globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".
12.12.2014 v 18:46
Zdarec všem. Tentokrát téma tak trochu související se zimou a sice srovnání běžně prodávaných rádobystartkabelů - "zrádců v nouzi" a návod, kterak kvalitní a akdekvátně nadimenzované kabely vyrobit.

Zde kabely, sehnané už před léty buď na pumpě, nebo v supermarketu (vyjde to nastejno), údajně dimenzované na 300A:












Pod 8mm tlustou izolací se skrývá lanko, dle průměru odpovídající průřezu cca 2.5mm2, ovšem čistý normovaný průřez (poctivé spočítání licniček a sečtení průřezů) činí pouhých 1.58mm2, což je pro udávané proudy naprosto nereálné.

Např. při proudu 200A pak na 2m dlouhých kabelech činí napěťová ztráta 8.9V, tedy 75%... každému snad bude jasné, že není reálné, aby takové "startováky" vůbec motorem otočily.

Z těchto startováků jsem tedy ustřihal svorky a místo té předražené gumy použil kabel CYA 35mm2:







Je tam vidět, že i svorky jsou docela aušusové, ovšem káble po této úpravě fungují dobře. Kabel CYA je ale docela tvrdý a nepohodlný na manipulaci (zvlášť v zimě), proto bylo rozhodnuto postavit poctivé kabely, včetně svorek:

Svorky jsou kvalitní, ze silného plechu, s nanýtovanými čelistmi a demontovatelným kabelovým očkem:












Použit je kabel CGZ 35mm2, zde detail očka nekrimpovaného na kabel, pro sichr je ještě procínováno:







Očko namontované ve svorce, před natažením izolace:







A zde hotové kabely, 4m dlouhé, kabel po montáži ještě ošetřen sprejem na pneu:







Dle výpočtu na takových kabelech bude napěťová ztráta (při 200A) 0.8V, což je cca 7% a to není vůbec nic. Startování 1.9l dieselu s vybitou baterkou jedna báseň.

Výrobní náklady 1144Kč (kabel 113Kč/metr a dvě sady svorek á 120Kč). Nemíním nikoho pomlouvat, nebo naopak něčemu dělat reklamu, ale nedávno se mně dostal do rukou leták AutoKelly a v něm byly káble za 230, nebo 260Kč - je snad jasné, že v žádném případě nemohly být adekvátně nadimenzované a celkem jistě půjde o stejný podvod na zákazníky, jako ty káble zmíněné výše.

Snad tento návod-recenze bude někomu co k čemu. Připomínky samozřejmě uvítám, dost možná budou káble někomu připadat zbytečně předimenzované - klidně ať napíše svou zkušenost a praxí odzkoušené průřezy.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

12.12.2014 v 20:08 | Nahoru | #1

Krovak píše: Máš recht, taky jsem se kdysi dal nachytat. Takže jsem postupoval jako ty, střihl kabely, objevil tu hrůzu a koupil...co já to kurva koupil...byly to audiokabely a poručil jsem si největší průřez, co měli. Jestli to bylo 16, nebo víc, už nevím, musel bych do auta, nicméně 1.9dCi včera nahodily bez ztráty kytičky Což znamená, že ty aušus kleště na běžný motory stačej.

Akorát to Clio 1.2 po připojení káblů nějak zaškobrtalo v otáčkách



Ono záleží jak moc máš na startovaném autě vyšťavenou baterku. Pokud bude uplně KO, nemáš z s malým průřezem šanci na okamžitý start. Musíš nechat chvíli nabíjet a pak teprve...snad.

Vyhrabal jsem v telefonu pěknou fotku. Toto jsou startovací kabely od SHERONU prodávané na Shellce. Poslal mi to kamarád. Všimněte si kleští i kabelu, co je pod tím oškrabaným Kleště poměděný plech a kabel poměděný hliník.







Naposledy editováno 12.12.2014 20:15:46

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

12.12.2014 v 20:15 | Nahoru | #2

DucS píše: Ono záleží jak moc máš na startovaném autě vyšťavenou baterku. Pokud bude uplně KO, nemáš z s malým průřezem šanci na okamžitý start. Musíš nechat chvíli nabíjet a pak teprve...snad.


Moc, nejdřív to otočilo 4x, pak už jen jednou a start s kabely se konal okamžitě
Jinak o proudu, napětí a podobnejch sračkách něco málo ještě vím, jsem slaboproudař
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist