Isola d. ELBA 2010 aneb po stopách Napoleona

Středa 16.6.2010

Budík zvoní v 6hod., ale kapky deště ozývající se o náš přístřešek nasvědčovaly tomu, že náš plánovaný odjezd bude posunut. Déšť neustával ani po 10hod. což už nás hrozně štvalo a přivádělo k beznaději. Bylo jasné, že jediné řešení bylo sjet z hor. Vydali jsme se na cestu tedy v dešti. Cena kempu 20eur za oba byla solidní. V nížině začalo svítit sluníčko a už s dobrou náladou jsme se blížili k městu Lucca. V městě jsme obhlédli hradby, které se tyčí podél silnice a projeli historickou část. Abychom dorazili na Elbu ještě dnes, jsme nuceni jet opět po dálnici, v dálce vidíme šikmou věž v Pise a po chvíli i moře. „Konečně“, zazní z našich úst. Po příjezdu do přístavu Piombino hledám prodejnu lístků. Místa na lodi bylo dost a tak nebyl problém lístek ihned koupit. Jen jsem musel vyřešit jednu „nepříjemnost“ s paní od MOBYho, co lístky prodává. Hned poté jsme se na poslední chvíli nalodili na trajekt a „uháněli“ na ostrov. Zajímavé je, že cena trajektu (1 hodina jízdy) byla stejná jako 5 hodinová plavba na Korsiku (33 eur za dva + moto).
Po plavbě a vylodění jsme hledali nějaký solidní kemp. Dojeli jsme do Capoliveri, kde jsou vedle sebe dva kempy- Lido a Europa. Vybrali jsme si Lido, kvůli přijatelnější ceně.
Po postavení stanu a přestrojení do normálního oblečení jsme vlítli do moře se osvěžit a pak odpočívali na plazi. Došlo také na pizzu v restauraci u kempu. Po krátké procházce po noční pláži uleháme ke spánku.
Trasa: Lucca- Pisa- Piombino- Portofereio-moře- Capoliveri
Najeto: 210km

Čtvrtek 17.6.2010

Projíždíme sever a jih ostrova. Na čisté obloze se občas přežene menší mrak, ale nezaprší.
Jedeme přes krásné město Porto Azzurro, kde je nádherný přístav a pevnost, kterou narychlo procházíme. Dále jedeme na Rio nell Elba, které je umístěné v horách a vypadá nádherně. Pokračujeme na Rio Marina kde procházíme historickou část a přístav. Po projeti města nás čeká nejsevernější město Cavo. Klidné a čisté město, kde není moc turistů, se rozkládá po okolních kopcích a je vidět i Itálie. Zde si dáváme jídlo s plody moře - kde jinde si je dát, než u moře :), chutná nám to. Jezdí zde i vláček do muzea minerálů v horách. Podle letáku to stojí za návštěvu, my ale pokračujeme dál. Na cestu zpět vybírám horskou silničku ze které je vidět část ostrova a okolní malé ostrůvky. Podle mapy má být kousek od silnice nějaká minipevnost. Tak jsem se tam vydal a po 1 km na šotolině jsme na místě. Forte Forcado ze 17 století. Je ale zamčeno,tak fotíme okolí a pokračujeme dále.
Posouváme se na jih do Capoliveri a Morcone. Procházíme obě města, ve kterých se zastavil čas tak před 50 lety - úzké uličky, příjemní lidé, malebné obchůdky…. Zastavujeme se také na ovocném tržišti a kupujeme vytoužené broskve a nektarinky. Takové v Čechách nekoupíte. Bezkonkurenční chuť má zdejší ovoce... Dnes už toho bylo dost tak nás čeká už jen večerní koupáni a procházky.

Trasa: Capoliveri-PortoAzuro-RioMarina-Cavo a zpet
Najeto: 105km

Pátek 18.6.2010

Ráno po snídani se jdeme projít po pláži a navštívit jeskyně se střílnami, které měly funkci obrany ostrova. Jsou tam dlouhé tunely ústící v horách a jsou komplet přístupné.
Jedeme na prohlídku další časti ostrova. Město Lacona jen projíždíme, ale fotíme největší kotvu ostrova. Přes Campo nell Elba a Cavoli jedeme na vyhlášené pláže Fetovaia a Pomonte. Po krátkém koupání jedeme na oběd do malé vesničky, kde je rodinná horská pizzerie s výhledem na zátoku. Po nádherném relaxu pokračujeme do Marciana Marina, které projíždíme centrem a prohlížíme si ho.
Hledáme vilu Napoleona, kde byl vězněn. Tu nacházíme až po projeti dalších dvou vesniček. Cesta k vile se jmenuje Via San Martino a na konci je par stánku a …zavřeno (otevřeno pouze červenec-záři). Ještě se sem ale vrátíme.
Hledáme nový kemp v centru ostrova. Ten nacházíme v městečku Campo nell Elba a jmenuje se La Foce. Stan stavíme na štěrkopísku vedle příjemných Italů co Elbu projíždí na kole.
Odpoledne věnujeme částečně koupáni a hlavně procházce po pobřeží, přístavu a městě až do noci. Dáváme si také večeři s vínkem, píšeme pohledy a samozřejmě fotíme.
Trasa: Lacona-Marina di Campo-Cavoli-Fetovaia-Marciana-Villa Di Napoleone-Marina di Campo
Najeto: 110km

Sobota 19.6.2010

Dnešní den byl ve znamení výšlapu na nejvyšší horu ostrova Monte Capane 1019 m.n.m.
Pro výšlap jsme se rozhodli nejen z důvodu ušetření 30 eur za lanovku, které pro nás znamenaly jeden den pobytu navíc, ale hlavně z důvodu pohybu a odpočinuti si od dopravních prostředků. Po krásné klikaté silnici lemované rozpadlými hrady a kláštery krátce zastavujeme u pevnosti Torre di San Giovanni. Odtud jsme se dostali do základního tábora výšlapové stezky č. 5.
Po krátkém okouknutí okolí parkoviště se vydáváme na cestu. Stoupáme a stoupáme lesem,po kameni, kořenech stromů… Nekonečné stoupání a občas i klesání se dostáváme do oblasti pohybu divokých koz či kamzíků. Jednoho potkáváme a fotíme. Po krátké pauze pokračujeme. Pul hodiny šlapání není žádný čas, zde se to počítá na celé hodiny chůze do kopce. Po třech a půl hodinách úmorného výšlapu, kdy už několikrát bylo řečeno „já končím“ a vypito 3 litry vody dorazíme na vysněný vrchol. Byl jsem rád, že jsem na to naplánoval celý den. Hodinu na vrcholu odpočíváme, fotíme a čerpáme síly na cestu zpět. Nevím co je horší, jestli nahoru nebo dolů, ale po dvou hodinách sešlapu dolů vidím velmi rad motorku, která nás odsud odveze :)
Jedeme dál se podívat pod lanovku a říkáme si, že i tak ten výšlap za to stál. Vidím zde stát i 3 česká auta. Napoleone il Grande je název nedalekého pramenu s pitnou vodou, která je opravdu pitná, dobrá a hlavně osvěžující. Toto nám ovšem dnes stačilo a tak pokračujeme do kempu odpočinout si po těžkém dni. Zastavuji ve Sparu a kupuji večeři- sušenou šunku, sýr, bagety a víno. Po jídle jdeme ještě na chvilku do přístavu, kde je nějaký průvod a živá hudba, ale říkáme si že: Spánek bude vysvobození:)

Trasa: Mariana-M.Capanne
Najeto: 36km

Neděle 20.6.2010

Tento den bych se chtěl potopit k vraku lodi u Pomonte, ale po příjezdu na oblázkovou pláž není úplně ideální počasí. Jsou velké vlny a kalné dno. Potápění tedy odkládám na další den a jdeme se do těch vln alespoň vyblbnout… Pokračujeme dále na západ ostrova hledat klidnou pizzerii. Tu hned nacházíme a objednáváme si. Po jídle jedeme zpět na pláž, ale už jen na hodinu.
Tak černé mraky jsem dlouho neviděl, ale byl z toho jen 5 min deštík, vše šlo na Itálii. Večer jdeme do města za zábavou a na jídlo. Při cestě po pláži potkáváme skupinu mladých Čechů, kteří jsou zde na montáži a navíc z firmy nedaleko našeho bydliště. Dáváme se tedy do řeči a jdeme na víno.

Trasa: Marina di Campo-Pomonte a zpět
Najeto: 78km

Pondělí 21.6.2010

Budíček je za deště, od včerejšího večera ještě nepřestalo pršet, ale vše se rychle mění a slunce zas pálí. Jdeme se koupat a opakovat pokus v potápění, nakonec se vše daří, ale viditelnost pod vodou není ideální. Šnorchlování nad vrakem lodi je dech beroucí zážitek, ale v obleku by to byla špička (cena 15 eur za neopreny s průvodcem). Nad tak velkým vrakem pod vodou si připadám divně, ale neřeším to a fotím podvodním jednorázovým foťákem od Kodaku. Drobný incident s medúzou zkracuje mé focení a já mířím ke břehu. Následuje krátká opalovačka, po které nasedáme na motorku a jedem zas do hor, kde se nechávám fotit v utažených zatáčkách.
Návštěva muzea obrazů malovaných na sklo kousek od vily Napoleona se nám velice líbí, ale žádný obraz nekupujeme, protože bych ho asi celý nedovezl. Je to kousek tak se stavujeme znovu u vily Napoleona se podívat na otvírací dobu, ale zjišťujeme, že je otevřeno až od 1.7., smutni opouštíme tento obrovský komplex. Pokračujeme po ostrově až k přístavu Portoferraio, kde procházíme jeho historickou část a pevnost, ze které jsou nádherné pohledy na hlavní ostrovní přístav. Návštěva pevnosti stoji 7eur za osobu. Toto město stojí za kompletní prozkoumání. Po cestě musím ještě do servisu s pneu. Dal jsem si práci a při cestování po ostrově jsem se stavoval v pneuservisech a zjišťoval ceny. Vyplatí se to. Dostal jsem se z ceny 250eur, přes 170eur na cenu 145eur za pneu Pirelli. Den před odjezdem jsem se tedy stavil u čerpací stanice, kde byl i servis, že chci pneu vyměnit. Týpek na mě, že má jen jednoho servismana a ten že tankuje (většina Italů je líných si natankovat a jít zaplatit- od toho tam lítá pikolík). Nabízím mu tedy ještě své ruce. Pouští mě do dílny a já sundávám zadní kolo, na které mi pikolík dává novou pneu. Po kompletaci motorky a projeti jdu za šéfem platit. Dostal jsem ho na 140 eur, ani po mém tlačení větou "SCONTO PREGO" už s cenou neslezl.
Spokojený tedy odjíždím do obchodu pro nákup. Kupuji láhev dobrého vína Bella Tavola na rozloučenou s ostrovem a také jako chuťovku po dobré večeři z kotlíku :) Po večeři nastává poslední procházka po noční promenádě na Elbě a šup do hajan.