yamaha_demo_tour




BESIP uspořádá bezplatný kurz pro motocyklisty

Děsivé a stále se zhoršující policejní statistiky ukazující na nehody motocyklistů a jejich mnohdy nezvratné následky přiměly samostatné oddělení BESIP Ministerstva dopravy k pokračování úspěšného projektu „Učme se přežít“. Jeho cílem je proškolení motocyklistů k bezpečnějšímu a ohleduplnějšímu chování na silnicích, především ale zlepšování dovednosti začínajících motocyklistů a upozornění na skutečnosti, které motocyklistům mnohdy unikají.

Jen do poloviny letošního roku zemřelo na našich silnicích celkem 266 osob a 35 z nich právě v sedle motocyklu. V porovnání se stejným obdobím v loňském roce sledujeme výrazný nárůst nehod i jejich následků. Co je příčinou? Přibývá nezkušených motocyklistů, začínajících, kteří nemají zkušenosti a velmi často přeceňují své schopnosti. Nemluvíme pouze o mladých řidičích, ale poslední dobou i o starší generaci, která na motocyklu začíná.

Kde ale získat určitou sebekázeň, pokoru a případně další zkušenosti a znalosti? Autoškoly připravují řidiče na znalost dopravního prostředí, ovšem není v nich tedy prostor krizové situace přímo na motocyklu trénovat. Oblibu si tak poslední dobou získávají motoškoly. A jedním z projektů, který za tři roky po sobě proškolil více jak 700 motocyklistů, je právě Učme se přežít. Poskytuje účastníkům celodenní kurzy, a to zcela zdarma. Ministerstvo dopravy BESIP letos pořádá na autodromu v Sosnové jejich již 14té pokračování.
Projekt - Učme se přežít - vnímám delší dobu. Jako bývalý profesionální instruktor autoškoly se o motoškoly zajímám a také jsem se jedné zúčastnil. Jsem rád, že existují podobné akce, které pomáhají s dalším rozvojem řidičských schopností nejen začínajících motorkářů. Podobné aktivity lze jen stěží zrealizovat v autoškolách. Otvírá se tak i prostor nad diskuzí o změně autoškolského zákona a systému výuky a výcviku řidičů. BESIP chce touto akcí upozornit na stále vzrůstající počty obětí nehod motorkářů a ukázat všem motorkářům, že nám to rozhodně není jedno! V příštích letech, chceme z této akce udělat celý seriál.“, uvádí Ing. Martin Farář, vedoucí samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy.

Projekt, na jehož financování se v minulých letech podílela i Evropská unie, si slibuje zlepšení stavu dopravní nehodovosti motocyklistů. Je prokazatelné, že nedostatečné zkušenosti a chybějící trénink bezpečného ovládání motocyklu končí právě těžkými zraněními a řidiči motocyklů podstupují několikanásobně vyšší rizika. Pro tento trénink jsou podle profesionálních trenérů ideální autodromy a motocyklové polygony, které mohou případnou chybu řidiče „odpustit“ a lze na nich otestovat možnosti motocyklu a zejména pak možnosti řidiče.
Největší vliv na chování na silnicích má připravenost, což je ale také zároveň největším problémem. Spousta motorkářů na silnice vyjíždí nepřipravená, co se chování v krizových situacích týká. Problémem bývají jednotlivé modelové situace, za kterých motorkář vyjíždí na silnici: člověk má stroj čtrnáct dní v garáži, musí se věnovat práci, rodině a když se od ní jednou za čas v neděli utrhne, aby se „projel“, hned je zde nebezpečí rizikového chování. Výjimečnou projížďku si prostě chce co nejvíce užít, chce se odvázat, ale přitom není dostatečně trénovaný. Do auta řidiči sedají bez zvýšení tepu, je to pro ně prostě obvyklá každodenní, rutinní činnost. Ale už samotné navlékání kombinézy na motorku doprovází zvýšení tepu v očekávání zážitků, rychlé jízdy za krásného počasí a hlavně adrenalinové zábavy. Kurzy v projektu Učme se přežít se snažíme o dvě věci. Jednak zlepšit jízdní vlastnosti řidičů a stejně tak vybudovat jakousi pokoru vůči svým stále nedokonalým dovednostem,“ říká Vladimír Mašek, profesionální trenér jízdy na motocyklu a šéf instruktor Týmu silniční bezpečnosti.
Další, v pořadí již 14, kurz pro motocyklisty proběhne v pátek 22.8.2014 a již nyní je možné se do něj hlásit na stránkách www.ucmeseprezit.cz.

Program kurzu:

  • teoretická část: zásady bezpečné a defenzivní jízdy, časté příčiny a následky dopravních nehod, technika jízdy, ovládání motocyklu a dopravní psychologie
  • praktická část: trénink brzdění v přímém směru v rychlosti 35, 50 a 65 km/h, dále pak nácvik výhybného manévru, brzdění v náklonu nebo řazení a průjezd zatáčkou
  • výuka první pomoci šitá Záchranným týmem Českého červeného kříže na míru potřebám motocyklistů

Informace o redaktorovi

TZ - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (17x):



TOPlist