globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".
12.12.2014 v 18:46
Zdarec všem. Tentokrát téma tak trochu související se zimou a sice srovnání běžně prodávaných rádobystartkabelů - "zrádců v nouzi" a návod, kterak kvalitní a akdekvátně nadimenzované kabely vyrobit.

Zde kabely, sehnané už před léty buď na pumpě, nebo v supermarketu (vyjde to nastejno), údajně dimenzované na 300A:












Pod 8mm tlustou izolací se skrývá lanko, dle průměru odpovídající průřezu cca 2.5mm2, ovšem čistý normovaný průřez (poctivé spočítání licniček a sečtení průřezů) činí pouhých 1.58mm2, což je pro udávané proudy naprosto nereálné.

Např. při proudu 200A pak na 2m dlouhých kabelech činí napěťová ztráta 8.9V, tedy 75%... každému snad bude jasné, že není reálné, aby takové "startováky" vůbec motorem otočily.

Z těchto startováků jsem tedy ustřihal svorky a místo té předražené gumy použil kabel CYA 35mm2:







Je tam vidět, že i svorky jsou docela aušusové, ovšem káble po této úpravě fungují dobře. Kabel CYA je ale docela tvrdý a nepohodlný na manipulaci (zvlášť v zimě), proto bylo rozhodnuto postavit poctivé kabely, včetně svorek:

Svorky jsou kvalitní, ze silného plechu, s nanýtovanými čelistmi a demontovatelným kabelovým očkem:












Použit je kabel CGZ 35mm2, zde detail očka nekrimpovaného na kabel, pro sichr je ještě procínováno:







Očko namontované ve svorce, před natažením izolace:







A zde hotové kabely, 4m dlouhé, kabel po montáži ještě ošetřen sprejem na pneu:







Dle výpočtu na takových kabelech bude napěťová ztráta (při 200A) 0.8V, což je cca 7% a to není vůbec nic. Startování 1.9l dieselu s vybitou baterkou jedna báseň.

Výrobní náklady 1144Kč (kabel 113Kč/metr a dvě sady svorek á 120Kč). Nemíním nikoho pomlouvat, nebo naopak něčemu dělat reklamu, ale nedávno se mně dostal do rukou leták AutoKelly a v něm byly káble za 230, nebo 260Kč - je snad jasné, že v žádném případě nemohly být adekvátně nadimenzované a celkem jistě půjde o stejný podvod na zákazníky, jako ty káble zmíněné výše.

Snad tento návod-recenze bude někomu co k čemu. Připomínky samozřejmě uvítám, dost možná budou káble někomu připadat zbytečně předimenzované - klidně ať napíše svou zkušenost a praxí odzkoušené průřezy.

2 reakcí na tento příspěvek Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

12.12.2014 v 19:18 | Nahoru | #1
Kdysi jsem v Nemecku uviznul s 3.5 V6, tak jsem v nejblizsim auto obchode koupil ty nejsilnejsi kabely, co meli. Staly cca 30 euro a uz jsem s nima nekolikrat startoval totalne vybitej diesel a na srazech benzinovy V8cky, takze zadny mrdky.

Tim chci jen rict, ze pokud nekoupis kable za 250, tak se da oproti tvy (dobry) praci usetrit prachy a hlavne cas.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

12.12.2014 v 20:49 | Nahoru | #2
Redguy> Tak kabel i kleště byly koupeny v "koncovém" maloobchodě s el.inst. materiálem, je jasné, že kdo by vyráběl ve větších sériích, sežene díly za lepší cenu. A navíc Tys je koupil v DE, tak to je holt jiné kafe. Poukazoval jsem totiž právě na to, že v ČR jsem zatím neviděl továrně vyráběné kabely, které by byly adekvátně nadimenzované. A když jsem kupoval matroš, tak jsem se také s maníkem v krámě o tom bavil a při popisu toho, co uvádím na prvních fotkách, se smál, že na tom kabelu má snad větší cenu ta izolace, než ten poměděný hliník v jádře.

DucS> Tak ta očka u těch mých kleští jsou také jen poměděný plech, vrstva se při krimpování olupovala, ale cín na to (s pomocí pájecího "krému") chytal pěkně. Navíc očko je relativně malé na to ,aby se větší rezistivita Fe plechu oproti mědi nějak markantně projevila. A u těch aušus svorek jsem nekoukal, jak vypadají, i když nejspíš to bude totéž.

sered> To si nepamatuju, že by T613 měla fabricky takto řešené baterky (dvě 6V v kufru a dlouhé káble dozadu), nicméně o svářečkovém kabelu jsem věděl, že je na štartkáble ideální. Sehnal jsem ale jen "normální" CGZ, ale když někdo takový kábl má doma, má pochopitelně velkou výhodu, ušetří kupu nákladů.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Kvalitní startkabel vs "zrádce v nouzi".

12.12.2014 v 21:01 | Nahoru | #3

Redguy píše: Kdysi jsem v Nemecku uviznul s 3.5 V6, tak jsem v nejblizsim auto obchode koupil ty nejsilnejsi kabely, co meli. Staly cca 30 euro a uz jsem s nima nekolikrat startoval totalne vybitej diesel a na srazech benzinovy V8cky, takze zadny mrdky.

Tim chci jen rict, ze pokud nekoupis kable za 250, tak se da oproti tvy (dobry) praci usetrit prachy a hlavne cas.



Myslim že mám ty podobný nebo stejný o kterejch píšeš prodávaj to i v čechách ale takhle poctivý teda nebudou ani omylem. oproti těm lacinejm ale fungujou

Každopádně super práce
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist