Jawka od kamaráda, zapůjčená na výlet.
Recenze
Neříká mi pane, ale připadalo mi správné ji sem napsat.
Měl jsem ji vypůjčenou od kolegy z práce na výlet do Polska, který jsme od podzimu plánovali s kluky ze SKUTRFORA.
Kolega ji koupil v roce 1997 jako novou za cca 40.000,- Kč. Vyprávěl mi jak s ní kdysi cestoval do Vídně na kávu a jiné velké výlety. Bohužel posledních asi 10 let toho moc nenajezdila. Jednou kámoše někde nechala a od té doby jí už nevěřil. Pak se mu narodila děcka a její hlavní úloha bylo ježdění po zahradě pro zábavu ratolestí. Jawka se udržovala při životě jen tak aby procházela technickou a veškerá údržba byla minimální.
No a pak jsem přišel já a řekl jsem, ať mi jí půjčí na cestu do Osvětimi. Na motorce a na velkém výletu jsem ještě nikdy nejel, ale na podzim jsem udělal řidičák a tohle byla prostě výzva. Kamarád nevěřil, že to dokážeme, ale nebyl proti.
Bohužel hned první problém nastal na jaře při oživování po zimním spánku. Jawka byla jak šípková Růženka a ne a ne se probudit. Byl tam problém s elektrikou a neházela jiskru. Od výroby měla zamontované VAPE s cívkou Z-04 která se nakonec ukázala být vadnou. Díky lidem z fora jsme na to prišli. Pokud někoho zajímají detaily, příslušné vlákno je zde link forum.
Identifikací závady jsme ztratili spoustu času a mě zbýval asi měsíc do startu. Potřeboval jsem se jí naučit ovládat a dostat jí trochu do ruky.
Konečně jsem jí měl doma v garáži a výuka mohla začít. V té době jsem ještě netušil, že bude tak důkladná
První věc na kterou do konce života nezapomenu a před kterou budu mít vždy respekt je startovací páka. Při pokusu nastartovat stroj mi sklouzla noha a nakopávačka mě krutě udeřila do holeně. Takovou bolest jsem dlouho nezažil a ještě teď mám jizvu. Naštěstí se tato zkušenost více neopakovala a já si dával sakra pozor.
Započala rekonvalescence stroje. Dofouknutí pneumatik na předepsaný tlak. Zjistil jsem, že penu je stále původní a 14 let stará guma byla zpuchřelá. To byla první věc, kterou jsem napsal na seznam dílů k zakoupení. Pak jsem zjistil, že kámoš kupoval nové odrušené fajfky, ale měl i odrušené svíčky. Seznam se rozrůstal.
Konečně jsem najel pár kilometrů. Začal jsem JAWKu používat k cestám do práce, asi 60km denně. Učil jsem se tankovat benzín s olejem. Při prvním tankování mi láhev s olejem vyklouzla z ruky a při dopadu vychrstl olej na čerpací stojan. Omlouval jsem se paní čerpadlářce a rychle utíral stojan papírovými ubrousky. Také jsem se naučil přepínat rezervu nádrže za jízdy (na poprvé se mi to nepovedlo).
Jednou se cestou z práce začala zadrhávat. Bylo to čím dál tím horší a pak už jsem jel jen na jeden válec. JAWKa lehla asi 500m před barákem pod velkým kopcem. V té době jsem ještě nevozil žádné nářadí. Na kufru jsem měl přivázané nové pneumatiky, tak jsem hezky všechno sundal, dal gumy přes rameno a vyrazil domu. Sousedi na mě mávali a ptali se proč jdu v motorkářském pěšky. Hrozně jsem se styděl, ale byl jsem rád, že to nebylo tak daleko. Doma jsem sebral svíčák, šroubovák, hadr a za pů hoďky jsem zas byli doma v garáži. Svíčky byly hrozně zaolejované a já se rozhodl, že tuhle noc musím zkontrolovat palivový systém. Večer jsem rozebral karburátor a asi dvě hodiny ho čistil. Tak zarostlý karbec jsem ještě neviděl. Všude byla taková mazlavá hliníková pasta zoxidovaného kovu. Trysky taky zoxidované a zanesené. Na seznam náhradních dílů přybylo těsnění plovákové komory, které chybělo. Jehla karburátoru byla na třetím zářezu, tak jsem ji dal na druhý. Karburátor smontoval a JAWKa byla přiravena na ráno. Do kufru jsem přibalil základní nářadí.
Ráno jsem ujel cca 4km a JAWKa se zastavila. Kouknul jsem na večer namontované svíčky Brisk N15C a měly bílo-šedý povlak. To by znamenalo chudou směs, tak jsem vrátil jehlu karburátoru zpátky a bál se, že jsem ji přidřel. Chvíli jsem počkal až motor vychladne a vyrazil. Po cca 1km se zastavila znovu. Po zastavení a přepnutí na rezervu jsem nastartoval a už dojel až do práce. Později jsem zjistil, že byla ucpaná odvzdušnovací dírka ve víčku nádrže.
Od té doby jsem už jezdil bez problému. Do začátku výletu mi zbýval asi týden a já musel ještě spostu věcí zkontrolovat a vyměnit. Jak jsem psal, tak údržba se posledních 14 let vlastně nedělala. Následovala výměna oleje s kontrolou a seřízením spojky. Oprava spínače přední brzdy (zadní chyběl). Výměna pneumatik a duší. Vyčištění, namazání a dotažení řetězu. Dekarbonizace výfuku, hlav, kolen a kotrola válců s písty. Rozebrání zadní bubnové brzdy, která byla zaolejována starým mazivem z řetězu. Výměna vzduchového filtru, gumové spojky filtru a clonky karburátoru. Z předního kola teklo mazivo prasklou plastovou krytkou, takže také výměna. Poslední co jsem měnil byly těsnící kroužky mezi kolenem a tlumičem výfuku. Po těchto operacích jsem si s Jawkou začali věřit a užívat si každou vyjížďku.
Byl večer před odjezdem a popřál jsem Jawce dobrou noc. Byl jsem nervózní a hrozně jsem se těšil na ráno.
Co ty nechutně zajetelený písty opálený až pod čep??!!
Pěkná motka dávam 10 bodu. Velké uznání za věrnost k české značce. Spoustu štastných km přeji.
Pěkná
Dobré moto tato Jawa Máme doma 350/639, jezdí na ní brácha a nedá na ni dopustit. Jinak dobré počtení
Pěkná Jáwa, ty já můžu, v garáži mám panelku, ale na tý bude práce... a já na tom nejsem tak jako ty... Třeba se naučím...