globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Výměna filtru při každém oleji? Mýtus?
13.2.2010 v 13:21
Četl jsem zajímavý článek, že u motorky se nemá měnit každou výměnu oleje i filtr. Dle vyjádření nějakého technologického oddělení rafinérské firmy se účinnost filtrace oleje se stoupajícími kilometry zvyšuje(samosebou do určité meze), proto doporučují výměnu každý druhý či třetí olej. Je fakt, že Suzuki má také předepsanou výměnu každých 18000km a pochybuji, že je to kvůli šetření peněženky zákazníka. Na druhou stranu v článku nebylo napsáno, koho autor cituje, takže to není nijak dohledatelné a ověřitelné. Co si o tom myslíte vy? Vím, že je to spíš taková kravina, ale lepší než řešit kaviárové tousty


P.S. pro Dušíny: Měním filtr zatím s každým olejem a neřeším to kvůli penězům

Výměna filtru při každém oleji? Mýtus?

14.2.2010 v 14:55 | Nahoru | #61
...měním dle doporučení výrobce obvýměnu oleje.čili olej po 6000 km a filtr po 12.000 km,nikde žádný problém....

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výměna filtru při každém oleji? Mýtus?

14.2.2010 v 15:15 | Nahoru | #62

Dolph-cz>adamosr1>

tak to jsem rád,že v tom nejsen sám...
...víc záhul-ale v čem??rychlost pohybu pístu(otáčky x zdvih) jsou v normě,teplota taky-chladí se vodou.
když jsem měl XR600R tak se měnilo co 6tis.km.-jakně chybělo pár koníků,ale stejně..

tak kde je zakopaný pes??olej se přece jen tak nezničí!kdyby se tam lil nějaký šunt,ale tohle jsou špičkové oleje...,filtry klidně,ty se můžou ucpávat..,ale ten olej ??


No právě že já taky víc nevím. Ty servisní intervaly doporučuje výrobce. Jako že u ostrejch jednoválců. 10 motohodin atd. Že by to bylo zkrz nějaký brody v řece u endur? Ale u motardů ? Ale zase množství oleje je tam malé. DO 1,5 litrů. Takže ikdyž vyměniš olej 3 x do roka tak to vychází o trošku dráž něž u obyč motorek. To bysme tady špekulovali a hovno vymysleli. Třeba přijdě někdo kdo o tom ví, proč se mění olej v ostrejch jednoválcích x krát dřív.

Naposledy editováno 14.02.2010 15:16:21

(reakce na) Výměna filtru při každém oleji? Mýtus?

14.2.2010 v 15:30 | Nahoru | #63
adamosr1> kdyby 3x do roka!15hodin-tomu já říkám motovíkend..

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výměna filtru při každém oleji? Mýtus?

14.2.2010 v 16:06 | Nahoru | #64

Mládě.Fidži>Jindra650> Pleteš víc věcí dohromady. Nikdo tady intervaly výměny oleje nezpochybňuje. Vypláchnutí zmínil Mirek12, ale v souvislosti s prohlédnutím bordelu. A k tomu výkonu auto/motorka. Pleteš hrušky s jablkama. To je jak říct, že BMW 530d má výkon jak kdejakej 10l náklaďák, ale kdybys ty motory prohodil, tak ten třílitr s tím nehne. Stejně tak motorky. Litrový výkon vysoký, ale ve vysokých otáčkách a nevhodný průběh krouticího momentu.


Ja nechci abych vypadal arogantne, ale ver mi, ze litrovy vykon znamena dost, protoze ten vykon v podstate udava tepelny zatizeni oleje ...jasne, v olejovy vane je treba teplota relativne prijatelna, ale to vypovida malo o tom, jakych teplot se dosahuje v cinnych castech motoru a prave to, ze objem oleje u motorky musi odvadet daleko vic tepla na jednotku objemu(prevodovka ma nezanedbatelny ztratovy vykon taky) znehodnocuje olej vic jak u auta, do toho jeste ta spojka. Ok to vyplachnuti jsem pritah za vlasy Jabka s hruskama ale nepletu, pro olej je dulezity tepelny zatizeni a to nesouvisi s kroutakem, ale vykonem, vykon=teplo ....apropo naftaky maj kratsi intervaly na olej a vyssi naroky kvuli pruniku sazi pres olejovy film na stenach valce, tyhle castice nejen ze jsou jak brusna. Shrnu to, cim mene oleje a vyssi tepelny zatizeni, tim castejsi vymeny - to je duvod kratkych intervalu u endur a krosek, malo oleje-nizka hmotnost, vysoky tepelny zatizeni - provoz na plny zatizeni v malych rychlostech, nedostatecny chlazeni v terenu

Naposledy editováno 14.02.2010 16:08:53

1 reakcí na tento příspěvek Výměna filtru při každém oleji? Mýtus?

14.2.2010 v 16:17 | Nahoru | #65
Krouťák = výkon. Výkon = úhlová rychlost x krouťák. Tepelný zatížení bude asi vyšší, ale od toho máme různé druhy olejů, které by tomu měli odolávat. Takový BMW x35i má taky litrový výkon 110-119k, ale interval výměny oleje je podstatně vyšší než u motorek. Vidíš do toho lépe než já, tak se ptám proč.

1 reakcí na tento příspěvek Výměna filtru při každém oleji? Mýtus?

14.2.2010 v 16:24 | Nahoru | #66
taky mně 40kw výkonu na 530ccm (exc) nepřipadá jako extrém....,je mi jasné,že si to výrobce nevymyslel,ale zajímá mně konkrétní důvod,čísla,srovnání..

(reakce na) Výměna filtru při každém oleji? Mýtus?

14.2.2010 v 16:28 | Nahoru | #67

Mládě.Fidži>Krouťák = výkon. Výkon = úhlová rychlost x krouťák. Tepelný zatížení bude asi vyšší, ale od toho máme různé druhy olejů, které by tomu měli odolávat. Takový BMW x35i má taky litrový výkon 110-119k, ale interval výměny oleje je podstatně vyšší než u motorek. Vidíš do toho lépe než já, tak se ptám proč.



Vykon je teplo, ale kroutak je teplo pripadajici na jednu otacku, tobe je jedno, kolik probehne otacek, ale kolik tepla ti prepaluje olej, takze proto je lepsim meritkem litrovy vykon(jeden z parametru). Auta maji olej jen pro motor, je tam jen oter z valce a rozvodu, ale ne z prevodovky(jedna se u motorek o nesynchronizovanou prevodovku, cas od casu to trochu chroupne, vznikaji castecky kovu z oteru), pak ta spojka, odhadneme, ze za jeji zivotnost olej vymenis 10x 15x, ted si spocti objem novych lamel minus lamel na vyhozeni a vyjde ti objem materialu, kterej se ti musi nekde ztratit, obrousit do oleje.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výměna filtru při každém oleji? Mýtus?

14.2.2010 v 16:35 | Nahoru | #68

Dolph-cz>taky mně 40kw výkonu na 530ccm (exc) nepřipadá jako extrém....,je mi jasné,že si to výrobce nevymyslel,ale zajímá mně konkrétní důvod,čísla,srovnání..


Budu se zase opakovat, maly objem oleje(vicevalcova motorka na silnici ma uplne v klidu 4L), vysoky zatizeni na jednotku objemu. 40kW z jednovalce je hodne to mi ver, takovej vykon ma 1,3L Favorit a to ze tyhle endura maj kratky intervaly je sichr vyrobce, aby nedoslo k poruse, kdyz tomu nekdo dava poradnou cocku v terenu. pri cistym provozu na silnici by jinak moh bejt interval prodlouzenej.

1 reakcí na tento příspěvek Výměna filtru při každém oleji? Mýtus?

14.2.2010 v 17:05 | Nahoru | #69
Měním to podle výrobce, tudíž každé 3000km olej a každých 6000km i filtr

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výměna filtru při každém oleji? Mýtus?

14.2.2010 v 18:21 | Nahoru | #70

Lucek>Měním to podle výrobce, tudíž každé 3000km olej a každých 6000km i filtr

Olej po 3000km? Fakt? To by mě jeblo.

(reakce na) Výměna filtru při každém oleji? Mýtus?

14.2.2010 v 18:25 | Nahoru | #71

parizek>Na netu se toho pise.Prijde mi to dosti podobne jako dozivotni olej, viz.
video

Ale kdyz to vidi nejaky motorar, tak se hrozi. Ptal jsem se na to zbezne dvorniho mechose a ten mi doporucil menit pokazde, ze zakonitost o lepsich vlastnostech filtru se stoupajicimi kilometry neni.



Už počátkem devadesátých let dělali v rafinérii PARAMO sami pro sebe test oleje, kdy v Liazce nechali motorový olej 300 tis. km bez výměny, pouze každých 50 tis. km se měnil filtr. Na konci testu provedli chemický rozbor oleje a především množství a kvality aditiv ... a vešli se do požadovaných hodnot používaného oleje. Jen pro informaci, např. oleje Penzoil se vyrábějí z vyčištěných použitých olejů a upravených přísadami. Zjednodušeně řečeno - to, čím se od sebe jednotlivé oleje liší jsou především tyto přísady.
Nicméně, test byl provedený na náklaďáku, tedy nízkootáčkovém dieselovém motoru, do kterého se samozřejmě doléval nový olej. A přiznám se, že nejsem tak odvážný abych to aplikoval na své auto nebo moto (Oleji z Paramo Pardubice jsem se zabýval po dobu více než deseti let v oblasti PR a marketingu.)

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výměna filtru při každém oleji? Mýtus?

14.2.2010 v 19:52 | Nahoru | #72

Jindra650>Budu se zase opakovat, maly objem oleje(vicevalcova motorka na silnici ma uplne v klidu 4L), vysoky zatizeni na jednotku objemu. 40kW z jednovalce je hodne to mi ver, takovej vykon ma 1,3L Favorit a to ze tyhle endura maj kratky intervaly je sichr vyrobce, aby nedoslo k poruse, kdyz tomu nekdo dava poradnou cocku v terenu. pri cistym provozu na silnici by jinak moh bejt interval prodlouzenej.



...favorit...,proč tady srovnávat pravěk?co třeba nová ochcavka 1.2 ta má fest přes 100 koní a ani náznak po zkráceném servisním intervalu...,a to neberu 180 koňovou R1,která rozhodně nemá 4 litry oleje...

co XR 6OOR??taky jednobuch,taky z převodovkou a taky se spojkou v oleji-pravda o cca.1/3 nižším výkonem ale interval v klidu 6000km.

tak čím to tedy je?ty tvrdíš,že se olej extrémně namáhá tepelně-je lokálně přehřívaný-chápu to správně?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výměna filtru při každém oleji? Mýtus?

14.2.2010 v 20:02 | Nahoru | #73

Dolph-cz>...favorit...,proč tady srovnávat pravěk?co třeba nová ochcavka 1.2 ta má fest přes 100 koní a ani náznak po zkráceném servisním intervalu...,a to neberu 180 koňovou R1,která rozhodně nemá 4 litry oleje...

co XR 6OOR??taky jednobuch,taky z převodovkou a taky se spojkou v oleji-pravda o cca.1/3 nižším výkonem ale interval v klidu 6000km.

tak čím to tedy je?ty tvrdíš,že se olej extrémně namáhá tepelně-je lokálně přehřívaný-chápu to správně?


Ja si pripadam jako kolovratek, motor 1,2TSI je opravdu hodne nakonovanej a maze jeste turbo, podle me by mel mit zkracenej interval, ale at uz z jakyhokoli duvodu(?marketing?)nema a co jsem slysel, tak ma velice mizernou zivotnost, ale stale olej maze JEN a JEN motor, zadny prevody, zadna spojka a z tehle soucasti se odlucujou castecky opotrebeni. Lokalni prehrivani chapes spravne, pracovni casti pistu maji teploty ve stovkach stupnu a jsou chlazeny olejovou mlhou v klikovy skrini.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výměna filtru při každém oleji? Mýtus?

14.2.2010 v 20:32 | Nahoru | #74

Jindra650>Ja si pripadam jako kolovratek, motor 1,2TSI je opravdu hodne nakonovanej a maze jeste turbo, podle me by mel mit zkracenej interval, ale at uz z jakyhokoli duvodu(?marketing?)nema a co jsem slysel, tak ma velice mizernou zivotnost, ale stale olej maze JEN a JEN motor, zadny prevody, zadna spojka a z tehle soucasti se odlucujou castecky opotrebeni. Lokalni prehrivani chapes spravne, pracovni casti pistu maji teploty ve stovkach stupnu a jsou chlazeny olejovou mlhou v klikovy skrini.



chápu,jak to myslíš.
víš i nějaká čísla pro srovnání?

stále mi to nějak nestačí....,prakticky všechny motorky mají převod i spojku ve stejném oleji,takže tohle už můžeme vynechat.a u všech se dostávají částečky do oleje-od toho je tam filtr,aby je pochytal.(EXC 530 má rovnou 2)

teploty při spalovavání se jistě liší,ale nemyslím,že nějak zásadně-máme daný kompesní poměr s kterým se moc hýbat nedá(z důvodu samozápalu zejména u karburátoru,nebo nepřímého vstřikování)
dále pak směšovací poměr benzínu se vzduchem-s tím taky nehnem(neřeším teď nejmodernější motory v autech,kde už umí směs výrazně ochudit a tím je motor výrazněji teplotně namáhán)

takže výbuch je prakticky v každém motoru stejný-záleží pak jak vzniklou energii využít...

chlazení pístu se řeší ostřikem dna pístu.....prostě mi hlava nebere,proč má exc několikanásobně nižší životnost olej než např. R1

ale to už jsem vlastně psal....

PS:zajímají mně fakta-ne odpovědi,ve stylu-pripadam jako kolovratek....to nemůžeš srovnávat...a 40kw má favorit..

1 reakcí na tento příspěvek Výměna filtru při každém oleji? Mýtus?

14.2.2010 v 23:15 | Nahoru | #75
vubec bych tohle neřešil,už jsem to taky kolikrát slyšel a přijde mi to jako totální hovadina!! kvuli 150 korunám.... Filtr menit s každou výměnou oleje!!! Už jen proto,že ti ve filtru zbyde řekněme docela dost starýho oleje...

(reakce na) Výměna filtru při každém oleji? Mýtus?

14.2.2010 v 23:17 | Nahoru | #76

Dony929> kvuli 150 korunám

Jak u blbečků na dvorečku, není to kvůli peněžům.

(reakce na) Výměna filtru při každém oleji? Mýtus?

14.2.2010 v 23:33 | Nahoru | #77
Dolph-cz> Ja nevim ale co chces za cisla... jako o kolik procent se bude vic opotrebovavat motor, kdyz udelas delsi interval? Udelej si teda experiment, hod motor na brzdu a udelej s nim treba 500h test a uvidis. To nemuzes takhle generalizovat, proste vyviji se novej motor, jsou tam pouzity takovy a takovy ulozeni hrideli, krouzky, povrch valce a atd. Behem vyvojovy periody ty motory natoci hrozny mnozstvi motohodin, pri kterych se urci optimalni vymeny oleje a servisni intervaly. Sice se dost veci spocita, ale tyhle hodnoty jsou hrube navrzeny behem vyvoje a pak overeny v praxi. Chapes rozdil, proc jezdci na okruhu u stejny R1 meni olej po nekolika motohodinach zatimco pri normalnim uzivani po tisicich km? Jen pro zajimavost, kolik je olejova napln toho EXC530? Aby to enduro bylo lehky, tak tam je jen tolik oleje, aby pri provozu nedoslo k nasati vzduchu po napumpovani celyho okruhu, tim padem se olej rychleji znehodnocuje o kysely slozky a karbonovy castice, to zadny filtr neodfiltruje, ten je tam jen kvuli mechanickym casticim pomerne velkych rozmeru. Musis to taky brat tak, ze vyrobce se musi sichrovat, pri jizdnich zkouskach zjisti, ze pri maximalnim zatizeni nekde zahrabanej az po motor v blate ten motor dosahuje prilis vysokych teplot, nebo dochazi na nekterych castech k opotrebeni se starsim olejem, tak proste snizi interval. Do prirucky napisou 3tis km a plati to jak pro likvidacniho hard enduristu, co motorce dava cocku a stejne tak vikendovymu paprdovi, co nejvic vjede na polni cestu. Nebo si myslis ze v tom je spiknuti olejarske lobby? Tedka me napada priklad, kdy jeden vzduchac jednovalec(nevzpomenu si znacku) byl bez chladice oleje a mel kratky intervaly, uplne stejnej se montoval do jiny motorky s chladicem a mel interval dvojnasobny ....uz nevim jak lip to vysvetlit, promin.

Naposledy editováno 14.02.2010 23:39:01

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výměna filtru při každém oleji? Mýtus?

15.2.2010 v 00:14 | Nahoru | #78

Dolph-cz>...favorit...,proč tady srovnávat pravěk?co třeba nová ochcavka 1.2 ta má fest přes 100 koní a ani náznak po zkráceném servisním intervalu...,a to neberu 180 koňovou R1,která rozhodně nemá 4 litry oleje...

co XR 6OOR??taky jednobuch,taky z převodovkou a taky se spojkou v oleji-pravda o cca.1/3 nižším výkonem ale interval v klidu 6000km.

tak čím to tedy je?ty tvrdíš,že se olej extrémně namáhá tepelně-je lokálně přehřívaný-chápu to správně?



Vodni chladic oleje, olej vysoke vykonnostni specifikace, napln relativne velka.

(reakce na) Výměna filtru při každém oleji? Mýtus?

15.2.2010 v 00:42 | Nahoru | #79
PetrVTR_new> Pravda, na ten jsem uplne zapomnel-vodni vymenik oleje, to ma dneska pomalu kazdej vodni 4hrnek, ale u jednovalce jsem to nevidel

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výměna filtru při každém oleji? Mýtus?

15.2.2010 v 07:26 | Nahoru | #80

Mládě.Fidži>Olej po 3000km? Fakt? To by mě jeblo.


Jo fakt, 125 nooo je to 1000, 3000, 6000, 9000, 12000 atd.

Výměna filtru při každém oleji? Mýtus?

15.2.2010 v 08:23 | Nahoru | #81
Každejch 6000 km novej olej a každejch 12000 filtr KN.Sice mám předepsáno po 18000 tzn každou třetí výměnu,ale nechávám ho jen každou druhou

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výměna filtru při každém oleji? Mýtus?

15.2.2010 v 11:14 | Nahoru | #82

martyzostravska>no chvalim, ze si nechavas menit servis v autorizovanem servise, aspon maji oficialni zastoupeni na ceskem trhu z ceho zit



Na staré jsem ho měnil sám ale s blackem jezdím do Hondy kvůli štemplu v servisce!!

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Výměna filtru při každém oleji? Mýtus?

15.2.2010 v 11:27 | Nahoru | #83

Lucek>Jo fakt, 125 nooo je to 1000, 3000, 6000, 9000, 12000 atd.



Tak to je celkem brzo!jedna dovolená na moto a hurá do servisu!

(reakce na) Výměna filtru při každém oleji? Mýtus?

15.2.2010 v 11:55 | Nahoru | #84

xx-jimmy>Na staré jsem ho měnil sám ale s blackem jezdím do Hondy kvůli štemplu v servisce!!



Sem na tom stejně ... olej filtr atp. si nechávám dělat přímo v SUZUKI a součástí je štempl do servisky a defakto i potvrzení toho, že je motorka řádně servisována v autorizovaném servisu a mám tedy nárok na uplatnění vad v záruční době. Zatím jsem měnil (i na starších motkách co sem měl) olej dle doporučení výrobce a vše bylo OK. Nemám důvod to tedy dělat jinak.

3 reakcí na tento příspěvek Výměna filtru při každém oleji? Mýtus?

15.2.2010 v 13:45 | Nahoru | #85
A vy všichni co to dáváte do ofiko servisů si myslíte,že razítko je záruka provedení výměny?
Asi by ste byly překvapený,co je všechno možný.Proto si všechno dělám sám!A serviska? Tu když budu chtít jako že nechci,tak si jich můžu vytisknout hafo-stejně jako to dělaj autobazary po utočení sta tisíc km a více.

(reakce na) Výměna filtru při každém oleji? Mýtus?

15.2.2010 v 13:49 | Nahoru | #86

Durex>A vy všichni co to dáváte do ofiko servisů si myslíte,že razítko je záruka provedení výměny?
Asi by ste byly překvapený,co je všechno možný.Proto si všechno dělám sám!A serviska? Tu když budu chtít jako že nechci,tak si jich můžu vytisknout hafo-stejně jako to dělaj autobazary po utočení sta tisíc km a více.



promiň, ale dva roky stará motorka s 1. majitelem bez vplněné servisky by tě nezarazila?

(reakce na) Výměna filtru při každém oleji? Mýtus?

15.2.2010 v 13:53 | Nahoru | #87

Durex>A vy všichni co to dáváte do ofiko servisů si myslíte,že razítko je záruka provedení výměny?
Asi by ste byly překvapený,co je všechno možný.Proto si všechno dělám sám!A serviska? Tu když budu chtít jako že nechci,tak si jich můžu vytisknout hafo-stejně jako to dělaj autobazary po utočení sta tisíc km a více.



No víš, je to asi stejná záruka, jak když to dáš do jinýho servisu a nekoukáš jim na ruce. Ano značkový servis by MĚL BÝT důvěryhodnější. Ale vyjímky potvrzují pravidlo .

Jinka co sem já psal o záruce .... tak sem nepsal o záruce na provedenou "službu/servis" ... ale o záruce na motorku od výrobce.

1 reakcí na tento příspěvek Výměna filtru při každém oleji? Mýtus?

15.2.2010 v 14:15 | Nahoru | #88
Jasan chápů že kvůli záruce to jinak nejde.Taky bych to neřešil jinak-záruka je záruka,ale hned po ní doma v garáži.Protože dneska je to fakt síla-dokonce vím o případu,že dali jen to razítko,fakturu,ale na olej a filtr ani nešáhli-jen napočítali ... Ale s tím už jdu jinam a není to předmětem diskuze.

Výměna filtru při každém oleji? Mýtus?

15.2.2010 v 14:22 | Nahoru | #89
Jinak pokud výrobce z nějakýho důvodu předepíše nějaký servisní interval,tak má pro to nějaký důvod a je to nějakým způsobem podložený.Problém může nastat v okamžiku,kdy si tam dáš neorigo fitr a ten nemůsí mít stejný filtrační vlastnosti a nebo nemá takovou životnost a už nemusí vydržet 3x výměnu oleje.Všechno v servisním intervalu se vztahuje ke konkrétnímu motoru za použití origínálních dílů jako při prvovýrobě.

(reakce na) Výměna filtru při každém oleji? Mýtus?

15.2.2010 v 14:43 | Nahoru | #90

Durex>Jasan chápů že kvůli záruce to jinak nejde.Taky bych to neřešil jinak-záruka je záruka,ale hned po ní doma v garáži.Protože dneska je to fakt síla-dokonce vím o případu,že dali jen to razítko,fakturu,ale na olej a filtr ani nešáhli-jen napočítali ... Ale s tím už jdu jinam a není to předmětem diskuze.



Taky vím o případech kde se službama v origoservisu válčej (a tam to nedám). Na druhou stranu mám snad tip i na dobrej servis .. kde mi nadrámec servisky motku pěkně vyčistili, vysušili, řetěz vyčistili a promazali .... a to je příjemnej standard ... ale to prostě není všude ...

Jasně že to stálo o něco víc ... ale i tak sem měl pocit, že sem zaplatil za dobře odvedenou práci.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Někdo někam v půlce května Klidně ... Suzuki DL 650 V-Strom lukkyn29 3 30.4.2024 v 07:21 lukkyn29
zkušenosti V-Strom 650XT Suzuki DL 650 V-Strom pepíno4 8 22.4.2024 v 21:27 škvára18
Motovýlet Suzuki DL 650 V-Strom BTerier 10 14.3.2024 v 15:44 biosák
Znáte kurt linder - motocentrum - L... Suzuki DL 650 V-Strom Stromowner 23 16.2.2024 v 20:26 Edyk
Osadenie Air-boxu Dl-650 Vstrom 2014 Suzuki DL 650 V-Strom Bocik13 4 13.2.2024 v 16:49 Bocik13


TOPlist