Dakarské finále a souhrn etap

Kapitoly článku

Samotnému startu do etapy předcházela spojovačka. Měřený úsek pak vedl přímo do bivaku na pobřeží oceánu a byl zakončený dlouhým sjezdem s dechberoucími scenériemi, který Cyril Despres označil jako sjezd horskou dráhou. Hned na začátku dolšo k zajímavé situaci, když asi pět jezdců slepě vyrazilo za Lopezem, který špatně odbočil. Coma se otočil hned po několika stech metrech, ale všichni ostatní pokračovali a ztratili zhruba 15 minut. Zaváhání využil Cyril Despres, který si vyjel zajímavý náskok. Coma se ale nevzdal a zběsilou jízdou, kdy dosahoval běžně rychlosti 160 Km/hod si vyjel vítěztví a snížil svou ztrátu na čelo. Na druhém místě dokončil takticky Cyril Despres a zvýšil svůj náskok v čele na 40 minut. Na třetím místě po vynikajícím výkonu skončil Portugalec Rodrigues na Yamaze.
Bohužel ani šesté etapě se nevyhnula těžká nehoda, která postihla nosiče vody Marca Comy - Lucu Mancu na KTM 690. Havaroval ve velké rychlosti a v současné době je v umělém spánku ve velmi kritickém stavu s frakturou lebky. Doufejme tedy, že se dá dohromady a nepřidá se k černé statistice Dakaru. Dobrou zprávou je, že Martin Plechatý by měl dnes okolo šesté večer přistát na Ruzyni a rovnou pokračuje na operaci do Motola. Na Dakaru bohužel končí i BMW
Nejlepší z našich byl v dnešní etapě Pabiška na 38. místě, Dušan Randýsek dojel 72., Honza Veselý  78. a Krejčí 86.
Zajímavá je informace, že Knuimanovi bez zadního kola pomáhali na trati lidi od nás. Nejsem si úplně jistý, jestli to je podle regulí ale každopádně nemusel dojet na ráfku celou cestu ale použil asi kolo z nějaké divácké LC4.

Video

KM Racing

Ivan Jakeš dnes velmi dobře vedl svou KTM 690 a zcela překvapil jezdce z první desítky, kteří udělali řadu navigačních chyb. Ivan si naopak vede v navigaci velmi dobře a to mu dnes přineslo cenný posun v celkovém hodnocení do první desítky !!!! Stále jede takticky na jistotu, netrápí jej žádné technické problémy a psychicky je na tom velmi dobře.
David Pabiška dnes v etapě neměl také žádný technický problém a vedl si také takticky i navigačně velmi dobře, což jej posunulo vpřed. Jedna věc však stojí za zmínku a to je nepříliš dobře umístěný vzduchový filtr a jeho velikost, což způsobuje to, že jej David musí v rychlostní zkoušce měnit a to v okamžiku, když již výrazně pociťuje ztrátu výkonu svojí Yamaha 450. Jinak jak sám říká, chytil po náročné etapě ve Fiambala druhý dech a je na tom fyzicky velmi dobře. S díky Zdeňkovi Fišerovi, který Davida na závody připravuje.
Dušan Randýsek si vedl až do samotného závěru velmi dobře, ale poté jej zklamalo benzínové čerpadlo a motorka v důležitých pasážích neměla výkon, vzhledem k chybějícímu palivu, což několikrát vedlo k pádu a při jednom z nich si Dušan vytrhl elektroinstalaci k GPS a navigaci a musel dojet na nouzový stav sledujíce ostatními závodníky. Sám z toho byl velmi zklamán, ale není ještě ani půlka a takové věci se prostě na takto náročné rallye stávají. Mechanici mu stroj do rána připraví Dušana si vzal do ruky tým ,aby byla nálada zpět tam, kde má být.

Etapa 7

Spojovačka: 37 km | Speciálka: 600 km | Spojovačka: 4 km | Celkem: 641 km
Nejdelší speciálka soutěže je také velmi rozmanitá. Když trať opustí Iquique, objeví se sice lítost, ale nádhera krajiny povede soutěžící v první části etapy do další jízdy mezi písečnými dunami. Bude problem najít správnou techniku pro projetí povrchu "salar" v délce 3 km. Tato část etapy bude zaplněna velkými bloky soli, což určitě většina soutěžících nikdy neviděla a proto rychlost klesne pod 10 km/ hod. Po přetrpění tohoto úseku bude trať směřovat do Antofagasta a bude většinou rychlá a otevřená. Předpisy pro tuto etapu budou mimořádně štědré, neboť bude možno dojet do bivaku před 18:00 hodinou a navíc další den bude odpočinkový.

Rozhovor s Romanem Krejčím

Ahoj Romane, to je skvělé, jsem rád, že máš čas a náladu. To je bezva. Tak jaké máš pocity po dnešku?
No, ještě se třepu, necítím ruce. Ale to bude dobrý. Peru se s tou navigací.

To je jasný, to snad každý, kdo to nejezdí podle roadbooku běžně.
Já jsem dneska ve speciálu pobloudil, jel jsem za nějakou skupinkou dobrých jezdců, ty jsem dojel. Musel jsem to k nim nějak nakouřit, řídím, to víš - prach, nic není vidět. A pojďme, tak jsem to rozjel do mlhy a tak jsem předjel jednoho, druhýho, třetího... a pak už přede mnou nikdo nebyl, bylo vidět a neprášilo se, tak jsem jel a jen v dálce jsem viděl prach, tak jsem to hnal a to víš - to nešlo moc sledovat roadbook ale pak jsem si to zkontroloval, všechno OK, tak pojďme... a najednou byla taková odbočka, v roadbooku taky, pak takové nějaké památky kolem, ty taky seděly s roadbookem, tak jsem to hnal ale nějak se mi to nelíbilo. Tak jsem to asi po pěti minutách otočil a koukám že proti mě jede nějaký borec s číslem 25 (Brazilec R. Mattheis na EXC450) a nějací další. Říkám si - kurňa, nízké číslo, ten bude mít zkušenosti že. A on že máme jet za ním. Tak jsem to teda otočil a jel zase s ním a on pak přišel taky na to, že na tom kilometru jsme tam blbě odbočili. A já jsem byl nasranej jak sviňa, já jsem věděl že jedeme špatně - předtím jsem se už vracel že. No přijeli jsme tam a vidím, koleje po tom břehu za řeku, jak tam už někdo našel cestu. Tak v tom trošku jsem nabral čas. Ale víš co, je to 480km, tohle byla drobná chyba ale štve mě to.
Neblázni, takové chyby dělají i piloti na špici. Nic si z toho nedělej, akorát nikomu nevěř, i kdyby to byl cojávím Coma..
No ono to vypadalo že je namistrovanej a zná to.

V pohodě. A co technika, máš nějaké problémy s motorkou?
Zaplaťpánbůh s mazlíčkem ani ň. Naprosto nic.

Nic nikde nechčije, všechno v pohodě?
Teď zrovna měním olej, vyměnil jsem kolečko, patnáctku, ono to bylo moc slabé na písek, tak to vyměním. Jinak nic.
A jedeš taky ty Dezerty jako ostatní?
Jedu, jasně, jedu. Vždycky měním po dvou dnech, mám jen šest gum víš, tak to šetřím. Mousse taky.

No kdyby bylo potřeba tak si můžeš vzít materiál od Mácy ne?
No on byl dneska v takové divné náladě, nebudu to komentovat. Já jsem zvyklej starat se sám o sebe a zatím to není potřeba.

Uvidíš.. Kdyby něco, tak dej vědět a nějak zallobuju.
Víš tady je stres a problémy a zklamání a je to takové celé napnuté. Já vím, že jsem tady nováček ale na Dakaru jsem byl a vím co to obnáší a jsem zvyklej dělat si věci sám a starat se o sebe a nikoho se o nic neprosím. Olin to samý. Jsme v týmu ale vlastně sami.
Nepovídej mi tom, neexistuje snad tým, kde by byli všichni v pohodě a usmívali se a nebyly tam problémy a třenice a nálady. Je to i ponorka trošku. Snad kromě lidí u Gordona, ti asi chlastají ten Monster s něčím místním, že jsou tak vysmátí :)


No snažím se, já nejsem konfliktní typ a snažím se nikomu neplést do cesty.
Je to dřina a pak v bivaku jsou emoce, někdy to slyšíš vedle u těch týmů jak se rozčilují a hádají, po té etapě jdou emoce ven.
A ty znáš ty lidi, kteří tak jezdí kolem tebe?
No kolem dneska se motali lidi z toho týmu Elf, sponzorovaní borci, já je neznám - dvacítka, 22, 59 nebo 69 a 55. Ti jsou v pohodě, i se zdravíme a tak.

20. je Pisano, to je to druhé Sherco...
Jo, a slováci dneska jedou dobře.

Jakeš jel výborně a Svitko taky. Závodili spolu.
No já už to dostávám do ruky, ono musíš chytit ten terén, rytmus. Musíš číst terén a učím se s tou navigací. Je to všechno pěkně dohromady ale musíš se to naučit. Jednou je terén tvrdej, pak měkký písek, pak tvrdý a ty už víš a čekáš to. Chvíli jsou velké kameny, pak už víš, že bude pole menších a za ním písek. Je to pořád dokola, střídá se to. Chytíš ten rytmus. Když je změna, tak to napíšou do roadbooku a čekáš to. Třeba skály nebo potok. Ale strašně bolí ruce, budí mě to ze spaní ta bolest.

A s motorkou všechno v pohodě, výkon, chlazení?
Né, v pohodě, musíš jí šetřit, motor se snadno užene. Ale ještě jsem nedolíval ani deci vody a jiní tam lijou litry a nemrznoucí směs a cojávím. Hele i Máca doléval, já třeba tam mám danej takovej malej teploměr navíc, takže vidím že to jde přes sto, tak se otočím na duně a sjedu dolů aby se to ochladilo třeba na 95 a znova si to najedu a když vidím, že to jde nahoru, tak jedu třeba po vršku po té duně aby to spadlo. Šetřím jí. Tady fakt není problém tu motorku uhnat. Dostává zabrat ale já koupil hele starší kit, všechno levně a motorku nemám nejnovější ale šetřím jí a dá se s tím závodit. Yamaha je dobrá a věřím jí.

A už se ví, co bylo tomu Mácovýmu motoru?
Hele nevím, jsou různé zvěsti - že to měl poladěný až moc a přehřálo se to, vloni se mu stalo to samé, všichni jsou tady chytří a blbablabla ale prostě on váží sto kilo a byl to strašnej přejezd do výšky a já si prostě myslím, že to někde trošku přetočil, závodil a jel naplno..
Každopádně - snaž se jet tak, aby se ti to taky nestalo, na chlazení nadávají všichni a dobře, že nemáš problémy s palivem jako nadává Coma třeba..

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Matěj Oliva - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):



TOPlist