PROFIL MOTORKY

Jawa 350/640 (1996)

Neaktivní Profil uživatele

Vlastník rajtyš
Vloženo 12.2.2014
Aktualizováno 8.9.2015
Zobrazeno 2 764x
HODNOCENÍ PROFILU OD 9 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10

Popis motorky


Od mládí jsem chtěl starou dvoutaktní Jawu, ale v době koupě už jsem měl v něčem jasno. Chci alespoň ve předu kotouč a nechci trávit více času v dílně než za řidítky. 640ka s bezkontaktem proto byla jasná volba.

Více fotografii

Výška jezdce: 190 cm

První dojmy - První dojmy asi všichni znají. Po mládí stráveném na Mustangu a Simsonu a pak několikaleté pauze (kvůli studiím) přišla konečně první "velká" motorka. Ze začátku tedy pouze samé nadšení. Motorka jela parádně, vše fungovalo jak má a tak to je v podstatě až do teď. Jen trošku začínám víc pociťovat ty vibrace, chybí 5ka a podobné "drobnosti".

Motorku bych doporučil pro - Spoustu lidí píše, že je to motorka vhodná pro začátenčníky a že kdo nevyrůstal na Jawě, jako by nebyl. S tím se dá více méně souhlasit, ale hlavně je to moroka pro srdcaře, milovníky starejch časů a trošku i blázny. Motorka hodně naučí. Jednak při jízdě, protože díky její nedokonalosti musí člověk za jízdy přemýšlet. A druhak se člověk naučí spoustu věcí o technice. Né že bylo nutností se v ní pořád vrtat jak ve fichtlu, ale díky její jednoduchosti ledacos zvládne člověk sám. Na internetu je spousta návodů a lidí ochotných poradit, tak proč by si člověk nevyzkoušel věci, na který by si u složitějších a novějších motorek netrouf. Když to náhodou nevyjde, tak se skoro vždycky najde v okolí někdo, kdo Jawám rozumí. Přeci jen ten motor se bez výraznějších úprav vyrábí už nespočet let a tak každej starší mechanik/kutil ho většinou zná.

Doplňky na motorce - Od začátku jsem měl jasno, že aby 640ka vypadala trošku k světu, bude nutné udělat něco s maskou. Měl jsem štěstí, že předchozí majitel byl téhož názoru a tak se na motorce nachází kulaté chromované světlo z nějakýho japonce, doplněné o plexi a budíky jsou ze starší devítky. Předchozí majitel ještě nahradil zadní podsedlový plast (takový ten blatníček) pouze štítkem SPZ, což sice vypadalo dobře, ale přinášelo to spousty bláta na můj hřbet, takže sem zvolil originál.
Mojí první zásadnější úpravou byla instalace dvoukomorových výfuků. Chromovaný doutníky sice motorce seděly, ale tu a tam jsem se dočetl v recenzi, že s dvoukomorama jde motor líp do otáček a tak nějak to celkově líp jede. Ale zase jen kvůli tomu se mi nový laufy kupovat nechtělo. Motorka jela i tak dobře a navíc dobře vypadala. Taky mi tu a tam vadilo škrtání kolenama (výfukovejma) o asfalt. Niméně rozhodnuto bylo tehdy, když motorka začala čím dál víc řvát, na naleštěnym chromu výfuků se začínal objevovat černej hnus, až jsem zjistil, že vejfuky uhnily/uklepaly se v místě kde jsou přišroubovaný k rámu. Jeden odpad úplně a druhej držel na vlásku. Bylo tedy rozhodnuto. Bohužel dvoukomoráče nebylo vůbec jednoduchý sehnat. Už se nevyráběly, na skladě je měl málo kdo. V Jawě jsem neuspěl, v TK moto taky skoro nic a Fichtlkrámek měl poslední dva, ale jen jednu koncovku (tlumič). Ten druhej jsem nakonec sehnal v TK moto, ale byl bez toho stříbrnýho plechu. No aspoň něco. S radostí jsem vejfuky namontoval, projel a mohl tak potvrdit, že motor jde opravdu lépe do otáček a motorka byla tak celkově svižnější. Co se týče maximláky, tak tam jsem rozdíl nezpozoroval, protože Jawa má jednu specifickou věc a tou je omezovač v podobě nesnesitelných vibrací při cca 120km/h. Takže dál nejdu.

Žádné velké úpravy už se jinak nekonaly. Nasadil jsem padací rám, kterej se mi líbí, k Jawě podle mě prostě patří a navíc si na něj za jízdy občas natáhnu nohy, když mě bolej. K motorce sem ještě pořídil brašny a tankvak, aby se dalo i trochu pocestovat. Ještě mám k moroce druhý, širší řídítka z Trampa a nemůžu se rozhodnout, který sou lepší. Širšíma se líp ovládá naložená moroka a člověk má spíše cestovnější posez, ale s kratšíma je zas motorka víc sportovnější a vzhledově se mi i víc líbí.
Jinak už jen běžná údržba. Loni jsem dal novou baterku, novou zadní gumu, desky a brzdovku a každej rok měním olej v převodovce. Dávám syntetickej Gyrol od Parama, převodovka s ním má lepší chod a taky nelepí spojku. Navrch ještě nějaké ty uklepané žárovičky a kravinky.

Recenze

Jak už jsem psal v úvodu, pro klasické Jawy jsem měl vždycky slabost. Už v patnácti jsem měl jasno, že moje první velká motorka bude 250ka nebo 350ka, nejlépe kývačka či panelka. Kluci s kterejma sme jezdili na fichtlech na ně postupně přecházeli a mě se prostě líbily ty nádherné tvary.
Jenže pak přišla studia a jiné zájmy a když jsem se cca v 26-ti rozkoukal a začal uvažovat o koupi motorky, tak starý kejvačky, mnohdy už v dost žalostném stavu, které se dřív prodávaly za pár korun, mají nyní cenu veteránů. Navíc mi chybělo zázemí, kde bych se mohl věnovat častému servisu. Takže padla volba na něco novějšího. Rozhodl jsem se pro čtyřicítku, ale nelíbilo se mi to obludné hranaté světlo vepředu, až jsem narazil na tuhle krasavici. Vypadala přesně tak, jak jsem si svojí budoucí třiapůli představoval.

Co se týče jízdy, tak ta má svá specifika. Je to 4 stupňová převodovka a hlavně znatelné vibrace. Mohl bych mluvit i o obrzdách, ale jelikož jsem zatím na jiné (novější, "lepší") motorce nejezdil, tak jsem si prostě na všechno zvyknul. Jezdím hodně kolem komína a proháním jí celkem sviženě a na cestách, který znám, není problém uviset i silnějším kubaturám. Když jednou za čas vyjde nějaká delší cesta, nahodím brašny, tankvak a není problém se vydat někam dál. Zatím jsem jezdil jen po ČR a v příhraničí. Uvidím, jestli ještě uskutečním nějakou delší cestu někam za hranice, dost mě to láká. Ovšem na delší cestování člověku zase pochybí onen pátý rychlostní stupeň na nějaké ty dálniční přesuny. Na to prostě Jawa není. Taky bych se asi nepouštěl do nějakých delších cest ve dvou. To by bylo dle mého názoru utrpení jak pro motorku, tak pro posádku. Ale na cestování po našich zemích je motorka v pohodě. Dá se všude opravit i v polních podmínkách, ale na druhou stranu mě překvapila její spolehlivost. Zatím jsem na ní neměl žádnou závažnější závadu, že bych se od nikud nevrátil. Jen jednou jsem to otočil zpět a vzdal se plánovaného výletu, protože motorka prostě odmítala jet. No, nakonec to byla výstražná vesta namáčklá v otvoru sání. Připadal sem si jak debil.

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
pp377
pp377 napsal 09.09.15 v 19:37 10b.

Green66
Green66 napsal 04.05.14 v 19:22 10b.

Prskolet
Prskolet napsal 13.04.14 v 09:00

Zdarec Rajtyšu. Parádní Jawka. Až jednou vyrostu, taky za takovou vyměním svého Robýka. Snad se někdy na odrážedlech potkáme. Sezona jen začíná a prázdné kolo po zimě je normálka, ikdyž na cestě nas...e, tak ať se ti po zbytek sezony podobné překvápka vyhýbají a hodně svobody za říditky přeji.

rajtyš
rajtyš napsal 23.02.14 v 14:35

díky všem za komentáře a zároveň se omlouvám za chyby v textu ;)

v pátek sem chtěl vyjet, říkal sem si, že začne chcát, jen co skončím v práci, což se vyplnilo na minutu přesně, načež sem ujel 20 m k benzíně a objevil prázdný zadní kolo... začátek sezóny, jak se patří :)

tak ať to frčí!

justyn
justyn napsal 19.02.14 v 16:18 10b.

Hezoučká Taky přemýšlím o Jawce 350 Přeji mnoho km v sedle a jasných 10b Super počtení

Více komentářů



TOPlist