Ducati hrozí odstoupením ze šampionátu

Althea Racing chce jet sice v roce 2013 s mistrem světa Carlosem Checou a s Davidem Giuglianem. Ale podepsáno ještě není nic, neboť továrna Ducati hrozí odstoupením ze závodů WSBK, pokud Infront nezmění aktuální reglement superbikového šampionátu.

Carlos Checa a Ducati se už dohodli před několika týdny. Ovšem Španěl doposud nic nepodepsal, neboť není stále jasné, jak bude vypadat technický reglement pro nový motocykl Ducati 1199 Panigale. Dle našich informací přímo z paddocku WSBK jedná Ducati ještě stále s promotorem šampionátu Infrontem a dokonce vyhrožuje odchodem ze šampionátu, pokud nedojde ke změně aktuální stavu – jde o zachování 6 kg dodatečné váhy - a to i na příští sezonu.
"Ducati si nechává otevřená dvířka a doposud žádnou smlouvu neposlala, neboť stále jedná s Infrontem o technických pravidlech na rok 2013. Smlouva je sice už na papíře, není ale podepsaná a proto také nemohu říci nic konkrétního o příští sezoně", říká Checa.

V čem je vlastně celý problém? Od roku 2008 mohou dvouválcové motocykly startovat v superbikovém šampionátu s objemem 1200 ccm. Aby se ale vyrovnaly síly dvouválců a čtyřválců tak se používá celkem komplikovaný výpočet, které se odvíjí z dosažených výsledků a motocykly Ducati tak buď musí přidat váhu - aktuálně 6 kg, nebo ji mohou snížit. Zatím vše vychází a ukazuje se, že je pole hodně vyrovnané: 15 jezdců v kvalifikaci v jedné sekundě není rozhodně vyjímka.

Pokud se ale podíváme na mistry světa od roku 2008, tak vidíme, že: V prvním roce působení nového motocyklu Ducati 1098R vyhrál Troy Bayliss a tehdy se ještě žádná váha nepřidávala. O rok později se stal mistrem světa Ben Spies s Yamahou. V sezóně 2010 potom Max Biaggi s Aprilií a konečně vloni Carlos Checa s Ducati. Ale všichni jsou si zajedno, že tento titul je nutno připsat pouze jezdeckému umění Španěla a ne převaze motocyklu Ducati. 

Ovšem superbiková komise složená ze zástupců firmy Infront (promoter WSBK), FIM a zástupců týmů vypracovala vloni na podzim dodatečný reglement, kdy se může měnit aktuálně poměr mezi dvouválci a čtyřválci přidáním váhy. A tak bylo Ducati přidáno na letošní rok 6 kg. Ducati se nyní snaží dosáhnout ultimátem snížení váhy na rok 2013, kde nastoupí s novým motocyklem Panigale a hrozí odchodem ze šampionátu: "SBK se nedá jet pouze se čtyřmi továrnami (Marinelli nepočítá Suzuki - pozn. Bosso). Infront by si měl uvědomit, jaké mohou být následky", říká hodně přesvědčivě Ernesto Marinelli, projektový ředitel superbiků u Ducati.

       

Porozumění pro problémy továrny Ducati se ale u konkurentů příliš neprojevily, ba naopak a není taky divu: Ducati stejně jako BMW či Aprilia vyhrála letos celkem po 6 závodech, tedy minimálně z tohoto pohledu je současný reglement správný, i když většina úspěchů Ducati je nutna opět připsat jezdeckému umění mistra světa Carlose Checy a zbývající dva Guintolimu za závodění na mokré trati.

        

"Poprvé přicházíme do situace, že dvouválcová továrna pojede s novým motocyklem. Takže by se mohlo říci, ano začneme od začátku a současný váhový handicap Ducati snížíme na nulu. Ale, v loňském roce, když Carlos Checa vyhrál suverénně titul, tak si nikdo na Ducati nestěžoval. Všichni byli hrdi na to, co Ducati dokázala. A ostatní továrny prostě přes zimu tvrdě pracovaly na tom, aby tento náskok snížily. Proto nechápu tyto nářky od Ducati, jsou zbytečně zdramatizované. Je jasné, že chceme mít i nadále všechny značky v šampionátu. Chceme, aby Ducati i nadále v šampionátu závodila, ale pouze za férových podmínek pro všechny", vysvětluje aktuální situaci týmový manažer Hondy Ronald ten Kate.

         

"Ducati musí jet se stejnými podmínkami jako letos. I nová Panigale je dvouválec o objemu  1200 ccm, takže na startu sezony 2013 musí nastoupit se stávajícími 6 kg. Pokud se ukáže po dvou závodech, že nebudou jezdci s motocykly Ducati konkurence schopné, tak se samozřejmě váha může snížit. Ale ne nyní. My také nemůžeme říci, že naše Suzuki není konkurence schopná a chtít zvýšit objem na 1300 ccm",
říká hodně jasně Jack Valentine, týmový manažer Crescent Suzuki.

          

"Abychom skutečně poznali jak je nová Ducati silná, je potřeba ji vidět na trati. Je těžké rozhodnout něco dopředu. Bylo by neférové vůči ostatním, změnit nyní pravidla ve prospěch Ducati. Ve většině úseků na trati je Ducati i nyní konkurence schopná, jen na dlouhých rovinkách má nevýhodu proti čtyřválcům. A nová Ducati bude jistě lepší než stará, jinak by něco fungovalo hodně blbě. Neumím si taky představit, že by Ducati skončila své závodění v WSBK, neboť její výsledky v MotoGP jsou hodně špatné a Superbike tuto továrnu zachraňují"
, je názoru Gigi Dall´Igna, závodní ředitel Aprilie.

          

A tak jediným, kdo má pochopení pro Ducati, je projektový ředitel Kawasaki Ichiro Yoda: "Můj názor je ten, že klidně by se váha Ducati mohla snížit o 6 kg. Už nyní je jejich výkon za ostatní konkurencí a že dokáží vyhrát závod, tak to je pouze díky jezdeckému umění Carlose Checy".

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)
Libor Bedřich - (Odebírat články autora)
Vladimír Rejda - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist