PROFIL MOTORKY

KTM 1290 Super Adventure R (2021)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník Jejdapatník...
Vloženo 9.5.2021
Aktualizováno 9.5.2021
Zobrazeno 7 693x
HODNOCENÍ PROFILU OD 43 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10

Projížďka s kámošem (BMW 1250 Adventure)

Vloženo: 14.05.2021, Uskutečněno: 14.05.2021, Zhlédnuto: 34x


Nazdar, tak si dovolím napsat pár řádku, když už jsem stihl najet 600 km (pořád zajíždím).

Ještě trocha restů, které spíše patří do recenze:

- zrcátka, jako v případě předchozích modelů KTM 990 a 1190, vibrují a když ručička otáčkoměru mine cca 4500 - 5000 ot., tak je tam vidět houbelec. Nechají se koupit představce pod řidítka s tou gelovou vložkou a pak by se to asi zlepšilo - ale to nemám odzkoušeno.

- ty blinkry (už jsem to psal i do komentářů) - pokrok nezastavíš, já vím, ale to automatické vypínání holt není dostatečně chytré, aby fungovalo tak, jak bych si představoval. Bliká to ještě dlouho poté co člověk zatočí a mnozí ostatní účastníci provozu by si mohli myslet, že zabočuji i když jedu rovně...takže by to mohlo být potenciálně i nebezpečné... No a o tom vypínání manuálně levým palce jsem psal v recenzi

- a teď něco pozitivního - v recenzi jsem psal, že je předek trochu uskákanej a že si to ještě pošteluju. No ještě že jsem do toho nezačal hrabat. Nějak se to používáním zlepšilo. Ona si celkově motorka "sedá" a celé to začíná být jemnější a uhlazenější. Tedy pro mě velké zjištění (páč mám novou motorku poprvé) - na nic nehrabat aspoň prvních, řekněme 1000 km (to ještě uvidíme kolik km...)

Tak a teď k projížďce s kámošem (BMW GS1250 Adventure modelový rok 2020):
Jo, jo, - vím je to tenkej led tyhle motky porovnávat. A já hned z kraje řeknu, že z toho strach nemám a to kvůli dvěma věcem:
1. obě jsou to velmi schopné mašiny na špici své kategorie od renomovaných výrobců
2. obě jsou (podle mě) pro někoho úplně jiného



Musím hned z kraje zahlásit, že na GS 1250 jsem nejel, že jsem jel jen na GS1200, nicméně předpokládám, že je pravda, že motor posílil v podstatě v celém otáčkovém spektru, ale že jeho průběh a charakter zůstaly stejné.

Vzhled:
Tak tady je to ošemetné - je to jak s těma ženskéjma, jak jsme psal v recenzi. Někomu se líbí, někomu ne. Mě se KTM líbí - pořád ještě štíhlá i s těma bandaskama před nohama, vysoká a důstojná na 21/18 kolech a celkově předek/zadek vyvážené proporce vzhledu a, v dnešním světě spíš ojedinělá, VELKÁ motorka celkově. Buď musíte měřit přes 185cm, nebo musíte umět jezdit (pak nemáte krizovky a nechybí vám pár cm na došlápnutí..:)
BMW - sorry, ale mě se moc vzhledově nelíbí. Ona je taky veliká, ale ty proporce a vyváženost tam podle mě nejsou. Nicméně chápu, že jak mě se KTM líbí, tak někomu se prostě hnusí a tím pádem, že mě se zrovna nelíbí BMW, tak to nemusí znamenat, že polovina národa ji miluje...
Rozložitost předních partií a nesourodost předních partií, kde je vepředu ten zoban, po stranách válce, které drobet přirostly do boku kvůli proměnnému časování plus ochranný rám na bocích z ní pro mě dělají široký a opticky krátký tank.
Když GS stojí samo, tak to člověk tak nepozná, ale spolu s KTM si uvědomíte, že rozměry kol jsou jiné 19/17 - prostě menší a možná i proto vypadá celkově menší a kratší.
Tak se na mě nezlobte - ale prostě mi to nejde pod fousy.

KTM má velmi odvážný kabát, který se leckomu nelíbí - ten hmyzí vzhled zepředu a... a... a co dalšího je vlastně tak "odvážné". Jo, ta přední lampa může vzbuzovat i hnus, chápu, ale když si ji odmyslíte, tak celkové proporce, silueta jsou vyvážené a pořád je to zboku "normální motorka bez extravagance".

Podvozek
Tady je to jednoduché - Telelever + kardan. Položme si otázku PROČ to tak BMW udělalo? Když kámoš mluvil o podvozku a Teleleveru tak řekl něco ve smyslu: "...hele já na tom ocenuji, že ikdyž občas udělám nějej kopanec, tak ten podvozek a hlavně telelever mě z toho dostanou. Je tam ukrutná jistota a já se vůbec nebojím, že bych to někde položil"
Tedy vlastně geniální tah od BMW: vytvořme silný drahý stroj pro spíše movitou klientelu, která primárně nemusí být "expertem" na mašině a zprostředkujme jim pocit Dakarských samurajů, ale též plný jistoty, že to zvádnou. To je přece velmi dobrá idea a podle mě při tom velmi dobrém marketigu BMW ty motorky opravdu prodávají "jak housky na krámě"
Když si ji ale pořídíte, tak počítejte s tím, že odezva v řídítkách je velmi vlažná a motorka se nepotápí při brzdění - pro někoho výhoda, pro někoho nezvyk. Jak se to vezme. Celkově pořád sleduje bezpečnost, pohodlí, a nenáročnost na jezdce.

KTM - zde je to vlastně klasika. Vepředu vidle úctyhodných průměrů (46mm, nebo 48mm? Sorry, to jsem zapomněl) a vzadu kyvka s řetězem. Příhradový rám mezi tím. Hodně podnětů z vozovky přes kola proudí do rukou, nohou a prdele - a opět: pro někoho nezbytné, pro někoho otravné. Kola jsou 21/18, kde ta zadní obouvá 150cm širokou pryž.

Motor
Musím se opřít o zkušenost s GS1200, ale předpokládám, že charakterově nebude 1250 daleko.
Opět vidím ten cíl nad komplem BMW designera a ladiče motoru, že ten motor musí být výborný parťák na cesty, tak aby se s ním dal objet svět. Myslím, že se zadařilo. Krouťák jako prase, zátah jak sviňja, ale není to tak, že když si ji koupí nějaký Pepík co předtím na motorce nejel, tak že by mu to utrhno koule a spláchlo je do hajzlu. Je tam ohromná síla, ale pokud člověk není úplnej idiot, tak to zvládne. A já myslím, že přesně o tohle modrobílým inženýrům šlo. A podle mě se jim to povedlo na jedničku.
V praxi to znamená, že dole je toho krouťáku trochu méně, ale nad 2800 - 3000 je ho "přehršel" až do cca 5000 - 5500 ot. Je to jak rozjetá lokomotiva, kdykoli přidáte v tomto spektru otáček tak žádné auto není dost rychlé abyste ho nepředjeli. Úplnej vršek trochu vadne a myslím, že červené je před 7000 ot.
A opět - je to přesně to co běžný smrtelník, který chce silný stroj a objet s ním pohodlně svět, nebo aspoň půl Evropy chce. Nazval bych to velmi rychlou turistikou.

KTM
Jo, opět budu psát o velkém zátahu, ale zde je to trochu jinak. Spodek možná trochu hutnější, střed ne tak hutný jako BMW (alepoň pocitově), ale ten vršek, kdy člověk točí až k 10.000 otáčkám je neuvěřitelný. No a teď - který turista doprčic potřebuje tahat až k 10 tis. otáček??? takže mám nabalenou motku, kufry k prasknutí, navrch stan a karitaťku, za zády baťůžek a budu to posílat do 10 tis. k červenýmu a hrát si na závod??
Ano - budu.
V tom to prostě je - myslím, že obě motorky byly postaveny s jinou vizí a základě jiné filosofie a proto mají obě tedy rozdílnou klientelu. KTM tvrdí, že postavila něco "Ready to Race".

A proto taky vyvolávají ty nekonečné debaty a porovnání, která je vlastně lepší. No já říkám, že jsou obě lepší - každá pro někoho jiného.



Závěr
Ať už jsem jezdec GS a jsem rád, že v poho dosáhnu z nižšího sedla na zem, že jezdím na nižších kolech 19/17, vzadu obutých na 170cm širokou papuč, nemusím se srát s mazáním a čištěním řeťezu a vždy se chci spolehnout na podvozek, který mě vytáhne z drobných kopanců, které třeba udělám a chci si užít tu obrovskou vlnu krouťáku při každém předjíždění. Vždy se cítím v bezpečí a hýčkán.

Nebo jsem jezdec KTM, kde jen vyhoupnout se do vyššího sedla může být malé dobrodružství a neurvale zatáhnout za plyn může znamenat fatální životní okamžik, kde podvozek je příkladný a pevný s pocitem závodníka, který hltá další apex a kde "Adventure" je povýšeno na dennodenní zážitek. Pocit který hledám není bezpečí. Ty pocity, kvůli kterým si tu motku kupuju jsou právě okořeněny i trochou nebezpečí.

Opět ta věta: toto je názor jednoho obyčejného motorkáře. A kdokoli z vás to může vnímat jinak a tak to je v pořádku.

Snad to někomu pomůže při rozhodování - důležité je si uvědomit jaké pocity na motce chci zažívat .
Obě jsou rychlé s brutálním zátahem, vyladěným podvozkem a neskutečným celkovým potenciálem a přesto tak strašně rozdílné, že bavit se o tom, která je lepší prostě nedává smysl.

Díky, mějte se.

Hodnocení (1x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře
cong156 (8) napsal 14.05.2021 v 20:18

Máš dar věci popisovat. Přečetl jsem i recenzi. Ja tebou pospaným myšlenkám rozumím, myslím.

1 reakce

Jejdapatník...
Jejdapatník... 15.05.2021 v 21:18

Jééé, díkec! toho si cením...



Nejnovější záznamy v deníku
  • 1290SAR x 890 Adv. R

    A už mě zase hlodal červík... nepotřebuju změnit motorku??? Nebo dokonce hříšná myšlenka - nepotřebuju náhodou motorky dvě?? (daroval bych ledvinu, už jsem to měl domluvený,... :) A důvod? Kámoš pořídil 890 Adv. R a j

    Typ: Vyjížďka
    Vloženo: 03.04.2024
    Uskutečněno: 03.04.2024
  • Malé ohlédnutí - spolehlvost, neduhy a 1290SAR

    Nazdar, tak jsem právě završil 20 tisíc kilometrů. Je to pro mě celkem dost. Na předchozích motkách jsem najel 3 - 5 tis a pak přišla další. I to je dobré vysvědčení spojení já a 1290SAR. Vyhovuje nám to... :) Ale

    Typ: Vyjížďka
    Vloženo: 03.04.2024
    Uskutečněno: 03.04.2024
    Tachometr: 20000km
    Komentářů: 2x
  • Enduromotoškola Vejletuj

    Máte velké enduro (cenduro) a stále jen placatíte gumu na asfaltu, a přitom máte v hlavě borce z Dakaru a jejich um na mašině v terénu? I to může být důvod se trochu posunout dál a nechat se nasměrovat na tu správnou ces

    Typ: Vyjížďka
    Vloženo: 04.04.2024
    Uskutečněno: 21.10.2023
    Komentářů: 1x


TOPlist