Téma: Motorové 4T oleje a jak se v nich vyznat
22.4.2010 v 01:36
Nedávno jsem měl možnost bavit se s člověkem, který je motorář a dnes se zabývá úpravami a údržbou závodních motorů pro dva závodní týmy (a předtím dělal vyhlášeného servismana) a ptal jsem se ho na doporučovaný olej. Vykládal o tom, že byl na školení (nebudu psát firmu, o reklamu mi nejde), kde se mezi jinými řešily i motocyklové oleje a z jeho povídání vyplynuly zajímavé informace (něco platí i pro automobilové oleje).
***VISKOZNÍ TŘÍDA SAE (například 10W/40)***
Co znamenají čísla v označení SAE? Uvažujme vícerozsahový (multigrade) olej, například již zmíněný 10W/40. Obě čísla v označení je vhodné posuzovat samostatně - znamenají poněkud rozdílné veličiny a měří se rozdílným způsobem.
První číslo specifikuje chování oleje při nízkých teplotách a je opatřené písmenem W, což je zkrátka slova "Winter". Pět "zimních" tříd dělí multigrade oleje do skupin: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W a 25W. Sleduje se například "čerpatelnost" oleje a mezní dynamická viskozita při teplotách -15C (25W) až po -35C (0W) - čím je zimní číslo nižší, tím se olej chová lépe i v oblasti nízkých teplot.
"Zimní" hodnota určuje základní viskozitu oleje a je bezprostředně důležitá pro automobily a čtyřkolky a pouze okrajově má vliv pro cestovní motorky a endura. Pro zbytek motorkářů je významný jiný poznatek - čím je první číslo vyšší, tím méně je třeba aditiv pro dosažení potřebné "letní" viskozity ale takový olej se pak nehodí do chladného počasí.
Druhé číslo je už pro motorkáře poněkud zajímavější - stanovuje parametry oleje při teplotách 100C a 150C. V těchto podmínkách se sleduje minimální a maximální viskozita. Oleje s vysokým "letním" číslem jsou při těchto teplotách "hustější" a teplotu je možné ještě trochu zvýšit bez rizika zhoršení mazacích schopností (snesou tedy vyšší tepelné zatížení).
Mnohé je ale jinak, než jak to na první pohled vypadá. V případě moderních a účinně chlazených vysokootáčkových motorů (vysoká pístová rychlost) se dnes stále častěji nasazují moderní ester/PAO syntetické (viz. dále) lehkoběžné oleje typu 10W/30 (pokud plní JASO MA2). Takový olej by měl být ale použitý už při záběhu takového motoru.
V této situaci se možná nebudete divit, že oleje se specifikaci 15W-20W/50 nejsou automaticky určené pro "racing" - naopak, často se hodí do motorů s nižší pístovou rychlostí a motorů chlazených vzduchem, u kterých občas dochází k lokálnímu přehřívání spalovacího prostoru. Pokud se podíváte, jaké oleje jsou doporučené pro "hrubé" motory typu V-twin nebo pro některé jednoválce, s překvapením možná zjistíte, že to právě bývají plně syntetické oleje typu 10W/50-60!
Doporučení: je vhodné dodržovat předepsanou "pozáběhovou" viskózní třídu (například 10W/40), vzácnou výjimkou jsou jen motocykly, u kterých z nějakého důvodu potřebujete olej s vyšší viskozitou (rostoucí spotřeba oleje, hlučný chod, provoz při vysokých tepotách).
***SKLADBA OLEJE***
Požadované viskozity oleje se dnes při výrobě dosahuje:
1. přísadami tj. aditivaci (levnější oleje, kdy je použitý méně kvalitní základní olej),
2. nebo ta vyplývá z dobrých vlastnosti základního syntetického oleje (PAO nebo di-/poly-esterové oleje).
Pokud je základ oleje plně syntetický (například na esterové bázi) není často aditivace VII (viscosity improovers) nutná. Takový olej vykazuje delší dobu stále parametry a není tak náchylný na tepelné, chemické i mechanické zatížení jako vysoce aditivované oleje, které vlastnosti časem ztrácejí (kdy z 10W40 pak po 3000km máte 10W25).
Špatnou zprávou je, že samotná specifikace SAE toho o kvalitě oleje moc nepoví. Jinak se po čase bude chovat olej na syntetické bázi a jinak ekvivalentní, částečně minerální olej, který je upravován VII aditivy. Bohužel, dobrým vodítkem není často ani vysoká cena - uvědomte si, že inzerce něco stojí a často se to právě cena oleje, která jí platí. Ba, ani slovo "syntetický" v názvu nezajistí skutečný syntetický základní olej - často se jedná o marketingový pojem (firma Castrol v roce 1999 vyhrála soudní spor vedený kvůli označení SynTec Full Synthetic pro vysoce rafinovaný minerální olej (Group III), když prokázala, že i nesyntetické oleje mohou být stejně kvalitní - ano, ale pokud jsou nové). P.S: Předpokládám, že plně syntetické budou esterové oleje Motul 5100 a vyšší (za jiné bych ruku do ohně nedal, pokud o jiných víte, napište je pod příspěvek).
***SPECIFIKACE JASO***
Zde se jedná o to, jak se olej chová ke spojce v motocyklu (spojka je u 95% motorek tzv. mokrá, je tedy uložená v motorovém oleji, který ji maže a chladí - u suché spojky nemusíte JASO řešit). Japonská norma JASO stanoví, jestli (a v jaké míře) jsou v oleji přítomné přísady zlepšující tření - modifikátory tření. U automobilových olejů jsou tyto přísady u moderních víceventilových motorů téměř vždy výhodou - jedná se o přísady zvyšující "kluznost" třecích ploch. Proto u většiny moderních automobilových olejů by jste u motocyklu sice dosáhli úspornějšího provozu za cenu... špatně fungující spojky(jako když v předsíní navoskujete kachličky). Výrobci motocyklů většinou použití přísad modifikujících tření nepřipouštějí - je vyžadovano plnění normy JASO MA (případně podskupiny MA2 pro motocykly s katalyzátorem), zřídkakdy MB.
Doporučení: nepoužívat automobilové oleje a vždy dodržet předepsanou specifikaci JASO MA/MA2!
***SPECIFIKACE API***
Tato specifikace není primárně určená pro motocyklové motory. Benzinovým motorům je věnována řada značení SA až SM, přičemž v praxi se označení SA až SF nepoužívají, SH je primárně pro turbo-motory a oleje třídy SL a SM se moc neslučují s požadavky JASO MA/MA2 - používají totiž modifikátory tření. Zůstávají tedy skupiny SG a nověji i SJ, přičemž novější motocyklové oleje SJ by už měly zároveň splňovat normu JASO MA2.
Specifikace API o kvalitě motocyklových olejů také nevypovídá mnoho. Základní specifikaci SG splňují prakticky všechny oleje a specifikace SJ neznamená, že takto označené oleje jsou lepší (Motorex np. označuje i své velmi drahé oleje jako SG a Castrol má prakticky vše v kategorii SJ).
Podtrženo sečteno - základem by měla být výrobcem doporučená klasifikace SAE pro mírné pásmo (například 10W/40) a plnění normy JASO MA. Pro skútry je vhodné použít speciální "scooter" olej, majitelé ATV by měli sáhnout také po speciálním oleji. Ostatní musí zvážit druh zatížení motocyklu - pro běžné zatížení vyhoví prakticky jakýkoliv olej splňující zadané specifikace, závodníci a jezdci na dlouhých trasách by se měli pídit po dražších produktech na bázi syntetických esterů nebo PAO. Občas slýchávám, že v případě, když pozorujete vyšší spotřebu oleje a hlučnější chod, může Vám v některých případech vytrhnout trn z paty olej s vyšší viskozitou (místo 10W40 pak dát 15W50).
P.S: Přeji bezporuchový chod našich miláčků!
Naposledy editováno 22.04.2010 01:59:07
***VISKOZNÍ TŘÍDA SAE (například 10W/40)***
Co znamenají čísla v označení SAE? Uvažujme vícerozsahový (multigrade) olej, například již zmíněný 10W/40. Obě čísla v označení je vhodné posuzovat samostatně - znamenají poněkud rozdílné veličiny a měří se rozdílným způsobem.
První číslo specifikuje chování oleje při nízkých teplotách a je opatřené písmenem W, což je zkrátka slova "Winter". Pět "zimních" tříd dělí multigrade oleje do skupin: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W a 25W. Sleduje se například "čerpatelnost" oleje a mezní dynamická viskozita při teplotách -15C (25W) až po -35C (0W) - čím je zimní číslo nižší, tím se olej chová lépe i v oblasti nízkých teplot.
"Zimní" hodnota určuje základní viskozitu oleje a je bezprostředně důležitá pro automobily a čtyřkolky a pouze okrajově má vliv pro cestovní motorky a endura. Pro zbytek motorkářů je významný jiný poznatek - čím je první číslo vyšší, tím méně je třeba aditiv pro dosažení potřebné "letní" viskozity ale takový olej se pak nehodí do chladného počasí.
Druhé číslo je už pro motorkáře poněkud zajímavější - stanovuje parametry oleje při teplotách 100C a 150C. V těchto podmínkách se sleduje minimální a maximální viskozita. Oleje s vysokým "letním" číslem jsou při těchto teplotách "hustější" a teplotu je možné ještě trochu zvýšit bez rizika zhoršení mazacích schopností (snesou tedy vyšší tepelné zatížení).
Mnohé je ale jinak, než jak to na první pohled vypadá. V případě moderních a účinně chlazených vysokootáčkových motorů (vysoká pístová rychlost) se dnes stále častěji nasazují moderní ester/PAO syntetické (viz. dále) lehkoběžné oleje typu 10W/30 (pokud plní JASO MA2). Takový olej by měl být ale použitý už při záběhu takového motoru.
V této situaci se možná nebudete divit, že oleje se specifikaci 15W-20W/50 nejsou automaticky určené pro "racing" - naopak, často se hodí do motorů s nižší pístovou rychlostí a motorů chlazených vzduchem, u kterých občas dochází k lokálnímu přehřívání spalovacího prostoru. Pokud se podíváte, jaké oleje jsou doporučené pro "hrubé" motory typu V-twin nebo pro některé jednoválce, s překvapením možná zjistíte, že to právě bývají plně syntetické oleje typu 10W/50-60!
Doporučení: je vhodné dodržovat předepsanou "pozáběhovou" viskózní třídu (například 10W/40), vzácnou výjimkou jsou jen motocykly, u kterých z nějakého důvodu potřebujete olej s vyšší viskozitou (rostoucí spotřeba oleje, hlučný chod, provoz při vysokých tepotách).
***SKLADBA OLEJE***
Požadované viskozity oleje se dnes při výrobě dosahuje:
1. přísadami tj. aditivaci (levnější oleje, kdy je použitý méně kvalitní základní olej),
2. nebo ta vyplývá z dobrých vlastnosti základního syntetického oleje (PAO nebo di-/poly-esterové oleje).
Pokud je základ oleje plně syntetický (například na esterové bázi) není často aditivace VII (viscosity improovers) nutná. Takový olej vykazuje delší dobu stále parametry a není tak náchylný na tepelné, chemické i mechanické zatížení jako vysoce aditivované oleje, které vlastnosti časem ztrácejí (kdy z 10W40 pak po 3000km máte 10W25).
Špatnou zprávou je, že samotná specifikace SAE toho o kvalitě oleje moc nepoví. Jinak se po čase bude chovat olej na syntetické bázi a jinak ekvivalentní, částečně minerální olej, který je upravován VII aditivy. Bohužel, dobrým vodítkem není často ani vysoká cena - uvědomte si, že inzerce něco stojí a často se to právě cena oleje, která jí platí. Ba, ani slovo "syntetický" v názvu nezajistí skutečný syntetický základní olej - často se jedná o marketingový pojem (firma Castrol v roce 1999 vyhrála soudní spor vedený kvůli označení SynTec Full Synthetic pro vysoce rafinovaný minerální olej (Group III), když prokázala, že i nesyntetické oleje mohou být stejně kvalitní - ano, ale pokud jsou nové). P.S: Předpokládám, že plně syntetické budou esterové oleje Motul 5100 a vyšší (za jiné bych ruku do ohně nedal, pokud o jiných víte, napište je pod příspěvek).
***SPECIFIKACE JASO***
Zde se jedná o to, jak se olej chová ke spojce v motocyklu (spojka je u 95% motorek tzv. mokrá, je tedy uložená v motorovém oleji, který ji maže a chladí - u suché spojky nemusíte JASO řešit). Japonská norma JASO stanoví, jestli (a v jaké míře) jsou v oleji přítomné přísady zlepšující tření - modifikátory tření. U automobilových olejů jsou tyto přísady u moderních víceventilových motorů téměř vždy výhodou - jedná se o přísady zvyšující "kluznost" třecích ploch. Proto u většiny moderních automobilových olejů by jste u motocyklu sice dosáhli úspornějšího provozu za cenu... špatně fungující spojky(jako když v předsíní navoskujete kachličky). Výrobci motocyklů většinou použití přísad modifikujících tření nepřipouštějí - je vyžadovano plnění normy JASO MA (případně podskupiny MA2 pro motocykly s katalyzátorem), zřídkakdy MB.
Doporučení: nepoužívat automobilové oleje a vždy dodržet předepsanou specifikaci JASO MA/MA2!
***SPECIFIKACE API***
Tato specifikace není primárně určená pro motocyklové motory. Benzinovým motorům je věnována řada značení SA až SM, přičemž v praxi se označení SA až SF nepoužívají, SH je primárně pro turbo-motory a oleje třídy SL a SM se moc neslučují s požadavky JASO MA/MA2 - používají totiž modifikátory tření. Zůstávají tedy skupiny SG a nověji i SJ, přičemž novější motocyklové oleje SJ by už měly zároveň splňovat normu JASO MA2.
Specifikace API o kvalitě motocyklových olejů také nevypovídá mnoho. Základní specifikaci SG splňují prakticky všechny oleje a specifikace SJ neznamená, že takto označené oleje jsou lepší (Motorex np. označuje i své velmi drahé oleje jako SG a Castrol má prakticky vše v kategorii SJ).
Podtrženo sečteno - základem by měla být výrobcem doporučená klasifikace SAE pro mírné pásmo (například 10W/40) a plnění normy JASO MA. Pro skútry je vhodné použít speciální "scooter" olej, majitelé ATV by měli sáhnout také po speciálním oleji. Ostatní musí zvážit druh zatížení motocyklu - pro běžné zatížení vyhoví prakticky jakýkoliv olej splňující zadané specifikace, závodníci a jezdci na dlouhých trasách by se měli pídit po dražších produktech na bázi syntetických esterů nebo PAO. Občas slýchávám, že v případě, když pozorujete vyšší spotřebu oleje a hlučnější chod, může Vám v některých případech vytrhnout trn z paty olej s vyšší viskozitou (místo 10W40 pak dát 15W50).
P.S: Přeji bezporuchový chod našich miláčků!
Naposledy editováno 22.04.2010 01:59:07
2 reakcí na tento příspěvek Motorové 4T oleje a jak se v nich vyznat
Oleje po stoprvní. Nebudu se vyjadřovat přímo k článku, ale autora bych rád upozornil, na detaily, které jsem objevil při rychlém přečtení.
1.: Cituji: "Předpokládám, že plně syntetické budou esterové oleje Motul 5100 a vyšší (za jiné bych ruku do ohně nedal, pokud o jiných víte, napište je pod příspěvek)."
O "plné syntetičnosti" oleje 5100 bych dost zapochyboval. Motul
2.: Cituji: "(Motorex np. označuje i své velmi drahé oleje jako SG a Castrol má prakticky vše v kategorii SJ)."
Motorex Po prostudování těchto stránek zjistíš, že ani u jednoho oleje to tak není. Dokonce je u jednoho uvedena i klasifikace API SM. Minimálně API SJ je u všech.
1.: Cituji: "Předpokládám, že plně syntetické budou esterové oleje Motul 5100 a vyšší (za jiné bych ruku do ohně nedal, pokud o jiných víte, napište je pod příspěvek)."
O "plné syntetičnosti" oleje 5100 bych dost zapochyboval. Motul
2.: Cituji: "(Motorex np. označuje i své velmi drahé oleje jako SG a Castrol má prakticky vše v kategorii SJ)."
Motorex Po prostudování těchto stránek zjistíš, že ani u jednoho oleje to tak není. Dokonce je u jednoho uvedena i klasifikace API SM. Minimálně API SJ je u všech.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motorové 4T oleje a jak se v nich vyznat
Aliante> mně se to tak jak je to napsaný docela líbí z pohledu laika.
ad 1) Píšou že má esterovou aditivaci, to se s tím že je plně syntetický nevylučuje.
ad2) Motorex tu vyšší normu API začal udávat až v poslední době, dřív to bylo opravdu API SG.
ad 1) Píšou že má esterovou aditivaci, to se s tím že je plně syntetický nevylučuje.
ad2) Motorex tu vyšší normu API začal udávat až v poslední době, dřív to bylo opravdu API SG.
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motorové 4T oleje a jak se v nich vyznat
Aliante> Díky za pozorné čtení... ehm, u toho Motulu mělo být skutečně uvedeno, že se jedná o řadu 7100 a ne 5100.
Jo jinak ještě malá perlička - oleje na bázi esterů (Group V) jsou někdy označované jako biologické (což v mnohých, včetně mě vyvolává hrůzu). Ano, estery jsou obsažené v rostlinných a živočišných tucích, avšak průmyslově syntezováné esterové oleje se SKUEČNĚ nevyrábějí rafinováním nebo čištěním rostlinných olejů. Poly-esterové oleje mají relativně dlouhé molekuly a patří mezi nejkvalitnější současně dostupné základové oleje. Jsou stabilní ve vysokém rozsahu teplot a málo náchylné na oxidaci. Jsou však drahé a používají se pouze v drahých olejích. Ikona automobilových olejů Mobil 1 obsahuje syntetický základ, přičemž část je PAO a část je esterová.
Dále pravdou je, že svatý grál "plné syntetiky" byl narušen pokrokem v technologii rafinace ropy (třída základních olejů API Group III) a nastupujícími metodami výroby olejů GTL (z plynu) a to byl také důvod, proč Castrol odvrátil žalobu firmy Mobil. Od té doby se slovy "plně synteticky" může označit i olej na bázi moderních minerálních olejů blížících se vlastnostmi olejům syntetickým (v kvalitě, jaká bývalá běžná v roce 1999).
Jo jinak ještě malá perlička - oleje na bázi esterů (Group V) jsou někdy označované jako biologické (což v mnohých, včetně mě vyvolává hrůzu). Ano, estery jsou obsažené v rostlinných a živočišných tucích, avšak průmyslově syntezováné esterové oleje se SKUEČNĚ nevyrábějí rafinováním nebo čištěním rostlinných olejů. Poly-esterové oleje mají relativně dlouhé molekuly a patří mezi nejkvalitnější současně dostupné základové oleje. Jsou stabilní ve vysokém rozsahu teplot a málo náchylné na oxidaci. Jsou však drahé a používají se pouze v drahých olejích. Ikona automobilových olejů Mobil 1 obsahuje syntetický základ, přičemž část je PAO a část je esterová.
Dále pravdou je, že svatý grál "plné syntetiky" byl narušen pokrokem v technologii rafinace ropy (třída základních olejů API Group III) a nastupujícími metodami výroby olejů GTL (z plynu) a to byl také důvod, proč Castrol odvrátil žalobu firmy Mobil. Od té doby se slovy "plně synteticky" může označit i olej na bázi moderních minerálních olejů blížících se vlastnostmi olejům syntetickým (v kvalitě, jaká bývalá běžná v roce 1999).
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Děkujeme ,,Drne'' Suzuki GSX-R 750 | RTSbike | 18 | 22.4.2025 v 12:37 marna |
Helmy na bazaru [1, 2] Suzuki GSX-R 750 | RTSbike | 34 | 17.3.2025 v 14:25 Komorerth |
Dobíjení Suzuki GSX-R 750 | Pluskycbr | 11 | 13.3.2025 v 20:22 Pluskycbr |
přední blatník Suzuki GSX-R 750 | RTSbike | 15 | 10.3.2025 v 11:10 RTSbike |
Ohruhové ježdění portugalsko a jih ... Kawasaki ZX-6R Ninja, Yamaha YZF-R6, Yamaha YZF-R1, ... | Ozzy_ | 11 | 27.2.2025 v 18:50 doucha |