globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Motorové 4T oleje a jak se v nich vyznat
22.4.2010 v 01:36
Nedávno jsem měl možnost bavit se s člověkem, který je motorář a dnes se zabývá úpravami a údržbou závodních motorů pro dva závodní týmy (a předtím dělal vyhlášeného servismana) a ptal jsem se ho na doporučovaný olej. Vykládal o tom, že byl na školení (nebudu psát firmu, o reklamu mi nejde), kde se mezi jinými řešily i motocyklové oleje a z jeho povídání vyplynuly zajímavé informace (něco platí i pro automobilové oleje).

***VISKOZNÍ TŘÍDA SAE (například 10W/40)***

Co znamenají čísla v označení SAE? Uvažujme vícerozsahový (multigrade) olej, například již zmíněný 10W/40. Obě čísla v označení je vhodné posuzovat samostatně - znamenají poněkud rozdílné veličiny a měří se rozdílným způsobem.

První číslo specifikuje chování oleje při nízkých teplotách a je opatřené písmenem W, což je zkrátka slova "Winter". Pět "zimních" tříd dělí multigrade oleje do skupin: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W a 25W. Sleduje se například "čerpatelnost" oleje a mezní dynamická viskozita při teplotách -15C (25W) až po -35C (0W) - čím je zimní číslo nižší, tím se olej chová lépe i v oblasti nízkých teplot.

"Zimní" hodnota určuje základní viskozitu oleje a je bezprostředně důležitá pro automobily a čtyřkolky a pouze okrajově má vliv pro cestovní motorky a endura. Pro zbytek motorkářů je významný jiný poznatek - čím je první číslo vyšší, tím méně je třeba aditiv pro dosažení potřebné "letní" viskozity ale takový olej se pak nehodí do chladného počasí.

Druhé číslo je už pro motorkáře poněkud zajímavější - stanovuje parametry oleje při teplotách 100C a 150C. V těchto podmínkách se sleduje minimální a maximální viskozita. Oleje s vysokým "letním" číslem jsou při těchto teplotách "hustější" a teplotu je možné ještě trochu zvýšit bez rizika zhoršení mazacích schopností (snesou tedy vyšší tepelné zatížení).

Mnohé je ale jinak, než jak to na první pohled vypadá. V případě moderních a účinně chlazených vysokootáčkových motorů (vysoká pístová rychlost) se dnes stále častěji nasazují moderní ester/PAO syntetické (viz. dále) lehkoběžné oleje typu 10W/30 (pokud plní JASO MA2). Takový olej by měl být ale použitý už při záběhu takového motoru.

V této situaci se možná nebudete divit, že oleje se specifikaci 15W-20W/50 nejsou automaticky určené pro "racing" - naopak, často se hodí do motorů s nižší pístovou rychlostí a motorů chlazených vzduchem, u kterých občas dochází k lokálnímu přehřívání spalovacího prostoru. Pokud se podíváte, jaké oleje jsou doporučené pro "hrubé" motory typu V-twin nebo pro některé jednoválce, s překvapením možná zjistíte, že to právě bývají plně syntetické oleje typu 10W/50-60!

Doporučení: je vhodné dodržovat předepsanou "pozáběhovou" viskózní třídu (například 10W/40), vzácnou výjimkou jsou jen motocykly, u kterých z nějakého důvodu potřebujete olej s vyšší viskozitou (rostoucí spotřeba oleje, hlučný chod, provoz při vysokých tepotách).

***SKLADBA OLEJE***

Požadované viskozity oleje se dnes při výrobě dosahuje:
1. přísadami tj. aditivaci (levnější oleje, kdy je použitý méně kvalitní základní olej),
2. nebo ta vyplývá z dobrých vlastnosti základního syntetického oleje (PAO nebo di-/poly-esterové oleje).

Pokud je základ oleje plně syntetický (například na esterové bázi) není často aditivace VII (viscosity improovers) nutná. Takový olej vykazuje delší dobu stále parametry a není tak náchylný na tepelné, chemické i mechanické zatížení jako vysoce aditivované oleje, které vlastnosti časem ztrácejí (kdy z 10W40 pak po 3000km máte 10W25).

Špatnou zprávou je, že samotná specifikace SAE toho o kvalitě oleje moc nepoví. Jinak se po čase bude chovat olej na syntetické bázi a jinak ekvivalentní, částečně minerální olej, který je upravován VII aditivy. Bohužel, dobrým vodítkem není často ani vysoká cena - uvědomte si, že inzerce něco stojí a často se to právě cena oleje, která jí platí. Ba, ani slovo "syntetický" v názvu nezajistí skutečný syntetický základní olej - často se jedná o marketingový pojem (firma Castrol v roce 1999 vyhrála soudní spor vedený kvůli označení SynTec Full Synthetic pro vysoce rafinovaný minerální olej (Group III), když prokázala, že i nesyntetické oleje mohou být stejně kvalitní - ano, ale pokud jsou nové). P.S: Předpokládám, že plně syntetické budou esterové oleje Motul 5100 a vyšší (za jiné bych ruku do ohně nedal, pokud o jiných víte, napište je pod příspěvek).

***SPECIFIKACE JASO***

Zde se jedná o to, jak se olej chová ke spojce v motocyklu (spojka je u 95% motorek tzv. mokrá, je tedy uložená v motorovém oleji, který ji maže a chladí - u suché spojky nemusíte JASO řešit). Japonská norma JASO stanoví, jestli (a v jaké míře) jsou v oleji přítomné přísady zlepšující tření - modifikátory tření. U automobilových olejů jsou tyto přísady u moderních víceventilových motorů téměř vždy výhodou - jedná se o přísady zvyšující "kluznost" třecích ploch. Proto u většiny moderních automobilových olejů by jste u motocyklu sice dosáhli úspornějšího provozu za cenu... špatně fungující spojky(jako když v předsíní navoskujete kachličky). Výrobci motocyklů většinou použití přísad modifikujících tření nepřipouštějí - je vyžadovano plnění normy JASO MA (případně podskupiny MA2 pro motocykly s katalyzátorem), zřídkakdy MB.

Doporučení: nepoužívat automobilové oleje a vždy dodržet předepsanou specifikaci JASO MA/MA2!

***SPECIFIKACE API***

Tato specifikace není primárně určená pro motocyklové motory. Benzinovým motorům je věnována řada značení SA až SM, přičemž v praxi se označení SA až SF nepoužívají, SH je primárně pro turbo-motory a oleje třídy SL a SM se moc neslučují s požadavky JASO MA/MA2 - používají totiž modifikátory tření. Zůstávají tedy skupiny SG a nověji i SJ, přičemž novější motocyklové oleje SJ by už měly zároveň splňovat normu JASO MA2.

Specifikace API o kvalitě motocyklových olejů také nevypovídá mnoho. Základní specifikaci SG splňují prakticky všechny oleje a specifikace SJ neznamená, že takto označené oleje jsou lepší (Motorex np. označuje i své velmi drahé oleje jako SG a Castrol má prakticky vše v kategorii SJ).

Podtrženo sečteno - základem by měla být výrobcem doporučená klasifikace SAE pro mírné pásmo (například 10W/40) a plnění normy JASO MA. Pro skútry je vhodné použít speciální "scooter" olej, majitelé ATV by měli sáhnout také po speciálním oleji. Ostatní musí zvážit druh zatížení motocyklu - pro běžné zatížení vyhoví prakticky jakýkoliv olej splňující zadané specifikace, závodníci a jezdci na dlouhých trasách by se měli pídit po dražších produktech na bázi syntetických esterů nebo PAO. Občas slýchávám, že v případě, když pozorujete vyšší spotřebu oleje a hlučnější chod, může Vám v některých případech vytrhnout trn z paty olej s vyšší viskozitou (místo 10W40 pak dát 15W50).

P.S: Přeji bezporuchový chod našich miláčků!

Naposledy editováno 22.04.2010 01:59:07

2 reakcí na tento příspěvek Motorové 4T oleje a jak se v nich vyznat

22.4.2010 v 08:15 | Nahoru | #1
Oleje po stoprvní. Nebudu se vyjadřovat přímo k článku, ale autora bych rád upozornil, na detaily, které jsem objevil při rychlém přečtení.

1.: Cituji: "Předpokládám, že plně syntetické budou esterové oleje Motul 5100 a vyšší (za jiné bych ruku do ohně nedal, pokud o jiných víte, napište je pod příspěvek)."
O "plné syntetičnosti" oleje 5100 bych dost zapochyboval. Motul

2.: Cituji: "(Motorex np. označuje i své velmi drahé oleje jako SG a Castrol má prakticky vše v kategorii SJ)."
Motorex Po prostudování těchto stránek zjistíš, že ani u jednoho oleje to tak není. Dokonce je u jednoho uvedena i klasifikace API SM. Minimálně API SJ je u všech.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motorové 4T oleje a jak se v nich vyznat

22.4.2010 v 08:57 | Nahoru | #2
Aliante> mně se to tak jak je to napsaný docela líbí z pohledu laika.

ad 1) Píšou že má esterovou aditivaci, to se s tím že je plně syntetický nevylučuje.

ad2) Motorex tu vyšší normu API začal udávat až v poslední době, dřív to bylo opravdu API SG.

Motorové 4T oleje a jak se v nich vyznat

22.4.2010 v 09:37 | Nahoru | #3
Dobrej přehled A je jedno, estli je to tu po 101 nebo po 102. Opakování je matka moudrosti

3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motorové 4T oleje a jak se v nich vyznat

22.4.2010 v 09:59 | Nahoru | #4
Aliante> Díky za pozorné čtení... ehm, u toho Motulu mělo být skutečně uvedeno, že se jedná o řadu 7100 a ne 5100.

Jo jinak ještě malá perlička - oleje na bázi esterů (Group V) jsou někdy označované jako biologické (což v mnohých, včetně mě vyvolává hrůzu). Ano, estery jsou obsažené v rostlinných a živočišných tucích, avšak průmyslově syntezováné esterové oleje se SKUEČNĚ nevyrábějí rafinováním nebo čištěním rostlinných olejů. Poly-esterové oleje mají relativně dlouhé molekuly a patří mezi nejkvalitnější současně dostupné základové oleje. Jsou stabilní ve vysokém rozsahu teplot a málo náchylné na oxidaci. Jsou však drahé a používají se pouze v drahých olejích. Ikona automobilových olejů Mobil 1 obsahuje syntetický základ, přičemž část je PAO a část je esterová.

Dále pravdou je, že svatý grál "plné syntetiky" byl narušen pokrokem v technologii rafinace ropy (třída základních olejů API Group III) a nastupujícími metodami výroby olejů GTL (z plynu) a to byl také důvod, proč Castrol odvrátil žalobu firmy Mobil. Od té doby se slovy "plně synteticky" může označit i olej na bázi moderních minerálních olejů blížících se vlastnostmi olejům syntetickým (v kvalitě, jaká bývalá běžná v roce 1999).

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motorové 4T oleje a jak se v nich vyznat

22.4.2010 v 10:00 | Nahoru | #5

Stev>Aliante> mně se to tak jak je to napsaný docela líbí z pohledu laika.

ad 1) Píšou že má esterovou aditivaci, to se s tím že je plně syntetický nevylučuje.

ad2) Motorex tu vyšší normu API začal udávat až v poslední době, dřív to bylo opravdu API SG.



Jak jsem psal k článku jsem se nevyjadřoval. Pouze jsem chtěl autora upozornit na chyby v textu.

ad 1: Řešil jaké jsou plně syntetické oleje. Z textu je patrné, že dá ruku do ohně za to, že Motul 5100 je plně syntetický. Což není pravda.

ad 2: Zkus to "dříve" trochu konkretizovat. Ono se dá taky napsat, že dříve nebyly ani normy JASO a taky je to pravda. Pravděpodobně v té "dřívější době" zřejmě neměl motorex tuto americkou výkonostní normu registrovanou a nemohl ji používat. Protože jinak nevidím důvod, proč by ji nepoužíval.

(reakce na) Motorové 4T oleje a jak se v nich vyznat

22.4.2010 v 10:24 | Nahoru | #6

joro>Aliante> Díky za pozorné čtení... ehm, u toho Motulu mělo být skutečně uvedeno, že se jedná o řadu 7100 a ne 5100.

Jo jinak ještě malá perlička - oleje na bázi esterů (Group V) jsou někdy označované jako biologické (což v mnohých, včetně mě vyvolává hrůzu). Ano, estery jsou obsažené v rostlinných a živočišných tucích, avšak průmyslově syntezováné esterové oleje se SKUEČNĚ nevyrábějí rafinováním nebo čištěním rostlinných olejů. Poly-esterové oleje mají relativně dlouhé molekuly a patří mezi nejkvalitnější současně dostupné základové oleje. Jsou stabilní ve vysokém rozsahu teplot a málo náchylné na oxidaci. Jsou však drahé a používají se pouze v drahých olejích. Ikona automobilových olejů Mobil 1 obsahuje syntetický základ, přičemž část je PAO a část je esterová.

Dále pravdou je, že svatý grál "plné syntetiky" byl narušen pokrokem v technologii rafinace ropy (třída základních olejů API Group III) a nastupujícími metodami výroby olejů GTL (z plynu) a to byl také důvod, proč Castrol odvrátil žalobu firmy Mobil. Od té doby se slovy "plně synteticky" může označit i olej na bázi moderních minerálních olejů blížících se vlastnostmi olejům syntetickým (v kvalitě, jaká bývalá běžná v roce 1999).



Co tě přesvědčilo o tom, že 7100 a vyšší řady jsou skutečně "plně syntetické", že bys za to dal ruku do ohně? Jak si správně psal "plná syntetika" nemusí být tvořena pouze syntetickým oleje.

Ohledně esterový olejů, respektive použití esterových olejů do motorových olejů toho bylo již napsáno celkem dost. Hlavně se jedná o koncentraci esterového oleje v motorovém oleji. Ale tu již nikdo na flašce oleje neuvádí. Pokud ano, tak to sem prosím napište, ale nikde jsem to nenašel. Ono názvem je vyroben esterovou, dvojitou esterovou syntézou, technologií a podobně se může chlubit i olej, kde bude jedna kapka esterového oleje na litr motorového.
Odkaz Stačí vyhledat slovo ester a přečíst si uvedené pasáže.

Naposledy editováno 22.04.2010 10:30:03

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motorové 4T oleje a jak se v nich vyznat

22.4.2010 v 11:15 | Nahoru | #7
Aliante>
ad 1: tys viděl složení toho oleje? Může být plně syntetický, jen se může lišit poměr esterů od vyšších řad, já jenom že se to nikde najít nedá, tak bych netvrdil tak ani tak.

ad 2: jeden až dva roky, nevím přesně, každopádně vyšší normy už dávno byly ...

Ale nechci se dohadovat, jsou to maličkosti

(reakce na) Motorové 4T oleje a jak se v nich vyznat

22.4.2010 v 11:27 | Nahoru | #8

Stev>Aliante>
ad 1: tys viděl složení toho oleje? Může být plně syntetický, jen se může lišit poměr esterů od vyšších řad, já jenom že se to nikde najít nedá, tak bych netvrdil tak ani tak.

ad 2: jeden až dva roky, nevím přesně, každopádně vyšší normy už dávno byly ...

Ale nechci se dohadovat, jsou to maličkosti



Ani já se nechci dohadovat. Bohatě mi stačí, že autor (joro) napsal, že to mělo být jinak.
Jak jsem psal již předtím, pravděpodobně motorex neměl otestovaný olej na vyšší specifikaci API. Jinak by ji tam jistě uvedl.

(reakce na) Motorové 4T oleje a jak se v nich vyznat

22.4.2010 v 18:41 | Nahoru | #9

joro>... Dále pravdou je, že svatý grál "plné syntetiky" byl narušen pokrokem v technologii rafinace ropy (třída základních olejů API Group III) a nastupujícími metodami výroby olejů GTL (z plynu) a to byl také důvod, proč Castrol odvrátil žalobu firmy Mobil. Od té doby se slovy "plně synteticky" může označit i olej na bázi moderních minerálních olejů blížících se vlastnostmi olejům syntetickým (v kvalitě, jaká bývalá běžná v roce 1999).


joro> tohle budes muset na tomto foru zopakovat jeste milionkrat (zejm. ve vlaknech typu "polosyntetika nebo plna sysntetika" )

Motorové 4T oleje a jak se v nich vyznat

22.4.2010 v 19:16 | Nahoru | #10

joro>... aditivace VII (viscosity improovers)...


nema tam byt "viscosity index improovers"?

1 reakcí na tento příspěvek Motorové 4T oleje a jak se v nich vyznat

22.4.2010 v 19:25 | Nahoru | #11
joro> s tema API tridama si to dost zjednodusil (coz byl asi ucel). Muj pruzkum z minulosti vedl ke zjisteni (opet zjednodusuji), ze API SG by melo byt jeste "modifier-free", popr. jeste SH (kde se da zjistit, ze je pro "turbo motory"?) a dal jak pises - "třídy SL a SM se moc neslučují s požadavky JASO MA/MA2"; u SJ nevim... myslel jsem, ze to uz je norma z doby pouzivani modifikatoru viskozity. Kazdopadne urcovat jejich pritomnost jen z API je trochu zavadejici, ale zda se, ze korelace mezi tim je pomerne silna (JASO to samozrejme jisti)...

EDIT: jinak dobrej text

Naposledy editováno 22.04.2010 19:26:19

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motorové 4T oleje a jak se v nich vyznat

22.4.2010 v 20:52 | Nahoru | #12
Skalda> v americe používaj ještě oleje pro trucky který maj i novější API, ale nemaj modifikátory tření, třeba tenhle: Rotella

e: aspoň myslím že tenhle, ty rotelly se taky lišej, ale některej z nich ...

Naposledy editováno 22.04.2010 20:55:54

(reakce na) Motorové 4T oleje a jak se v nich vyznat

22.4.2010 v 21:08 | Nahoru | #13
Stev> hm, API CJ-4 a SM... to uz je hodne slusny; primarne je pro diesely, ale to by nemelo nijak vadit (skoro naopak - olej bude robustneji dimenzovan); na Rotellu jsem se docetl chvalu (od cloveka, ktery to lije do svych motorek), u nas se tusim nepouziva marketingove oznaceni "Rotella" ae nejake jine (Helix Plus/Ultra ?)

(reakce na) Motorové 4T oleje a jak se v nich vyznat

22.4.2010 v 21:21 | Nahoru | #14

joro>Aliante> Díky za pozorné čtení... ehm, u toho Motulu mělo být skutečně uvedeno, že se jedná o řadu 7100 a ne 5100.

Jo jinak ještě malá perlička - oleje na bázi esterů (Group V) jsou někdy označované jako biologické (což v mnohých, včetně mě vyvolává hrůzu). Ano, estery jsou obsažené v rostlinných a živočišných tucích, avšak průmyslově syntezováné esterové oleje se SKUEČNĚ nevyrábějí rafinováním nebo čištěním rostlinných olejů. Poly-esterové oleje mají relativně dlouhé molekuly a patří mezi nejkvalitnější současně dostupné základové oleje. Jsou stabilní ve vysokém rozsahu teplot a málo náchylné na oxidaci. Jsou však drahé a používají se pouze v drahých olejích. Ikona automobilových olejů Mobil 1 obsahuje syntetický základ, přičemž část je PAO a část je esterová.

Dále pravdou je, že svatý grál "plné syntetiky" byl narušen pokrokem v technologii rafinace ropy (třída základních olejů API Group III) a nastupujícími metodami výroby olejů GTL (z plynu) a to byl také důvod, proč Castrol odvrátil žalobu firmy Mobil. Od té doby se slovy "plně synteticky" může označit i olej na bázi moderních minerálních olejů blížících se vlastnostmi olejům syntetickým (v kvalitě, jaká bývalá běžná v roce 1999).



V rámci mojí diplomové práce jsem řešil vývoj nových olejů z právě rostliných olejů. Běžně se dají použít pro např. obráběcí kapaliny (větší kšeft než motorové oleje). Biologická odbouratelnost znamená, že se za 21 dnů rozloží min. z 90%. Modifikované rostlinné oleje se dají použít do 2taktu a tuším Fuchs je tam i nabízí. Modifikované rostlinné oleje jsou vynikající vysokotlaké přísady.

olejový vakuový destilát hydrogenačně upravený může být synthetic, ale těžko full synthetic, bohužel a už jsme to sem někam psal nově se v datashetech nemusí kvalitativně popisovat složení

Naposledy editováno 22.04.2010 21:22:12

1 reakcí na tento příspěvek Motorové 4T oleje a jak se v nich vyznat

22.4.2010 v 21:24 | Nahoru | #15
Jinak ten článek není nic proti ničemu jenže dost lidí stejně nedokáže použít funkci hledat

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motorové 4T oleje a jak se v nich vyznat

22.4.2010 v 21:33 | Nahoru | #16
babuka> presne, takze se muzem tesit na dalsi vlakno "polosyntetika nebo plna sysntetika"

(reakce na) Motorové 4T oleje a jak se v nich vyznat

22.4.2010 v 21:46 | Nahoru | #17

Skalda>babuka> presne, takze se muzem tesit na dalsi vlakno "polosyntetika nebo plna sysntetika"



To určitě přijde. Faktem je to, že ty rostlinné obsahují hodně dvojných vazeb a díky tomu je to unich horší s oxidační stabilitou.

Každopádně tohle tady jsem si prošel, protože se mi pletou ty API a tohle vlákno je po dlouhé době v olejích k něčemu.

1 reakcí na tento příspěvek Motorové 4T oleje a jak se v nich vyznat

22.4.2010 v 21:54 | Nahoru | #18
me by zajimala obecna pouzitelnost poucky, ze do API SG (mozna jeste SH) je i bez JASO MA zarucena absence modifikatoru viskozity... takto jsem to kdysi zobecnil po precteni vetsiho mnozstvi textu/zkusenosti z webu

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motorové 4T oleje a jak se v nich vyznat

23.4.2010 v 08:17 | Nahoru | #19
Skalda> Tady ještě něco málo ke čtení, těch rotel je víc a mám pocit že některý se daj použít a některý ne, každopádně pokud bude na API označení napsáno Energy Conserving, tak jsou pro motorku nepoužitelný.

E: Českej ekvivalent by mohl být toto Shell Rimula, ale to by musel nějakej odborník zodpovědět jestli to obsahuje modifikátory tření nebo ne a jaký je obsah popela.

Naposledy editováno 23.04.2010 08:23:07

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motorové 4T oleje a jak se v nich vyznat

23.4.2010 v 13:14 | Nahoru | #20
Stev> hezkej text, zejm. "Note 1". Jinak jeste:

Rotella is marketed all over the world, but in other countries it's called Rotella or Rimola or Helix Ultra, and the formulation may be a bit different, depending on local climate and preferences.

zdroj: zde

EDIT: zdroj

Naposledy editováno 23.04.2010 13:23:51

(reakce na) Motorové 4T oleje a jak se v nich vyznat

23.4.2010 v 13:19 | Nahoru | #21
Skalda> to jsi pozornější čtenář než já, protože já si tu rimulu vyhledal na českejch stránkách shellu a tohodle si nevšiml

2 reakcí na tento příspěvek Motorové 4T oleje a jak se v nich vyznat

23.4.2010 v 13:22 | Nahoru | #22
Tohle je taky zajimavy:

It is commonly mis-stated that "SJ and SL oils have friction modifiers which will cause wet clutch slippage." In reality, all oils have friction modifiers, that's how they work. ZDDP itself is a friction modifier. The real issue is to avoid getting the friction so low, with very thin oils containing extra amounts of friction modifiers, that clutches will slip under normal use. Stay away from energy conserving oils and you should be fine, if your clutch is in good working order.

zdroj: zde

(reakce na) Motorové 4T oleje a jak se v nich vyznat

23.4.2010 v 13:32 | Nahoru | #23
Skalda> jo, to potvrzuje tu poznámku o energy conserving na značení API na lahvi.

e: ten článek je zajímavej celej

Naposledy editováno 23.04.2010 13:40:03

(reakce na) Motorové 4T oleje a jak se v nich vyznat

30.4.2010 v 11:03 | Nahoru | #24
Skalda> ještě další poznatek k tématu, nějak jsem narazil na mazací plán Q8 Oil a tam přímo doporučujou mj. olej pro náklaďáky pro mou motorku, konkrétně

Q8 T 520 SAE 15W-40
Q8 T 520 SAE 10W-30
Q8 Moto SBK SAE 10W-40

což mi přijde zajímavý

odkaz

2 reakcí na tento příspěvek Motorové 4T oleje a jak se v nich vyznat

7.4.2018 v 01:57 | Nahoru | #25
Zdar borci, mám dotaz: Castrol už ani neuvádí u svých olejů, jestli se jedná o polosyntetiku, nebo plnou syntetiku. Je nějaký způsob, jak to zjistit?

(reakce na) Motorové 4T oleje a jak se v nich vyznat

7.4.2018 v 02:05 | Nahoru | #26
Bonnerider> neni (pokud ti to nerekne chemik z tovarny) - dneska je vsechno blend

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Motorové 4T oleje a jak se v nich vyznat

8.4.2018 v 11:32 | Nahoru | #27

Bonnerider píše: Zdar borci, mám dotaz: Castrol už ani neuvádí u svých olejů, jestli se jedná o polosyntetiku, nebo plnou syntetiku. Je nějaký způsob, jak to zjistit?


Možná by to šlo zjistit z bezpečnostního listu

(reakce na) Motorové 4T oleje a jak se v nich vyznat

8.4.2018 v 18:40 | Nahoru | #28
meeeda> zajimava hypoteza, ale nevidim jediny duvod, proc by to tam psali, i pokud by odpoved polosynt/synt existovala
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Gipro z Hayabusa Suzuki GSX-R 600, Suzuki GSX-R 750 RTSbike 5 5.1.2024 v 23:47 RTSbike
Čištění vany Suzuki GSX-R 750 RTSbike 26 13.12.2023 v 05:01 RTSbike
Rozbor benzínu Suzuki GSX-R 750 RTSbike 3 19.11.2023 v 22:24 RTSbike
Únik oleje Suzuki GSX-R 750 RTSbike 9 16.10.2023 v 20:13 RTSbike
Suzuki gsxr 750 k1 stráca vykon Suzuki GSX-R 750 JesuaHamasia 19 2.7.2023 v 07:57 jdu900fire_blejt


TOPlist