globalmoto_duben_nolan




AZ Pneu radí: Jak pečovat o motorku v zimě?

Na konci motorkářské sezóny nestačí jen mašinu zaparkovat do garáže a čekat, až začnou asfalt prohřívat první jarní paprsky. Abyste se mohli spolehnout, že vás po zimě nic nepřekvapí, věnujte motorce patřičnou péči. Není to nic složitého. Na tipy jak na to jsme se zeptali specialistů z AZ pneu. Na své si ale přijdou i ti z vás, kteří si neodpustí projížďku zimní krajinou.

Zazimování motorky obnáší několik důležitých kroků, kterým by každý motorkář měl obětovat kousek svého času. Čím poctivější práci po sezóně provedete, tím méně starostí budete mít před první jarní jízdou. Na co se tedy zaměřit, než svůj stroj odstavíte k zimnímu spánku?

Očistou motorky se vyhnete korozi

Ze všeho nejdřív zbavte motorku všech nečistot. Ty se dostávají i na místa, která nejsou pouhým okem vidět a mohou být spouštěčem koroze nebo jiných závad. Proto si dejte práci i se sundáním kapoty (pokud máte) a důkladně očistěte všechny díly od prachu a špíny. Není od věci také ošetřit chromované a hliníkové části konzervačním olejem a lak zakonzervovat voskem. Obnovíte tím vzhled motorky a ochráníte ji před kondenzací vody, k níž dochází vlivem střídání denních a nočních teplot.
Zvláštní péči věnujte řetězu. Očistěte ho, promažte vhodným mazivem, aby nezrezivěl a zkontrolujte jeho průvěs. Neměl by být příliš napnutý ani prověšený. Doporučené hodnoty najdete v manuálu nebo na štítku u zadní kyvné vidlice. Promazat si zaslouží i všechny páčky, lanka a zámek.

Po sezóně je ten správný čas na servis

Před zazimováním byste svůj zrak měli více upřít i na jednotlivé části motorky, které jsou nezbytné pro její správnou funkčnost a bezpečnou jízdu. Podzim ideální čas dát vše do pořádku, zvlášť pokud se údržbě svého stroje v sezóně příliš nevěnujete. Když si na servis netroufnete sami, využijte služeb motoservisu. Zkušení motorkáři klidně rovnou zkontrolují:

  • vůli v řízení a kolech,
  • brzdový systém a tlumiče,
  • chladicí kapalinu
  • a ideálně vymění olej, olejový filtr a vzduchový filtr.

I přes zimu hlídejte správný tlak v pneumatikách

I když vyčkáváte na jaro, dofoukněte gumy na předepsanou hodnotu a alespoň jednou za měsíc kola pootočte, aby nebyly pneumatiky zatížené na jednom místě. Kdybyste pneumatiky přes zimu ignorovali, vytvořily by se na nich plošky zhoršující jejich jízdní vlastnosti. Je tedy lepší motorku postavit na stojan, který využijete i k servisu, přestavbám a ladění dalších vychytávek.

Před zimou je nejlepší čas na servis motorky. Pokud si na něj netroufáte, svěřte ho odborníkům.

Baterii udržujte nabitou

Garáž je pro motorku ideálním místem k zazimování. Ale i tady v zimě může pořádně přituhovat, což akumulátoru neprospívá. Abyste udrželi baterku v kondici:

  • odmontujte ji,
  • uskladněte ji na suché a temné místo s teplotou 10–15 °C
  • a zhruba jednou za 14 dní ji dobijte.

Tyto starosti vám však odpadnou s inteligentní nabíječkou, která stav baterie kontroluje a dobíjí ji průběžně. Takto připojenou ji můžete nechat klidně celou zimu.

Nádrž doplňte na maximum

Dalším protikorozním opatřením je péče o palivový systém. Určitě nechcete, aby se do něj dostaly úlomky rzi, která se může objevit v nádrži vlivem kondenzace vody. Řešením je nádrž naplněná až po hrdlo, kdy už pro srážení vody nezbude místo. Natankujte zárověň kvalitní benzín (bez ethanolu, který na sebe váže vodu) a přidejte vhodná aditiva. U karburátorových motorek je důležité vypustit benzín z karburátoru.

Startovat, nebo nestartovat motorku přes zimu?

Pokud nepodceníte výše uvedené kroky, můžete se bez obav těšit na příchod nové sezony. Nezapomeňte ale svého jednostopého miláčka přikrýt prodyšnou plachtou, aby pod ní nekondenzovala vlhkost a na motorku se zbytečně neprášilo. Možná vám to ale nedá a budete si chtít i v zimě zvuk burácejícího motoru aspoň poslechnout. Tady vyvstává oblíbená diskusní otázka, zda motorku startovat, či ne. Proč se přikláníme spíš k druhé variantě?

  • V nízkých teplotách zahřátý motor rychle vychladne, čímž uvnitř kondenzuje voda a stéká do oleje. To způsobuje horší mazání motoru.
  • Voda je viníkem koroze i ve spojích šroubů nebo ve výfuku.
  • Startování snižuje kapacitu baterie, která se při krátkém běhu motoru spíše vybíjí. Pro její správné dobití by bylo potřeba ujet cca 30 km.

Při jízdě na motorce v zimě je dezén pneumatik zvlášť důležitý.

Pro jízdu v zimě si posviťte na pneumatiky

Mezi milovníky jedné stopy se najdou i takoví nadšenci, kteří si bez obav vyrazí na motorce i v zimě. Patříte k nim i vy? Než se ustrojíte do vhodného moto oblečení na zimu a naskočíte do sedla, ujistěte se, že jsou silnice sjízdné. Jízda v břečce nebo na uježděném sněhu je velmi riskantní. Kromě povinné výbavy s sebou raději přibalte sadu nářadí a opravnou sadu pneumatik, kdyby vás na cestě zastihl nějaký zádrhel.

Ještě důležitější než výbava jsou kvalitní moto pneumatiky. Nemusíte sice povinně přezouvat na zimní obutí jako u auta, o to podstatnější ale je, v jakém stavu pláště jsou. Jejich dezén musí perfektně přilnout k mokrému i suchému podkladu a odvádět i větší množství vody.
Pokud plánujete pravidelné vyjížďky v těchto podmínkách, raději zvolte zimní pneumatiky. S jejich výběrem vám poradí specializovaný pneuservis, který se postará i o výměnu. S trochou šikovnosti ale přezutí gum zvládnete i sami.

Ať už motorku zimujete, nebo se na ní čas od času v chladném počasí projedete, nezapomeňte pravidelně kontrolovat tlak v pneumatikách. Odměnou vám bude jejich delší životnost a předvídatelné jízdní vlastnosti.

PR články jsou placenou formou inzerce. Redakce nezodpovídá za obsah a platnost takto označených článků.

Informace o redaktorovi

PR článek - (Odebírat články autora)

Související firma
  • AZ pneu PRO CZ

    E-shop AZ-pneu.cz je největší prodejce a přímý dovozce motopneu Michelin, Pirelli, Metzeler, Continental, Bridgestone, Dunlop a Mitas. Patříme k prodejcům s největšími skladovými zásobami, na našich skladech máme běžně okolo patnáctitisíc pneumatik. Kromě moto pneu nabízíme i osobní, off road, užitk...




TOPlist