Pre Portimäo - superbiky míří do finiše

Předposledním závodem letošního superbikového šampionátu je závod na portugalském okruhu "Autodrómo Internacional Algarve" v Portimau. Na titul mistra světa 2012 mají v nejprestižnjěší kubatuře superbiků mají i nadále šanci minimálně tři piloti, kterými jsou Italové Max Biaggi a Marco Melandri a Brit Tom Sykes.

Kapitoly článku

Superbiková sezóna bude mít o tomto víkendu svou předposlední zastávku a tou je už zmiňovaný portugalský okruh "Autódromo Internacional Algarve" v Portimäu.

Na 4 592 m dlouhý okruh v Portimäu zavítají superbiky teprve popáté. Poprvé se zde jelo v roce 2008 a double zde slavil nový mistr světa Troy Bayliss s motocyklem Ducati. O rok později vyhráli další novopečený mistr světa Ben Spies s Yamahou a Michel Fabrizio na Ducati. V roce 2010 zde získal doubl pozdější světový šampion Max Biaggi s Aprilii. Vloni pak vyhráli mistr světa Carlos Checa a vicemistr světa Marco Melandri. Dá se tedy říci, že s výjimkou Fabrizia v roce 2009 a Melandriho 2011 zde vždy vyhráli pouze mistři světa z aktuální sezóny. A jak to dopadne letos? Dá se předpokládat, že zde padne první rozhodnutí, i když obrovská vyrovnanost letošního šampionátu - vedoucí trojici dělí pouhých 26,5 bodů - ještě mistra v Portugalsku zřejmě neurčí!
Jezdecky velmi oblíbená trať má celkem 15 zatáček, z toho je šest levých a devět pravých. Cílová rovinka je dlouhá 835 metrů a maximální výškový rozdíl je 57 metrů. Trať je charakteristická náhlými změnami směru, kdy jezdci musí prudce na brzdy a vzápětí změnit úplně směr a především extrémním výškovým rozdílem.

Rekordy okruhu:
Nejrychlejší kolo: 2011 Rea Jonathan Honda 1'41.712
Rekord Superpole: 2010 Crutchlow Cal Yamaha 1'41.712
Rekord okruhu: 2010 Biaggi Max Aprilia 1'42.774

Ohlédnutí za loňským Portimäem

Do první jízdy na 22 kol nejlépe odstartoval Rea před Guintolim a Melandrim. Smržovi se start nepodařil a byl po úvodním kole 12. Ve třetím kole šel Guintoli do čela a vedl tak před Reou a Melandrim. Mimo trať se ocitli Camier a Laverty, který zajel do boxů. Smrže předjel Corser, takže Kuba jel jako 13. O kolo později se před Smrže dostal i Fabrizio. Po pěti kolech vedl Guintoli o 0,556 před Reou a o 0,757 před Melandrim. Smrž jel 14. (+7,876). Po 7 kolech se Smrž probojoval o jedno místo dopředu, neboť předjel Corsera a byl tak 13.

Po 10 kolech bylo následující pořadí: Na čele jel Guintoli o 1,469 před Reou a o 1,842 před Melandrim. Dále jeli Checa, Lascorz, Biaggi, Sykes, Haslam, Haga a Badovini. Smrž ztrácel 12,141 sekundy a byl aktuálně 13. ještě za Bergerem a Fabriziem. V 11. kole se Checa dostal před Melandriho a byl třetí a začal útočit na Reu. Po 13 kolech vedl Guintoli o 1.594 před Checou, který se vypořádal s Reou - 13. Smrž. Pět kol před koncem měl Guintoli náskok na Checu pouhých 1.091 a 3.178 sekundy na Reu. Kuba Smrž už jel 11., neboť předjel Fabrizia a Hagu, když na svého týmového kolegu ztrácel 20.363 sekundy. Čtyři kola do konce byl mimo trať Melandri a propadl se za Lascorze a vzápětí i za Biaggiho. Tři kola před koncem měl Guintoli náskok pouhých 0,277 a Smrž jel už 10., neboť předjel Badoviniho. Do posledních dvou kol vjížděl Checa už s náskokem o 0,339 před Guintolim.
Vyhrál - vloni už po 15. - Carlos Checa o 2.860 sekundy před Guintolim a o 8.481 před Reou. Čtvrtý dojel Biaggi, pátý Lascorz, šestý Melandri, sedmý Berger, osmý Sykes, devátý Haslam a Top-10 dokompletoval Jakub Smrž. V bodech jsme dále viděli dojet Fabrizia, Camiera, Badoviniho, Corsera a Hagu, když nejrychlejší kolo zajel Sylvain Guintoli časem 1'43.453 min.

Druhá loňská jízda měla tento průběh: Opět nejlépe vystartoval muž z PP Rea před Lavertym a Melandrim - 5. Guintoli, 10. Smrž. Po dvou kolech bylo pořadí Laverty, Rea, Melandri - 5. Guintoli, 13. Smrž, kterého předjeli Biaggi a superbikový nováček Giugliano. Na čele se mezitím objevily obě Yamahy v pořadí Laverty a Melandri, dále Rea, Checa a Guintoli. Zatímco Kuba Smrž předjel Giugliana, tak našeho závodníka předjel Corser, jedoucí svůj poslední závod své nezapomenutelné kariéry. Mezitím se Melandri propadl za Reu, na čele ale jela pětice, kterou dělilo pouhých 1,737 sekundy.Melandri si opět vybojoval druhé místo a ve svém posledním závodě jela dvojice továrních Yamah na čele. Kuba Smrž předjel Corsera a byl 12. za Sykesem a Hagou.

Po deseti kolech bylo následující pořadí: Vedl Laverty o 0,344 před Melandrim a o 0,694 před Reou. Další pořadí bylo Checa, Guintoli, Camier, Biaggi, Badovini, Lascorz a Haga, kteří tak kompletovali Top 10. Kuba Smrž byl 12., když před ním byl ještě Sykes. 10 kol před koncem jela vedoucí trojice Laverty, Melandri a Rea v rozmezí pouhých 0.460 sekundy. Čtvrtý Checa měl ztrátu 1.144 a pátý Guintoli 2.266 sekundy. 5 kol před koncem vedl Laverty o 0,273 před Melandrim a o 0,478 před Reou. Kuba Smrž byl 11., neboť Sykes musel pro technický problém zajet do svého boxu. O kolo později šel do čela Melandri - Guintoli 5. a Kuba 11. Dvě kola do cíle předjel Smrže předjel Berger a odsunul ho na 12. pozici.
V posledním kole se na čele nic nezměnilo: Vyhrál o 1,075 sekundy Marco Melandri před Eugenem Lavertym a o 1.363 sekundy před Reou. Čtvrtý dojel mistr světa Checa, pátý Guintoli a šestý Camier. Max Biaggi sedmým místem uhájil konečné třetímísto v šampionátu a Top-10 dokompletovali Lascorz, Badovini a Berger. V bodech dále dojeli Haga, Giugliano, který v závěru předjel našeho Kubu Smrže - v cíli třináctého - a také Fabrizio a Haslam.

Dosavadní průběh letošní sezony

Domácí závod pro BMW na Nürburgringu byl doslova černou nedělí pro tento německý tovární tým. Lídr šampionátu Marco Melandri si zde připsal poprvé ve své krátkodobé superbikové historii dvě nuly po sobě a ačkoliv se přiliš nedařilo i jeho nejbližšímu soupeři v bodovací tabulce Biaggimu - rovněž jednou upadl, tak přesto je nyní tovární jezdec Aprilie a mistr světa z roku 2010 Max Biaggi opět na čele i když pouze s minimálním náskokem 9,5 bodů.
V posledních dvou závodních víkendech se ale dařilo Tomu Sykesovi, který z této trojice nasbíral nejvíce bodů (69) proti Melandrimu (45) a Biaggimu (44), a rázem se vrátil do hry o titul. Naopak Carlos Checa získal za poslední 4 jízdy pouhých 27 bodů a to ho definitivně vyřadilo ze hry o obhájení titulu mistra světa, stejně jako Jonathana Reu, jenž svůj čas dělí mezi dva seriály MotoGP a WSBK, když v tom prestižnějším má stále ještě šanci na prototypový motocykl Honda ve stáji Fausta Gresiniho.

Dvěma druhými místy na Nürburgringu se zaskvěl Ir Eugene Laverty, který může v konečném souboji o titul mistra světa sehrát jako pomocník hodně důležitou roli právě ve prospěch Biaggiho. Sedmý je Leon Haslam, který vážně pokukuje po změně motocyklu na Hondu, osmý je novopečený tovární jezdec BMW Chaz Davies a Top-10 kompletují Sylvain Guintoli - odejde zřejmě k týmu Crescent Suzuki a Rookie Davide Giugliano, jehož setrvání ve stáji Althea Racing je pouze otázkou podpisu smlouvy, která je už dávno připravena a pouze se čeká na definitivní rozuzlení sporu mezi továrnou Ducati a promotérem šampionátu Infrontem.

Zde se ale také zřejmě už vyjasnilo, a během závodního víkendu v Aragonu by se na světlo veřejnosti mělo dostat, že jak dvouválce o objemu 1200 ccm (tedy nové motocykly Panigale), tak čtyřválce s pouhými 1000 ccm, budou mít na startu sezony 2013 úplně stejnou váhu!

Za elitní desítkou je Michel Fabrizio na místě jedenáctém, hodně se zlepšující Leon Camier dvanáctý, Ayrton Badovini na místě třináctém a za čtrnáctým Lorisem Bazem uzavírá Top-15 náš Jakub Smrž, který bude opět v Portugalsku chybět - nahradí ho znovu Lorenzo Lanzi - a náš populární pilot místo v Aragonu pojede o stejném závodním víkendu svůj premiérový závod seriálu BSB v Assenu s motocyklem Aprilia.

Ještě jedna změna ve startovní listině, místo zraněného Niccola Canepy pojede v týmu Red Devils Roma poslední dva závody testovací jezdec továrny Ducati v této kubatuře a mistr Itálie Matteo Baiocco.
Stejně jako Jonathan Rea, tak i jezdec satelitního týmu Kawasaki Pedercini David Salom ze Španělska má hodně nabitý program těchto dní. O víkendu závodil v Misanu a hned při své premiéře s motocyklem CRT týmu Avintia Racing dokázal bodovat v královské kubatuře, neboť právě od Misana nahradil pro zbytek sezony svého krajana Ivana Silvu.

Stav šampionátu superbiků před Portimäem

01- Max Biaggi – Aprilia Racing Team – Aprilia RSV4 Factory – 318 bodů
02- Marco Melandri – BMW Motorrad Motorsport – BMW S1000RR – 308,5
03- Tom Sykes – Kawasaki Racing Team – Kawasaki ZX-10R – 291,5
04- Carlos Checa – Althea Racing – Ducati 1198 – 247,5
05- Jonathan Rea – Honda World Superbike Team – Honda CBR 1000RR – 225,5
06- Eugene Laverty – Aprilia Racing Team – Aprilia RSV4 Factory – 213,5
07- Leon Haslam – BMW Motorrad Motorsport – BMW S1000RR – 189
08- Chaz Davies – ParkinGO MTC Racing – Aprilia RSV4 Factory – 156,5
09- Sylvain Guintoli – PATA Racing Team – Ducati 1198 – 143,5
10- Davide Giugliano – Althea Racing – Ducati 1198 – 125
11- Michel Fabrizio – BMW Motorrad Italia GoldBet – BMW S1000RR – 119,5
12- Leon Camier – FIXI Crescent Suzuki – Suzuki GSX-R 1000 – 104,5
13- Ayrton Badovini – BMW Motorrad Italia GoldBet – BMW S1000RR – 99
14- Loris Baz – Kawasaki Racing Team – Kawasaki ZX-10R – 98
15- Jakub Smrž – Team Effenbert Liberty Racing – Ducati 1198 – 92,5
16- Maxime Berger – Team Effenbert Liberty Racing – Ducati 1198 – 74
17- Lorenzo Zanetti – PATA Racing Team – Ducati 1198 – 61
18- Hiroshi Aoyama – Honda World Superbike Team – Honda CBR 1000RR – 51,5
19- Niccolò Canepa – Red Devils Roma – Ducati 1198 – 42,5
20- John Hopkins – FIXI Crescent Suzuki – Suzuki GSX-R 1000 – 35
21- David Salom – Team Pedercini – Kawasaki ZX-10R – 19
22- Joan Lascorz – Kawasaki Racing Team – Kawasaki ZX-10R – 17
23- Leandro Mercado – Team Pedercini – Kawasaki ZX-10R – 9
24- Peter Hickman – FIXI Crescent Suzuki – Suzuki GSX-R 1000 – 7
25- Matteo Baiocco – Barni Racing Team – Ducati 1198 – 7
26- Bryan Staring – Team Pedercini – Kawasaki ZX-10R – 6
27- Alex Polita – Red Devils Roma – Ducati 1198 - 4
28- Alexander Lundh – Team Pedercini – Kawasaki ZX-10R – 4
29- Norino Brignola – Grillini Progea Superbike Team – BMW S1000RR – 3
30- Mark Aitchison – Grillini Progea Superbike Team – BMW S1000RR – 3
31- Lorenzo Lanzi – Team Effenbert Liberty Racing – Ducati 1198 – 2
32- Brett McCormick – Team Effenbert Liberty Racing – Ducati 1198 – 1
33- Joshua Brookes – Crescent Fixi Suzuki – Suzuki GSX-R 1000 – 1

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)
Libor Bedřich - (Odebírat články autora)
Vladimír Rejda - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist