Osmnáctá GP sezony – Velká cena Valencie

Zdá se to neuvěřitelné, letošní rok utekl jako voda a je tu závěrečný díl sezony 2014. Poslední podnik roku již tradičně přivítá španělská Valencie, kde uvidíme napínavou podívanou jak v boji o titul Moto3 mezi Alexem Márquezem a Jackem Millerem, tak souboj o titul vicemistra MotoGP mezi Valentinem Rossim a Jorge Lorenzem - Gran Premio Generali de la Comunitat Valenciana.

Kapitoly článku

Už pošestnácté přivítá motocyklový seriál Grand Prix na své dráze okruh Ricarda Torma ve španělské Valencii a potřinácté bude závěrečným podnikem sezony. Okruh, který Španělé postavili v roce 1999 měří 4005 metrů, je 12 metrů široký a má celkem čtrnáct zatáček – 9 levých a 5 pravých. Vzhledem k nepoměru zatáček nabízí Bridgestone asymetrickou zadní pneumatiku a u přední pneumatiky jak verzi symetrickou, tak nově asymetrickou.
Rekord okruhu patří ve Valencii s časem 1'31,628 sekundy (2013) Danimu Pedrosovi. Kvalifikační rekord, nejrychlejší kolo okruhu zajel loni Marc Márquez časem 1'30,237 sekundy. Nejvyšší maximální rychlost naměřili loni Danimu Pedrosovi, který tam jel 328,3 kilometrů za hodinu.

Bridgestone, pneumatika do sucha:
Přední hladká pneumatika: extra-měkká a měkká (symetrická) plus měkká (asymetrická)
Zadní hladká pneumatika: měkká, střední a tvrdá (asymetrická)

Bridgestone, pneumatika do mokra:
Přední/ zadní: měkká směs je hlavní, alternativou je tvrdá směs

!!! Nezapomeňte, je tu poslední možnost tipovat do soutěže o pohár pro nejlepšího Tipaře roku 2014 !!! - ZDE


Co se týče komentování posledního podniku sezony tak uslyšíme českého jezdce třídy Superstock 1000 Ondřeje Ježeka, který minulou neděli spolukomentoval závěrečný díl Superbiků v Kataru. „Z komentování Superbiků na Eurosportu jsem měl dobrý pocit a potěšila mě spousta sms a pozitivních komentářů. Velmi si jich vážím. Teď mě čeká MotoGP. Cítím lehkou nervozitu, ale zároveň se hodně těším. Bude to zase trochu jiné, než před pěti lety, kdy jsem byl hostem studia TV Nova při GP České republiky. Spolukomentování závodu MS bude pro mě dalším obrovským zážitkem a velkou zkušeností,“ uvedl Ondra Ježek.

