k...reka.cz/sheron-600a/
Je mi jasné, že potřebujueš nahazovat 3,0 l dieslové auta obden, ale když si vzpomenu, kdy jsem naposled potřeboval použít startovací kabely, tak to bylo....hmmmm nikdy
Tos nepochopil téma, právě ty levné kabely jsou uvnitř drát nula nula nic.
Druhý odstavec - že ty nepotřeboval, neznamená, že jiný nepotřebuje. Vylez z Plzně, republika je větší.
Třetí věc, také pro ALESANDREA: ráno v -10 čekat 10 minut? Když třeba už někde máš být?
Čtvrtá věc - častěji jsem kabely použil, abych pomohl někomu jinému (s autem).
Vyráběl jsem si 10 m dlouhé kabely kvůli letadlu - malá baterka + nepravidelný provoz = časně ranní starty zmrzlého motoru vycházejí "jak kdy". Ostatní vždy v pohodě.