Suzuki TL 1000 S

Můj první dojem z TL–ka byl velice ohromující. Na jednu stranu krásný zvuk, o který se postarala dvojice WMP laďáků. Na druhou stranu pro člověka zvyklého na čtyřválcový stroj jsem měl problémy se zvládáním ostrého V-éčkového vodou chlazeného motoru.

Suzuki TL 1000 S

Kapitoly článku

Motor


Se čtyřmi ventily na válec používá ojnice z chrom-molybdenové oceli, kluzná ložiska, krátkou a tuhou klikovou hřídel. O správnou přípravu paliva se stará vstřikování s 52mm sáním. Vzduch je nasáván bez pomoci ram-airu do 9-litrového airboxu umístěného pod přední částí palivové nádrže. O odvod výfukových plynů se stará dvojice hliníkových koncovek. Mám vyzkoušeno, že výměnou za laďáky mnohem ostřeji reaguje na plyn a je živější. Přitom spotřeba stoupne zhruba o litr na 100km. Člověk musí být velice opatrný na ovládání plynové rukojeti. To co si nechá čtyřválec líbit, tak TL-ko na každé neopatrné pohnutí plynem odpoví prudkou akcelerací - nezřídka končící wheelee nebo naopak zadním kolem ve smyku. Je to jako sednout na divokého koně. TL–ko se jen tak nepodřídí, člověk se s ním musí sehrát. Pokud se podaří zkrotit stádo 125 koníků (10.5kg-m při 8000rpm), odmění se nezapomenutelnými zážitky z nespoutané ostré jízdy. Motor krásně táhne již od volnoběhu (1200 ot/min), ale pravý nárůst výkonu je až od 5500 ot/min, kde motor „dostane kopanec a jede jako divej“ do 10 000ot/min, zde začíná červené pole. Při cestování se nemusí vůbec řadit, v klidu se dá jet na 5 rychlost a to od 40 do zhruba 160 km/hod. Pro někoho by mohl být odrazující slyšitelný klapot ventilů, ale to je u této motorky zcela normální.

Podvozek


Suzuki zvolila hliníkový příhradový rám. Přední odpružení tvoří masivní 46mm up-side down vidlice, která je plně nastavitelná a poskytuje přednímu kolu zdvih 120mm. Přední kolo je rozměru 3,50 x 17 a zadní 5,50 x 17. O zpomalení stroje se stará dvojice předních 310mm kotoučů, které jsou svírány čtyřpístkovými třmeny. Vzadu je jednoduchá 220mm kotoučová brzda s dvoupístkovým třmenem. Zadní tolik diskutovaný rotační tlumič svoji funkci plní na jedničku a neslyšel jsem od ostatních majitelů žádné stížnosti. Je také plně nastavitelný. První věc, která Vás při nasednutí zaujme je vyšší sedlo (835mm), čímž si připadáte, že většinu své váhy držíte na rukách. Nádrž je krásně tvarovaná s objemem 17l + 4,5l rezerva. Myslím, že je to ideální motorka pro všechny výškové kategorie motorkářů. Sedlo je dostatečně dlouhé a měkké. Co se týče spolujezdce, tak alespoň v mém případě si malé, ale tlusté vyvýšené sedlo chválí. Na supersport nezvykle pohodlné. Pod spolujezdcovým sedlem je "velký" úložný prostor, kam se s přehledem vejde nářadí, lékárnička, ale i plavky a ručník. Přední polokapotáž před povětrnostními podmínkami chrání dostatečně. Při rychlostech nad 150 km/hod. je dobré jezdeckou pozici trochu přizpůsobit, „zalehnout“ a více se schovat za větrný štítek, který zaručí dokonalé obtékání vzduchu.

Jízdní vlastnosti


Jsou skvělé, jde krásně do zatáček na koleno a zpět jako by to byla jen hračka. A to i v případě jízdy se spolujezdcem. Při přejezdu nerovností se trošku rozhodí, což udělá asi každá motorka. Tento problém plně řeší tlumič řízení. I při cestování ve dvou a s bagáží jsem nepocítil žádný náznak problému a to i při sportovní jízdě.
Za dobu co na TL jezdím se vyskytl jediný problém a to, že začala na jaře od 4000 ot/min. při prudké akceleraci prokluzovat spojka. Při kontrole a proměření lamel a plechů jsem nezjistil žádnou závadu, tak jsem jezdil a čekal co se stane. Dopadlo to tak, že se pokroutily plechy. Následovala výměna plechů a komplet lamel a od té doby šlape jako hodinky.

Provozní náklady


Při cestovní rychlosti do 120km/h se spotřeba pohybuje kolem 5,5l/100km, zato při jízdě na okruhu si vezme i 10l Naturalu. Ostatní provozní náklady spočívají v každoroční výměně oleje a filtru (1800 Kč) a to je zapotřebí měnit každých 6000 km. Pneumatiky vydrží dle stylu jízdy cca 1 sezónu. Brzdové destičky, svíčky, řetězová sada, baterie apod. nejsou velkým problémem, protože vydrží v klidu 3 sezóny. Snad jedinou věc kterou bych mohl této motorce vytknout je lanková spojka, což je na tak silnou motorku dost neobvyklé. Uvítal bych také palivoměr. Je zde sice kontrolka, která přechází od blikání ke svícení, ale dá se jen těžko odhadnout kolik ještě ujedeme.

Závěr


Na závěr se dá říci, že na sportovnější jízdu je to dost dobrá motorka s překypujícím výkonem, líbivým designem a příjemnou hmotností, která najde uplatnění hlavně jako motorka pro volný čas a dostatečné vyřádění - třeba na okruhu. Zkrátka sportovní motorka s velmi dobrými jízdními vlastnostmi, dobře seřízeným a příjemně dynamickým motorem, velmi dobrými brzdami, snadnou a přehlednou údržbou.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.14
Známkováno: 7x

Motokatalog.cz
Náš tip

Suzuki TL 1000 S

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist