renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Jawa 350/634 (1976)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník lukprib
Vloženo 14.11.2017
Aktualizováno 14.11.2017
Zobrazeno 7 213x
HODNOCENÍ PROFILU OD 25 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.6

Popis motorky


Jawa 350/634-02 s postranním vozíkem Velorex 562

Více fotografii

První dojmy - Spíš, než-li motorka padla hned do ruky mě, tak jsem z ní málem padl já a vymetl napoprvé škarpu. Hold nezkušenost začátečníka a naprostá neznalost jízdních vlastností se sajdou.

Motorku bych doporučil pro - Pro každého kdo má odvahu.

Doplňky na motorce - Postranní vozík nebo-li sajda Velorex 562 první typ- to je ta celočervená s šedými gumami a černou sedačkou s odlišným uchycením, než ty novější.

Recenze

Jak to začalo?
To si takhle v květnu koukám na Bazoši jaké Jawičky jsou k mání, až narazím na úplně čerstvý inzerát o prodeji této 350ky se sajdou. Hned mě zaujala jen motorka, protože je to úplně první 350 / 634 ještě před "chromkami" a "konopnicemi" a mrzí mě, že má ten boční "nádor" v podobě sajdy. Nicméně, věděl jsem z předchozích zkušeností, že se musí jednat rychle a v případě koupě sajdu když tak oddělám. Volám tedy nejprve ženu, abych ji se záměrem koupit si další a zbytečnou motorku seznámil, což však samozřejmě prezentuji tak, že motorku kupuji pro nás všechny a že ze sajdy budou mít užitek i děti, protože je mohu vozit i když jim ještě není 12 roků. Naštěstí mám v tomto směru dobrou ženu a ráda mě podpořila, takže asi za půl hoďky po nalezení inzerátu volám prodávajícího. Ten mi sdělil, že už jsem druhý v pořadí a že do rána musím počkat. vytáhl jsem z něho alespoň rozumy, že motorka je dovezená z Litvy a má platné EU doklady, takže prý není problém přihlásit ji na naše. Ráno volám a štětí mi přeje: chlápek přede mnou se už neozval, takže hned sedáme se ženou do auta a jedeme pro ni. V životě jsem neseděl a ani neřídil sajdu a prodávající velmi rychle pochopil, že mě raději jen proveze a první jízdu ať si raději nechám na doma. Poradil mi s administrativou jak přihlásit stroj na české papíry, zaplatil jsem a už jsme jawičku sunuli na vlek. Cestou domů jsem si užíval zájem o ni od ostatních spoluobčanů a už jsem věděl, že Jawa zůstane jak je i se sajdou. Po návratu domů jsem si musel hned vyzkoušet, jak se to monstrum řídí. Po deseti minutách marného startování, jsem ji pustil z kopce dokud nechytla. Syn byl strašně zvědavý, tak hned že pojede v sajdě, vyrazily jsme na silnici a hned cítím, že je něco v prdeli.Motorka táhla tak silně doleva, že i když jsem jel pomalu a tláp na brzdu, sajda mě předjela a skončili jsme ve škarpě. Domů jsme dojeli krokem a zjistil jsem, že je všechno jak v Rusku. Brzdy na doraz, sajdové kolo nebrzdí vůbec, tlumič na sajdě je ohnutý a prasklý, proto je celá motorka nakloněná. Lodička má uhnilé držáky, které už drží pohromadě snad jen epoxid. Při případném rizikovém brždění a s těžší osobou v lodičce, bych se asi divil, kdyby se celá lodička i s cestujícím utrhla jak vystřelené torpédo? V Sajdě nebyla již originál sedačka, ale nějaká šílená mrcha jen volně ložená. Každá guma byla jiná. No prostě bylo vidět, že jezdila v bývalém SSSR a soudruzi se sní moc nemazlili.

Co dál?
Abych ji mohl přihlásit na České doklady, musela by projít vstupní technickou, což však v tomto stavu bylo nemyslitelné, takže jsem začal utrácet peníze a pořizovat nové díly, jako jsou komplet ráfky, duše, pláště, výplety, ložiska, lanka, repase tlumičů, řetězy, sekundární kolečko apod. Věci na motorku nebyl problém, ale na sajdu už ano. Nemohl jsem sehnat jednotlivé části upevňovací soupravy, všude prodávali jen celek, dále originální sedačku, původní silentbloky apod. Nakonec mě zachránil pan Kos z Velorexu v Žamberku. Rozjel jsem se za ním a on mi dohledal v továrně přímo některé úloženkové díly na tento první typ 562ky. Sehnal jsem téměř vše a oprava sajdy mohla začít. Nejprve jsem odstranil torza původních plechových výztuh v podlaze lodičky a nechal u klempíře vyrobit totožné, ty jsem znovu na původní místa zalil do epoxidu, plus opravy dalších prodřených míst podlahy. To bylo asi nejnáročnější, ostatní výměny dílů už byly v pohodě. Jediné, co jsem na motorce nechal původní, byl motor. Na něj nebyl čas ani peníze, jen jsem nechal u známého seřídit karburaci, vyměnit spojku, svíčky a ostatní drobné věci, které lze bez kompletní GO motoru udělat.
Na technické Jawička prošla na výbornou a za 20 minut bylo hotovo, hodně to usnadnil technický výpis z Jawy, který jsem si nechal předem zaslat za 1000Kč. Díky tomuto výpisu to šlo rychle i na dopravním inspektorátu, kde jsem odevzdal původní Litevský techničák a dostal český.

První jízda a Jawa-čundr
Teprve teď jsem se na motorce mohl konečně začít učit jezdit! A. nejlepší to bylo hned z vostra. Se ženou jsme vyjeli na několikadenní jawa-čundry směr Česko-saské Švýcarsko. Hned po pár kilometrech jsme pochopili, že do této jízdy se musí zapojit i spolujezdec v sajdě a patřičným vyvažováním v zatáčkách výrazně napomáhat v řízení. Brzy jsem se musel pochválit, jak nám to jde a jak motorka pěkně jede, dobře jsem si seřídil dle rady pana Kosa z Velorexu sbíhavost sajdy a motorka mě nikam netáhla, nemusel jsem se s ní přetahovat a tudíž mě nebolely ruce, jak mě každý strašil. Najeli jsme pár set kilometrů a užili jsme si to tak, že žena už nechce jezdit jako batůžek na panelce a raději volí projížďku v sajdě, ve které má větší pohodlí. I já se musím přiznat, že často při výběru motorky, na které se podejeme projet, volím sajdu. Je to prostě jiný zážitek a nedá se popsat, je to úplně jiné než na single motorce.

Zásady
Přesto, že si z toho dělám trochu srandu, tak při řízení sajdy plat,í že musíte stále předvídat. Při krizovém brždění se sajda chová nevypočitatelně a to v závislosti na hmotnosti spolucestujícího. Velmi často se mi stává, že při hodně intenzivním brzdění se mi kolo sajdy kousne jako první a strhne prudce celou motorku doprava. Je lepší se do takové situace nedostávat a když už tak s tím počítat. Další zásadou je dodržování přiměřené rychlosti, kam nevidím tam se neřítím. Se sajdou těžko uděláš myšku jako s motorkou. Je to prostě na pomalé ježdění a žádné spěchání.

Na závěr bych jen podotkl, že se tu nesnažím chytračit a někoho poučovat, jen jsem se chtěl podělit o své dojmy s naší sajdou. Nemáme, nebo spíš neznáme nikoho v okolí, kdo by sajdu měl a proto bychom byli rádi, kdyby se tu někdo našel a přidal se k nám na společné ježdění a v létě na společný výlet někam dál.

Takto motorka vypadala, když jsem si ji koupil.





Nejnovější komentáře

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
sakal01
sakal01 napsal 25.11.20 v 06:29 10b.

Krásná souprava

vidnoe
vidnoe napsal 13.02.20 v 17:33 10b.

Rosenbauer
Rosenbauer napsal 23.11.17 v 11:37 10b.

Super stroj, jestli hledáš stejně postiženýho kámoše, tak mám švagra kterej má kejvárnu 350 se sajdou a kejvárnu 250 a je na ně náležitě pyšnej protože takový stroje už se jen tak nevidí

Míra1970
Míra1970 napsal 21.11.17 v 08:31 10b.

Moc pěknej kousek.

JČ
napsal 18.11.17 v 19:11 10b.

Moc pěkná Jawička a dobrá práce.Jsem podobně "postižený" motorkář a přesedlávám s motorky na sajdu a vždy se to zase se sajdou znova, pár km. učím, než si zvyknu.Jinak kolo sajdy nemám bržděné, ale nám větší stroj a ten to ubrzdí v pohodě, Přeju hodně šťastných km. a pěkných zážitků na třech kolech.

Více komentářů



TOPlist