globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".
12.12.2014 v 18:46
Zdarec všem. Tentokrát téma tak trochu související se zimou a sice srovnání běžně prodávaných rádobystartkabelů - "zrádců v nouzi" a návod, kterak kvalitní a akdekvátně nadimenzované kabely vyrobit.

Zde kabely, sehnané už před léty buď na pumpě, nebo v supermarketu (vyjde to nastejno), údajně dimenzované na 300A:












Pod 8mm tlustou izolací se skrývá lanko, dle průměru odpovídající průřezu cca 2.5mm2, ovšem čistý normovaný průřez (poctivé spočítání licniček a sečtení průřezů) činí pouhých 1.58mm2, což je pro udávané proudy naprosto nereálné.

Např. při proudu 200A pak na 2m dlouhých kabelech činí napěťová ztráta 8.9V, tedy 75%... každému snad bude jasné, že není reálné, aby takové "startováky" vůbec motorem otočily.

Z těchto startováků jsem tedy ustřihal svorky a místo té předražené gumy použil kabel CYA 35mm2:







Je tam vidět, že i svorky jsou docela aušusové, ovšem káble po této úpravě fungují dobře. Kabel CYA je ale docela tvrdý a nepohodlný na manipulaci (zvlášť v zimě), proto bylo rozhodnuto postavit poctivé kabely, včetně svorek:

Svorky jsou kvalitní, ze silného plechu, s nanýtovanými čelistmi a demontovatelným kabelovým očkem:












Použit je kabel CGZ 35mm2, zde detail očka nekrimpovaného na kabel, pro sichr je ještě procínováno:







Očko namontované ve svorce, před natažením izolace:







A zde hotové kabely, 4m dlouhé, kabel po montáži ještě ošetřen sprejem na pneu:







Dle výpočtu na takových kabelech bude napěťová ztráta (při 200A) 0.8V, což je cca 7% a to není vůbec nic. Startování 1.9l dieselu s vybitou baterkou jedna báseň.

Výrobní náklady 1144Kč (kabel 113Kč/metr a dvě sady svorek á 120Kč). Nemíním nikoho pomlouvat, nebo naopak něčemu dělat reklamu, ale nedávno se mně dostal do rukou leták AutoKelly a v něm byly káble za 230, nebo 260Kč - je snad jasné, že v žádném případě nemohly být adekvátně nadimenzované a celkem jistě půjde o stejný podvod na zákazníky, jako ty káble zmíněné výše.

Snad tento návod-recenze bude někomu co k čemu. Připomínky samozřejmě uvítám, dost možná budou káble někomu připadat zbytečně předimenzované - klidně ať napíše svou zkušenost a praxí odzkoušené průřezy.

1 reakcí na tento příspěvek Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

12.12.2014 v 21:07 | Nahoru | #1
Ty kabely obecně jsou jeden velkej aušus. Chdim kolem nich už několik dní. Ty nejlevnější jsou už za 150 Kč. Ale jak víme ty jsou tak pro srandu králíkům. Prodávají to odstupňovaný po Ampérech. 200 300 400 500 600A. Divím se že ty kleště na tom drží.

J.M.K. mam připomínku k těm rado by lepším kleštím. Jsou poplastované až ke špičce a nejdou pak nasadit na akumulátor, který je zapojen v autě. Překáží to.

(reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

12.12.2014 v 22:59 | Nahoru | #2
Ládínek.> I nad tím jsem přemýšlel, naštěstí ve všech třech svých vozech jsou svorky baterky řešené tak, že míst je tam dost. A kdyby bylo nejhůř, tak ty izolační návleky nejsou na kleštích nijak heftnuté, takže není problém je stáhnout kousek vzad, nebo úplně sundat. Tím ovšem nevyvracím, že ty kleště nejsou úplně hi-end.

sered> Děkuju za vysvětlení. Jestli tam byly origo dvě baterky velikosti baterky do Trabanta, tak se nedivím, že to mělo problémy ten osmivál natočit. A LPG je právě nejlepší montovat právě na starší velkoobjemové motory, však také nejčastěji vídám LPG na Volhách. Škodovka zase byla dobrá, že bylo kam dát bombu, aniž by překážela v kufru. Mít doma další garáž, dost velkou a aby se vešel i ponk, ta bych 603kou, nebo 613kou rozhodně nepohrdnul. Nedávno kolem mě jedna projela, ale zněla teda dost nezdravě... vypadalo to, že běží tak na 6 - 6 válců. A řídil kluk kolem 20 let, takže bych docela věřil, že ji chvíli předtím koupil, věděl o ní houby, a tak ani nepoznal, že motor neběží, jak má.

ALESANDREA> I to je pravda, ale může být i případ, kdy baterka lehne "náhlou smrtí" (nejspíše praskne nějaká z propojek mezi články) a pak sotva zažhne žárovkou ve stropní lampě a oživit již nejde. Pak je třeba mít adekvátní káble, jelikož veškerý startovací proud jde přes ně. Mimochodem, viděl jsem už před 15 lety v nabídce Conradu přemosťovací kabel se zásuvkami zapalovače, právě pro propojení dvou aut. Měl v sobě i nějakou elektroniku, na jedné zásuvce byla krabička s pár LED a na "dlouhé" části kabelu byla jen samotná zásuvka, označená "DEAD CAR".

Mileek> U těch by mě každopádně zajímalo, jak budou nadimenzované, když natočí i Ducato. Už jen proto, že s tím aušusem, který popisuju v hlavičce vlákna, jsem zkoušel startovat F128 (1116ccm, komprese 8.8, starter 800W) s 10 let starou a už slabší baterkou (po týdnu neudržela kapacitu) a nijak nepomohly, na startu to nebylo znát a při zkušebním odpojení interní baterky (aby šla veškerá zátěž přes káble) starter jen cvaknul a vůbec neměl sílu se otočit. Že kontrolky skoro úplně zhasly a voltmetr spadnul na levý doraz, netřeba dodávat. I to dokazuje, že tyto "kabely" (nejspíš) z Agipu by v případě vozidla s "mrtvou" baterkou nepomohly.

Jinak ten článek je dobrá "morda" a ta "sedmička", to skutečně nemůže být myšleno ani jako vtip.

E: fockewulf> Jenže ty mají jen 16mm2 a to je při 600A na 3m vedení ztráta 4V a při 8V už bude starter sotva točit a svíčky nebo vstřiky si ani neškrtnou. Takže už z principu opět lež, že takový kábl zvládne 600A. Netvrdím, že obden nahazuju káblema velké diesely, ale holt kdo je připraven, není ohrožen, několik aut už jsem startoval (a zrovna před týdnem jsem roztahoval P405, jelikož jsem bohužel káble s sebou neměl) a baterku s "náhlou smrtí" (normálně nastartuješ, ujedeš 20km, zdechneš - a po chvíli při zapnutí spínačky ani nerožnou kontrolky a zhasne display) jsem zažil na vlastní kůži. Ještě, že jsem byl (v Práglu) zrovna blízko dílny, kde měli nákupní vozík a v něm baterku z multikrávy a pořádné, doma dělané káble. A 1.5CRDi už bohužel není klasika s rotačním čerpadlem, takže s mrtvou baterkou nejde ani roztáhnout (nepůjdou vstřiky). Potom to byla dost o nervy cesta až k Jesenici, kde u pumpy byla rychloopravna a baterku 12V/70Ah tam naštěstí měli. A po takové zkušenosti si člověk dobře rozmyslí, zda takovou "zbytečnost" s sebou vozit, nebo ne.

Naposledy editováno 12.12.2014 23:14:32
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist