Dakarské finále a souhrn etap

Kapitoly článku

Úterní etapa začala dlouhým 394km přesunem přes hory do Chile, po kterém následovala zkrácená speciálka 203 km v poušti Atacama. S nástrahami tratě se nejlépe vypořádal Marc Coma (KTM), který tak opět stáhl něco z náskoku Cyrila Desprese (KTM), přestože po nabrání více než 40 minut penalizací za dva dny to nebude mít lehké (celkově je nyní šestý). Na druhém místě dojel David Casteu (Sherco) se ztrátou 2’04’’ a na třetím místě zmiňovaný Despres s odstupem 3’14’’ na vítěze. Za touto trojicí favoritů se drží Francisco Lopez na Aprilii 450, který se vloni proslavil vítězstvím v této Chilské etapě. Top 5 uzavírají Helder Rodrigues (ztráta 23’45’’), Luca Manca (29’51’’) a Duclos (38’20’’).
V našich národních barvách se nejlépe vedlo Dušanu Randýskovi, který dojel na 36. místě, úspěch zaznamenal i čtyřkolkář Martin Plechatý, který na většině kontrolních bodů byl úplně na špici a nakonec skončil třetí. Roman Krejčí dojel na 42. místě (v celkovém pořadí 44 místo), Jan Veselý jel s velkými potížemi ale i jemu se podařilo etapu dokončit (více v rozhovoru níže). A poslední údaj - Olda Bražina dojel na 11. místě mezi čtyřkolkami a v celkovém pořadí je osmý.

Czech Dakar Team

Velikou smůlu měl dnes Martin Macek, kterému hned na začátku speciálu odešel motor jeho Yamahy a chybí mu tedy sedm průjezdních bodů. Vypadá to, že nad tímhle pořadatelé oči nepřivřou. Fakt smůla – jel bezvadně! Ležícího na lavici v jídelně bivaku jsem našel Honzu Veselého, kterému se rozležela včerejší zranění. Tak dlouho jsme s Martinem Mackem do něj hučeli, až si konečně došel k doktorovi. Jeho subjektivní pocity a obavy se potvrdily – utržené mezižeberní svaly… Je frajer – celou dnešní spojovačku a speciál jel ve stupačkách, protože ho to fakt bolelo. Pokračuje dál, stejně jako Roman Krejčí. Ten si dnes doslova liboval. Více než polovinu speciálu tvořil písek a duny, zbytek byl kombinací tvrdé pisty a kamene.

Rozhovor s Martinem Mackem

Martine, jak to teda dopadlo?
No je to tak, jak jsme čekali - ten technický ředitel nám řekl, že je to passé a není šance
pokračovat. Nemám sedm waypointů a to je vyřízený.


Takže jste ani neopravovali?
No kamion s věcma přijel teprve před chvílí, nemohl jsem ani nic dřív dělat ale motor máme připravený a čekal jsem na rozhodnutí té komise. Motor bych měl vyměněný za hodinu a půl. Ale teď to nemá smysl.

Jasně, nemá smysl montovat to do motorky, která přijde poslat domů.
Přesně tak, může si ho vzít třeba Honza, ten motor využije. Ta motorka se teď naloží na kamion a je nesmysl dávat tam nový motor.
A víš co s tím motorem je?
Není to jedno? Podíváme se na to doma ale asi píst.

Možná taky ten přejezd do 4500 mnm a palivo s etanolem?
Je to možný, vůbec to nejelo. Ale prostě zničeho nic, bez varování a bylo hotovo.

Pojedeš teda s týmem nebo se vrátíš domů?
No nevím, sedím teď tady a přemýšlíme co dál. Motorku mi vezmou, na ní jet nemůžu a nevím do čeho si sednout nebo jestli by mě někdo vzal. Musím to nějak vymyslet.

No stejně to je zaplacený a mohl bys týmu pomáhat a hlavně klukům motorkářům a taky dodávat informace z motorkářského pohledu.
No to jo, já bych chtěl pomoct a zůstat s nima. Jde o místo, kdo by mě vzal do auta. Musíme to vymyslet.

A jak jsou na tom ostatní? Co Honza?
Hele Honza je dost v křeči, včera se potloukl hodně, má natažený nějaký vazy na zádech, má pochopitelně monokla, vypadají dost šíleně všichni. Ale on jel na doraz, nemohl prý na motorce ani pořádně sedět, má vzadu naražený žebra, bolí ho to i když sedí i když leží. Zrovna šel k doktorovi nechat se prohlídnout.

A motorka?

Motorku má celkem OK, dneska mu vytekl zadní tlumič, vlastně vytekl - on ho někde úplně vyrval z pístnice. Takže jel bez tlumiče natvrdo. Dovedeš si to v dunách asi představit, co to bylo. Ale drží se. Je tady poprvý, jako mechanik to tak nevnímal ale teď to vidí, že to je mazec.
A Roman?
Ten jede pěkně, už jsme mu i říkali, že se má trošku krotit, protože je děsně natěšenej a mohlo by to blbě skončit. Jede dobře a je fajn.

Olin?

Jede taky dobře, vyzná se, není poprvý na Dakaru ale podle mě nikdo z nich nemá na ty místní, ti to mají tak zajištěný, že si to nedovedeš představit.

Bratry Patronelli?
Jasně, argentinci. Ti hele mají takové zajištění, všude auta, lidi jim pomáhají, obrovský.. Proti nim podle mě nemá vůbec nikdo šanci a dost to myslím cítil i Machus.

V týmu to funguje?
Výborně, zrovna jsme si říkali, že to tady začíná klapat - i lidi z kamionů a autaři jsou všichni jako jeden tým, neodstrkují nás. Oni mají dost starostí sami se sebou, dneska jim kejchly auta v poušti a asistence řešila problémy na trase ale dělají co můžou a chovají se pěkně. To oceňujeme všichni.

Když to srovnáš s čistě motorkářským týmem jako byla Corrova Yamaha Europe, tak kde vidíš rozdíl?
No to byl opravdu specializovaný tým na podporu jen motorek a čtyřkolek. Měli rychlá auta a v bivaku vždy bylo všechno připravené na servis, když jsme přijeli jako první. Vem si, že tady kamion dělá zajištění zezadu a když oni vyjíždějí, tak my už jsme třeba v bivaku. Chtělo by to třeba jeden pickup aby vezl základní věci na údržbu motorek rovnou do bivaku, aby se dal udělat servis než dorazí kamion. My nepotřebujeme spacáky a tak, jen základní věci na servis, aby to tady bylo dřív. Loňský tým neměl starosti o auta a kamiony, dělali jen motorky a to je obrovský rozdíl. Rozhodně by to chtělo jedno rychlé auto napřed.

Viděl jsi někde Pepu Macháčka?
No myslím, že to byla víc záležitost psychiky než techniky. Všechno se obracelo proti němu a měl tam těžký pád a někdo říkal, že má problémy s vazy a že cítil, že to prostě není ono a nemá to smysl. Jestli nejseš 100% OK, tak u těch čtyřkolek je to hotovo, sám to ani nevytáhneš když zapadneš.

Ty jsi už věci odevzdal?
No jo, odevzdal jsem GPS a sentinel.. Je to hrozný..

Nevěš hlavu, třeba příště bude Dakar v Africe a...

No jo, napiš tam, že příště pojedu ale úplně jinak a že se musí začít bát, že jsou i jiné kategorie..

Třeba jako přešel od motorek k autům Peterhanzel nebo Roma nebo mraky dalších?

To zrovna ne. Nepiš tam nic, ať přemýšlejí ... a začnou se bát. Máca neskončil!

Napíšu to. Chceš ještě neco vzkázat lidem?

Asi jen poděkování za obrovský zájem, říkal mi tady sponzor, který za mnou dneska přijel, že to sledoval a že to bylo velké a lidi to fakt sledují. Moc poděkuj, všem - vzkazy si přečtu, času budu teď mít dost. A moc za ně děkuju. Víte že bych jel i zraněný, jako vloni ale s tímhle nešlo nic dělat, patří to ke sportu. Každý nemůže dojet a stalo se...

Martine díky a dej nám vědět, co bude dál..

Jasně, zítra se ozvu.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Matěj Oliva - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):



TOPlist