MotoGP – preview

Nejmladší jezdec v historii královské kubatury, který vyhrál titul mistra světa a tento titul rok na to obhájil, přijede poprvé na španělskou půdu po sérii tří Grand Prix v Japonsku, Austrálii a Malajsii. Marc Márquez (Repsol Honda) má velkou šanci si závod v domácím prostředí užít, protože už na něj není žádný tlak. Jak sám uvedl, první rok v MotoGP byl mnohem klidnější, protože jakmile se mu něco nepovedlo, každý řekl, je to nováček, teprve se učí. Letos to pro Španěla bylo mnohem náročnější, protože jeho vítězství a jeho úspěch už každý považoval za jakousi samozřejmost. Titul si zajistil už v Japonsku, ale je jasné, že pořádně si ho s fanoušky užije až doma ve Španělsku. Titul má jistý také Honda v Poháru konstruktérů 2014, ale zatím ještě není rozhodnuto v soutěži týmů, kde Repsol Honda vede s náskokem 29 bodů před továrním týmem tří ladiček. V tomto případě je na obou jezdcích týmu, aby výkonem v závěrečném závodu získali pro Hondu trojí vítězství sezony – titul pro jednotlivce, výrobce a tým. Márquez může navíc třináctým vítězstvím sezony překonat rekord Micka Doohana z roku 1997.
Na průběžném druhém místě je před posledním závodem sezony Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP). Poprvé od roku 2010 se jedná o sezonu, kdy bojuje o pozice mezi nejlepšími třemi jezdci světa. Nyní má šanci získat titul vicemistra a o ten samozřejmě bude bojovat, protože má náskok dvanácti bodů a ten může v posledním klání sehrát rozhodující roli. Samozřejmě pád a nula bodů v Aragonii mu cestu za celkovým druhým místem řádně zkomplikovalo, ale jinak má druhou polovinu sezony složenou pouze s umístění na stupních vítězů. O druhé místo Ital bojuje s týmovým kolegou Lorenzem, takže uvidíme, jak se s tím oba borci popasují. Každopádně Valentino Rossi bude jedním ze dvou jezdců (tím druhým je Randy De Puniet) na startu, jenž ve Valecnii odjel v posledních patnácti letech každý závod Grand Prix. Cíl pro Rossiho je jasný, dojet před Lorenzem nebo těsně za ním a nepřipustit žádné drama. Není třeba připomínat, že Valencie není zrovna okruh, který by Ital přímo zbožňoval.
Španěl Jorge Lorenzo (Movistar Yamaha MotoGP) je třetím jezdcem průběžného hodnocení a blízko možnosti, jak jinak dříve ztracenou sezonu nakonec dotáhnout do úspěšného konce. Před letní přestávkou měl rodák z Mallorky celkem 97 bodů a na týmového kolegu Rossiho ztrácel 44 bodů. Marc Márquez už byl úplně někde jinde, protože ten do začátku letní přestávky vyhrál každý závod a na kontě měl po klání v Německu celkem 225 bodů. V případě Jorge Lorenza začal obrat přesně po skončení letní přestávky, když v Indianapolisu zajel na druhé místo, což si do teď ještě čtyřikrát zopakoval a přidal dvoje vítězství a jedno třetí místo. Tento výkon Lorenza katapultoval do bitvy o celkové druhé místo, na které mu nyní schází dvanáct bodů. Snadné to rozhodně mít nebude, protože nejsme v mistrovství superbiků, kde se jedou dva závody, ale v mistrovství světa prototypů a to má nyní na programu už je jen jeden jediný závod.
Hodně těžké to má Dani Pedrosa (Repsol Honda), protože ten přišel o šanci na titul vicemistra světa dvěma pády v Malajsii. Jeho potíže ale začaly už o něco dřív a to závodem v Aragonii, protože to bodoval jen dvěma body. Pak byl v Japonsku čtvrtý a z Austrálie a Malajsie si neodvezl ani jeden bod. Tady prohrál možnost bojovat nejen o druhé místo, ale také o třetí, protože ani na to již nemá šanci dosáhnout, i kdyby závod ve Valencii vyhrál. To je samozřejmě jeho cílem a má proto všechny předpoklady, protože je nejúspěšnějším jezdcem ve Valencii s celkem šesti vítězstvími (3x MotoGP, 2x 250ccm, 1x 125ccm). Stejně tak je ve Valencii nejúspěšnějším výrobcem čtyřdobé éry japonská Honda, která tam od roku 2002 vyhrála celkem sedmkrát, Yamaha je s třemi triumfy druhá a Ducati s dvěma třetí.
Pátý je v průběžném hodnocení Andrea Dovizioso (Ducati Team), jemuž se u italského výrobce daří dosahovat výsledků, které mu letos zaručí nejlepší postavení v tabulce od časů Casey Stonera. Po Australanově odchodu nebyl nikdo, kdo by sezonu dokončil do pátého místa, takže tím jen Dovizioso potvrzuje své kvality jako jezdce, který se dokáže přizpůsobit, má nesporně velký talent a zároveň umí zapracovat na vývoji. Na pátém místě jej už nikdo nedokáže ohrozit jakož ani on nemá příležitost usilovat o lepší pozici než na jaké zahájí poslední víkend sezony. Poslední závod s Ducati čeká na Cala Crutchlowa (Ducati Team), který se už zřejmě nemůže dočkat až se přesune do boxů týmu CWM-LCR Honda, kde bude sedlat motocykl japonského výrobce. Britský závodník ještě může za určitých okolností přeskočit v celkovém hodnocení třináctého Hiroshi Aoyamu (Drive M7 Aspar) nebo dvanáctého Scotta Reddinga (GO&FUN Honda Gresini).
O celkové šesté místo bude usilovat čtveřice závodníků v pořadí Pol Espargaró, sedmý Bradley Smith (oba - Monster Yamaha Tech 3) a osmý Aleix Espargaró (NGM Mobile Forward Racing). Mezi Polem Espargarem a Bradley Smithem je rozdíl sedmi bodů a jde tu především o fakt, kdo bude v této sezoně lepší. Espargaró je nováček v týmu a v MotoGP vůbec, takže jeho by Smith moc rád porazil. Každopádně Pol Espargaró má už nyní jistý titul pro Nováčka roku 2014 a to je jistě splněný cíl, který u Monster Tech 3 před sezonou měli.
O šestou pozici bude bojovat také Aleix Espargaró, který je už nyní historicky prvním vítězem kategorie Open a na svého bratra Pola teď ztrácí devět bodů. Aleix Espargaró pojede naposledy s Forward Racinem, protože po skončení sezony přestupuje k tovární Suzuki. Devátý Stefan Bradl (LCR Honda MotoGP) a desátý Andrea Iannone (Pramac Racing) můžou svést souboj mezi sebou, ale bude záležet, zda Ital Iannone bude pro víkend ve Valencii zdravotně v pořádku potom, co musel vynechat závod v Malajsii kvůli zranění ruky. Oba jezdci také mění své působiště, protože Stefan Bradl odchází k týmu NGM Mobile Forward Racing a Andrea Iannone k tovární Ducati.
Český závodník Karel Abraham (Cardion AB Motoracing) má za sebou těžké období, protože od závodu v San Marinu nezískal ani jeden bod a proto bude chtít poslední závod sezony využít k tomu, aby si spravil chuť i bodové konto. Jezdec z Brna má celkem 33 bodů a je v průběžném hodnocení seriálu MotoGP na sedmnácté pozici, jedenáct bodů za šestnáctým Nicky Haydenem (Drive M7 Aspar) a rovných dvacet bodů za patnáctým Yonny Hernándezem (Pramac Racing).
Na divokou kartu se ve Valencii představí testovací jezdec Suzuki Randy de Puniet (Suzuki MotoGP), který do Grand Prix přivede zpátky značku japonského výrobce. Japonci po sezoně 2011 z mistrovství světa odešli a tři roky pracovali na vývoji nového stroje s nímž nadcházející sezonu absolvují Španělé Aleix Espargaró a Maverick Viňales. Druhým jezdcem na divokou kartu je další testovací jezdec, tentokrát Ducati Michele Pirro. Ital jel letos naposledy závod v Brně a na Valencii se už moc těší, protože tam jako jezdec Moto2 vyhrál závod.

Po závěrečném závodu sezony ve Valencii následuje slavnostní předání cen a od pondělí už třídenní IRTA test, kde týmy královské kubatury mistrovství světa zahájí přípravu na novou sezonu 2015.

MS silničních motocyklů – MotoGP:

1 - Marc MARQUEZ - SPA - Honda - 337 bodů - Mistr světa pro rok 2014
2 - Valentino ROSSI - ITA - Yamaha - 275
3 - Jorge LORENZO - SPA - Yamaha - 263
4 - Dani PEDROSA - SPA - Honda - 230
5 - Andrea DOVIZIOSO - ITA - Ducati - 174*
6 - Pol ESPARGARO - SPA - Yamaha - 126
7 - Bradley SMITH - GBR - Yamaha - 119
8 - Aleix ESPARGARO - SPA - Forward Yamaha - 117 bodů - Mistr světa v kategorii Open
9 - Stefan BRADL - GER - Honda - 109
10 - Andrea IANNONE - ITA - Ducati - 102*
11 - Alvaro BAUTISTA - SPA - Honda - 89
12 - Scott REDDING - GBR - Honda - 75
13 - Hiroshi AOYAMA - JPN - Honda - 67
14 - Cal CRUTCHLOW - GBR - Ducati - 63*
15 - Yonny HERNANDEZ - COL - Ducati - 53*
16 - Nicky HAYDEN - USA - Honda - 44
17 - Karel ABRAHAM - CZE - Honda - 33
18 - Hector BARBERA - SPA - Ducati - 21
19 - Alex DE ANGELIS - RSM - Forward Yamaha - 14
20 - Danilo PETRUCCI - ITA - ART - 13
21 - Colin EDWARDS - USA - Forward Yamaha - 11
22 - Michele PIRRO - ITA - Ducati - 11**
23 - Broc PARKES - AUS - PBM - 9
24 - Michael LAVERTY - GBR - PBM - 9
25 - Mike DI MEGLIO - FRA - Avintia - 9
26 - Katsuyuki NAKASUGA - JPN - Yamaha - 4
27 - Leon CAMIER - GBR - Honda - 1***

* tovární specifikace Ducati pod pravidly kategorie Open
** náhradní jezdec, divoká karta
*** náhradní jezdec za Nicky Haydena

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist