husqvarna_svartpilen_801_2




Honda VT750S

Komu by se chtělo označovat stroj VT750S klidně může, pro mě to stále bude zástupce rodiny Shadow, důvěrně zvaná „šedivka“. Tichá myš, stín co se mihne, stroj který umožní vstup do světa chopperů…Tohle „eSko“ je zajímavou alternativou k okolní konkurenci a rozhodně by nemělo být vynecháno při úvahách o koupi. Zvláště pokud vám padla do oka strohá silueta Sportsterů, na kterou tato Honda zdařile navazuje.

Kapitoly článku

Design

Již od roku 2001, kdy přišla od stejného výrobce Black Widow, se rodina Shadow nevejde jen do kolonky chopper. Objevil se styl cruiser a tehdy se zdálo, že tento směr všem pohltí. Ovšem i dnes je na tomto VTčku vidět, že výrobce musí slyšet to, co zákazníci chtějí - a ti mají stále rádi tento typ strojů a snad nejen proto je tu teď tohle VT750S. Honda má v této kategorii hodně želízek v ohni, tohle „eSko“ je klasik ze všech nejklasičtější a jeho čisté linie a malé světlo tomu všemu nahrávají. Úzká nádrž, zmenšené sedlo a řetěz.
Malý budík s výraznými číslicemi rychloměru má v sobě vše podstatné, jak hodiny, tak počet kilometrů celkových i denní počítadla. To vše se přepíná malým knoflíkem v přední části budíku, ovšem dobře manipulovat s tím lze pouze na místě. Vše účelné a jednoduché, žádné velké zbytečnosti. Ve spodní části budíku jsou rozmístěny kontrolky dálkových světel a rezervy, HISS, teploty vody, olej a neutrál. Kontrolka blinkrů je v horní části a je jen jedna.
Víčko nádrže je plně vyndavací z hrdla a při tankování musíte řešit problém kam s ním. Také ty samolepky o počtu lidí a možné zátěži jsou snad opravdu jen pro „EU hnidopichy“. Černý motor s chromovanými víky a hlavami válců pěkně zapadne do tmavšího pojetí stroje. Také svody a výfuky celkově dotvoří celkový vzhled a podtrhnou to, co je potřeba. Přestože je motor vodou chlazený, má žebrování a tím podporuje dojem motoru alespoň s litrovým objemem. Nemá zde cenu zbytečně rozebírat, jestli tento či jiný detail shadow VT750S „nabrala“ ze své předchůdkyně či se snažila o převzetí z konkurenčního stroje. Hlavní je, že jako celek působí čistě a precizně.

Posaz a ergonomie

Tady musím jen a jen chválit, stroj je postavený velmi příjemně. Ať už jde jen o nasedání nebo spočinutí pozadí na sedle. Mých 185 cm se naskládalo na palubu velice elegantně a rovnoměrně. Nesmím opomenout nastavení a sklon řídítek, rozložení ovladačů nebo spojkové a přední brzdové páčky. To vše je jak ušité na míru. Tady je vidět, že výrobce tento stroj staví pro co nejširší spektrum zákazníků a snaží se opět vyhoupnout se do vrcholných prodejních čísel, jako tomu bylo u modelu Shadow 600.
To vše je jen a jen pro řidiče, chvála ovšem končí za řidičovými zády. Spolujezdec na tomto modelu přijde hodně zkrátka. Pohodlí nemá skoro žádné, stupačky jsou hodně vysoko a i když má jen 170 cm, skrčené nohy ho budou nutit zastavit každých 50 km. Navíc krom řidiče se nemá za co držet. Ovšem tento stroj je určen skoro výhradně pro řidiče, ten si to užije a jak praví klasik: „Zadní sedadlo je jen nouzovka, pro převoz roštěnky od baru k chatce…..!“ :o) Manipulace s eSkem na místě je ukázkově jednoduchá a neměla by být problém ani u jezdců menší postavy.

Motor

Kapalinou chlazený Véčkový dvouválec s 6ti ventilovou technikou má zdvihový objem 745 ccm. Jeho maximální výkon je „pouhých“ 32,2 kW při 5500 ot/min a točicí moment 62 Nm/3250 ot/min.
Zpočátku se mi zdál motorický projev stroje hodně nevýrazný a jakoby měkký. I když jsem přebíral stroj s minimem km na budíku, nepřičítal jsem to jen syrovosti stroje a tušil jsem, že s výkonem to opravdu nebude tak nadupané. Každopádně jsem musel přepnout „tlačítko v hlavě“ na jiný styl uvažování a najednou se to dalo... Motoru se zpočátku vůbec nechtělo do otáček a na pokusné vy/přetočení reagoval hrubšími vibracemi. To vše se po nějakých 150 km ztratilo a při občasných výletech do vyšších otáček motor vesele ožíval a neprotestoval.
Po zažití této charakteristiky jsem si přivykl a řídil se hlasitostí přidušeného brumlání z výfuku a podle toho přeřazoval. Bohužel v prudších kopcích motoru dochází příliš brzo dech a při lehčím ubrání (zatáčka, traktor, kolaři…) a tím snížení rychlosti se při opětovném přidání projeví cukáním a rázy do řetězu. Musí se řadit a krom jedničky využijete za jízdy celou škálu 5-ti stupňů převodovky. Jednička je celkem dost krátká a je skoro výhradně pro rozjezdy, ani v koloně se na ni nedá moc dobře jet.

Jízda


Podvozek podporuje motor v klidné a vyrovnané jízdě. Čisté táhle oblouky s kvalitním povrchem podvozek kvituje klidem a přesnou stopou. Jeho limity jsou jasně dány škrtajícími stupačkami. Pokud nepolevíte a začnete stroj tlačit přes tuto hranu, dostane se vám nepříjemného vlnění a kopanců od zadrhávající se stupačky. Několikrát se mi to povedlo a jen díky prostoru na vozovce jsem nepotkal s asfaltem víc, než by mi bylo milé.
Pokud přistoupíte na nabízené hodnoty a projev stroje pak je vám odměnou naprosto pohodová výletní jízda s příjemným plavným a přesto „pevným“ projevem. Předek pohltí drobné i střední nerovnosti díky měkčí charakteristice a velkému 19“ předku, zadek je tvrdšího ražení, ale i přesto je na slušné komfortní hranici. Bohužel všechny větší rázy (přejezd kostek, brzdících pásů) přenáší do spodní části zad a než jsem projel celý Brandýs a Starou Boleslav, měl jsem nepříjemný pocit u kostrče. Zadek řidiče to v podstatě vůbec necítí, sedlo to pohltí a odtlumí, ale páteř trpí, tomu se ovšem u tohoto stylu posazu nevyhnete
Při délce stroje 2285 mm a rozvoru 1560 mm není snad ani divné, že podvozek nemá rád podélné nerovnosti a vyjeté koleje. Jinak se chová důstojně. Brzdy se od počátku jevily jako slušný kompromis. Při běžném používání bych nenašel slabinu, jen při krizovce či potřebě razantního zpomalení nejsou až tolik výkonné a je třeba použít obě současně. Pak je vše, jak by být mělo.

Čerstvě zajetý stroj se mi v závěru testu povedlo na dálnici rozhoupat až nad hranici 150-tky, ale to už opravdu nemělo cenu dále „trápit“. Kolem 120 má ještě motor sílu a dá se mluvit o akceleraci, potom už je to jen pozvolné posunování ručičky rychloměru. Každopádně sféra od 60 do 120 bude doména a možnosti Shadowky jsou zde naprosto pohodové a příjemné. Tady si naplno užijete plavný styl a trochu i vibrace, které stroj poskytuje a bez jakýchkoli záludností a nebo nectností. Nevidět to „křídlo“ na řidítkách, tak eSko velice zdařile v tomto rozmezí imituje zámořského soupeře z USA. V ladnosti průjezdu zatáčkami ho klidně i předčí, ale na druhou stranu nerozhazuje charakterem jako on plnými hrstmi.


Emoce

A jsme u toho, kam je tento stroj namířen?
Budu li stručný tak do širokých mas spotřebitelů ať už jsou začátečníci nebo mají jen omezený finanční rozpočet a chtějí kvalitní stroj.
Co jim poskytne?
Naprosto vše co si od dané kategorie mohou přát. Spolehlivý motor Véčkové konstrukce, nízký pohodlný posaz a pohodovou jízdu.
Poskytne jim nějaké vnitřní uspokojení tedy emoce?
Pokud se jim libí tento typ strojů, pak rozhodně u vzhledu ano.Čisté a střídmé linie a celkový vzhled jsou prostě klasické a dotažené do konce. Za jízdy při řízení motocykl opravdu dává charakter, který se od dané kategorie očekává. Sice to není tak markantní, ale je to tam. Možná je tam i něco navíc, ale lehkost a snadnost ovládání to „přebije“ a musí hodně hledat, ale najít se TO dá.

Závěr

Během testu jsem se s eSkem hodně sžil a musím konstatovat, že i když bych k němu měl pár výhrad, přesto bych je přehlédl, protože nabízí sám sebe a ještě něco navíc. To si právě spousta lidí začala uvědomovat a pátrá po tom. Dnešní sterilní doba se všemi nařízeními to ovšem tlumí, ale Honda VT750S vám umožní to znovu objevit a prožít.

Informace o redaktorovi

Marek Hrodek (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 180 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (9x):
Motokatalog.cz



TOPlist