Přes Passo dello Stelvio do Švýcarska a zpět
Text: Beemer7 | Zveřejněno: 16.1.2014 | Zobrazeno: 38 579x
Kapitoly článku
4. a 5. den – úterý a středa 2-3/7/2013
Dva dny volna. Vzhledem k tomu, že toto je motorkářský cestopis, nebudu se o těchto dnech rozepisovat. Původně jsme plánovali jenom jeden den volna, ale protože celou středu propršelo, využili jsme nabídky našich hostitelů, abychom zůstali „dokud nepřestane“. Tímto bych jim chtěl poděkovat za pohostinnost a laskavost, kterou nám věnovali. Strávili jsme zde 2 příjemné dny spojené s koštováním místního vína, čemuž jsem se věnoval obzvláště rád :-).6.den – čtvrtek 4/7/2013
Vstáváme krátce po šesté hodině. Předpověď byla, že deštivá fronta během středy přejde k východu a dnes už mělo být jasno. Pohled z okna však naznačuje, že ani švýcarští meteorologové nejsou neomylní. Pro mlhu není vidět na krok, je mokro a mrholí. Ale čas je neúprosný, přes nabídku hostitelů už déle zůstat nemůžeme a tak se chystáme na cestu. Zpět jedeme už jen ve dvou, protože Tomáš se pár dní zdrží v kruhu rodiny.Kolem osmé vyrážíme. Mlha už se zvedla, pořád lehce mrholí, ale na nepromoky to není. Dnes pojedeme až do Innertkirchenu po stejné trase, po které jsme v pondělí přijeli. Jen ve Forelu se na doporučení našich hostitelů zastavujeme v malém soukromém minimuzeu, kde kromě 2 automobilů Renault stojí 3 motorky, a jednou z nich je Jawa 125 z roku cca 1962. Je hezké vidět náš stroj hned vedle BMW R65 a dalšího stroje značky Puch. Škoda toho, jak Jawa dopadla.
Mezitím přestalo mrholit a silnice dokonce usychá, vypadá to nadějně :-). S Martinem se domlouváme, že dnes přejedeme určitě Sustenpass a Klausenpass k jezeru Walensee a pak se uvidí podle situace. Jedeme tedy po známé cestě do Innertkirchenu, kde opuštíme již známou silnici a odbočujeme doleva a po silnici č.11 stoupáme údolím Gadmental k průsmyku Sustenpass. Bohužel mlha se ještě nezvedla tolik, kolik bychom si přáli, a tak se od cca 1500 mnm výhled kazí. Na vrcholu potkáváme partu cyklistů, kteří se právě převlékají do suchého na cestu dolů. Jó, to znám :-). My ovšem pokračujeme dolů údolím Meiental do Wassenu, odkud pokračujeme po silnici č.2 do Altdorfu a dále doprava údolím Schachental na Klausenpass. Bohužel je tady mlha ještě hustší, než na Sustenpassu, a místy není vidět na krok. Jen matně tuším, že silnice je zaříznutá ve strmém svahu a že za dobré viditelnosti to musí být krásná cesta. Nám bohužel není dopřáno si této krásy užít a jedeme pomalu dál vidíce maximálně 10-20 metrů dopředu. Škoda. Překvapivě na samotném vrcholu je to s viditelností trochu lepší, ale pořád nic, co by nám umožnilo rozhlédnout se dál kolem sebe. Zklamaně tedy pokračujeme dolů a přes Linthal a Glarus až k jezeru Walensee. Je teprve půl třetí a tak se rozhodujeme pokračovat dál. Jedeme podél Walensee po silnici č.3 na Flums a Sargans na Bad Ragaz a dále po silnici č.28 údolím Prattigau na Klosters. Celý tento úsek od Walensee je poměrně frekventovaný a tudíž nepříliš záživný. Za Klosters najednou provoz utichá. Auta zřejmě využívají tunelu Vereina a nechávají se převézt do údolí dolního Engadinu po železnici. To jim pochopitelně chválíme a pokračujeme za mnohem příjemnějších podmínek přes Wolfgangpass do Davosu. Počasí se definitivně umoudřilo a umožňuje nám krásný rozhled i ve vyšších polohách.
Davosu se jen lehce dotkneme, protože hned na jeho začátku odbočujeme doleva a údolím Fluelatal pokračujeme nahoru na Fluelapass – 2383 nmn. Tohle po poměrně příjemný kus cesty. Silnice je kvalitní a nabízí řadu rychlých otevřených zatáček. Na vrcholu průsmyku je sice ještě mokro, ale viditelnost dobrá.
Najeto 456 km. Značně nad plán :-).
7.den – pátek 5/7/2013
Ráno se probouzíme s výhledem na azurové nebe. U snídaně spřádáme plány na dnešní etapu. Vzhledem k včerejšímu výkonu máme rezervu a proto se rozhodujeme vyjet ještě jednou na Stelvio, tentokrát se švýcarské strany přes Umbrailpass. Při ranní kontrole motorek zjišťuji, že levé zatáčky mi jdou zřejmě lépe, protože levá strana přední pneumatiky je opotřebovaná o poznání více, než ta pravá. Dávám si tedy závazek, že se dnes na ty pravé zatáčky zaměřím.Vyrážíme zpět do Švýcarska, projíždíme Mustairem a v obci Santa Maria točíme doleva na Umbrailpass.
Sjezd do Trafoi je liduprázdný, a tak si dosytosti užíváme těch 48 vraceček. Jaký to rozdíl oproti neděli! Stačí prázdná silnice a hned je to mnohem lepší :-). Sjíždíme po známé silnici do Spondigna, kde odbočujeme doprava a jedeme po silnici SS38 podél řeky Adige údolím Venosta až do Merana. Tuto silnici nemůžu doporučit. Panuje na ní čilý obousměrný provoz a předjíždění je obtížné. Chceme až do Bolzana, ale už ne po hlavní a tak odbočujeme doprava a po silnici S238 stoupáme na Passo di Palade. Přestože se jedná o relativně nízký průsmyk (vrchol ve výšce 1518 nmn), nabízí krásný řidičský zážitek.
Stoupání z obce Lana má něco přes 17 km a převýšení téměř 1200 metrů. Většina cesty vede lesem a flórou mi připomíná Krkonoše. Pokračujeme dolů do Cavarena, kde odbočujeme doleva a po silnici S42 míříme na další z relativně nízkých průsmyků – Passo della Mendola (1303 mnm) – spojující údolí Non s údolím řeky Adige u Bolzana.
Při výjezdu nás sice zdržuje nějaký Němec v plechovce, ale nakonec ho předjíždíme a spouštíme se dolů k Bolzanu. Ten sjezd je okouzlující. Úzká klikatá silnice je vysekaná v příkré skále a nabízí úžasné výhledy směrem na Bolzano a protilehlé svahy Dolomit.V Bolzanu jsme po poledni a tak stavíme na oběd. Začíná být pěkné horko, a tak při odjezdu rozepínám všechny zipy na kombinéze. Chceme pokračovat na Passo di Castalunga, ale za Bolzanem míjím odbočku a bloudím. Po krátké poradě předávám vedení Martinovi a vracíme se zpět. Martin nachází odbočku bez problémů (vlastně o ní věděl už z předchozího průjezdu :-)), a tak můžeme nerušeně stoupat po silnici S241 údolím Ega do srdce Dolomit. Tato silnice je zaříznutá v úzkém údolí a je na ní docela silný provoz. Je součástí „Grande Strada delle Dolomiti“, tak není divu. Přijíždíme k jezeru Carezza, které patřilo k oblíbeným destinacím císařovny Sisi. A zjevně nejen jejím, protože v jeho blízkosti je silnice úplně plná a nám se nedaří najít ani skulinku na zaparkování motorek. Škoda, chtěli jsme se podívat, ale pokračujeme bez zastavení dál k vrcholu Castalunga, odkud sjíždíme do údolí Fassa a napojujeme se na silnici SS48 směrem na Canazei. Za Canazei řešíme dilema, jestli pokračovat před Passo Pordoi, nebo před Passo Sella, Gardena a Campolongo. Nakonec vítězí názor, že 3 je více než 1, a jedeme doleva, resp. neodbočujeme doprava.
Pokračujeme přes Passo Gardena a Campolongo a vracíme se zpět na silnici SS48. V Arrabě nechápu bilboardy s nápisem Tour de Pologne a až později se dozvídám, že první dvě etapy tohoto cyklistického závodu se jedou právě v Dolomitech. Cestou do Cortiny d'Ampezzo projíždíme kolem smutně proslulé hory Col di Lana. Kdybychom tudy projížděli v zimě roku 1915/1916, byli bychom svědky krvavých bojů mezi italskou armádou, snažící se dobýt tento strategicky významný bod na italsko-rakouské hranici, a rakouskými obránci na straně druhé. Italské velitelství tehdy dospělo k závěru, že standardní cestou je toto místo ve výšce více než 2600 mnm nedobytné, a že jediná cesta vede přes podminování a vyhození celého vrcholu hory do povětří. Čtyři měsíce hloubili italští vojáci štoly. Nedovedu si představit, jak tehdy muselo být rakouským obráncům, kteří byli o činnosti Italů informováni pozorovatelem vše sledujícím z Passa Pordoi a kteří měli rozkaz bránit Col di Lana za každou cenu. 17. dubna 1916 byla hora odpálena a 200 mužů rakouské posádky buď zahynulo, nebo padlo do zajetí. K žádné významné změně pozic na frontě ale stejně nedošlo.
Na chvíli zastavujeme a kocháme se dalekým rozhledem. Sjezd do Cortiny je jiný. Silnice je širší a zatáčky otevřenější. Ideální příležitost pro nácvik pravých zatáček. V jedné z nich jsem to ale přehnal a dostávám smyk předního kola. Reflexivně utahuju řidítka a kolo se opět chytá. Dobře to dopadlo, ale tep mám asi 200. Zbytek do Cortiny už jedu raději pomaleji.
Večeře, pivo a jdeme spát. Zítra nás čeká cesta domů.
Najeto 395 km.
8.den – sobota 6/7/2013
Vstáváme kolem půl sedmé. Zjišťuji, že krk nepřestává bolet už ani přes noc :-). Balíme věci a jdeme na snídani. Chceme vyrazit co nejdříve, ale nakonec se nám to stejně o moc dřív, než v osm, nedaří. Ale nevadí, ostatní jsou asi ještě pomalejší, protože silnice jsou nádherně prázdné. Dnešní cíl je Grossglockner a přes Zell am See a Passau domů.Grossglockner je asi nejprofláknutější kopec v našem okolí, tak jen pár postřehů. Cesta údolím Molltall je příjemná.
Jinak musím říct, že na Franz Joseph Hohe se mi vůbec nelíbí. Ta příšerná třípatrová garáž, to je opravdu ohavnost. Přitom cestou je dost parkovišť. Docela by mě zajímalo, jestli to vůbec bylo někdy zaplněné, ale pochybuju o tom. Tohle se Rakušákům nepovedlo.
Raději jedeme dolů a pokračujeme na Hochtor (2505 mnm). Cestou musíme zastavit a počkat, než se uvolní průjezd. Zablokovaly ho ovce, které se pasou na trávě vyrůstající ze středové spáry silnice. Proč zrovna tady, když všude kolem je jí mnohem víc, nevím. Na Hochtoru mě překvapuje ukazatel teploty vzduchu – pouze 6,2°C. Pocitově je rozhodně tepleji.Za tunelem se nám nabízí krásný pohled. Zatímco tady na vrcholu svítí slunce, v údolí Fuschertal se válejí mraky.
Dole u mýtnice už je zase hezky. Ještě se naposledy ohlížíme, loučíme se s horami a pak už se vydáváme domů.
Najeto 537 km.
Závěr:
Cíl výletu – okusit alpské zatáčky – byl splněn. Zatáček jsme si užili dosytosti, motorky šlapaly bez problémů. Dobrý pocit jsem měl i z toho, že za celou dobu nikdo z nás neměl žádnou větší krizovku (až na ten jeden můj skluz) a celou dobu jsem se na silnicích cítil velmi bezpečně.Na druhou stranu při zpětném hodnocení musím říct, že těch více než 400 km na den je moc. Dá se to ujet, ale je to moc rychlé, uspěchané, a člověk se připravuje o možnost lépe poznat krajinu a místa, kterými projíždí. Myslím, že tak 250 km na den by stačilo. Tak příště :-).
Statistika:
Najeto celkem 2591 km.
Spotřebováno 140 litrů benzinu a 1,15 litru oleje.
Spotřeba benzinu: 5,4 l/100 km
Spotřeba oleje: 0,44 l/1000 km
Hloubka dezénu zadní pneu (Pirelli Angel GT): Start – 6 mm; Cíl – 5,2 mm
Hloubka dezénu přední pneu (Continental Road Attack): Start – 2+ mm; Cíl – 1,5 mm
Celkové náklady: nepočítal jsem. Hrubým odhadem rozhodně vyšší, než jsem předpokládal a tak je ani nechci znát :-).
Kde jsme bydleli:
Hotel Forsthaus, Oberau, DE. Cena 33 Eur/os. včetně snídaně. Velký komfortní pokoj. Sauna a vířívka v ceně.
Parkování motorek na nekrytém dvorku (v ceně)
www.forsthaus-oberau.de
Hotel Corona, Tirano, IT. Cena 59 Eur/2 os. včetně snídaně. Pokoj velmi malý.
Parkování motorek v podzemní garáži v ceně.
www.tirano.org/english/hotels/hotel-corona-172.htm
Penzion Helene, Sluderno, IT. 60 Eur/2 os. včetně snídaně. Pokoj velmi hezký.
Parkování motorek na nekrytém parkovišti u hotelu (v ceně).
www.restaurant-helene.com
Penzion Falken, Lienz, AT. 80 Eur/2 os. včetně snídaně. Pokoj velmi hezký.
Parkování motorek pod přístřeškem na parkovišti u penzionu.
www.gasthof-falken.at
Závěrečná poznámka:
Cestopis z Tomášova pera (klávesnice) si můžete přečíst zde.