renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Jawa 350/634 (1981)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník Cafi
Vloženo 24.1.2021
Aktualizováno 24.1.2021
Zobrazeno 3 718x
HODNOCENÍ PROFILU OD 28 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 10

Popis motorky


Moje první motorka, jejíž zprovoznění se pro mě ukázalo mnohem větším oříškem, než jsem čekal.

Více fotografii

Výška jezdce: 180 cm

První dojmy - Dojmy po první testovací jízdě? Je to obrovskej kus železa a jede to jak prase! Po Babettě mi málem utrhla ruce. Velký nadšení, trochu zdravého strachu, rozstřesené vidění, no prostě paráda :-).

Motorku bych doporučil pro - Někomu koho baví kromě ježdění i věci okolo údržby.

Doplňky na motorce - Originál padací rám
Originál horní kufr

Recenze

Tenhle motocykl vlastnil můj bratr, když jsem byl malý. Když na něm přestal jezdit, zůstal stát v průjezdu a stál tam tak dlouho, že už si nepamatuju dobu, kdy tam ještě nebyl. Mě narozdíl od něj jedna stopa nezasáhla, dokud jsem se lehce před třicítkou na koštu pálenek nestal náhodou majitelem Babetty. Najednou jsem zjistil, že je to vlastně ohromná sranda, ale brzy mě dohnala omezení takového stroje. Malá rychlost v dnešním hustém provozu znamená, že vás neustále někdo předjíždí, na frekventovaných křižovatkách se snadno stanete špuntem a kolikrát jsem si někde v kopci říkal, že bych potřeboval zařadit manuálně.
Takže to chtělo vyměnit moped za motocykl. Udělal jsem si hned začátkem toho roku řidičák skupiny A, a začal řešit co pořídit. V té době jsme s přítelkyní sháněli zároveň i dům a každá koruna byla potřeba, takže mi vcelku logicky přišla mysl na dlouho opuštěnou Jawu v průjezdu u rodičů.
O Jawách se říká, že jsou jednoduché, stačí vyčistit nádrž a karbec a může se jezdit, tak co na tom může být? To jsem měl zjistit později. Nejdřív bylo potřeba se dohodnout s bráchou.
Vysvětlil jsem mu co a jak mě k tomu přivedlo a on vcelku ochotně souhlasil. Jemu k ničemu nebyla, jezdit se na ní už nechystal, tak mi ji přenechal. Dokonce za ni ani nic nechtěl, i když jsem mu říkal, že nějakou cenu určitě má. "Stejně budou potřeba nové gumy a tak, aby se na ní dalo jezdit", říkal. Super, díky moc!
Motocykl se v rámci jedné brigády u kamaráda, kde byl k dispozici i vozík vysvobodil z garáže, přesunul ke mně na dvůr a já začal zkoumat, jak na tom je a co to je vlastně zač.



Už od pohledu to nějak nesedělo - podle papírů je to 634, ale vypadá to spíš jako 638 s předkem z 640? I motor je typ 638. Pohled do techničáku a kontrola čísel rámu a motoru - oboje kupodivu OK. I číslo motoru, i když mělo zvláštní formát. Dostal jsem se i k původnímu techničáku - ano výměna motoru, přiděleno náhradní číslo, tak to jo. Koukám, že jsem krásným sedmým majitelem .
To naznačilo směr, kterým jsem se měl začít ubírat. Žádná původní leštěnka to není. Je to hybrid šestkové řady a původního na něm není vůbec nic, takže se vůbec nemusím omezovat, co na to patří nebo ne. Tohle bude stroj na učení/ ježdění - rozpočtovka!
Takže prvotní zhodnocení stavu: kdysi očividně spadla, tak je trochu dodřená; pneumatiky z n.p. Rudý říjen Otrokovice; vidlice zrezlé; baterka mrtvá; nádrž zrzavá; hefty na konci roztržené a slepené izolačkou, to samé nohavice řetězu; místo okénka brzdové kapaliny kus plexi a vtěřiňák; místo závlačky na matici předního kola hřebík. Uf!
Moje prvotní myšlenka byla, že to nějak dám, snad si ještě ten rok zajezdím, ale červík pochybností už mi v hlavě hlodal. Přece jen jsem byl jakýmikoliv opravami motorových vozidel naprosto nepolíbený. No jo, borec od počítačů.
Garáž jsem neměl, takže všechno probíhalo na dvoře. Prší? Smůla - dneska se nedělá. Je horko? Dělá se, ale to nářadí pálí jako čert .
Postupně jsem přicházel na další a další problémy: klakson kaput; pojistkové pouzdro prasklé; vepředu 20z kolečko, asi kvůli vytahanému řetězu; kryt kolečka vylámaný, asi aby se dvacetizub vešel; spínač neutrálu kaput; zrcátka rozpadená; nakoplý zadní ráfek; držák uhlíků se rozpadl při demontáži; matice hřídele zadní brzdy má stoupání 1,5 - tu asi někdo neměl, tak tam dal nějakou vykotlanou jako podložku a dotáhl to maticí se stoupáním 1, která se aspoň na začátek závitu chytila; spojka měla místo pojistné podložky cosi pidivrutem přišroubované k spojkovému koši; lamely spojky nerovnoměrně a pod limit sjeté; při povolovaní spojky mi praskl závit unašeče; karburátor jsem odmáčel v benzínu týden, abych odmočil zaschlý olej plovákovce; stejně tak kohout, abych po hodině čištění zjistil, že je proražený; co bylo z gumy bylo zteřelé; vypínací vidlička poloautomatu prasklá; jedna matka hlavy válce je na jiný klíč než ostatní; spínačka asi z auta - klíč jde vytáhnout v kterékoliv poloze; palubovka vlastní výroby; elektrika zbastlená. Jawa se taky rozhodla do vlastní brzdové pumpy dát závit se stoupáním 1, který nikdo nepoužívá (už ani ona, protože dnes už používá jinou brzdovou pumpu), takže na něj nejdou sehnat zrcátka. K tomu samozřejmě spoustu dalších drobností.
No jo, ale co ta elektrika, na co je to relátko za světlem? Na co je ten dodělaný vypínač na pravém ovladači? Proč ta kabeláž vůbec neodpovídá schématu? Nakonec jsem si musel udělat vlastní schéma aktuálního stavu a proměřit kam co vede. Bingo! Spínačka totiž spínala už v první poloze všechno se vším, takže ten spínač s relátkem je na světlomet. Zbytek domotaných drátů je zapojení na kontrolky blinkrů, levou a pravou. Tak to ne, kontrolka blinkru mi stačí jedna a spínačka ve které nedrží klíč je na draka. Půjde to tak, jak to má být.
Periodicky mi něco chybělo, nějaké nářadí, přípravek, díl. To znamenalo přestávky, než se sehnalo. Taky hodně studování a načítání dostupných materiálů. Jak má co být? Co kam patří? Jak se co dělá. Samozřejmě nějaká nekvalitní druhovýroba a špatně popsané věci v eshopech. No nic, tak letos se to nestihne, ale příští rok na přelomu jaro/ léto už to pojede - jsem si myslel .
Další rok se to trochu protáhlo, ale někdy v červnu už přišla na řadu STK. Jako poslední to před ní vzdal spínač brzdového světla přední brzdy. Asi to na něj po těch letech nečinnosti bylo moc vzrušení naráz .
Půjčit od otce auto s tažným, od strýce vozík a hurá domu pro motorku. Hergot to auto nějak plave? A jako bych na něco zapomněl? Nájezdy! Nikoho, kdo by mi to pomohl zvednout v rukách nemám. No jo, co není v hlavě je v nádrži, takže zase tam a zpátky. Když jsem konečně dojel domů, tak jsem zjistil, proč to auto tak plavalo. Vozík měl prázdné kolo . Později jsem to strýčkovi říkal - "Jo, ono uchází, chystám se to spravit." - tak to jo .
Byl jsem nervózní, ale STK proběhla úplně v pohodě. Vyvezl jsem ji ven a za chvílí už přichází technik s nálepkou. Starou sedře nějakou kovovým držadlem i s barvou . To kdybych věděl, tak jsem si ji sundal sám ještě doma, co už...
Od té doby Jawa jezdí, ještě se občas něco musí vyměnit (jako např. rychloměr, který přestal načítat ujeté kilometry - zvládl jich od STK přesně 7 ), nebo rozdělat, ale to se časem povychytá.



Samozřejmě všechno to zdržení znamenalo, že jsem přes rok od autoškoly na ničem nejel, až na ní, což nebyla úplně značka ideál, ale prostě to tak vyšlo. Pro jistotu jsem to hned tu první sezónu z rozjezdu na štěrku rovnou i pokřtil. Nějaká modřina a odřené díly, které už byli dodřené od některého z předchozích sedmi majitelů, takže škoda spíš na egu, než na stroji .
Co se údržby týče, tak mě toho naučila hodně. Teď už se bude víc pracovat na tom ježdění.
Jezdí docela pěkně a svižně, do zatáček se musí dost nutit, ale zvykám si s každým kilometrem. Uvidíme, co ji jednou nahradí, ale už teď vím, že něco míň na šroubování a víc na ježdění .

Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
limbus
limbus napsal 01.10.22 v 23:17 10b.

callowsick
callowsick napsal 31.01.21 v 20:50 10b.

zachráněná Jawka

motovlk
motovlk napsal 31.01.21 v 12:46

Pěkně napsaný. Tohle je ten správný začátek motorkaření. Časem budeš chtít něco lepšího, ale nech si jí. Oproti dokonalým strojům je to dnes super relax.

motovlk
motovlk napsal 31.01.21 v 12:37 10b.

Pěkně napsaný. Tohle je ten správný začátek motorkaření. Časem budeš chtít něco lepšího, ale nech si jí. Oproti dokonalým strojům je to dnes super relax.

Žanynek
Žanynek napsal 30.01.21 v 20:58 10b.

Šikovný kluk

Více komentářů



TOPlist