renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Jawa 350/634 (1976)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník Chong
Vloženo 14.2.2020
Aktualizováno 6.8.2023
Zobrazeno 4 946x
HODNOCENÍ PROFILU OD 11 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.7

Popis motorky


Jawa 634-633 rok výroby 1976, dotažená zpět z Litvy a nyní na bílých značkách. Renovace probíhala 03/2020 až 07/2020.

Více fotografii

Výška jezdce: 180 cm

První dojmy - Taková chudinka, ale má víceméně všechno a je jasný že na ní bude hromady práce. Před lety jsem dělal kamarádovi z vraku 634 r.v 1974 motorku do fabrikového stavu. Nakonec se tak povedla, že jsem si jí holt také pořídil. nyní jsem na začátku a začala polykat hromady peněz. Na konci ale bude v exportní červeno-černé kombinaci. Tak s ní snad v nějakém základním zrenovovaném stavu stihnu letošní sezonu

Recenze

Zkušenosti zatím žádné, čeká na renovaci. Nicméně jezdil jsem 634ku z roku 1974 a bylo fajnové jak měla oproti panelce tužší rám o slzu větší výkon a neoriginálně i policajta. Je o něco těžší, ale sice ne o tolik, pocitově se zdá že to je o hodně víc. Pro mě bude na Jawě novinkou dvouklíčová brzda vepředu. Mezitím co na ní dělám už jsem zahodil přední kluzáky a nebyl jsem daleko zahodit i buben před vyplétáním kola. Nejen tady v čechách žijí opraváři-šílenci... nechápu co koho vede k tomu pomlátit kluzák kladivem, nebo zajistit ložisko v díře bubnu zatemováním hliníkového okraje díry, když je zajištěné hned vedle segrovkou. Zadní trubky sedla půjdou nové, trubka je omlácená od kladiva a vlní se jak had.. nechápu proč to kdo udělal, nešlo o klasické "zvednutí sedla". Věřím že podobných pokladů na motorce najdu víc.. ale taková je holt realita a na druhou stranu, kdyby bylo snadné renovovat, dělal by to každej :). Tato míří na červeno černé exportní provedení. Jinak takhle domrvenou motorku jsem ještě nedělal... např. vyvrtané díry do karteru pod košem k vaně karburátoru, ucpané šroubkem s maticí. Roztržený závit vypoušťáku, zřejmě použili konusový šroub. Žebra válců vylámaná, zohybaná žebra karteru. Kyvka vyvložkovaná místo metalopastem, tak hliníkovým plechem, takže byla kouslá a nešla rozebrat. Dolní brýle nahoře u závitu zavařené a dále nepoužitelné, náhradní dolní brýle ohnuté po havárii, škoda práce než jsem to zjistil. Trubky kluzáků poťukané kladivem, gufero by po nich teklo tak šly pryč, kebule světla převrtaná a plastem opravovaná. Nešlo opravit, vylepeno, vykytováno a přestříkáno. Nebylo zbytí. Blinkry dobité a tyčky nahrazené závitovou tyčí - nechal jsem vyrobit nové, sedlo plech na den opravy, vydřenej molitan a potah na 638. Úplně zničenej airbox, poslepovanej, poletovanej, díry na šrouby polámaný a šrouby zatočený do jinejch nálitků. Karburátor nejen že ohlej, ale taky jedno uchu napůl ulomený. Motor, válce a karburátor utěsněnej transparentním silikonem, asi na sprchový kouty . Hlavní stojan s uraženou patkou na našlápnutí, policajt navařenej úplně jinam, proto motorka div nepřepadla na policajtovi. Rotor dynama pomlácenej od kladiva. Naštěsí rotor přežil. Pimární kolo utažené takovou silou, že jsem ho musel rozříznout aby šlo dolu (málem jsme zničil dva stahováky). Spojkovej koš byl osově hozenej asi o 3mm, takže primární řetěz ožvejkal z boku zuby koše. Sekundární kolečko dojeté do bezvědomí. Tachometr přepertlovanej, protože se maníkům uvolnili šroubky stupnice, tak jí utáhli širokým šroubovákem, čímž zmrvili stupnici a při zapertolovávání jim praklo sklo (oprava mi vyrazila dech... okolo 3000kč). Víčka vejfků zavařená, takže nejdou rozebrat, jinými slovy dám nové vejfuky. A spousty a spousty prasečin, na které jsem raději už zapomněl a mnohdy ani nenafotil... Nicméně prvotní dojem že je to komplet a že se dají nové chromy a zbytek se zrenovuje vzal za své. Když tak přemejšlím co všechno zbylo z původní mtorky, tak toho vlastně moc není :) . Rám, bubny a štít dvojpáky, horní brýle, řídítka (vyměním časem, zohybané, rozvrtané a chrom nicmoc), blok motoru s víky, převodovka, spojkový mechanismus, klika, hlavy válců, blatníky a filtrbox (ze zoufalství jinak by letěl taky). Mimochodem hlavy jsem čistil mezi posledníma věcma a hodně mě pobavilo, že než vyčistit hlavy, existuje varinata, že přes všechnu špínu a bahno se to jen stříkne stříbřenkou a "hlavy jsou jak nové" . Dnes (15.7.2020) najeto prvních 10km a jen si vrněla. Budu řešit dětské nemoci, jako třeba nepadnoucí repliky kolen a díky tomu hromadu problémů startovačkou počínaje a policajtem konče. Náhon tachometru nanahání jak by měl, vzduchovej filtr nepasuje (je vyšší asi o 5mm) a jak netěsní filtrbox, protože ho nedoáhnu, tak než seženu jiný, musím si odpustit jízdu v dešti abych filtr nepromáčel. Ale v podstatě jí začíná sezona. Chytá na drc, což je pěkný, kor s tou rusky naohybanou startpákou, která se mi teď s ohledem na potíže s koleny docela šikla :) . Přikládám časosběrné video z renovace Dnes (22.8.2020) najeto okolo tachometrovejch 1500km. Což se nakonec ukázalo jako veliký klam. Nesouhlas mezi rychlostí tacho a rychlostí jak je vidí rychloměry v obcích bych nebral ani tak vážně jako že se dost rozcházely délky vejletů proti tacho. Poměr byl konstantní jak v rychlosti tak délce km, tak jsem popátral a zjistil že moje moto má podle všeho 14ti z šnek náhonu tachometru, tedy pro sajdu, ale osazená byla a je jako solo moto 18z sekundárem. Tedy abych na tom prťavém tachometru viděl správnou rychlost i najeté kilometry, tak sháním nesehnatelnej 12z šnek náhonu. Jinými slovy jakékoli číslo musím násobit 1,16666 x :), tedy k dnešnímu dni nějakejch 1800km. Starpáka stačila ze 640ky. Ale k dětským nemocem. Unikal olej z levé šavle. Ukázalo se že matice je zmetek, kdy při větším dotažení "přetekl" O kroužek těsnění závitu ke kluzáku a zablokoval pohyb. Sehnal jsem jinou matici. Druhovýroba, kolikrát bych brečel... Největší obtíže jsem měl s elektroinstalací. Motorku jsem osadil průmyslově vyrobeným snímačem pro motorová vozidla a připojil k DC-CDI vlastní konstrukce, které máme odzkoušené na desitkách tisíc kilometrů na různých strojích po delší dobu jak 10let. Na této motorce mi shořely tři snímače a čtyři zapalování, a tak abych mohl jezdit šla zpět do motorky kladívka. Závada elektroinstalace ukazuje na regulátor AEV, který musí do soustavy posílat špičky vyšší jak 30V (katalogové maximum HALL snímače HME301), což dává smysl protože zadní obrysovou žárovku jsem měnil 2x za léto. Nepomohly ani dodatečné úpravy proti zablokování jehel v napájení. Další pravěpodobnou možností je nekvalitní patice pojistky. Zjistil jsem že se mohlo stávat že ztrácela kontakt na nožovou pojistku k akumulátoru. Potom by během jízdy mohla nastávat situace, kdy v soustavě není připojen akumulátor a to by vysvětlovalo ty rušivé špičky, co oddělávali elektroniku. Tedy zase "pěkná" čínská pojistková patice... nicméně nakonec jsem pojistkovku vyloučil, protože v mém zapojení jde dynamo přímo na baterku mimo pojistku. Takže ano... AEV je stopa...Motoricky je to ale úplně super, motor si předě jak kočička. Překvapením bylo, že mi často šlo špatně řadit z 2 na 3 stupeň. Obával jsem se že jsem složil převodovku příliš těsně na 3kovém stupni. Nakonec se ale ukázalo, že pružinka aretace řadící páky pro dolní polohu je prostě jen příliš měkká, než aby po zařazení 2. stupně vrátila řadičku do neutrální polohy. Zatím vždycky po dvojce "poddloubnu" nohou řadičku aby šla 3ka. Ale smutným faktem je, že se jedná o nový řadící automatu s dodanými novými pružinkami, ale přesto minimálně tu dolní pružinku budu nucen vyměnit... ano druhovýroba... a to nemluvě o tom, že jsem musel ze starého automatu přehodit (přenýtovat) vodítko tyčky, protože nějakej mamlas ve výrobě ho špatně svrtal (viz. foto ve videu)... Ale přes tyto potíže jsem jízdními vlastnostmi mile překvapen. Je vidět generační posun oproti kývačkám a panelkám. U podvozku mě to ani tak nepřekvapilo, jako u dynamických vlastností motoru a přitom se jedná evolučně o totožný motor.

Sezona 2021: V rámci zimního odstraňování dětských nemocí, jsem vyměnil pastorek náhonu tachometru za 12ti zubý, tak se těším, že letos už nebude tachometr kecat. Vyměnil jsem dolní pružinku startpáky, aby se lépe vracela startpáka při řazení dolu do neutrální polohy. Zjistil jsem enormní únik oleje z motoru od strany řetězu (dlouho stála na místě tak se napráskala sama). Revizí se ukázalo že prolíná podél středícího kolíku karterů. Kolík jsem vyrazil ze strany spojky ven z motoru a nechal jsem si udělat kolík s drobně větším průměrem a ze strany řetězu jsem kolík narazil zpět. Tím průsaky ustaly. Už druhý motor, kde jsem se s takovou závadou setkal. V dílenské příručce se sice uvádí, že při půlení motoru se tento kolík má zarazit, ale v praxi to není nutné. Necitlivá manipulace s tímto středícím kolíkem způsobí přesně tento zákeřný způsob průsaku, protože se lehko splete s olejem vytékajícím od řetězu z přeplavování nebo cyntání benzinu, který je touto stranou odváděn. Repliková bakelitová těsnící průchodka spojkové tyčky nedržela na svém místě (opět zmetek, nenašel jsem kdo mi to prodal, abych poreferoval), tak jsem jí nahradil hliníkovou do 640ky. Ta v díře hřídele sekundárního kola držela, měla ovšem tu vadu, že měla díru přesně 5mm a to má i originální spojková tyčka. Soudruzi z Partdeku někde udělali chybu s nákupem, protože původní originál má díru 5.2mm, proč asi? Protože zátka nešla vyndat bez poškození, abych jí mohl opravit, tak jsem holt přebrousil a přeleštil spojkovou tyčku na menší průměr, na kterém se už konečně začala v díře průchodky hýbat. Levý zadní tlumič drhnul a poškodil chrom, tak jsem nejprve myslel, že je buď křivá pružina, nebo špatně usazená podložka pružiny. Co by mě ale vůbec nenapadlo, že chybu způsobí originál díl z Březnice. Chyba byla v tom, že soudruzi přivařili oko mimo tečnu k písnici (hozenou nepatrně do strany) a díky tomu hliníkové víko o které se opírá pružina, se pod zatížením naklopila i s lakovanou krytkou tlumiče a ten vydíral hranou chromovaný bok dolního krytu tlumiče. Prostě zmetek. Vyřešil jsem to trochu prasácky, tedy že jsem jednu opěrku obrousil, aby při zatížení miska byla v ose pístnice. Sehnal jsem nepoužitá origo kolena a nechal je přechromovat, přecijenom leta jim na kráse nepřidala. Konečně už sedí a nedře policajt i hlavní stojan oproti výfuku a mohl jsem implantovat originální startpáku bez rizika prodření pláště výfuku. Vyměnil jsem plechy spojky, protože se mi loni zdálo že sem tam si spojka klouzla. V tu ránu je celková sestava spojky o víc jak milimetr vyšší.. těžko říct zda je to jen normální opotřebení, nebo v druhovýrobě silnější plech. Nahodit pružiny spojky bylo nutné ve dvou, protože jinak bych motorku povalil. Zvýšený, přijatelný tlak na spojkovou soustavu odhalil veliké vůle spojkového ramene (záměrně nepíšu automat) a následně velmi malý pracovní zdvih spojky, tak si muselo spojkové téčko projít repasí vydřeného čepu, přestružení průchodky válečku a výroby válečku nového (viz. foto). Nyní už je zdvih spojkové tyčky v pořádku. Vibracema mi praskla SPZ, huboko do písmen dolní řady, takže jsem musel SPZ podložit kusem nerezového plechu, aby vibrace nepřenášela SPZ, ale podložka. Bylo to za pět minut dvanáct, ale nepovolit jí, ani bych na to nepřišel dokud by mi někde část neupadla. Byla tak nějak zajímavě i s tou prasklinou do sebe zakleslá. Pořídil jsem novou hřídel brzdové páky a díky tomu jsem mohl použít novou nožní brzdovou páku. Do replikového tisícihranu zapadla. Proběhla taková jarní klasika, novej olej, kontrola, našponování řetězu (nebylo třeba přimazávat), seřízení kladívek... a tam mě překvapilo, jednak jak moc se probrosil pertinax, hodnoty byly úplně nesmysl, že se divím že to na to na podzim jelo. A za druhé jak oživla po seřízení předstihu.

Sezona 2022: Začínám rozborkou válců. Bohužel se mi hned z kraje jara 2021 podařilo zadřít pravej válec. Bylo to několik faktorů a za některé nese vinu má důvěřivost.. V prvé řadě jsem ex-post (nechal jsem změřit) zjistil, že originál tryska s ošoupaným označením na kterou jezdili sověti byla 85, tedy už v základu to bylo mírně chudý, ale měl jsem jehlu ještě vysoko, tak by to až tak bývalo nevadilo. Protože jezdím i sem tam po Praze, tak se mi zželelo spoluobčanů a vyměnil jsem olej za mě neznámý, méně kouřivý, prý polosyntetický. Ukázalo se že se jedná o předředěný olej navíc to na něm ani nebylo vyznačené. Ale největší problém byl filtr paliva pod kohoutem, který jak se ukázalo palivo pouštěl, ale na jízdu plným plynem to bylo málo. Na zajetém motoru přes 3000km jsem zadřel při chabých 105km/h na dálnic a to jsem ani nejel v nějakým nebezpečném vzduchovém pytli kamionu. Záděr byl tak drsnej že se po válci rozmáznul nejen píst, ale sem tam i nechaly po sobě navařenej smrkanec kroužky... palivovej filtr letěl do hajzl* , to raději budu cestou čistit karburátor, než měnit zadřený válce.. tvrdé poučení. I po odstranění hliníku z válce, zhrubení zrcátek, začištění hran drápanců a výměně kroužků, celou sezonu to cvakalo až hrůza. Ze strachu aby se nevylámaly kroužky a nenakrmily mi kliku, holt jdou válce na výbrus a já si dám v zajíždění repete. Další závadou bylo zdechnutí rotoru dynama na závitový zkrat. V podstatě dozrál po zásahu sovětů, kdy mentální nedochůdčata sundavali rotor poklepáním kladivem do těla rotoru (asi viděli takhle sundavat z konusu kuláky). Jednak tím mohli rozhodit kliku, ale druhak to tím stejně nepovolili, protože trafoplechy jsou měkké a jen se jim podařilo sevřít vinutí rotoru, kde po čase definitivně odešla izolace. Mě to trvalo po renovaci cca 6000km a potupnou jízdu na valníku domů, když jsem dojel baterku do mrtva :) . Pravděpodobně od začátku už jedno vinutí bylo ve zkratu a to byl důvod, proč mi odcházela elektronika na motorce a to i průmyslový snímač co má odolnost do 30V. Tedy jehly přebuzením rotoru v důsledku zkratu jednoho z vinutí musely být tedy pěkně tvrdé, když přetlačily i novou baterku. A já nespravedlivě podezíral AEV :) . Loni vyčištěná nádrž po roce a půl ježdění je uvnitř zrezlá až běda. Divím se že bez filtru jsem ještě neucpal karburátor. Smutná vlastnost bio benzínu. Asi co nevidět nádrž půjde na vylití kaučukem...

V rámci potíží s původními kluzáky, jsem zakoupil "turky". Ukázalo se že se již vyrábí druhá verze, která není tak do očí bijící rozdílného tvaru. Zároveň však nebylo úplně bez práce je zprovoznit. Po opravách však celou sezonu fungovaly k mé spokojenosti. Zde přikládám video.


Sezona 2023: celý předchozí rok klouzala spojka a vůbec se chovala divně, protože na vytvočenou 3ku po přeřazení na 4ku klouzala dokud se nepovolil plyn a pak se chytla normálně. Zaměřil jsem se hlavně tedy na spojku... skvělá druhovýroba, vůle proti kluznému pouzdu jak prase, vložka ocelovo-bronzová šla prstem volně ven z díry koše. Po 6tisících vmáčklé lamely do koše jak u starých javek po 60tisících... takže úplně naho... bohužel originál nejde sehnat. Lituju každého, kdo koupí tenhle šunt. Takže se koupila pěkná, jetá spojka ze Smolíka (má nižší unašeč lamel a se slabším výkonem i použitá se dá sehnat jako nová) a přenýtoval se na koš opravený unašeč z panelkového koše... Vyměnil jsem i průchodku spojkové tyčky, které jsem zvětšil o desetinku díru pro spojkovou tyčku, abych vyloučil že spojka vázne na tyčce.. stará nechtěla ven, tak se musel vytočit do dirky závit a reverzním kladivem se to až vytlouklo ven... Když už tak už, malá spojka se mi nelíbila, tak šla nová (Partdeck) a konečně spojka začala fungovat jak má... Stará rozeta už měla vytahaný zuby až běda, takže jsem zkusil druhovýrobu a docela to klaplo, tedy krom napoprvé koupení rozety co měla neopracované plochy pro ložisko a rvát ložisko do díry co byla o 1mm menší mi tedy nepřišlo, krom vrácení zpět, jako dobrej nápad :) . Holt jsem koupil jinou, už osazenou ložiskem a dobrý.. řetěz po 6tisícíh vytahanej jak kšandy.. zkusil jsem zlatou řadu od ČZ, uvidíme... Řetěz mi vzal trochu s sebou i hranu krytu řetězu, ale šlo to naohybat zpět, tak OK. Sežral ale u malej plastovej kryt sekundárního kolečka, tak dostal i ten novej. Jak byly problémy se spojkou, tak jsem si všimnul, malého pracovního zdvihu spojkového lanka.. ukázalo se že má neuvěřitelně veliký mrtvý chod.. prostě tenké lanko ve velké díře bowdenu... druhovýroba, darmo plakat... asi si nechám udělat nové raději na míru u odborníků... na třetí sezonu jsem zrevidoval kyvku, bylo na čase, vyčištěno a nově naplněno A0 vazelínou... na čištění kyvky od špíny a oleje, jsem použil staré slivky rozpouštědel co mám na hrubé čištění a koukám, že barva z origo jawí kyvky jde dolu i s bordelem... skvělé, žádnej komaxit ale už i v jawě stříkají plotovkama. Takže jsem neplánovaně musel barvu provizorně stříknout také alespoň sprejovkou, aby se na to dalo koukat... loňskou sezonu se mi pocitově dost kroutila zadní kyvka, takže abych vyloučil že zadní tlumiče nejedou stejně (pocházeli ze dvou motorek), jsem nakoupil nové vnitřky i pružiny a oba tlumiče tímpádem vlastnostmi sjednotil. Zadní Mitaska už byla po 6tisících do kostky, což mě tedy po tak malém nájezdu překvapilo, a určitě ty hrany měly vliv na chování v zatáčkách, tak dostala novou Dunlopku a nyní tu motorku nepoznávám, jak výborně vede stopu oproti loňskému roku. Tak snad už je motorka odzadu až po krk vyléčená z dětských nemocí druhovýrobních dílů.. příští rok bych rád vyřešil problémy okolo krku. Letos v zimě jsme to nestihl. Také trochu sáknou přední tlumiče - turci, ale holt sezonu musí počkat.

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Kawalumpik
Kawalumpik napsal 06.08.23 v 23:14 10b.

Máš trpělivost lovce komet. Já už bych do toho mlátil tupou stranou sekery. Ale před čtyřiceti lety jsem na tom byl podobně. Takže palce nahoru.

KAWAHAB
KAWAHAB napsal 27.02.23 v 22:59 10b.

Obdiv k trpělivosti ze strojem .. I názornou plejádou "kvalitních" dílů s tuzemských akreditovaných krámů..

bruttopyr
bruttopyr napsal 27.02.23 v 22:06 10b.

Kolego, dávám ti s obdivem 10bodů za to, že jsi to dotáhnul do úspěšného konce a nezhodil mezitím z vysoké skály!

Zx-10RCarlos
Zx-10RCarlos napsal 04.01.23 v 13:49

Jestli to je nějakou dobovou fotografii podložené, tak je to v pořádku. Ono v Týnci taky vyráběli v pondělí něco jiného než ve čtvrtek

cmiral
cmiral napsal 28.12.22 v 14:50 8b.

Původní barva se líbí víc, tato alá calif ne ne

Více komentářů



TOPlist