Long way round Czech

Asi každý z nás shlédnul známý seriál Long Way Round, kde se několik nadšenců rozhodlo objet svět kolem dokola. Jakkoliv bylo protagonistům následně vyčítáno, že svět není jen 2,5 kontinentu, jednalo se o úctyhodný výkon. Svou chybu následně alespoň částečně napravili podobným projektem Long Way South, kdy jeli skrze Afriku až do JAR.

Původní projekt Long Way Round měl ovšem jedno specifikum, a to že to byla cesta úplně bez smyslu, v podstatě jen dokola zeměkoule. Mnoho motorkářů tvrdí že cesta je cíl a bez cíle nemá smysl někam jet. Buddha zase tvrdil, že cíl není důležitý, že je důležité vykonat cestu, protože cesta je výzva. Long Way Round byla výzva jak objet zemi ze západu na východ. Nejsem ani první, ani poslední, kdo chtěl poznat krásy české země a kdo vykonal nebo vykoná takovouto cestu. Objet Čechy byla pro mne výzva. A protože jsem cestu nakonec absolvoval, chtěl bych se s vámi podělit o dojmy a místa, kterými jsem projížděl.

Znám několik lidí, kteří „procestovali“ Čechy stylem Liberec – Ústí – Cheb – Plzeň – Budějice- Brno – Ostrava – Hradec. Mezi městy to střihali po dálnicích a vlastně nic nového a zajímavého neviděli. Já chtěl víc. Posadil jsem se nad mapu a načrtnul si cestu, která bude snadno sjízdná pro běžnou cestovní motorku, ideálně po žlutých cestách první třídy (což se nakonec ne vždy podařilo), ale co nejblíže hranicím se sousedními zeměmi. Nakonec se z toho vyklubala cesta „divočinou“ a bohem zapomenutými kraji o délce přes 2000 km. Na této cestě je ovšem nejhezčí to, že se jede zcela opuštěnými silnicemi, kdy někdy desítky km nepotkáte ani jedno auto, s nádhernými výhledy, krásnou přírodou (pomíjím Ostravsko).  A že projedete téměř všechny české hory.

Výše uvedená mapa je přesný záznam ujeté cesty pomocí GPS logeru cesty. Každý den je uvedený jinou barvou. Vzhledem k tomu, že GPS loger zaznamenával bod průjezdu každé 3 minuty, není délka ujeté cesty zcela přesná. Fakticky jsme ujeli téměř 2100 km. Bod E je start a cíl.

Pro všechny zájemce "pohodlného" cestování pomocí GPS vám dávám k dispozici mapu cesty pro GPS navigace Tomtom a Garmin. Podklady pro Garmin by měly být použitelné i pro iGo. Stahujte ZDE a ZDE.

Dušan Hájek - (Odebírat články autora)