Sedmá GP sezony – Velká cena Katalánska

Z malebnéhoToskánska týmy světového šampionátu prototypových motocyklů zamířily do katalánské metropole Barcelony, kde je o nadcházejícím víkendu sedmé kolo sezony Moto GP 2019. Okruh Catalunya prodělal v posledních letech řadu změn v rámci uspořádání dráhy a loni nabídl nový asfaltový povrch, což byla pro všechny velká neznámá. Pro letošní rok už mají týmy potřebná data, a ne málo, protože se v Barceloně také hodně testuje a testovat bude. Na pondělí je totiž plánován pozávodní test královské kubatury.

Kapitoly článku

Circuit de Barcelona-Catalunya (SPA)

Výstavba závodního areálu Circuit de Barcelona-Catalunya na předměstí katalánské metropole započala v roce 1989 díky dohodě katalánské samosprávy, samosprávy města Montmeló a katalánského autoklubu. V roce 1991 byly stavební práce dokončeny a ještě v tom samém roce přivítali v Montmeló španělskou Grand Prix v závodech formule 1. Silniční motorky tam nejdřív jely evropskou Grand Prix a od roku 1995 je okruh nedaleko Barcelony domovem katalánské Grand Prix.

Po nehodě Luse Saloma z druhého tréninku Moto2 na Velkou cenu Katalánska 2016, došlo na změnu uspořádání dráhy Catalunya. Předchozí varianta tratě měla pět levých a osm pravých zatáček s délkou okruhu 4727 metrů. Nové uspořádání pro 2017 bylo s devíti pravými, sedmi levými zatáčkami a celková délka dráhy se zkrátila na 4652 metrů. V roce 2018 bylo znovu vše jinak, celková délka okruhu na 4627 metrů s celkem osmi pravými a šesti levými zatáčkami. Povrch dráhy měl také komplet nový asfalt.

Dodavatel pneumatik Michelin přiveze do Barcelony směsi měkká, střední a tvrdá. U předních pneumatik bude měkká a střední směs symetrická, tvrdá směs asymetrická. U zadních pneumatik budou všechny tři směsi měkká-střední-tvrdá v asymetrické konstrukci s tvrdší pravou stranou. Pneumatiky do deště jsou ve směsích měkká a střední, zadní pneumatiky mají asymetrickou konstrukci.

Circuit de Barcelona-Catalunya (SPA)

Délka závodu MotoGP pro rok 2019 - 24 kol (111.0 km)

Velká cena KatalánskaMotoGP 2018:
Stupně vítězů - 1.Lorenzo (Ducati), 2.Márquez (Honda), 3.Rossi (Yamaha)
Pole position – Jorge Lorenzo (Ducati) – 1'38,680 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Jorge Lorenzo (Ducati) – 1'40,021 sekundy

MotoGP – Preview

Po šesti odjetých kolech sezony je na prvním místě průběžného hodnocení Marc Márquez (Repsol Honda Team). Španěl má na kontě 115 bodů a náskok na druhého ve výši 12 bodů. Zatím šampionát nemá tak jednoznačný průběh, protože souboj o vedoucí pozici je poměrně vyrovnaný. Márquez si nemůže dovolit chybovat, protože by si tím sezonu zkomplikoval, ale jet na jistotu v této chvíli moc dobře také nemůže, takže to ještě bude zajímavé. Jeho týmový kolega Jorge Lorenzo je prozatím v hloubi pole, takže z jeho strany pomoc čekat nemůže, ale Márquez je tak nějak zvyklý si se vším poradit sám. „Po Mugellu přijíždíme ve velmi dobré formě,“ uvedl Marc Márquez. „Společně s motorkou jsme na velmi dobré úrovni, mezi závody jsem si stačil odpočinout, takže jsme zpět v plné síle. S ohledem na domácí Grand Prix je pokaždé jistá dávka vzrušení a je pokaždé velkým potěšením závodit před zraky tolika fanoušků."

Na druhé pozici průběžného hodnocení je Andrea Dovizioso (Mission Winnow Ducati), jemuž ideálně nevyšel závod v Mugellu, protože ho tam porazil týmový kolega a on tím nezískal body na Márqueze. Jenže s tím se nedá nic dělat a Dovizioso bude muset začít jezdit o něco víc agresivněji a umět za to v pravý čas vzít. V královské kubatuře je letos někdy třeba jet hrana, protože to bývá přesně ten rozdíl, který vás dělí od konečného vítězství. Je důležité vědět, co si můžete s motorkou dovolit a co už ne..

Třetí Alex Rins (Team Suzuki ECSTAR) jede svoji prozatím nejlepší sezonu MotoGP. Celkem 15 bodů mu schází na druhého Doviziosa, na vedení v soutěži mu v této chvíli chybí 27 bodů. Závod v Barceloně je pro Rinse jeho domácím kláním, takže by moc rád zajel výsledek, kterým by se domácímu publiku představil v tom nejlepším světle. Letos už vyhrál v Texasu, takže proč ne teď v Barceloně, rozhodně na to má.

Ital Danilo Petrucci (Mission Winnow Ducati) zazářil v Mugellu, když vyhrál domácí Grand Prix. Pro jezdce, který potřebuje smlouvu pro nadcházející sezonu toto vítězství nemohlo přijít v lepší chvíli, protože Ducati bude už teď pracovat na kontraktech jak ve WorldSBK, tak samozřejmě MotoGP. Petruccimu smlouva končí letos v prosinci, takže z jeho pohledu by bylo ideální ji prodloužit a sezonu dokončit s vědomím, že mám na rok 2020 míso jisté. Petrucci je v celkem choulostivé situaci, protože tam bude tlak na to, aby pomáhal Doviziosovi k titulu, takže o to všechno je to pro něho těžší.

První nedokončený závod sezony si právě před domácím publikem v Mugellu připsal Valentino Rossi (Monster Energy Yamaha MotoGP). Italský závodník od prvního tréninku nedokázal držet krok s ostatními a je vidět, že si s M1 příliš nerozumí. Je zvláštní ze strany tří ladiček, že už pár let jakoby ztráceli dech, ale nic razantního se neděje, aby došlo k nějaké změně. Není to jen Rossi, je to také Maverick Viňales (Monster Energy Yamaha MotoGP), který dělá možné i nemožné, aby uhrál alespoň nějaký bod. Paradoxem je, že satelit Yamahy si nevede vůbec špatně, alespoň co se tréniků a kvalifikací týče.

Nejlépe z netovárních závodníků je nyní na tom šestý Jack Miller (Alma Pramac Racing), který je velký kandidát na sedačku tovární Ducati. Nicméně Australanovi nevyšel domácí podnik výrobce, kde do cíle nedojel a naopak Petrucci, kterého by rád nahradil, závod vyhrál. Australan si vede velmi dobře, třebaže by určitě rád byl součástí Top5, na níž mu nyní schází rovných 30 bodů. Britský závodník Cal Crutchlow (LCR Honda Castrol) má po Itálii stejný počet bodů jakého dosáhl Australan Miller. Cílem Crutchlowa je být nejlepším závodníkem netovárního týmu, takže to teď bude o vzájemném souboji s Millerem.

Španěl Jorge Lorenzo (Repsol Honda Team) má letos zřejmě tu zatím nejhorší sezonu jakou pamatuje. S 19 body je průběžně čtrnáctý a po skončení závodního víkendu v Mugellu odletěl do Japonska, kde měl hovořit s techniky HRC co udělat, aby mu to šlo lépe než doteď. Zda tam byl jen na technické rady nebo s ním také hovořil někdy z HRC, aby mu připomněl, že jejich jezdci bojují o vítězství a nesbírají drobky po ostatních, tak to je otázka. Každopádně Lorenzo dokázal zkrotit Ducati, proč by nezkrotil také Hondu, třebaže ta je už nějaký ten rok dělána na tělo Márquezovi.

Nějak se na světlo dostala informace o možném přestupu Johanna Zarca (Red Bull KTM Factory Racing). Francouz má letos hodně těžkou sezonu u KTM a také už slyšel káravé řeči od vedení rakouského výrobce, což třeba slyšet nepotřebuje, raději by něco, aby s motorkou jezdil lépe a toho se mu zatím nedostává. Pokud by ten přestup byla pravda, tak je to opravdu hodně velká pecka, protože Zarco by odešel z MotoGP do WSBK a tam by zamířil k Hondě. Nutno podotknout, že Honda se teď v superbicích opravdu trápí. Každopádně pro KTM už testuje Dani Pedrosa, který si prototyp rakouského výrobce vyzkoušel v Brně. Podle Pola Espargara (Red Bull KTM Factory Racing) stačil vyzkoušet spoustu zajímavých a užitečných věcí. Espargarovi to letos celkem jde a je průběžně desátý.

Nejvýša postavený nováček, dvanáctý Fabio Quartararo (Petronas Yamaha SRT), hned po Mugellu odletěl do Barcelony na kliniku Dexeus, kde měl vyšetření pravého předloktí u Dr.Xaviera Mira. Ten zjistil problémy s nedostatečný prokrvením, takže ještě týž den operovali. Operace proběhla v pořádku a Francouz má být připraven na závod v Barceloně. Jak tomu bude v reálu se uvidí až po prvních trénincích.

Český závodník Karel Abraham (Reale Avintia Racing) v Mugellu letos poprvé bodoval, takže má na kontě dva body. Jezdec z Brna je na tom stejně jako jeho týmový kolega Tito Rabat (Reale Avintia Racing). Tým Avintia je skutečně v poli letošní MotoGP jediným ryze soukromým týmem, protože ostatní jsou buď týmy satelitní nebo mají jezdce, kteří mají podporu ze strany výrobce. Každopádně  oba tvrdě bojují o každý jeden bod a snad budou ve svém snažení úspěšní i v Barceloně.

MotoGP – MS po GP Itálie:

1. Marc MARQUEZ SPA Honda 115
2. Andrea DOVIZIOSO ITA Ducati 103
3. Alex RINS SPA Suzuki 88
4. Danilo PETRUCCI ITA Ducati 82
5. Valentino ROSSI ITA Yamaha 72
6. Jack MILLER AUS Ducati 42
7. Cal CRUTCHLOW GBR Honda 42
8. Maverick VIÑALES SPA Yamaha 40
9. Takaaki NAKAGAMI JPN Honda 40
10. Pol ESPARGARO SPA KTM 38
11. Franco MORBIDELLI ITA Yamaha 34
12. Fabio QUARTARARO FRA Yamaha 31
13. Aleix ESPARGARO SPA Aprilia 27
14. Jorge LORENZO SPA Honda 19
15. Joan MIR SPA Suzuki 12
16. Johann ZARCO FRA KTM 10
17. Michele PIRRO ITA Ducati 9
18. Francesco BAGNAIA ITA Ducati 9
19. Miguel OLIVEIRA POR KTM 8
20. Andrea IANNONE ITA Aprilia 7
21. Stefan BRADL GER Honda 6
22. Karel ABRAHAM CZE Ducati 2
23. Hafizh SYAHRIN MAL KTM 2
24. Tito RABAT SPA Ducati 2
25. Bradley SMITH GBR Aprilia  

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 2 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Rosička přispěla 2 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist