globalmoto_duben_nolan




BMW slaví 100 let dalšími dvěma přestavbami R 18, bude i soutěž dealerů

Jelikož má značka BMW Motorrad v tomto roce stoleté výročí, je jasné, že se ho bude snažit slavit všemožnými způsoby. A kromě nových modelů, jejichž nadílka nás teprve čeká, to jsou oblíbené přestavby z cruiserů řady R 18. Teď vám představíme další dvě, přičemž jedna je dokonce z Česka, a brzy jich bude mnohem víc.

Kapitoly článku

BMW 1.8 CSL Art Bike

Krásná práce z našich luhů a hájů! Tuhle motorku mají na svědomí kluci z brněnské party Funk Soul Brothers Motor Works a není to jejich první počin na toto téma, první er-osmnáctku přestavěli už před dvěma lety a jejich Henne Tribute jasně ukázal, že R 18 má potenciál i na jiné věci než prdlání kolem komína v pohodovém tempu. V FSB zkrátka mají rádi, když to na silnici trochu odsejpá, a jelikož jsou to taky trochu autíčkáři (dělají speciální díly na historická vozidla), nechali se inspirovat známým vozem BMW 3.0 CSL Art Car, konkrétně jeho prvním provedením z roku 1975, které měli na svědomí francouzský závodník a milovník umění Hervé Poulain, zakladatel BMW Motorsport Jochen Neerpasch a umělec Alexander Calder. Od té doby vzniklo dalších 19 Art Carů od významných umělců z celého světa a teď i motorka. „Z historie legendárních závodních vozů od BMW se nám vždy nejvíce líbilo dvoudveřové BMW 3.0 CSL. Asi před osmi lety jsme postavili motocykl BMW 1.0 CSL jako poctu tomuto legendárnímu závodnímu vozu. Stroj měl obrovský úspěch a vyhrál mnoho cen na soutěžních výstavách. Tentokrát jsme se rozhodli k této myšlence vrátit, ale inspirovali jsme se ještě větším unikátem – BMW Art Car z roku 1975,“ říká Ondřej Hrůza, vedoucí tohoto projektu v FSB. Že se jedná o dílo světové úrovně, dokládá i fakt, že jste tuhle motorku mohli vidět na začátku července při BMW Motorrad Days v oficiální expozici přestaveb.

Stejně jako Henne Tribute, i 1.8 CSL Art Bike vznikl ve spolupráci s českým importérem, který si přál, aby podvozek, tedy rám včetně zadní kyvné vidlice, a motor i jeho funkční komponenty zůstaly zachovány beze změn. Základ tedy zůstal, ovšem „všechno ostatní nahoře“ je ručně dělané ve FSB nebo u spolupracujících firem – sedlo dělali v Milita Seats, speciální CNC frézované díly zase ve Strapina Racingu. A že jich tam bylo požehnaně, koukněte třeba na ta krásná rychlotankovací víčka na nádrži. Kratičký výfuk dodal tradičně Robert Pokorný (RP Tuning), je tady úplně jiné přepákování stupaček nebo snadno odnímatelný držák RZ a blinkrů. Co se kapotáže týče, záměrem bylo, aby působila jako monokok, který je však z praktických důvodů rozdělen kvůli snadnosti montáže na dva díly. Lakování provedl ve svém Airbrush Studiu Petr Pokorný podle grafického návrhu Romana Šimčíka, který neopomněl číslovku 100 na bocích (narozky, ne?), speciální nástřiky a komaxit potom dělali v Dobosu Troubsko. Máme u nás šikovné hochy, že?

BMW R 18 The Crown

Tohle je zase úplně jiná práce, a jestli Art Bike kluků z Brna voněla rychlostí, tohle je prostě galerijní umění na dvou kolech. Ale na to jsme u Dirka Oehlerkinga, známého pod značkou Kingston Custom, zvyklí. Tenhle bývalý motokrosař, mimo jiné mistr Německa z roku 1985 v této disciplíně a účastník MS, má svůj nezaměnitelný rukopis a také on už má za sebou jedno přestavěné R 18 – jeho Spirit of Passion v art deco stylu uchvátil svět též před dvěma lety. Ovšem The Crown jde ještě dál. „Je to esence všech mých dosavadních výtvorů,“ říká Dirk. „Nové R 18 jsem celé odstrojil a jako vždy si vzal na pomoc tvrdou pěnu a kartonový papír, z nichž jsem vytvořil tvar, linky a celý design. Záměrem bylo, aby motorka vypadala výkonně, elegantně a rychle a ještě to kombinovala s inovativním vzhledem.“

To se Dirkovi nezpochybnitelně povedlo. On ale také zásadně sáhl do konstrukce, když přední teleskopickou vidlici nahradil vidlicí kyvnou s centrálním tlumičem. Tady nás velice mrzí, že se nikde nedozvíme o tom, jakým způsobem The Crown zatáčí, protože řízení s rejdovým čepem jako u Bimoty to rozhodně není. Při detailním průzkumu vidíme na vnitřních stranách velkoplošných krytů přední vidle výřezy jak nahoru/dolů pro pružení, tak do stran pro zatáčení, stejně tak řídítka, doplněná o pumpy Magura, mají výřezy pro pohyb, takže je pravděpodobné, že tahle motorka nejezdí jenom rovně, ale jak to funguje, to vám prostě nepovíme.

Ale The Crown určitě není o tom, že byste se chtěli někde vyvážet. Jak už bylo řečeno, tohle je umělecké dílo na podstavec a ani ne do obýváku, jako spíše do výstavní síně. Celá kapotáž včetně osmilitrové palivové nádrže a základny koženého sedla byla vyrobena ručně z 2mm hliníkového plechu, stejně jako krátké nerezové výfuky. Velice harmonicky vypadá zakomponování tachometru a víčka nádrže do vrchní části stroje, stejně jako světlometu z původní R 18 do přední „stěny“, vzadu potom najdeme miniaturní světýlka v držáku blatníku Wunderking. Třešničkou na dortu je luxusní lakování se zlatými logy BMW doplněnými o korunku a nápis The Crown. Také pěkný narozeninový dárek, co říkáte?

BMW Motorrad Customizing Championship

Jestli jsou vám tyhle dvě přestavby pořád ještě málo, již brzy se dočkáte dalších. Protože německá značka šla po vzoru svých konkurentů z Ameriky a Japonska a vyhlásila velkou soutěž dealerských přestaveb nazvanou Customizing Championship, které se zúčastní 150 prodejců BMW z 18 zemí světa! Tahle soutěž už vlastně běží, protože měla začátek 11. dubna, akorát to ještě nebylo veřejné, neboť do minulé neděle probíhala národní kola, z nichž z každé země postoupí dva stroje do mezinárodního semifinále. Všichni zúčastnění dealeři měli na výběr ze čtyř modelů R 18 (standard, Classic, B a Transcontinental), na nichž měli ukázat svou zručnost a kreativitu, a od konce července do půlky srpna proběhne ono zmíněné mezinárodní semifinále. Z toho vzejde jeden stroj vybraný veřejností, která pro něj bude hlasovat na webu, a šest motocyklů, které určí šestičlenná odborná porota, v níž zasednou samá velká jména customového světa: J.Shia, Yuichi Yoshizawa, Giuseppe Roncen, Michael Lichter, Thor Drake a Roland Sands. Sedmička motocyklů poté zamíří do Berlína, kde 29. září proběhne velké finále v rámci oslav otevření expozice BMW Motorrad Welt. Tyhle dealerské soutěže přestaveb máme rádi a velice nás těší, že v téhle celosvětové bude i české zastoupení!

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist