Třetí GP sezony – Velká cena Texasu

Po závodních víkendech v Kataru a Argentině je tu třetí kolo sezony v Texasu. Do Austinu míří všechny týmy a jezdci mistrovství světa silničních motocyklů, aby změřili síly na moderním Okruhu Amerik. Tento okruh je také domovem formule 1 a proto byla dráha v některým místech hodně hrbolatá. Pořadatelé proto největší nerovnosti nechali krátce před Grand Prix srovnat. S jakým výsledkem, to se teprve uvidí. Až na časy, je harmonogram víkendu stejný, pátek jsou dva volné tréninky, sobota je především o kvalifikacích a neděle je dnem závodu. Ve světlech televizních kamer bude už od čtvrtku Marc Márquez a Valentino Rossi, oba mají v Austinu dvě separátní tiskovky, které rozděluje hlavní tisková konference, jenž standardně odstartuje Grand Prix. Z českých závodníků je v USA Karel Abraham (Ducati, MotoGP) a Jakub Kornfeil (KTM, Moto3).

Kapitoly článku

Okruh Amerik, Austin (USA)

Dráhu Circuit Of The Americas (COTA) projektoval Herman Tilke a díky členitosti terénu se do ni snažil dostat některé slavné zatáčky z okruhů celého světa. V jednom kole je tak možné projet vysokorychlostním úsekem Maggotts a Becketts na Silverstonu, stadionovou sekcí na Hockenheimu nebo zažít pocity průjezdu legendární osmou zatáčkou v tureckém Istanbul Parku.

Dráha Okruhu Amerik je dlouhá 5513 metrů, v nejširším místě má 15 metrů a nejdelší rovinkou je 1200 metrů dlouhý úsek mezi jedenáctou a dvanáctou zatáčkou. V jednom kole jezdci projedou celkem 20 zatáčkami – 11 levými a 9 pravými.

Dodavatel pneumatik MotoGP Michelin připravil pro přední a zadní pneumatiky Michelin Power Slick směsi měkkou, střední a tvrdou. V případě předních pneumatik se jedná o konstrukci symetrickou, všechny tři směsi zadní pneumatiky budou v asymetrické verzi s tvrdší pravou stranou. Vzhledem k tomu, že v některých částech dráhy byly velké nerovnosti, pořadatelé je před víkendem Grand Prix nechali zbrousit. Jak se to projeví na přilnavosti zjistí až během pátečních tréninků. Za celých pět let v Texasu jezdci odjeli jen minimum na pneumatikách do mokrých podmínek. Nicméně i přes stabilně slunečné počasí je připravena také verze pro déšť - Michelin Power Rain, ve směsích měkká a střední. Zadní pneumatiky jsou asymetrické konstrukce.

!!! Nezapomeňte, tipovací soutěž o pohár pro nejlepšího Tipaře roku 2018 !!!

Rekordy a informace MotoGP – Okruh Amerik, Austin (USA)

Nejrychlejší kolo – Marc Márquez - Honda (2015) – 2'02,135
Rekord okruhu – Marc Márquez – Honda (2014) – 2'03,575
Kvalifikační rekord – Marc Márquez - Honda (2015) – 2'02,135
Maximální rychlost – Jorge Lorenzo - Ducati (2017) – 345,6 Km/h

Délka závodu MotoGP - 20 kol (110,3 km)
Velká cena Texasu – MotoGP 2017:
Stupně vítězů - 1.Márquez (Honda), 2.Rossi (Yamaha), 3.Pedrosa (Honda) .. DNF Abraham
Pole position - Marc Márquez (Repsol Honda) - 2'02,741 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu - Marc Márquez (Repsol Honda) - 2'04,899 sekundy

MotoGP – Preview

Vedoucím mužem průběžného hodnocení je Cal Crutchlow (LCR Honda Castrol), vítěz druhého závodu sezony v Argentině. Britský závodník prožívá nejlepší úvod sezony své kariéry a rozhodně by rád v nastaveném tempu pokračoval. Práci a podporu japonské Hondy si Crutchlow nesmírně chválí a na jeho výkonech je to pochopitelně znát. Britská média poukazují na to, že Cal Crutchlow je nejlepším jezdcem Velké Británie od slavných časů Barryho Sheena. Crutchlow je na vítězné vlně, kterou léta hledal a s níž může dosáhnout hodně vysoko.

Italský závodník Andrea Dovizioso (Ducati Team) ztrácí na vedení v šampionátu tři body, což je minimální rozdíl. Jezdec tovární Ducati závod v Kataru vyhrál, ale v Argentině na stupně vítězů nedosáhl, takže byl nakonec rád za deset bodů, které si Autódromo Termas de Río Hondo odvezl.

Na třetí pozici je Johann Zarco (Monster Yamaha Tech 3) jemuž se v Argentině povedlo zajet na druhé místo a nebyl daleko od šance závod vyhrát. Jeho jméno také často zmiňovali s ohledem na úvod závodu, když v jedné ze zatáček vyvezl Španěla Pedrosu mimo stopu a ten následně havaroval. Ke kontaktu tam nedošlo a Francouz nebyl penalizován. Teď je deset bodů od vedení v soutěži.

Španěl Maverick Vinales (Movistar Yamaha MotoGP) letos zatím ani jednou neslavil umístění na stupních vítězů. Třeba loni do Texasu přijel jako lídr šampionátu, dnes je to prozatím čtvrtá průběžná pozice a ztráta na prvního ve výši sedmnácti bodů. Loni byl v Texasu hodně rychlý, ale závod nedokončil.

Pátý v pořadí je Marc Márquez (Repsol Honda Team). Španěl má na kontě dvacet bodů za druhé místo v Kataru, ale nulu má z Argentiny, třebaže tam skončil pátý. Po závodu ale dostal penalizaci za incident s Rossim a to úřadujícího šampiona poslalo na konečnou osmnáctou pozici. Styl jízdy Marca Márqueze, který od startu neměl v Argentině svůj den, vyvolal značné ohlasy. Márquez přesto později uvedl, že by nic jinak neudělal. Ve čtvrtek má Márquez v Texasu samostatnou tiskovku (Rossi rovněž), kde sdělí své stanovisko. Od roku 2013 Márquez v Texasu neprohrál, letos bude chtít na vítěznou šňůru navázat.

Australan Jack Miller (Alma Pramac Racing) v Argentině předvedl, že v přechodných podmínkách umí neuvěřitelné věci a potom, co vyhrál kvalifikaci nebyl daleko od vítězství v závodě. Koncovka ale nebyla ideální, takže z toho bylo nakonec čtvrté místo. Přesto je Millera radost sledovat a uvidíme, jak mu to půjde v Texasu.

Průběžně sedmý je Danilo Petrucci (Alma Pramac Racing). Ten neměl ideální závod v Argentině a ještě to následně pořádně schytal, když si někteří jezdci, jako především Aleix Espargaró, stěžovali na jeho styl jízdy. Tým Pramac Racing po skončení víkendu v Argentině napsal krátkou tiskovou zprávu, kde jen uvedli, že Danilo Petrucci nezpůsobil žádný karambol ani jinému jezdci újmu na zdraví. To ovšem rozčílilo Aleixe Espargara, který se na Twitteru celkem dost obul do šéfa týmu Alma Pramac Racing.

Na Twitter, kde byl odkaz na zmiňovanou zprávu, Aleix Espargaró (Aprilia Racing Team Gresini) odpověděl, že ať nelžou, protože Petrucci do něho narazil silněji než Márquez, který dostal penalizaci. Giacomo Guidotti na to zareagoval slovy: „Tak či tak, Petrux byl s tebou mírnější než ty loni s Doviziosem tak nech těch keců a místo na Twitteru to raději řeš na Komisi bezpečnosti jezdců.“

Espargaró na to: „Kdo jsi, že mi budeš říkat co mám dělat. Ano, udělal jsem tehdy velkou chybu a Doviziosovi se omluvil. Nekecal jsem ale nesmysly a nelhal jak teď tvůj tým.“

Už do tak ohnivé debaty zasáhl nováček Xavier Simeon, který napsal: „Pokaždé tu naříkají jedni a ti samí, aby zvedli zájem médií a ukázali své jméno. Jediný, kdo by měl dnes naříkat je Jack, protože měl závod vyhrát s náskokem třiceti sekund. Takže tak.“

Aleix Espargaró Belgičana kontroval slovy: „Hodně jich může lamentovat na to či ono, například na závodníky, kteří si platí, aby mohli startovat, zatímco spousta dobrých jezdců musí sedět doma. To je můj názor, ale celý paddock si to myslí.“

Belgičanův sponzor skutečně platí kolem jednoho milionu euro, takže Španěl ťal do živého a následně si přečetl: „Absolutně nad sebou ztrácíš kontrolu. A co jsi vyhrál nebo čeho si dosáhl ty, když jsi přišel do MotoGP?“ … Espargaró: „OK, ale nesrovnávej naše situace. Je to jako srovnávat náklaďák s bicyklem.“ … Simeon: „Jedno je jisté, jsi hloupý … .“ poté byl Belgičan Španělem zablokován s dodatkem: „Za rok můžeš pro mě pracovat, budeš mít hodně volného času.“

Takže nejen Márquez vs Rossi, ale i ostatní jezdci v MotoGP jsou celkem dost rozhádaní a atmosféra je nabitá tak, jak by mělo dorazit tornádo. Možná to bude o nadcházejícím víkendu Texas Tornado, kterého v Austinu uvidíme. Doufejme, že nic víc.

První desítku průběžného hodnocení uzavírá osmý Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP), který má ve čtvrtek po oficiální tiskové konferenci také svoji samostatnou část. Italský závodník byl hodně naštvaný potom co v Argentině nebodoval. Na adresu Márqueze uvedl, že je to nebezpečný jezdec s nímž se na dráze necítí bezpečně. To se dotklo vedení závodu a prezident FIM řekl, že jeho slova už byla za hranou. Uvidíme, co Márquez a Rossi ve čtvrtek všem sdělí. Zřejmě bude jejich cílem uklidnit situaci a pokračovat v závodění ne v bitvě slov.

Španěl Dani Pedrosa (Repsol Honda Team) havaroval hned v úvodu argentinského závodu a musel na operaci zápěstí. Týden po zákroku chce Pedrosa závodit, takže v Texasu nebude chybět, ale až hlavní lékař a následně první tréninky ukáží, zda bude schopen jet v sedle prototypu Hondy.

Český závodník Karel Abraham (Ángel Nieto Team) loni závod v Texasu nedokončil, takže to by určitě nechtěl zopakovat, naopak brněnský jezdec má chuť bojovat o bodované pozice a posunout se pořadím průběžného hodnocení směrem nahoru. Dnes mu s jedním bodem patří devatenáctá pozice. Jeden bod má na kontě také dvacátý Jorge Lorenzo (Ducati Team), jehož cílem je závod dokončit a to na pozici s nejméně dvojciferným bodovým přídělem. Proslýchá se, že by měl Lorenzo zamířit k tovární Suzuki a satelit Suzuki by měl jet v barvách Marc VDS Racing.

MotoGP – Stav po GP Argentiny:

1. Cal CRUTCHLOW GBR Honda 38 bodů
2. Andrea DOVIZIOSO ITA Ducati 35
3. Johann ZARCO FRA Yamaha 28
4. Maverick VINALES SPA Yamaha 21
5. Marc MARQUEZ SPA Honda 20
6. Jack MILLER AUS Ducati 19
7. Danilo PETRUCCI ITA Ducati 17
8. Valentino ROSSI ITA Yamaha 16
9. Alex RINS SPA Suzuki 16
10. Andrea IANNONE ITA Suzuki 15
11. Tito RABAT SPA Ducati 14
12. Dani PEDROSA SPA Honda 9
13. Hafizh SYAHRIN MAL Yamaha 9
14. Franco MORBIDELLI ITA Honda 6
15. Pol ESPARGARO SPA KTM 5
16. Scott REDDING GBR Aprilia 4
17. Alvaro BAUTISTA SPA Ducati 3
18. Takaaki NAKAGAMI JPN Honda 3
19. Karel ABRAHAM CZE Ducati 1
20. Jorge LORENZO SPA Ducati 1
  Thomas LUTHI SWI Honda  
  Bradley SMITH GBR KTM  
  Aleix ESPARGARO SPA Aprilia  
  Xavier SIMEON BEL Ducati  

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 3 Kč od 6 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Foxx5 přispěl 0.5 Kč
masi přispěl 0.5 Kč
jannyk přispěla 0.5 Kč
ariba přispěl 0.5 Kč
kaprM přispěl 0.5 Kč
jose přispěl 0.5 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist