globalmoto_duben_nolan




BMW představilo nové F 900 GS/Adventure a F 800 GS, dostaly větší motor a redukční dietu

Inovovaný motor z navýšeným objemem a maximálním výkonem 105 koní, k tomu snížená hmotnost až o 14 kilogramů, nová elektronika motoru i oživený vzhled a navrch ještě úplně nový design. Značka BMW pro sezónu 2024 představila tři novinky F 900 GS Adventure, F 800 GS a hlavně totálně překopaný model F 900 GS a vypadá to, že se rozhodla v této kategorii středních adventur pořádně zamíchat kartami.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Ještě před představením hlavní očekávané novinky pro rok 2024 v kategorii Adventure, nového BMW R 1300 GS, které je naplánované na 28. září, ukázala německá značka hodně zajímavé modely ve střední třídě cestovních endur. A protože o tuto třídu je v posledních letech hodně velký zájem a tlačí se sem celá řada čínských nebo částečně čínských značek, konstruktéři BMW se evidentně rozhodli posílit přestižní pozici značky i v tomto segmentu a pořádně modernizovali řadu F 850 GS a posílili ji na F 900 GS.

To hlavní je samozřejmě nový motor, který sdílejí všechny tři nové modely F 900 GS, F 900 GS Adventure a F 800 GS. U posledně zmíněné osmistovky jde jen o marketingové označení, i ona už má pod nádrží modernizovanou verzi řadového dvouválce, představeného v roce 2018 u modelu F 850 GS a od roku 2020 nabízeného s větším objemem v modelech F 900 R a XR. Agregát se zdvihovým objemem 895 cm3 má o 2 mm větší vrtání válců, zdvih zůstal na stejné hodnotě 77 mm jako u předchozího motoru se zdvihovým objemem 853 cm3. Kromě toho byly upraveny hlavy válců a místo odlévaných pístů teď v motoru buší písty kované. Motor s větším kompresním poměrem 13,1:1 (stejně jako u R/XR) má samozřejmě i nadále klikový hřídel s čepy klikového hřídele posunutými o 90 stupňů a intervalem zapalování 270/450 stupňů. Charakter a dojem z motoru by se tak mohl posunout víc ke krátkozdvihovým sportovním agregátům.

Za zmínku stojí i fakt, že na nové F 900 GS už nebudete shánět laděný výfuk, nové F 900 GS je standardně vybavené sportovním tlumičem výfuku Akrapovič. Výsledek? Maximální výkon 77 kW neboli 105 koní při 8500 ot/min a maximálního točivý moment 93 Nm při 6750 ot/min, což jsou hodnoty kopírující modely R/XR, akorát na krouťáku přibyl 1 Nm. V případě adventury to ovšem znamená pořádný nárůst o 10 koní proti loňskému F 850 GS, navíc výrobce slibuje i celkové zvýšení křivky točivého momentu a podstatně razantnější zrychlení. Co se týče dostupnějšího a silničněji zaměřeného modelu F 800 GS, ten je naladěný na výkon 64 kW/87 koní při 6750 ot/min (dříve 57 kW/77 k) a točivý moment 91 Nm při 6750 ot/min (dříve 83 Nm), navíc je nabízený i ve verzi s výkonem 35 kW/48 k pro řidičské oprávnění skupiny A2.

Zatímco modely BMW F 900 GS Adventure a F 800 GS vycházejí z předchozí konstrukce rámu i designu a liší se hlavně novým motorem a elektronikou, nový model BMW F 900 GS je totálně přepracovaný včetně úplně nové podoby se světlometem připomínajícím tvarem ten z modelu G 310 GS. To hlavní je ale podstatně terénnější zaměření a 14 kilo dolů proti loňské verzi na celkovou hranici 219 kilo provozní váhy. Čím se podařilo tak výrazně srazit hmotnost? BMW F 900 GS má výrazně lehčí plastovou palivovou nádrž a konstrukci zadní části rámu, ale i plně nastavitelnou přední USD vidlici Showa pro modely F 900 GS a F 900 GS Adventure. Hlavním prvkem podvozku je mostový rám svařený z hlubokotažných ocelových plechů, ve kterém motor funguje jako součást nosné konstrukce. Plastová palivová nádrž nového modelu F 900 GS o objemu 14,5 litru je proti ocelové nádrži předchozího modelu o 4,5 kg lehčí (a jen o půl litru menší), zadní část motocyklu šetří přibližně 2,4 kg hmotnosti a dalších 1,7 kg se uspořilo díky zadnímu tlumiči výfuku od společnosti Akrapovič. Co se týče modelu F 900 GS Adventure, tam zůstává hlavní konstrukce stejná jako u loňského modelu, s nádrží o objemu 23 litrů.

Jako standardní výbava jsou připravené dva jízdní režimy Rain a Road, náklonové ABS Pro a kontrola trakce DTC. Jako volitelná výbava jsou v nabídce jízdní režimy Pro, možnost předvolby vlastního jízdního režimu a novinkou je i regulace brzdného momentu motoru a dynamický brzdový asistent DBC. Terénní schopnosti nového F 900 GS lze ještě navýšit pomocí volitelného paketu Enduro Pro, který obsahuje plně nastavitelnou teleskopickou vidlici s titan-nitridovým povlakem, plně nastavitelnou centrální zadní pružicí jednotku, zvýšená řídítka a řetěz M Endurance. Na objednávku lze modely vybavit i elektronickým odpružením Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment), k dalším příplatkovým možnostem patří nouzové volání pro rychlou pomoc v kritických situacích nebo bezklíčkové zapalování, naopak vyhřívání rukojetí je uvšech tří modelů již v základu.

Ergonomie BMW F 900 GS je víc optimalizovaná pro jízdu v terénu. Nižší stupačky v kombinaci s vyšší polohou řídítek a novým designem nádrže jsou navrženy tak, aby podporovaly jízdu v stupačkách. Všechny tři nové modely již standardně nabízejí nastavitelnou řadicí páku a model F 900 GS má také novou, výš umístěnou brzdovou páku. Kola jsou u modelů 900 jsou vyplétaná o rozměrech 21"/17", u modelu 800 jsou kola z lehké slitiny o rozměrech 19"/17". To je trochu překvapení, očekával bych, že razantní inovace F 900 GS bude zahrnovat i přechod na osmnáctipalcové zadní kolo, které je v této kategorii obvyklé. Všechny tři modely řady jsou standardně vybavené 6,5palcovým TFT displejem. Nové BMW F 900 GS k tomu navíc nabízí také 12mm držák, který umožňuje montáž akčních kamer nebo jiných zařízení. A jaké jsou zdvihy odpružení nového F 900 GS? Tam se nic nezměnilo, vepředu 230 mm, vzadu 215 mm, k tomu bude zájemce asi hodně zajímat i výška sedla, ve standardu 870 mm, ale s možností objednání různých verzí v rozmezí 890-835 mm.

Když si otevřeme konfigurátor na stránkách BMW Motorrad, zjistíme, že nové modely už jsou připravené k objednání a vidíme i prodení cenu. Cenově i výškově nejdostupnější BMW F 800 GS ještě s předchozím designem a na litých kolech je i díky jednoduššímu odpružení za hodně lákavých 267 tisíc korun. To bude i nadále pořádná konkurence pro japonské a čínské značky! I tady si ale můžete naklikat cenu desítky tisíc vyšší, když si navolíte všechny asistenty a třeba i elektronický podvozek a quickshifter. Na opačné straně je BMW F 900 GS Adventure s vellkou nádrží za téměř 363 tisíc korun. Důvod je zřejmý, tady už je spousta funkcí rovnou v základu, proto tak vysoká cena. A jak je na tom hlavní novinka, od základu inovované BMW F 900 GS? To začíná na hranici 333 tisíc korun v úplném základu a v černé barvě, ale když jsem si v konfigurátoru naklikal slušnou výbavu se všemi funkcemi a ochranným rámem, rázem to bylo o téměř sto tisíc víc.

Jak se novinky, hlavně úplně přepracované F 900 GS, zařadí mezi konkurenci v této třídě? Celkovou hodnotou maximálního výkonu dorovnává na stejnou úroveň jako KTM 890 Adventure a o pár koní se dostává i před jedenáctistovku Africu Twin, i když tady už možná již brzy také dočkáme posílení. Jako konkurenta mezi prestižními značkami budou zájemci asi sledovat i Triumph Tiger 900 nebo DesertX od Ducati, do hry by mohla také vstoupit i očekávaná verze americké Pan Americy s menším motorem 975? Víc napoví až letošní výstava EICMA v Miláně, kde se dá očekávat řada novinek v této kategorii a kde naše redakce samozřejmě nebude chybět.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)
TZ - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 15 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
sosmen přispěl 15 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist