gbox_leden



Přes Passo dello Stelvio do Švýcarska a zpět

Kapitoly článku

4. a 5. den – úterý a středa 2-3/7/2013

Dva dny volna. Vzhledem k tomu, že toto je motorkářský cestopis, nebudu se o těchto dnech rozepisovat. Původně jsme plánovali jenom jeden den volna, ale protože celou středu propršelo, využili jsme nabídky našich hostitelů, abychom zůstali „dokud nepřestane“. Tímto bych jim chtěl poděkovat za pohostinnost a laskavost, kterou nám věnovali. Strávili jsme zde 2 příjemné dny spojené s koštováním místního vína, čemuž jsem se věnoval obzvláště rád :-).

6.den – čtvrtek 4/7/2013

Vstáváme krátce po šesté hodině. Předpověď byla, že deštivá fronta během středy přejde k východu a dnes už mělo být jasno. Pohled z okna však naznačuje, že ani švýcarští meteorologové nejsou neomylní. Pro mlhu není vidět na krok, je mokro a mrholí. Ale čas je neúprosný, přes nabídku hostitelů už déle zůstat nemůžeme a tak se chystáme na cestu. Zpět jedeme už jen ve dvou, protože Tomáš se pár dní zdrží v kruhu rodiny.
Kolem osmé vyrážíme. Mlha už se zvedla, pořád lehce mrholí, ale na nepromoky to není. Dnes pojedeme až do Innertkirchenu po stejné trase, po které jsme v pondělí přijeli. Jen ve Forelu se na doporučení našich hostitelů zastavujeme v malém soukromém minimuzeu, kde kromě 2 automobilů Renault stojí 3 motorky, a jednou z nich je Jawa 125 z roku cca 1962. Je hezké vidět náš stroj hned vedle BMW R65 a dalšího stroje značky Puch. Škoda toho, jak Jawa dopadla.
Mezitím přestalo mrholit a silnice dokonce usychá, vypadá to nadějně :-). S Martinem se domlouváme, že dnes přejedeme určitě Sustenpass a Klausenpass k jezeru Walensee  a pak se uvidí podle situace. Jedeme tedy po známé cestě do Innertkirchenu, kde opuštíme již známou silnici a odbočujeme doleva a po silnici č.11 stoupáme údolím Gadmental k průsmyku Sustenpass. 
Bohužel mlha se ještě nezvedla tolik, kolik bychom si přáli, a tak se od cca 1500 mnm výhled kazí. Na vrcholu potkáváme partu cyklistů, kteří se právě převlékají do suchého na cestu dolů. Jó, to znám :-). My ovšem pokračujeme dolů údolím Meiental do Wassenu, odkud pokračujeme po silnici č.2 do Altdorfu a dále doprava údolím Schachental na Klausenpass. Bohužel je tady mlha ještě hustší, než na Sustenpassu, a místy není vidět na krok. Jen matně tuším, že silnice je zaříznutá ve strmém svahu a že za dobré viditelnosti to musí být krásná cesta. Nám bohužel není dopřáno si této krásy užít a jedeme pomalu dál vidíce maximálně 10-20 metrů dopředu. Škoda. Překvapivě na samotném vrcholu je to s viditelností trochu lepší, ale pořád nic, co by nám umožnilo rozhlédnout se dál kolem sebe. Zklamaně tedy pokračujeme dolů a přes Linthal a Glarus až k jezeru Walensee. Je teprve půl třetí a tak se rozhodujeme pokračovat dál. Jedeme podél Walensee po silnici č.3 na Flums a Sargans na Bad Ragaz a dále po silnici č.28 údolím Prattigau na Klosters. Celý tento úsek od Walensee je poměrně frekventovaný a tudíž nepříliš záživný. Za Klosters najednou provoz utichá. Auta zřejmě využívají tunelu Vereina a nechávají se převézt do údolí dolního Engadinu po železnici. To jim pochopitelně chválíme a pokračujeme za mnohem příjemnějších podmínek přes Wolfgangpass do Davosu. 
Počasí se definitivně umoudřilo a umožňuje nám krásný rozhled i ve vyšších polohách.
Davosu se jen lehce dotkneme, protože hned na jeho začátku odbočujeme doleva a údolím Fluelatal pokračujeme nahoru na Fluelapass – 2383 nmn. Tohle po poměrně příjemný kus cesty. Silnice je kvalitní a nabízí řadu rychlých otevřených zatáček. Na vrcholu průsmyku je sice ještě mokro, ale viditelnost dobrá. 
Z Davosu jsme nastoupali 820 výškových metrů. Ve stejném stylu silnice pokračuje dolů do města Susch, kde se o 950m níže opět potkáváme s řekou Inn. Kontrolujeme čas, je půl šesté. Cesta je příjemná, proto se rozhoduje přejet ještě přes Offenpass a ubytovat se až v Itálii. Jedeme tedy asi 6 km podél Innu do města Zernes a poté odbočujeme doleva. Opouštíme údolí dolní Engadin stoupáme stále po silnici č.28 až na vrchol Offenpass – 2149 mnm. Silnice je až na vrchol suchá a tak si opět užíváme rychlých otevřených zatáček. Okolí je protkané množstvím parkovišť a turistických cest. Není se čemu divit, protože projíždíme jediným národním parkem ve Švýcarsku.
 Po krátké pauze nás čeká sjet přibližně 1200 výškových metrů  údolím Val Mustair do Sluderna. Z Klosters až do Sluderna to byla krásná cesta – malý provoz, kvalitní asfalt, otevřené zatáčky umožňující rychlou a přitom bezpečnou jízdu. Dnešek jsem si i přes počáteční mokro opravdu užil. Ale je 7 hodin a čas hledat ubytování. První pokus tentokrát nevyšel. Podivný chlapík, který vypadá, že si právě něco šlehnul, nám nabízí pokoj za 40E na osobu. To se nám zdá moc a tak pokračujeme dál do města, kde stavíme u Penzionu Helena. 30E i se snídaní už je mnohem lepší, tak to bereme. Později se za celodenní výkon odměňujeme bohatou večeří. Po krátké procházce ještě dolévám 0,25L oleje  a jdeme na kutě.
Najeto 456 km. Značně nad plán :-).

7.den – pátek 5/7/2013

Ráno se probouzíme s výhledem na azurové nebe. U snídaně spřádáme plány na dnešní etapu. Vzhledem k včerejšímu výkonu máme rezervu a proto se rozhodujeme vyjet ještě jednou na Stelvio, tentokrát se švýcarské strany přes Umbrailpass. Při ranní kontrole motorek zjišťuji, že levé zatáčky mi jdou zřejmě lépe, protože levá strana přední pneumatiky je opotřebovaná o poznání více, než ta pravá. Dávám si tedy závazek, že se dnes na ty pravé zatáčky zaměřím.
Vyrážíme zpět do Švýcarska, projíždíme Mustairem a v obci Santa Maria točíme doleva na Umbrailpass.
 Úžasná úzká silnice s mnoha vracečkami nás vede vzhůru, nejprve lesem, později otevřenou krajinou. Je krátce po osmé hodině a není tu kromě pár cyklistů vůbec nikdo. Ve vyšších pasážích nám společnost dělají pouze krávy volně se pasoucí u silnice. Martin musí v jednu chvíli brzdit, to když se jedna kráva rozhodla zjistit, jestli tráva na druhé straně silnice není chutnější. Na vrcholu se chvíli kocháme a dojíždí nás parta motorkářů, se kterou se budeme střídavě potkávat až do Merana. Z vrcholu Umbrailpassu je krásný výhled na Stelvio, vždyť je to už jen kousek. Přejíždíme švýcarsko-italské hranice a za chvíli opět stavíme na Stelviu. Tentokrát je tu téměř prázdno a tak si všímám i věcí, které jsem minule propásl. 
Např. pamětní desku Fausta Coppiho, mnohonásobného vítěze cyklistických závodů  Giro d'Italia a Tour de France. 

Sjezd do Trafoi je liduprázdný, a tak si dosytosti užíváme těch 48 vraceček. Jaký to rozdíl oproti neděli! Stačí prázdná silnice a hned je to mnohem lepší :-). Sjíždíme po známé silnici do Spondigna, kde odbočujeme doprava a jedeme po silnici SS38 podél řeky Adige údolím Venosta až do Merana. Tuto silnici nemůžu doporučit. Panuje na ní čilý obousměrný provoz a předjíždění je obtížné. Chceme až do Bolzana, ale už ne po hlavní a tak odbočujeme doprava a po silnici S238 stoupáme na Passo di Palade. Přestože se jedná o relativně nízký průsmyk (vrchol ve výšce 1518 nmn), nabízí krásný řidičský zážitek. 

Stoupání z obce Lana má něco přes 17 km a převýšení téměř 1200 metrů. Většina cesty vede lesem a flórou mi připomíná Krkonoše. Pokračujeme dolů do Cavarena, kde odbočujeme doleva a po silnici S42 míříme na další z relativně nízkých průsmyků – Passo della Mendola (1303 mnm) – spojující údolí Non s údolím řeky Adige u Bolzana. 

Při výjezdu nás sice zdržuje nějaký Němec v plechovce, ale nakonec ho předjíždíme a spouštíme se dolů k Bolzanu. Ten sjezd je okouzlující. Úzká klikatá silnice je vysekaná v příkré skále a nabízí úžasné výhledy směrem na Bolzano a protilehlé svahy Dolomit.

V Bolzanu jsme po poledni a tak stavíme na oběd. Začíná být pěkné horko, a tak při odjezdu rozepínám všechny zipy na kombinéze. Chceme pokračovat na Passo di Castalunga, ale za Bolzanem míjím odbočku a bloudím. Po krátké poradě předávám vedení Martinovi a vracíme se zpět. Martin nachází odbočku bez problémů (vlastně o ní věděl už z předchozího průjezdu :-)), a tak můžeme nerušeně stoupat po silnici S241 údolím Ega do srdce Dolomit. Tato silnice je zaříznutá v úzkém údolí a je na ní docela silný provoz. Je součástí „Grande Strada delle Dolomiti“, tak není divu. Přijíždíme k jezeru Carezza, které patřilo k oblíbeným destinacím císařovny Sisi. A zjevně nejen jejím, protože v jeho blízkosti je silnice úplně plná a nám se nedaří najít ani skulinku na zaparkování motorek. Škoda, chtěli jsme se podívat, ale pokračujeme bez zastavení dál k vrcholu Castalunga, odkud sjíždíme do údolí Fassa a napojujeme se na silnici SS48 směrem na Canazei. Za Canazei řešíme dilema, jestli pokračovat před Passo Pordoi, nebo před Passo Sella, Gardena a Campolongo. Nakonec vítězí názor, že 3 je více než 1, a jedeme doleva, resp. neodbočujeme doprava.
 Po silnici přes Passo Sella (2244 mnm), Passo Gardena (2121 mnm) a Passo Campolongo (1875 mnm) objíždíme horský masív Gruppa di Sella. Cesta nabízí krásné výhledy, kvalitní silnice s množství zatáček. Ale zejména na vrcholech dosahuje komerce obludných rozměrů. V průsmyku Sella jsme museli snad 5 minut čekat, protože silnice byla ucpaná. Tam přijede autobus plný turistů, zastaví uprostřed silnice (protože všude jinde je už plno), vyhrne se banda lidí, kteří začnou zběsile fotit kolem dokola, pak zase zalezou do autobusů a jede se dál. Nevím, jestli jsme měli smůlu a jindy je to tam lepší, ale tohle passo bylo rozhodně nejhorší z celé naší cesty. Z hlediska turistického ruchu. Jinak příroda je unikátní a já se vlastně ani nedivím, že je o tohle místo takový zájem.

 Pokračujeme přes Passo Gardena a Campolongo a vracíme se zpět na silnici SS48. V Arrabě nechápu bilboardy s nápisem Tour de Pologne a až později se dozvídám, že první dvě etapy tohoto cyklistického závodu se jedou právě v Dolomitech. Cestou do Cortiny d'Ampezzo projíždíme kolem smutně proslulé hory Col di Lana. Kdybychom tudy projížděli v zimě roku 1915/1916, byli bychom svědky krvavých bojů mezi italskou armádou, snažící se dobýt tento strategicky významný bod na italsko-rakouské hranici, a rakouskými obránci na straně druhé. Italské velitelství tehdy dospělo k závěru, že standardní cestou je toto místo ve výšce více než 2600 mnm nedobytné, a že jediná cesta vede přes podminování a vyhození celého vrcholu hory do povětří. Čtyři měsíce hloubili italští vojáci štoly. Nedovedu si představit, jak tehdy muselo být rakouským obráncům, kteří byli o činnosti Italů informováni pozorovatelem vše sledujícím z Passa Pordoi a kteří měli rozkaz bránit Col di Lana za každou cenu. 17. dubna 1916 byla hora odpálena a 200 mužů rakouské posádky buď zahynulo, nebo padlo do zajetí. K žádné významné změně pozic na frontě ale stejně nedošlo.

My pokračujeme dále po silnici SS48 směrem na Cortinu, ale v Cernadoi odbočujeme doprava a míříme na Passo Giau (2233 mnm). Máme informaci, že tento průsmyk patří k nejkrásnějším v Dolomitech. A musím to jen potvrdit. Z jižní strany stoupáme po relativně úzké, ale kvalitní silnici a v cestě nám stojí 29 krásných vraceček. Provoz je minimální a tak si tento výjezd opravdu užíváme. Nahoře jen malá budka a pár lidí.

 Na chvíli zastavujeme a kocháme se dalekým rozhledem. Sjezd do Cortiny je jiný. Silnice je širší a zatáčky otevřenější. Ideální příležitost pro nácvik pravých zatáček. V jedné z nich jsem to ale přehnal a dostávám smyk předního kola. Reflexivně  utahuju řidítka a kolo se opět chytá. Dobře to dopadlo, ale tep mám asi 200. Zbytek do Cortiny už jedu raději pomaleji.

 

Původně jsem chtěl pokračovat na Passo Tre Croci, ale dnes už mám ze všech těch vraceček tak zamotané ruce,  že tuto variantu zavrhuju a vydáváme se po hlavní silnisi S51 na Toblach a dále doprava na Lienz. Tam někde se chceme ubytovat. Nakonec se ubytováváme v Penzionu Falken. Je sice dražší, ale jsem unaven a nechce se mi už nic hledat. Hned vedle penzionu je kemp. Jakmile vypneme motory, tak první zvuk, který se nám dostane k uším je kytara a zpěv: „Z rozmlácenýho kostela, v krabici s kusem mýdla ...“. Jo, jo, už se blížíme domů :-).
Večeře, pivo a jdeme spát. Zítra nás čeká cesta domů.
Najeto 395 km.

8.den – sobota 6/7/2013

Vstáváme kolem půl sedmé. Zjišťuji, že krk nepřestává bolet už ani přes noc :-). Balíme věci a jdeme na snídani. Chceme vyrazit co nejdříve, ale nakonec se nám to stejně o moc dřív, než v osm, nedaří. Ale nevadí, ostatní jsou asi ještě pomalejší, protože silnice jsou nádherně prázdné. Dnešní cíl je Grossglockner a přes Zell am See a Passau domů.
Grossglockner je asi nejprofláknutější kopec v našem okolí, tak jen pár postřehů. Cesta údolím Molltall je příjemná.
 Zastavujeme se u vodopádu Jungfernsprung, ale za chvíli se blíží nějak moc aut, tak raději zvedáme kotvy. Mýto 22 Eur za motorku je dost, ale alespoň máme nálepku :-). Cesta nahoru je fajn, silnice kvalitní a výhledy hezké. Cestou na Franz Joseph Hohe se naháníme s jedním Němcem, taky na boxeru. Nahoře chvilku klábosíme a on říká, že máme štěstí na počasí, že včera tu prý pršelo. To asi ta fronta, co nás zdržela den ve Švýcarsku a které jsme celou cestu zpátky „v patách“.
Jinak musím říct, že na Franz Joseph Hohe se mi vůbec nelíbí. Ta příšerná třípatrová garáž, to je opravdu ohavnost. Přitom cestou je dost parkovišť. Docela by mě zajímalo, jestli to vůbec bylo někdy zaplněné, ale pochybuju o tom. Tohle se Rakušákům nepovedlo.
Raději jedeme dolů a pokračujeme na Hochtor (2505 mnm). Cestou musíme zastavit a počkat, než se uvolní průjezd. Zablokovaly ho ovce, které se pasou na trávě vyrůstající ze středové spáry silnice. Proč zrovna tady, když všude kolem je jí mnohem víc, nevím. Na Hochtoru mě překvapuje ukazatel teploty vzduchu – pouze 6,2°C. Pocitově je rozhodně tepleji.Za tunelem se nám nabízí krásný pohled. Zatímco tady na vrcholu svítí slunce, v údolí Fuschertal se válejí mraky. 
Ty nás později při sjezdu přibržďují, protože silnice v nich je navlhlá a viditelnost špatná. Ale ani to nevadí, protože provoz už značně zesílil, tak se stejně moc rychle jet nedá. Zejména směrem nahoru už bylo těch aut opravdu hodně.
Dole u mýtnice už je zase hezky. Ještě se naposledy ohlížíme, loučíme se s horami a pak už se vydáváme domů.
Najeto 537 km.

Závěr:

Cíl výletu – okusit alpské zatáčky – byl splněn. Zatáček jsme si užili dosytosti, motorky šlapaly bez problémů. Dobrý pocit jsem měl i z toho, že za celou dobu nikdo z nás neměl žádnou větší krizovku (až na ten jeden můj skluz) a celou dobu jsem se na silnicích cítil velmi bezpečně.
Na druhou stranu při zpětném hodnocení musím říct, že těch více než 400 km na den je moc. Dá se to ujet, ale je to moc rychlé, uspěchané, a člověk se připravuje o možnost lépe poznat krajinu a místa, kterými projíždí. Myslím, že tak 250 km na den by stačilo. Tak příště :-).


Statistika:


Najeto celkem 2591 km.
Spotřebováno 140 litrů benzinu a 1,15 litru oleje.
Spotřeba benzinu: 5,4  l/100 km
Spotřeba oleje: 0,44  l/1000 km
Hloubka dezénu zadní pneu (Pirelli Angel GT): Start – 6 mm; Cíl – 5,2 mm
Hloubka dezénu přední pneu (Continental Road Attack): Start – 2+ mm; Cíl – 1,5 mm
Celkové náklady: nepočítal jsem. Hrubým odhadem rozhodně vyšší, než jsem předpokládal a tak je ani nechci znát :-).


Kde jsme bydleli:


Hotel Forsthaus, Oberau, DE. Cena 33 Eur/os. včetně snídaně. Velký komfortní pokoj. Sauna a vířívka v ceně.
Parkování motorek na nekrytém dvorku (v ceně)
www.forsthaus-oberau.de

Hotel Corona, Tirano, IT. Cena 59 Eur/2 os. včetně snídaně. Pokoj velmi malý.
Parkování motorek v podzemní garáži v ceně.
www.tirano.org/english/hotels/hotel-corona-172.htm

Penzion Helene, Sluderno, IT. 60 Eur/2 os. včetně snídaně. Pokoj velmi hezký.
Parkování motorek na nekrytém parkovišti u hotelu (v ceně).
www.restaurant-helene.com

Penzion Falken, Lienz, AT. 80 Eur/2 os. včetně snídaně. Pokoj velmi hezký.
Parkování motorek pod přístřeškem na parkovišti u penzionu.
www.gasthof-falken.at

Závěrečná poznámka:
Cestopis z Tomášova pera (klávesnice) si můžete přečíst zde.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (28x):
Motokatalog.cz


TOPlist