yamaha_unor




BMW R 18 v unikátním stylu Kingston Custom Motorcycles

BMW představilo další oficiální přestavbu své cruiserové novinky R 18, kvůli které se spojila s německým úpravcem Dirkem Oehlerkingem. Ten má na svědomí pěknou řádku překopaných motorek, ze kterých vyčnívají BMW s kompletním zakrytováním ve stylu art deco. Spirit of Passion, jak se nová stavba jmenuje, na ně dokonale navazuje.

Když k nám do redakce dorazí oficiální tisková zpráva, většinou je úkolem číslo jedna vyřadit z ní všechny superlativy. Skvělý, jedinečný, neopakovatelný, unikátní, nejlepší… Někdy mi přijde, že autoři textu mají tahle slova napsaná na nástěnce nad počítačem a než je všechny nepoužijou, nemůžou článek dokončit. Jenže v případě bavorských přestaveb od Dirka Oehlerkinga, bývalého motokrosaře, který se stal mistrem Německa a nastoupil také na rošt mistrovství světa, je slovo unikátní na místě. Nejprve svět zaujal sourozenci White Phantom a Black Phantom. Obě motorky mají v podstatě běžný a normální předek, ale od vidlice dozadu už plně ukazují styl, který je Dirkovi blízký. Z kapot natažených podél celého rámu vykukují jen hlavy klasického boxeru, stupačky a dalších pár nezbytností.

Pomyslným vrcholem Dirkova snažení je celokapotovaný Good Ghost. První bílý fantom nechal odkrytá obě kola, druhý černý zakryl zadní kolo a tenhle „dobrý duch“ skrývá obě. Podle Dirka jsou navíc černý a bílý jako jin a jang, zatímco Good Ghost je jako jakýsi jejich ochránce. Měl by tedy být robustnější, silnější a rychlejší. Proto, když jako základ pro dvojčata použil BMW R80, u poslední skládačky triologie použil model R100. A stejně jako u předchozích staveb, ani tady nijak radikálně neupravoval podvozek, když teda nebudeme počítat naimplantování jednostranné kyvné vidlice s tlumičem YSS. To je ale až druhořadé, tady hraje prim kapotáž, kterou její přední částí dovedl k dokonalosti. Všechny linky jsou protaženější, elegantnější, no podívejte se třeba na zadní část s výfuky. Platí to i pro dlouhé kožené sedlo, které přidává motorce větší porci luxusu. Zabudované budíky v místě, kde bývá nádrž, to už je Dirkova klasika, ale pokud tady mluvíme o sedle, mrkněte pod něj. Celý kožený díl je odklopitelný a pod ním se skrývá kůží vystlaná schránka pro lahev vína a skleničku. To když dojedete závod, abyste to měli hned čím oslavit.

Foto: Ben Ott

Aby byl servis pro romantickou večeři kompletní, stačí z pravé strany odklopit kryt kola, tady je totiž schovaný sto let starý stříbrný příbor. Jen vám teda u té večeře asi bude trošku chroupat písek mezi zubama, který na příbor nahází zadní kolo. Mnohem praktičtější tak bude schránka z druhé strany, kde je nářadí. A i když ani tohle není 100% praktické, krásné to je, a to je u showbiku to hlavní. I když podle Dirka se na téhle motorce dá normálně jezdit, jen se musí člověk vyrovnat s malým poloměrem zatáčení. To ta přední kapota s typickými ledvinkami BMW, kterými se autor inspiroval u BMW 328 Roadster. A ještě jednu informaci k samotné kapotě. Celá je samozřejmě vyráběná ručně z dvoumilimetrového hliníkového plechu a váží pouhých 21 kilogramů. To je pěkná práce, vzhledem k jejím rozměrům. Aby mohla být takhle jednolitá a elegantní, musel Dirk vyrobit miniaturní nádrž s externí pumpou a umístit jí za převodovku, musel přemístit spínací skříňku do boku nádrže, vymyslel také vlastní přepákování řazení a do útrob musel přesunout samozřejmě i karburátory a sání vzduchu. Výsledek je ale esteticky dokonalý.

Foto: Ben Ott

Stejně jako měly být White Phantom a Black Phantom samotní, tak měl být konečnou stanicí také Good Ghost. A také není. To snad až nyní představené R 18. První dílo mělo odkrytá obě kola, černý následovník zakryl zadní, další motorka zakryla obě kola a novinka Spirit of Passion odhaluje zadní. Kruh se uzavřel, i když u Dirka si evidentně nikdy nemůžeme být jistí. Přestavba R 18 byla ale v každém případě minimalistická, nemyslím tím výsledek, spíš samotné provedení, protože do originálu se skoro nesahalo. Podvozek zůstal původní, motor také, v uvozovkách se jenom nasadila velká přední kapota. To samozřejmě nebylo jenom tak, muselo se dobře měřit, vymýšlet a vyrábět, ale výsledek dopadl na jedničku. Celek doplňuje velký zadní blatník a do celku se hodí i sedlo z originálního katalogu příslušenství BMW. Dále Dirk nasadil už jenom svoje originálně tvarovaná řídítka, upravil výfuk a nasadil miniaturní blinkry. Spirit of Passion je tak dalším důkazem, jakým je BMW R 18 dobrým základem k dalším úpravám.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 10 Kč od 2 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist