yamaha_demo_tour




Royal Enfield Super Meteor 650: Suit Up!

Jestli mě něco baví víc než si koupit novou motorku, pak je to období, kdy si ji přetvářím k obrazu svému. Nejvhodnějším obdobím se pro takové radovánky jeví zimní pauza. Když už chudinka motorka bezprizorně stojí v garáži, není většího potěšení, než si ji hezky nastrojit.

Kapitoly článku

Vzhledem k tomu, že se mi v srpnu loňského roku poštěstilo stát se majitelem nového stroje Royal Enfield Super Meteor 650, dostalo se mi i té jedinečné příležitosti, doladit si jej dle svých preferencí. A co jsem nestihl v létě, dorazil jsem nyní přes zimu. Dlužno dodat, že se klukům indickým podařilo velkého „Supra“ trefit rovnou na komoru a kolem jejich veleúspěšného řadového dvouválce postavili parádní kus cruiseru, který by prakticky nebylo nutné dále upravovat. Pokud ale berete každý nový stroj, jako další osobní projekt, koupí motocyklu pro vás cesta vlastně začíná. Ta moje byla následující…

Když cruiser, tak betelný!

První, co mi vytane na mysl, když se řekne cruiser, je zvukový dojem. Bublání dvouválcového motoru je pro mě hudba uchu lahodící. Bohužel moje nadšení z tohoto charismatického projevu motocyklu nesdílí euroteroristi, udělující homologace. Takže první, co šlo dolů, byly sériové koncovky výfuku. Po shlédnutí nespočtu videí na Youtube, padla volba na výfuky od indického (jakého taky jiného pro indickou motorku) výrobce Rhino Racing. Oproti těm originálním, připomínajících tvarem vibračního kamaráda s katalogovým jménem „Stříbrná střela“, jsou laufy od Rhina na první pohled hezká strojařina. Obzvláště pak koncovky tlumičů vypadají velice hodnotně. Výhodou je, že na ně pasují originální krycí plechy, takže to pak vypadá, jako by tam byly odjakživa.

Jak už to v přírodě chodí, co vydechuje, musí se i nadechnout, tudíž šel ven původní papírový filtr, který je navíc překrytý plastovou krytkou, která má zřejmě usměrňovat tok proudícího vzduchu. Na mě to spíš působilo jako něco, co proudění vzduchu brzdí. Když jsem se rozhlížel po renomované náhradě od K&N nebo BMC, zjistil jsem, že tito výrobci s novým modelem od Rojálu trochu zaspali. Naštěstí nabízel britský Hitchcocks Motorcycles alternativu od firmy DNA. Pro „antičínsky“ smýšlející čtenáře bude možná užitečná informace, že je filtr vyroben v Řecku. Filtr lze koupit buď samostatně, kdy jej upevníte do airboxu původní plastovou krytkou, nebo v sadě s nerezovým držákem. Osobně mi přijde ta sada jako racionálnější volba.

Už samotná výměna filtru je na projevu motocyklu pocitově znatelná. Suproš se s novým nádechem odspodu lépe rozbíhá, zároveň i zvuková kulisa je o něco příjemnější. Ale to nic není proti zlepšení, které následuje po nasazení otevřených koncovek. Nejdřív jsem zvolil střízlivý přístup a nechal výfuky osazené tlumícími vložkami. Hluková abstinence mě však rychle přešla (člověk si nekupuje laďáky proto, aby zněly jako původní laufy) a vložky šly ven. Což mělo velice pozitivní vliv na zátah v nižších a středních otáčkách. A ten zvuk! Chápu, že to může být někomu protivné, ale já do této kategorie zmatených jedinců rozhodně nepatřím. Vzhledem k tomu, že mě v sezóně sousedi o víkendech (obzvláště pak v neděli) prudí sekačkami, motorovkami a další zahradní technikou, občasným „zaprdláním“ pod okny slušně vyrovnávám sousedské „noise score“.

Kdo má židli, ten si bydlí

Jak si někteří z vás mohli přečíst v mém první článku o Super Meteoru 650, zásadní pohnutkou k jeho koupi bylo dojíždění za testy do Prahy. Jistě, teď hned dovedu vyjmenovat deset vhodnějších strojů pro cestování, aniž bych se musel dlouze zamyslet. Jenže já chtěl Enfielda. Jsem magor? Asi jo, ale umím s tím žít, takže jakýpak copak…Touto pokřivenou optikou se nakonec velký Meteor nejeví jako totální úlet. Posezení příjemně poskládané, motor zábavný a lineární bez obtěžujících vibrací, nízká spotřeba... Hotová idylka, dokud vás okolnosti nedonutí na něm jet déle než hodinu.

První, co vám totiž umře, je váš sedací nástroj. Je to neduh prakticky všech twinů (uvidíme, jak se „gipsies“ postavili Shotgunu). Jak se ty motorky povedly motoricky, sedla na nich jsou zřejmě vyfrézovaná z deklu od kanálu. Ideálně, čím byste měli začít, aby nebyla delší jízda holým utrpením, tak právě sedlem. Já jsem to vyřešil po svém a prásknul jsem na sedlo Airhawk. Aby to vypadalo dostatečně indicky, šikovně jsem jej překryl černou ovcí. Uznávám, že takové nesystémové řešení není pro každého, tudíž jej nikomu necpu. Navíc ho mám patentované a poplatek za propůjčení licence si vybírám ve tvrdém alkoholu, na to bacha!

Komu by se přeci jen řešení à la Bure nezdálo, pak mohu vřele doporučit úpravu sedla od firmy Rutan. Vyzkoušet si jejich upravené sedlo můžete třeba v Motobikes Bylany, kde jej mají nasazené na testovacím kusu. Gelové sedlo je opravdu velice komfortní a zároveň skvěle vypadá. U Rutanů vám jej ušijí přímo na míru, takže individualizaci se meze nekladou. Aby bylo komfortu sezení učiněno za dost i pro spolujezdce, objednal jsem na eBay z Indie opěrku zad, jak moje dcerka říká – „židličku“. Zvolil jsem kombinovanou variantu se zadním nosičem. Na nosič jsem pak umístil decentní kožený kufr se zámkem TXR TK4A koupený na Motoplace. Jestli je totiž na tomto indickém chopperu něčeho hrubý nedostatek, pak právě úložného prostoru. Ten tu není prakticky žádný. Pod sedlo nic nedáte a v levém bočním kastlíku je airbox a horko těžko nacpaná originální sada nářadí.

Cestujeme s úsměvem

Když už jsem byl v tom objednávání na eBay, tak jsem si naklikal originální větrný štít a řadičku pata/špička, protože takhle řadí Bure rád. Počkat, počkat, bederní opěrka, cestovní sedlo a větrný štít, to mi je povědomé. No jasně, tohle všechno má cestovní verze Super Meteoru, která stojí bratru o jednoho Masaryka víc a je to bez starostí. Tak proč se utápět v nákupní horečce, otravovat se s celníky a trnout, jestli se na mě ten „cigoš indickej“ na druhé straně eBaye nevybodne? Tak zaprvé, originální opěrka je nízká, a to mi nevoní. Stejně tak jako sedlo na cestovní verzi rovněž nesplňuje mé požadavky pro komfort. Pominu-li výše uvedené racionální důvody, pak nemohu pominout ten iracionální, který by stejně o všem rozhodl. Tudíž zadruhé: barva! Proti barevné kombinaci „Interstelar Green“ vypadají cestovní barvičky prostě kolotočářsky. Kombinace lahvově zelené s černou, oddělené zlatou linkou, vypadá jedním slovem sexy.

Když už na vás nefouká a ještě si sedíte spokojeně jak moucha na kravinci, začnete vnímat drobnější nuance, které vám v rámci cestování začnou být dřív nebo později protivné. A jedním z těchto, na první pohled zanedbatelných detailů, je zpřevodování motocyklu. Subjektivně jsem se nemohl zbavit dojmu, že při cestovní rychlosti kolem 100 km/h jsou otáčky motoru na šestý rychlostní stupeň příliš vysoké. Důraz je kladen na slovo „subjektivně“, jelikož Super Meteor má místo otáčkoměru „šipkovou“ navigaci Tripper. Jakkoli je tato fičura pro cestování praktická, pro objektivní posouzení otáčkového spektra je logicky nevhodná.

Dal jsem tedy na svůj pocit a opět zalistoval katalogem od Hitchcocka. No a objednal jsem o dva zuby menší zadní rozetu (ze 40z na 38z). Po instalaci je teda to „kilíčko“ citelně příjemnější, ale mám-li být upřímný, čekal jsem to ještě o chloupek lepší. Pokud by měl někdo obavu, jestli jsem se tím nepřipravil o hezký benefit hutného zátahu, který jsem získal kombem otevřených laufů a sportovního filtru, tak jsem nic takového nezaznamenal. Zatím to nechám tak, jak to je, a pokud by mě moje zvídavá nátura nenechala v klidu spát, zkusil bych ještě větší přední pastorek. Ten v době, kdy jsem něco podobného sháněl, bohužel neměl praotec všech lekacích filmů a povídek skladem. Malý tip, pokud byste chtěli něco od Hitchcocka a nechtěli absolvovat všechny peripetie spojené s nákupem mimo EU, pak se obraťte Vintage Garage Motors.

Drobnosti, bez kterých to nepojede

Další věcí, která vás hned praští přes pazoury, a to doslova, je příchod studené fronty. V tu chvíli se hrdinnému rekovi na motocyklu začnou kroutit prsty jako krtkovi v písni od Jarka Nohavici. Není lehčí pomoci než svůj stroj vybavit vyhřívanými rukojetěmi. Já jsem zvolil ty od Oxfordu, konkrétně variantu HotGrips Pro Touring. Mají jednoduché ovládání, instalaci zvládne i průměrně inteligentní orangutan po lobotomii a jsou strašně fajn do ruky. Navíc se díky použité textuře rýhování nesmekají, takže je nemusíte křečovitě držet. Za mě jen samá pozitiva a sociální jistoty. Měl bych jen jednu výtku k odstupňování teploty. Podle mě by mohl každý stupeň vyhřívání hicovat o 5 °C méně a bylo by to dokonalé.

Doplňkem, který je vlastně úzce spjatý s vyhřívanými hefty a který jsem vůbec neměl v plánu pořizovat, jsou závaží na konci řídítek. Jak se totiž ukázalo, tak má Super Meteor nadstandardně dlouhé hefty. Takže když jsem výše zmíněné HotGripy nasadil, nejenže jsem nemusel jako obvykle řešit jejich zkrácení, ale k originálním minimalistickým závažím mi chyběl ještě necelý centimetr. Být asijský trhovec, mohl bych za ty výřezy pověsit igelitky s čerstvě vykuchanou večeří, která ještě ráno štěkala nebo mňoukala. Ale to nejsem, takže mi ta vzniklá díra nepřipadala ani praktická, natož pak estetická. Řešení jsem nečekaně našel na Aliexpressu, kde jsem koupil za čtyři „čenta“ krásná nerezová závaží se zapuštěním.

Poslední věcí, kterou bych chtěl zmínit a pravděpodobně první, kterou jsem motorku osadil, byl držák na mobil. Ten jsem tedy pořizovat nemusel, jen jsem jej přemístil z předchozího stroje. Jak říká klasik, v jednoduchosti je síla a jestli to pro nějaký držák na mobil platí, tak pro ten od Peak Designu, který jezdím už druhou sezónu. Sestava se skládá z obalu na mobil a samotného držáku. Obal parádně sedne a dokonale chrání mobil před mechanickým poškozením při pádu. Kolikrát mi někde spadl, už ani nespočítám a mobil vše bezpečně přežil. Protikusem k obalu je magneticko-mechanický držák, který přišroubujete na řídítka. Garantuji vám, že jednodušší nasazování a sundávání mobilu z držáku jste ještě nezažili. Nebudu zabíhat do podrobností, koho by to zajímalo více, vyšel o tom článek Peak Design: Nekecá a podrží.

Stromečku vstávej, ovoce dávej…

Pokud jste dočetli až sem, jistě jste nasbírali spoustu inspirace, jak efektivně rozfofrovat další peníze z vašeho rodinného rozpočtu. Slovo efektivně je tentokrát myšleno tak, aby vám to udělalo radost, ne aby vás měla rodina nejraději na celém světě, to dá rozum. A jednou z radostí člověka, který propadl jedné stopě, jsou bezesporu motodoplňky. Je už jen na vás, jakým dáte přednost. Jestli těm, které udělají váš stroj drsnější, odolnější, pohodlnější, nebo jen těm neškodným pičovinkám, které nepřinesou nic hodnotného, prostě jen potěší. Pokud jste vyhlášení spořílci a nekoupíte nic, co si nedovedete na 100 % racionálně obhájit, občas si uvědomte, že rakev, ve které vás jednou šoupnou do díry, nebude mít kapsy a sebou si nic nevezmete. Takže dělejme si radost, než nám to zakážou.

Informace o redaktorovi

Roman Bureš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist