Osmnáctá GP sezony – Velká cena Valencie

Je tu závěrečný podnik sezony 2013, jenž po sedmi letech nabízí všem fanouškům závodění na dvou kolech napínavé finále v podobě bitvy o titul v kubatuře MotoGP mezi Marcem Márquezem a Jorge Lorenzem a v třídě Moto3 mezi Luisem Salomem, Maverickem Viňalesem a Alexem Rinsem - Gran Premio Generali de la Comunitat Valenciana.

Kapitoly článku

Závodní okruh Ricarda Torma ve Valencii měří celkem 4005 metrů. Dráha je široká dvanáct metrů a nejdelší rovinka je 876 metrů dlouhá. Jezdci v jednom kole projedou celkem čtrnácti zatáčkami – 9 levými a 5 pravými. Dráhu postavili v roce 1999 a po šesti letech získala ocenění IRTA za Nejlepší Grand Prix sezony 2005.

Co se týče rekordů španělského okruhu, tak nejrychlejší kvalifikační čas 1'30,844 sekundy tam v roce 2012 nastavil Dani Pedrosa. Rekord okruhu patří Casey Stonerovi, jenž v závodu královské kubatury z roku 2008 zajel nejrychlejší kolo časem 1'32,582 sekundy. Nejvyšší maximální rychlost okruhu je v případě MotoGP 327 kilometrů za hodinu a tento údaj platí od roku 2012 díky Hectoru Barberovi.

MotoGP – preview

Vedoucím jezdcem královské kubatury je po sedmnácti odjetých závodech sezony Marc Márquez (Repsol Honda Team). Dvacetiletý Španěl jede premiérovou sezonu v třídě MotoGP a v roli nováčka si vede víc než dobře. Už nyní má jisté vítězství v soutěži nováčků a také v soutěži BMW M Award 2013 pro nejlepšího jezdce kvalifikací. Ve hře zůstává poslední meta, což je titul Mistra světa MotoGP 2013. Tam zatím rozhodnuto není, ale šanci letošní ročník vyhrát má Marc Márquz velkou. Do Valencie přijede s náskokem třinácti bodů a stačí mu cílem projet čtvrtý, aby mohl v neděli odpoledne začít slavit.

Marc Márquez zahájil premiéru v MotoGP třetím místem na okruhu Losail v Kataru a první vítězství si na své konto připsal už ve druhé Grand Prix roku v texaském Austinu. Po návratu do Evropy byl na domácí půdě Jerezu druhý a ve Francii si třetím místem držel bilanci čtyř umístění na stupních vítězů v řadě. Do Itálie přijel v pozici druhého muže šampionátu a na vedoucího Daniho Pedrosu ztrácel šest bodů. Jorge Lorenzo tehdy na vedení ztrácel jedenáct bodů a byl průběžně třetí. Víkend v Itálii byl pro Márqueze pravděpodobně ten nejhorší, protože často padal a měl velké štěstí, že si nezpůsobil žádné vážné zranění. Nakonec to byl také jediný závod, který kvůli pádu nedokončil a po sérii pódiových umístění si připsal první nulu.
V Katalánsku už byl znovu na špici a víkend, po němž následovaly první zkoušky nového modelu RC213V, ukončil třetím místem. V dalších devíti Grand Prix v řadě Márquez bodoval buď prvním nebo druhým místem v cíli. Tato parádní bilance španělského šampiona posunula do čela průběžného hodnocení, kde si postupně budoval náskok. Ten postupně ztrácel od závodu na Silverstonu a po nešťastné Austrálii, kde jeho tým zvolil chybnou strategii pro výměnu motocyklů a Márquez tak podruhé letos nebodoval, je jeho náskok třináct bodů. Vzhledem k jeho bilanci dostatečně velký na to, aby šampionát vyhrál, ale na to se určitě spoléhat nemůže.

Druhým mužem, který ve Valencii bude bojovat o titul šampiona, je obhájce titulu z roku 2012 Jorge Lorenzo (Yamaha Factory Racing). Rodák z Mallorky závodí v královské kubatuře od roku 2008, takže je mnohem zkušenější než jeho krajan Márquez. Lorenzo zahajovací podnik sezony v Kataru vyhrál a v dalších kolech byl pokaždé na stupních vítězů až do Le Mans, protože Francie byla prvním místem s jednociferným přídělem bodů. Na to okamžitě odpověděl dvěma vítězstvími v italském Mugellu a španělské Barceloně, což Lorenza posunulo na průběžně druhou příčku, kde ztrácel sedm bodů na prvního Daniho Pedrosu.
Klíčovým momentem sezony byla dvojice závodů v Assenu a německém Sachsenringu. V přípravě na sobotní TT v Assenu si Jorge Lorenzo zlomil klíční kost a vypadalo to na konec jeho nadějí pokračovat v sérii bodovaných závodů. Lorenzo odletěl na operaci do Barcelony, kde mu zlomeninu fixovali kovovou destičkou s šrouby a už v sobotu byl zpátky na okruhu v Assenu připraven závodit. V sobotu startoval do závodu MotoGP z dvanácté pozice díky času z prvního tréninku, kterým se kvalifikoval do druhé kvalifikace, kde samozřejmě chyběl, ale měl tím jistou pozici na startu. Závod nakonec dokončil pátý, což byl výsledek kterým ohromil nejen všechny fanoušky, ale také své soupeře. Lorenzo zůstal na průběžném druhém místě a na Daniho Pedrosu ztratil jen dva body. Tehdy průběžně třetí Marc Márquez byl čtrnáct bodů za Lorenzem.

Zlom nastal závodem v Německu, kde Jorge Lorenzo havaroval znovu a musel znovu podstoupit operaci klíční kosti, protože došlo k posunutí fixační destičky. Scénář z Assenu již Lorenzo nezopakoval a do závodu v Německu vůbec nenastoupil. Kvůli zranění závod vynechal také Dani Pedrosa, takže oba nejlepší jezdci na startu chyběli, čehož využil Marc Márquez a vítězstvím na Sachsenringu se posunul do čela průběžného hodnocení. Vzhledem k povaze zranění Lorenzo nebyl zcela fit v americké Laguně Seca, odkud si odvezl deset bodů a dvakrát byl třetí v Indianapolis a Brně. Náskok na Márqueze začal stahovat až vítězstvím na Silverstonu. Od tohoto momentu až do závodu v Japonsku Lorenzo umazal z Márquezova náskoku celkem jednatřicet bodů a dokázal přenést bitvu o titul až do finálního podniku ve Valencii.
Třetí Dani Pedrosa (Repsol Honda Team) o titul mistra světa nebojuje. Jeho šance skončily pádem v závodu na okruhu MotorLand Aragón. Do závodu v Německu Dani Pedrosa vedl průběžné hodnocení šampionátu, jenže po zranění na Sachsenringu vynechal jen jeden závod a o vedoucí pozici přišel. Španěl byl letos jezdcem skupiny tří jezdců, kteří udávali tempo každému závodu a jen třikrát chyběl na stupních vítězů závodu, který dokončil. Třetí místo už Pedrosovi nikdo nevezme, takže se může plně soustředit na poslední závod sezony, který by před domácím publikem rád vyhrál. Rozhodně bude zajímavé sledovat, zda uvidíme nějaké zajímavé souboje mezi oběma jezdci tovární Hondy.

Čtvrté místo má jisté Valentino Rossi (Yamaha Factory Racing), který míří do Valencie na okruh, kde před sedmi lety prohrál bitvu o titul s Nicky Haydenem. Bylo to také naposledy, kdy se o titulu mistra světa královské MotoGP rozhodovalo až v posledním podniku sezony. Valentino Rossi chce o víkendu pomoci Jorge Lorenzovi s obhajobou titulu a zároveň by rád sezonu ukončil s umístěním na stupních vítězů.
Jistotu pátého místa má v letošním ročníku Cal Crutchlow (Monster Yamaha Tech 3). Pro britského jezdce satelitní Yamahy je to poslední víkend s týmem Herve Poncharala, protože po skončení osmnácté Grand Prix přestupuje k továrnímu týmu Ducati. Celkové postavení v tabulce si Crutchlow už nezlepší, ale může se rozloučit nějakým hezkým výsledkem, což má samozřejmě v plánu. Také on může být jezdcem, který promluví do bitvy o titul mezi Márquezem a Lorenzem, protože imaginární pořadí v cíli Lorenzo, Pedrosa, Rossi, Crutchlow, Márquez umožní titul obhájit Lorenzovi. Jak to ale bude doopravdy, na to si musíme počkat až do neděle.

Potom, co Stefan Bradl (LCR Honda MotoGP) musel kvůli zlomenině kotníku z Malajsie vynechat závody v Sepangu a Phillip Islandu, bude Němec bojovat o konečné šesté místo se španělským závodníkem Álvarem Bautistou (GO&FUN Honda Gresini). V Japonsku vyrovnal Bautista své letošní výsledkové maximum v podobě čtvrtého místa v závodu a vzhledem k jeho současné formě nebude pro Bradla vůbec snadné Španěla porazit rozdílem čtrnácti bodů, které teď oba jezdce dělí.
Osmé a deváté místo patří dvojici továrních jezdců italské Ducati Andrea Doviziosovi a Nicky Haydenovi. Ital Dovizioso není a nebude nadšen letošním výsledkem, ale u Ducati očekávají změny k lepšímu, takže má pro nadcházející ročník alespoň nějakou naději, že to za rok nebude vypadat podobně. Nicky Hayden u Ducati končí a závod ve Valencii je tudíž jeho posledním v sedle továrního stroje. Hayden spojil síly s týmem Aspar a v příštím roce pojede produkční motocykl Hondy. Pro Američana rozhodně změna v pravou chvíli, která ho může znovu motivovat.

První desítku uzavírá Bradley Smith (Monster Yamaha Tech 3), jenž v příštím roce pojede satelit Yamahy společně se španělským závodníkem Polem Espargarem a to bude určitě zase jiná zkušenost než spolupráce s krajanem Calem Crutchlowem.
Titul v kategorii CRT vyhrál už s předstihem Aleix Espargaró (Power Electronics Aspar). Ten u Aspara nezůstal a míří k týmu Forward Racing. Tato cesta je pro Španěla velmi komplikovaná a drahá, protože se musel vyvázat ze smlouvy s Jorge Martinezem. Navíc ho teď musí nesmírně drtit fakt, že důvod proč odešel, tedy malá šance na zlepšení kompletu ART, je nyní mimo hru, protože Aspar v příštím roce pojede produkční Hondu.

Do Valencie přijede místo zraněného Karla Abrahama (Cardion AB Motoracing) náhradní jezdec Luca Scassa. Ital měl velkou smůlu v Japonsku, protože tam závod kvůli mechanické poruše nedokončil. Ve Valencii má poslední šanci získat mistrovské body a rozhodně není bez šance. Jediným českým závodníkem v MotoGP je v závěru sezony Lukáš Pešek (CAME IodaRacing Project) pro něhož to bude pravděpodobně poslední závod v nejsilnější kubatuře mistrovství světa. Zatím ani jednou nebodoval, takže Valencie je poslední pokus, kdy to může zkusit.
Na divokou kartu se ve Valencii představí Martin Bauer, který společně s týmem Remus Racing poprvé závodil na divokou kartu letos v Brně.

Průběžné hodnocení MS MotoGP

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist