bmw_r1300gs_cartec




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Jawa Betka
 
1.10.2010 v 10:35
Moped 50ccm JAWA Betka, vyráběný v Číně se čtyřtaktním motorem... Nemá s tímto mopedem někdo zkušenosti, chtěl bych si ho pořídit na takové krátké popojíždění.


2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa Betka

1.10.2010 v 18:59 | Nahoru | #1
Dovolil bych si pouze poznamenat par věcí a to na základě vlastních zkušeností.

1. uznávám, že užití značky JAWA je spekulativní. Jiné to asi bude s New Pionýrem, vyrábí se sice v Číně, ale s účastí české firmy /mimo motoru/, která má přímo v Číně výrobní a montážní závod.

2. Čínské neduhy. Ano jsou tu a je s nimi třeba počítat. Na druhou stranu se netýkají na 99.9% motoru, viz dále.
Čínské problémy se týkají především tedy pojezdu. Je třeba zkontrolovat sváry a dotažení všech šroubů a spojovacího materiálu. Vlastním čínskou motorku. Nikoli Betku, ale zmenšeninu klasického choppera asi v poměru 1:0.8 a to z důvodů ryze zdravotních. V mládí jsem utrpěl těžký úraz při dopravní nehodě. Následky, včetně omezené hybnosti nesu dodnes. Mám sice papíry na velkou motorku, ale těžko bych ji vytlačil garáže, pokud by mi padla, třeba jen tím, že bych ji blbě postavil na stojánek, bylo by vymalováno. Musel by mi ji někdo zvednout.

Tedy ty moje problémy s čínou:
V 700 km mi praskl nekvalitní svár držkáku přepákování řadičky. Opraveno.
V 12.000 km byl nahrazen airbox a fitr aiboxem vlastní konstrukce a filtrem z Jawy 350. Starý mi nevyhovoval.
V 16.000 se uklepal držák krytu řetězu. Opraveno. Závada se opakovala ještě jednou v 17.000 km. Držák upraven a navařena výztuha. O.K.
V 17.800 km byl vyměněn palivový kohout. A to z toho důvodu, že jsem nemohl sehnat odkalovací nádobku, jež byla jeho součástí a kterou jsem neopatrností rozbil. Kohout sám byl v jinak v pořádku. Kohout tedy vyměněn za stejný typ bez nádobky a doplněn průchozím benzínovým filtrem za 150,- peněz.
Jinak rám polštářového typu je pevný a nevlní se ani nekroutí. Brzdy brzdí, tak jak je od nich očekáváno /buben, v předu kotouč dvoupístek/. Jízda je pohodlná a bezproblémová. Letos v červenci za dva dny /s přespáním/ 630km. Bez únavy a nepříjemných bolestí, i s mou namlácenou páteří. Ovšem to na Betce asi nebude platit, moje motorka má široký choppreský sedlo 550mm nad silnicí, tedy téměř o polovinu níže než Betka.
Také byla letos vyměněna původní klasická zadní čínská guma dušovka za bezdušovou. Vzorek měla stále /16.000 km/ tak na hranici. Ale děsilo mne to šílený zouvání zadního balónu při případným defektu. Knoty jsou lepší řešení. Přezouval jsem zejména kvůli tomu.

3. Motor.
Stejný jako u Betky. Jedná se o padesátku Honda Monkey, řadu 139FMB. Pravda u mé motorky je luxusnější verze s chromovanými kartery a elektrickým startérem. Některé Betky se s elektrickým starováním dělají, /alespoň u nás je v krámě měli/ ale jsou citelně dražší.
Nyní důležitá poznámka. Motor není čínská kopie, ale řádná /japonsko-čínská/ licence. Honda má ve výrobním závodě tým několika pracovníků jako dozor. V případě častých fatálních problémů by se tento motor a motorky s ním nemohly exportovat do Evropy a USA. Přesněji pokutováni a sankciováni by byli prodejci tamtéž.
Řada 139FMB je motor typově vycházející asi z roku 1969. Tedy se vším co to obnáší. To znamená absence jakékoliv řídící elektroniky /mimo CDI/, trochu více hlučnějšími převody /kolečka nemají šikmé ozubení/ a vždy manuálním řazením se všemi nectnostmi, tedy nutnosti rovnání otáček a meziplynu /není nutné, ale je to lepší/. Na druhou stranu ale hardcore klasika, oldtimer jako z učebnice. Mě osobně to vyhovuje, dále zazimování /pokud bylo provedeno obvyklým způsobem/, přesněji starty po zimě jsou zcela bezproblémové.
Řazení je bezproblémové a přesné, pokud tedy neřadíme jako prase. Rychlosti nikdy nevypadávají. Nesnáz může nastat, pokud tedy trefíme "malý" neutrál mezi 3 a 4kou. Mne se to stalo za čtyři roky 2x. A to ještě nedomáčknutím řadičky /nevhodná obuv/.
Motor nesnáší jedinou věc a to trvalé podtáčení, ale to všechny čtyřtakty, klasika, kterou tento motor je, to nemá rád obzvláště. Sice táhne, ale neprospěje mu to.
Motor je celkem dobře vyvážený téměř vůbec nevibruje. A to i po překitování. Pak může nastat v třeba problém, že se mi zdá že nejedu nějak rychle a při vjezdu do obce mne překvapí na radarovým ukazateli číslo, které se ve sportce už zdaleka nelosuje

Výkon:
Mne osobně záhy nestačil, vážím okolo metráku. Skončilo to překitováním na 110ccm, kdy už se musí mimo pístu a válce měnit klika s ojnicí a hlava s ventily /větší zdvih/. S tím bylo nutno upravit zadní kolo, posílený motor by urval gumové tlumící bloky v zadním náboji. To udělali v servise hned, mají s tím zkušenosti /uchycení rozety napevno/. Též byl změněn sekundární převod na rychlejší a tím i těžší o tři zuby na pastorku. Nyní jezdím vše za 4. I kopce okolo 10% stoupání, podřazuji jedině pokud jsou tam ostrý zatáčky. Na nízkých převodech 1, 2, /který používám stejně jen k rozjíždění/ má nakitovaný motor neskutečně brutální tah, tedy na svou kategorii. Není divu, motorka sama váží jen 80 kg a s tímto obsahem do už docela fičí. Kitovat možno bez obav i Betku, ale tam to asi nebude, vzhledem k její váze a optimálnímu převodu třeba. Ostatně se vyrábějí i tyto motocykly v 70ccm verzi.
Olej:
Klasika 10W40, kterou měním po 2000 - 2500 km, jak praví manuál. Úbytek oleje při výměně náplně /1. litr/ i po čtyřech létech používání není znatelný, z motoru nic neteče.

Motor ale vyžaduje dobré zajíždění /minimálně 1000 km/ ale vyplatí se to. Též občas zkontrolovat ventilovou vůli.

Pokud mohu hovořit o problémech, vím pouze o jednou člověku, který novou Betku reklamoval kvůli motoru. Sám prodejce tvrdil /znám se s ním osobně/ že je to za existenci dovozu těchto motorek do jeho podniku první případ.

Teď možná zase naseru babajziho, i když nerad, viz:

babajezi>Jako každej správnej čech a motorkář zvracím když vidím značku jawa na takovýhle sračce !!
Styděl bych se na tom jezdit !!



V roce 2007, nebo 2008 /nevím přesně/ zcela nový kus New Pionýra co má stejnej motor jako Betka, tedy ten New Pionýr přímo z krámu, projel trasu přes celou Evropu, včetně severní Afriky, kdy se první část cesty padesátkový motor zajížděl. Zpět, když už bylo zajeto, si ten týpek na tom New Pionýru vystřihnul návrat do ČR přes švýcarský a rakouský Alpy. Celkem dohromady asi 8.000 km. Bez problému. Jediná závada byla prasklá žárovka v předním světle. A mám takovej dojem, že snad jednou i píchnul, ale to nevím jistě.
Takže s tím zhnusením by to nemuselo být zas tak horký. Pařez, kterému New Pionýr typově odpovídá, jako že to byla dobrá malá motorka /dnes patří mezi kultovní stroje/, by hlavně v těch horách asi problémy stejně měl. Ostatně to popisuje jeden z našich legendárních cestovatelů, Tuším Potužník /jel taky přes Saharu na Babettě/, tak v jeho výpravě přes Alpy mimo skůtra Tatran, Pařez v roce 1964 byl. Zkusím sehnat někde odkaz. Četl jsem to a jinak dobrej Pařez měl Alp dost plný kecky, přehřívání motoru a hlavně spojka...

Shrnutí:
Nejsem propagátor, ani dealer čínskejch motorek. Kdyby mi prodejce nabídl odpovídající malý choppřík, klidně i český, koupím jej. Jiná motorka v té době a v té kategorii nebyla. Uvažoval jsem tehdy i o Suzuki Savage, ta však tenkráte nebyla vhodná k sehnání. A když byla, byla drahá. Vždy měly najeto minimálně okolo 30.000 /tedy papírově/ a ten řemen, je po 40.000 na výměnu. A za 8.500,- je to docela rána.
Problém čínských strojů nevidím v kvalitě, ta jde pomalu nahoru; Čína mne osobně nasírá spíše bezohlednou obchodní politikou a devastací Evropského trhu, částečně si za to můžeme /tedy západní svět/ sami. Ale to je na jiné povídání a nepatří to sem.

Jasně bylo řečeno, že to chceš pouze na pojíždění. Pokud chceš malou a velmi levnou motku s minimální spotřebou jen na to, proč ne. Mnoha lidem tento stroj bezproblémově slouží. Pokud malou motorku pořizuješ na víc a nějaký cesty, zkus skůtra. I značkových a někdy za rozumnou cenu je na trhu dost.

Naposledy editováno 01.10.2010 19:16:21

(reakce na) Jawa Betka

1.10.2010 v 19:31 | Nahoru | #2
........ dokonce prodává světoznámou značku TM s vylepšeným výfukovým systémem
[URL= .... propagovat jen blbec nebo darebák !

Nebudu kvůli darebákovi zase někde lítat po soudech. Radši jsem to smazal

Naposledy editováno 01.10.2010 19:55:22

(reakce na) Jawa Betka

1.12.2015 v 20:09 | Nahoru | #3
Johann> Ahoj to co jsi napsal je slušné.Mam Betku asi 3000 km a pro mojí potřebu plně vyhovuje.A Čína co dnes není?
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist